Købes: descent journeys in the dark second edition

Køb, salg og bytte brugerne imellem.
Thamis
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 14
Joined: Thu Aug 16, 2012 12:13 am

Købes: descent journeys in the dark second edition

Post by Thamis »

Jeg er ikke så kendt i bræt spil verden, så ved ikke om det er for stort/svært et spil for en nybegynder? Jeg har også kigget på mage knight. Håber i kan hjælpe mig med lidt gode råd.

Med venlig hilsen Thomas
Jesper_Norris
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 241
Joined: Tue May 01, 2012 1:36 pm
Location: Viborg

Re: Købes: descent journeys in the dark second edition

Post by Jesper_Norris »

Af de to spil syntes jeg at Mage Knight er langt det bedste spil.
MEN, Mage Knight er et rimeligt kompliceret spil, som tager noget tid at sætte sig ind i (2 regelbøger på 20 sider hver).
Spillet i sig selv tager vel 4-6 timer for 2 personer.

Mage Knight er et kortdreven eventyr, hvor spillerne udforsker et område. Undervejs er der monstre at bekæmpe, byer, klostre og fæstninger du kan
udforske. Her kan du få flere kort til dit deck. Dit deck og de kort du trækker afgør de handlinger du kan vælge at foretage. Indtil spillerne bliver øvet i
dette spil, kan I opleve en del downtime, da det gælder om at planlægge hvad du vil, og hvad du kan med de kort du har på hånden.

Descent er meget rollespils baseret, dog uden rollespil. Spillet har en overlord (gamemaster) som styrer slagets gang.
Så hvis du kender rollespil, så tag rollespils momentet ud, og gamemasteren der før havde en opgave om at fortælle et godt eventyr
og balancere spillet, han skal nu koncentrere sig om bare at slå spillerne ihjel.

Begge spillene har forskellige scenarier og udvidelser.

Håber at denne meget uslebne beskrivelse kan hjælpe dig i dit valg.

VH

Jesper
Senest spillet:
Image

BGG profil
Spil-samling
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Købes: descent journeys in the dark second edition

Post by netsapiens »

Mage knight er et genialt spil, men hvis du er nybegynder så kræver det du spiller det med nogen der har prøvet det før.
Descent er godt, men kræver næsten 4-5 spillere hvos mage knight spiller fint med to

Hvor bor du henne af? Det kan være der er nogen i nærheden der vil spille med dig så du kan prøve inden du køber noget?
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Thamis
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 14
Joined: Thu Aug 16, 2012 12:13 am

Re: Købes: descent journeys in the dark second edition

Post by Thamis »

Tak for de fine svar. Jeg bor i Herning, og prøver at få en lille gamer gruppe op og køre. Og vi alle sammen er nybegyndere, men vil gerne spille lange (+4 timer).
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Købes: descent journeys in the dark second edition

Post by Frouvne »

Jeg vil på det varmeste anbefale dig at styre udenom Mage Knight. Der er ingen tvivl om, at det på mange planer er et fantastisk spil, men det er også meget intimiderende. Så: vent med det. Det kan du altid vende tilbage til senere, men sørg for at få nogle gode oplevelser med brætspil før du kaster dig ud i det.
frouvne, administrator

Image
Thamis
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 14
Joined: Thu Aug 16, 2012 12:13 am

Re: Købes: descent journeys in the dark second edition

Post by Thamis »

Jamen det lyder som om at mage knight må vente lidt.
Men så har jeg lige et spørgsmål mere. Hvilken descent udvidelse er bedst?
DraX
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 184
Joined: Fri Feb 22, 2013 10:46 pm
Favoritspil: Seasons
Dominant Species
Descent
Mage Knight
Bang!
Location: Thorsager

Re: Købes: descent journeys in the dark second edition

Post by DraX »

Kæresten og jeg er også ny indenfor disse slags brætspil. Vi er normalt vant til at spille Partners, Sequence osv. Men nu har vi startet på Settlers + udvidelser, og vi elsker dette spil, og lidt det der "kickstartede" interessen for lidt mere krævende brætspil.
Vi har købt Ticket to Ride, og synes egentlig også dette er et udemærket spil.

Jeg så denne post, og vi blev egentlig forelsket i Mage Knight fremfor Descent. Så Mage Knight er bestilt hos kelz0r.dk sammen med Carcassonne, og så køber jeg snart Smallworld.

