Motivation, motivation, motivation

Her gives gode råd til hvordan man bedst lærer andre et spil at kende, hvor man kan få informationer, der kan sætte én selv i stand til at lære et spil m.m.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Motivation, motivation, motivation

Post by Frouvne »

Som i en enhver anden læringsproces indtager motivation en central placering, når man ønsker at et andet menneske skal lære noget nyt. Det er en væsentlig overvejelse at tage med, når man skal lære folk et nyt spil.

Mange af os kender den situation, hvor vi ønsker at involvere andre i vores hobby og de reelt ikke er interesserede. Det klassiske eksempel kommer blandt andet til udtryk for den store interesse omkring kæreste-spil, som der også i den forløbne uge har været en lille snak om her på dette forum (viewtopic.php?t=384).

At gøre sig nogle overvejelser over hvad man skal præsentere forskellige potentielle medspillere for kan have overordentlig stor betydning for om resultatet bliver positivt eller ej. Så selvom det måske udefra kan se ud som om man forsøger at narre nogle til at blive hevet ind i spilverdenen, er det vel i orden så længe intentionaliteten er iorden. Vi forsøger at forføre folk til noget, vi håber de i virkeligheden gerne vil og ikke at manipulere dem til noget, vi gerne selv vil... :D

For mange har temaet en væsentlig betydning for, at de bliver draget ind i spillet. Et godt eksempel er min 4½-årige søn, som jeg natuligvis gerne vil have inddraget i denne interesse. Ofte er interessen begrænset, når han bliver præsenteret for et børnespil. Mange voksenspil - specielt med figurer - ser han straks potentialer i omend det ofte er som lege-materiale snarere end spille-materiale. Således har vi leget en del med blandt andet Cluedo og Doom The Boardgame. At skulle spille spil vækker jævnligt modstand og der optræder ofte et meget anarkistisk forhold til regler. Det kan i mange sammenhænge være en god egenskab at opbygge med en sund kritisk sans overfor de regler, man bliver præsenteret for, men er ofte et problem, når man skal spille et brætspil med andre...

Jeg har derfor nu forsøgt mig med et større projekt: han skal spille Doom The Boardgame med de rigtige regler. Vi påbegyndte projektet i aftes efter at jeg i løbet af dagen havde introduceret ham for ideen. Den var han helt med på. Jeg pointerede dog, at det var vigtigt, at vi spillede med de rigtige regler, hvis vi skulle spille spillet sammen. Og han gik frisk til spillet og overholder reglerne for hvordan og hvor langt der må rykkes henholdsvis hvis man vælger at skyde eller lade være, finder de terninger han kan bruge for de par våben han er introduceret til, han samler ting op og lægger selv ammunition tilbage, hvis han bruger den, når han skyder og så videre. Der er endnu langt til at vi kan spille spillet i den fulde version, men vi er allerede godt på vej...

Et godt tegn er også, at det første han bad om i dag var at spille Doom The Boardgame. Han har også allerede forsøgt at lære sin mor reglerne - men hun er desværre knap så lydhør... Der er vist en motivation, der skal arbejdes lidt med! :roll:
frouvne, administrator

Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Post by netsapiens »

Endnu en scanning af gamle forum posts åbnede den her... og så er man jo nødt til at spørge til status på knægtens glæde/interesse og forståelse for Doom?

Og jeg spørger ikke for at være spydig, men fordi min 4-årige da også snart skal til at spille både MtG og War of the Ring med farmand :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Ja, det må jeg vel hellere svare på. For ganske nyligt, så tænkte jeg, at familien skulle have en hyggeeftermiddag med brætspil, og selvom jeg jo gerne trækker børnespil frem i læssevis, så ER interessen faktisk større for i hvert fald nogle af voksenspillene.

Doom blev altså fundet frem. Og sønnen skulle lære mig reglerne ... først og fremmest skal det lige siges, at drengene ikke spiller med alle reglerne og alle muligheder, men tilpasser det til alderen. Han gad imidlertid ikke lære mig reglerne, hvilket så tilfaldt faderen .... dog med den detalje, at knægten afbrød alt hvad der blev sagt og forklarede det meste alligevel... det lød, som om der var fuld forståelse af, hvad der foregik - hvor mange liv, hvordan der skulle slås, hvilke terninger til hvilke våben, hvordan der måtte rykkes mm ... og det blev også udført tilsvarende ... tidligere har drengene ikke spillet med kort, men det blev så introduceret på monstrets side nu hvor der var en mere på sønnens side ....

Så jo med mit ringe kendskab til Doom i øvrigt, så synes jeg, at det så meget fint ud....
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Post by qute »

netsapiens wrote:Endnu en scanning af gamle forum posts åbnede den her... og så er man jo nødt til at spørge til status på knægtens glæde/interesse og forståelse for Doom?

Og jeg spørger ikke for at være spydig, men fordi min 4-årige da også snart skal til at spille både MtG og War of the Ring med farmand :)
Jeg tror det bliver svært at spille MtG med en 4-årig. Jeg har dog spillet det med en 6-årig mange gange og det er gået fint, så hvis din knægt er klogere end gennemsnittet kan det da være.