Som sagt, er også ny indenfor denne genre, så skal nok skrive hvad kæresten og jeg mener om Mage Knight, og hvis du så kan skrive om Descent hvad du synes om det :D For det er også et spil jeg har i tankerne :)
Thamis
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 14
Joined: Thu Aug 16, 2012 12:13 am

Re: Købes: descent journeys in the dark second edition

Post by Thamis »

Jeg er også selv stor fan af settlers og var mit første spil. Men ja, lad mig høre om mage knight når du får det ind ad døren. :-D
DraX
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 184
Joined: Fri Feb 22, 2013 10:46 pm
Favoritspil: Seasons
Dominant Species
Descent
Mage Knight
Bang!
Location: Thorsager

Re: Købes: descent journeys in the dark second edition

Post by DraX »

I will :)
Hvad har du ellers spillet af spil som du synes om? Kan være jeg kan bruge den info til noget da jeg kun lige er startet på den mere komplekse spil for 2 uger siden :D
Og lyder lidt til vi har nogenlunde samme spilsmag :)
Thamis
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 14
Joined: Thu Aug 16, 2012 12:13 am

Re: Købes: descent journeys in the dark second edition

Post by Thamis »

Jeg kastede mig ud i starcraft the board game. Et kæmpe spil med et ton af beslutninger der skal tages. Der er så mange muligheder i det spil. Men det er sindsygt tungt at lære nye spillere og tager meget lang tid med meget down time. Men håber faktisk på at få et 6 mand's spil her på lørdag. Men når man lige lære reglerne at kende er det et fedt spil. Og når jeg lige får drengene sat ordenligt ind i det og det kommer til køre, skal det nok blive godt. !
Cassius
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 68
Joined: Sun May 13, 2012 8:44 pm
Location: Århus

Re: Købes: descent journeys in the dark second edition

Post by Cassius »

DraX wrote:Jeg så denne post, og vi blev egentlig forelsket i Mage Knight fremfor Descent. Så Mage Knight er bestilt
Fra Settlers til Mage Knight - du er en modig gut! :) Har længe overvejet Mage Knight da jeg er sikker på at det er et fedt spil. Men når jeg læser hvor komplekst det er, selv for rutinerede spillere, så har jeg altid udsat det. Jeg er spændt på hvordan det kommer til at gå, så kom da med et par kommentarer når i har prøvet det. :)
User avatar
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 677
Joined: Sun Aug 09, 2009 2:59 pm
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
Location: Ølstykke
Contact:

Re: Købes: descent journeys in the dark second edition

Post by Foppwin »

Mage Knight er et super komplekst spil, men for fanden hvor er det godt.

På overfladen virker det nemt, men det er alle undtagelserne og kombinationerne der gør det komplekst. Jeg har nu spillet 8 solo spil og har lyst til at spille det hver aften, men konen vil nok blive en smule mobset :)

Reglerne er delt op i 2 bøger. En walkthrou hvor reglerne bliver introduceret stille og roligt, og er en fed måde at lære spillet på.

Se nogle af de videoer der er på boardgamegeek, de kan hjælpe med en forståelse af reglerne. Regn eller med at de første 3-4 spil rejser en masse regelspørgsmål.
Danny

Image
Jesper_Norris
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 241
Joined: Tue May 01, 2012 1:36 pm
Location: Viborg

Re: Købes: descent journeys in the dark second edition

Post by Jesper_Norris »

Glemte at tilføje:

Hvis du og dine venner ikke er så vant til brætspil endnu, så vil jeg også foreslå, at du venter med Mage Knight. Det er komplekst og der er hele tiden et hav af valgmuligheder, som gør det meget svært at overskue. Så der er stor sandsynlighed for at én eller flere af dine venner vil sidde halvvejs inde i spillet uden egentligt at vide hvad der foregår. Så som Allan siger, så overvej det senere, da det som en slags introspil virkelig kan skræmme jer en del.

Så hvis I overvejer spil i den genre men gerne vil spille noget mere overkommeligt som stadig er sjovt. Så har jeg prøvet Castle Ravenloft D&D the Boardgame. Det er noget simplere, men det er sjovt og udfordrende =)

vh

Jesper
Senest spillet:
Image

BGG profil
Spil-samling
Thamis
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 14
Joined: Thu Aug 16, 2012 12:13 am

Re: Købes: descent journeys in the dark second edition

Post by Thamis »

Jeg har faktisk kigget på Castle Ravenloft, og kan godt lide at det er et co-op game, men kan ikke helt finde ud af hvor lang holdbarhed det har? Og hvor meget kan man med sin helt, kan han/hun udvikles? :D
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Købes: descent journeys in the dark second edition

Post by Robert »

Castle Ravenloft har en masse flotte figurer :-)
Jeg var ikke så vild med det i længden, men hver sin smag.

Hvis I har mod på Mage Knight, så tag chancen. Bare I ved hvad I går ind til. Det er godt nok en fantasy setting, men meget at spillets fascination er at finde den rigtige kombination af kort til den givne udfordring. Der er en del at tænke over.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
Post Reply