Jeg blev ret overrasket over hvor hurtigt han lærte de forskellige kort at kende. Så gør det jo ikke noget han ikke kunne læse :D Han fik også samme deck hver gang, det hjælper selvfølgelig.

EDIT: Mht. til WOTR bliver det vist DIG der spiller det og ham der kigger på :lol:
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

åhhhhh bare lige fordi jeg har tabt en vokal :wink: hvad er MtG
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Vi har ikke spillet spillet så intensivt på det sidste, men det er et af de få spil, han ikke skal opfordres særlig kraftigt til at spille, før han er helt med på ideen... Nu er moderen så småt ved at blive indoktrineret, så det kan jo være, at vi kan komme til at spille nogle kampagner... :D Jeg har tidligere vist et billede fra en spillesession... men ens børn kan man jo ikke vise for mange gange, så det kan da også komme som illustration her... :roll:

Image

Som titlen på tråden indikerer, betyder motivation alt. Da jeg læser dit bidrag her, netsapiens, var jeg netop i gang med at lægge nogle billeder ind på min computer fra eftermiddagens spil-session. Her var det min søn, der kom og spurgte, om jeg ikke ville spille skak! 8) Det kan du naturligvis også få lov til at se et billede fra, nu jeg har dem ved hånden... :wink:

Image
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Helle wrote:åhhhhh bare lige fordi jeg har tabt en vokal :wink: hvad er MtG
Magic: the Gathering
http://www.boardgamegeek.com/game/463
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Post by netsapiens »

MtG og WotR var faktisk ment som store jokes, idet jeg ikke har en forventning om at min søn kan sidde stille, endsige lære de spil i en alder af fire år :)

Tak for opdateringen fra de stolte forældre... det vil glæde jer at høre at det giver mig lyst til at købe Doom, hvis der er chance for at knægten kan og vil lege med.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

netsapiens wrote:MtG og WotR var faktisk ment som store jokes, idet jeg ikke har en forventning om at min søn kan sidde stille, endsige lære de spil i en alder af fire år :)

Tak for opdateringen fra de stolte forældre... det vil glæde jer at høre at det giver mig lyst til at købe Doom, hvis der er chance for at knægten kan og vil lege med.
åhhhh - jeg tog det skal helt alvorligt - dog tænkte jeg at War of the ring var lidt modigt, da der så vidt jeg ved er en stak kort i spillet - men jeg var skam ikke klar over, at det ikke var alvorligt ... i en anden tråd skriver Rumblebeast også at han spiller og har spillet med sine unger fra de var ret små .... og også Fantasy Spil ....
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Post by netsapiens »

At tænke sig at jeg som far rent faktisk er den der har færrest ambitioner for mine børn :)

Nu er jeg jo snart nødt til at prøve at spille nogle mere komplekse spil med mine børn kan jeg godt se, for det jeg troede var en bragende overdrivelse af mine børns evner lader til at være nærmest banens par for jer andre stolte forældre.

hmmm... *kigger op på spillehylden* sikke dog en skam, jeg synes ikke der er noget passende... :) Jeg må hellere investere i noget...
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Hej

Selvom man ikke umiddelbart ser ud til at have noget brugbart, så kan man jo på mange spil justere reglerne, så det passer bedre til alderen, så et spil som Carcassonne eksempelvis er meget godt at begynde med ... men i princippet er det vel kun fantasien - og ungernes lyst - der sætter grænser.

Men her var lige et link til, hvad Rumblebeast og jeg skrev:
viewtopic.php?t=30

Helle
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

netsapiens wrote:Nu er jeg jo snart nødt til at prøve at spille nogle mere komplekse spil med mine børn kan jeg godt se, for det jeg troede var en bragende overdrivelse af mine børns evner lader til at være nærmest banens par for jer andre stolte forældre.
Slet ikke. :) Jeg spiller nogle forskellige børnespil med min 4-årige datter, men hun er slet ikke - slet ikke - på et niveau hvor hun ville kunne finde ud af spil, der er beregnet til voksne.

Så vi kan spille Geistertreppe, Tier auf Tier, Obstgärtchen og den slags sammen, og selv det er med mig som den styrende. Styrer jeg ikke spillets forløb, afviger hun straks fra reglerne til fordel for hvordan hun synes det er sjovt at lege med komponenterne.

Doom? MtG og WotR?? Forgettaboutit! Vi venter nogle år endnu... :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Post by qute »

netsapiens wrote:At tænke sig at jeg som far rent faktisk er den der har færrest ambitioner for mine børn :)
Nogle år endnu og så er han klar til MtG :D
HeckMeck eller hvad det hedder er sikkert godt til en 4-årig. Ellers er det der spil med nogle lys der skal finde nogle nisser måske meget sjovt at spille.

Kan ikke lige huske hvad det hedder. Nogle der har navnet på tungen?
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Waldschattenspiel?
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Post by qute »

Jens_Hoppe wrote:Waldschattenspiel?
Præcis.

Virker som en sjovt spil. Virker ihvertfald ret intuitivt.
Post Reply