Lette spil man hurtigt kan lære nybegyndere

Her gives gode råd til hvordan man bedst lærer andre et spil at kende, hvor man kan få informationer, der kan sætte én selv i stand til at lære et spil m.m.
Post Reply
User avatar
VideoJakob
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 271
Joined: Sat Apr 04, 2009 3:42 pm
Favoritspil: SmallWorld, Dixit, Architects of the west kingdom, Wingspan, Neuroshima Hex
Location: Fredericia

Lette spil man hurtigt kan lære nybegyndere

Post by VideoJakob »

Jeg står i det dilemma at min kæreste ikke er så vild med spil, der har for mange regler at lære eller er alt for indviklede ( elsker selv spil som Arkham Horror, Anno 1701 osv. )
Er der nogen der har gode forslag til lette men stadig udfordrende og sjove brætspil?
Lige for tiden spiller vi meget Ticket To Ride, Alhambra og Carcasonne. Dejlige lette spil at gå til.
( for at citere World Poker Tour på Zulu " It takes 5 minutes to learn, but a lifetime to master" ) :-)
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Lette spil man hurtigt kan lære nybegyndere

Post by Robert »

Velkommen til 8)
Check denne diskussionstråd. Der er en liste hen imod slutningen af den, og Stonys initiativ er måske noget for din kæreste.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 857
Joined: Mon May 01, 2006 7:24 am
Location: Lynge

Re: Lette spil man hurtigt kan lære nybegyndere

Post by Tobias »

Hvs Alhambra falder i god jord kan jeg varmt anbefalde traders of Carthage.
Det er meget simpelt og giver nogle gode beslutninger undervejs.
Et spil med et tyndt tema men meget indhold i forhold til kompleksitet og komponenter.
Image
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Re: Lette spil man hurtigt kan lære nybegyndere

Post by qute »

VideoJakob wrote:Jeg står i det dilemma at min kæreste ikke er så vild med spil, der har for mange regler at lære eller er alt for indviklede ( elsker selv spil som Arkham Horror, Anno 1701 osv. )
Er der nogen der har gode forslag til lette men stadig udfordrende og sjove brætspil?
Lige for tiden spiller vi meget Ticket To Ride, Alhambra og Carcasonne. Dejlige lette spil at gå til.
( for at citere World Poker Tour på Zulu " It takes 5 minutes to learn, but a lifetime to master" ) :-)
Ville dette være noget:
Image

Der er mange "simple" spil med få regler som kan tage laang tid at mestre. Skak f.eks.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14584
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 630 times
Contact:

Re: Lette spil man hurtigt kan lære nybegyndere

Post by Frouvne »

Umiddelbart vil jeg referere til mine forslag i den diskussionstråd Robert henviser til ovenfor: Blokus, Einfach Genial, Set!, Packeis am Pol, Cartagena, Coloretto, Zooloretto, Clans, Can't Stop!, Yinsh, Mr. Jack, Ricochet Robots, Hive, Lost Cities, Kahuna og Schotten-Totten.
frouvne, administrator

Image
User avatar
VideoJakob
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 271
Joined: Sat Apr 04, 2009 3:42 pm
Favoritspil: SmallWorld, Dixit, Architects of the west kingdom, Wingspan, Neuroshima Hex
Location: Fredericia

Re: Lette spil man hurtigt kan lære nybegyndere

Post by VideoJakob »

Ok tusind tak for alle de gode råd. Lost Cities har vi også spillet en del. Vil da helt klart prøve at få fat i nogle af alle de spil i har foreslået :-)
Tror det første jeg skal have fat i er Traders Of Carthage som i anbefaler. Hun er helt gakket med Alhambra for tiden. Har købt 2 udvidelser ( 8 moduler ) til det, så der skal rigtig games. Så hvis ToC er noget i samme stil så er det jo en god indfaldsvinkel.

Det spil med stenkuglerne der er et billede af, hvad i alverden er det? Ser meget spændende ud.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14584
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 630 times
Contact:

Re: Lette spil man hurtigt kan lære nybegyndere

Post by Frouvne »

VideoJakob wrote:[...] Det spil med stenkuglerne der er et billede af, hvad i alverden er det? Ser meget spændende ud.
Kuglerne ligner sten, men er det nu ikke. Det er dog et utrolig lækkert spil på trods af det. Spillet hedder Zèrtz og er et spil i en serie, hvor jeg dog vil anbefale jer at starte med det, der hedder Yinsh. Min anbefaling bunder primært i at Zèrtz er et benhårdt spil, der kan byde på store ydmygelser, hvis man ikke er helt jævnbyrdige.
frouvne, administrator

Image
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Re: Lette spil man hurtigt kan lære nybegyndere

Post by qute »

VideoJakob wrote:Det spil med stenkuglerne der er et billede af, hvad i alverden er det? Ser meget spændende ud.
Allan har allerede svaret.

Men prøv at kigge på gipf-serien. Det er 6-7 spil der ligner hinanden lidt på nogle punkter.
Alle er for 2 spillere og abstrakte.
http://www.boardgamegeek.com/wiki/page/project_GIPF
Klik på teksten og ikke billedet.

Hygge med at søge på spil :D
Image
User avatar
VideoJakob
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 271
Joined: Sat Apr 04, 2009 3:42 pm
Favoritspil: SmallWorld, Dixit, Architects of the west kingdom, Wingspan, Neuroshima Hex
Location: Fredericia

Re: Lette spil man hurtigt kan lære nybegyndere

Post by VideoJakob »

ok takker igen :-)
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Lette spil man hurtigt kan lære nybegyndere

Post by Helle »

Der er vist endda danske regler her på siden, som man kan spille efter, hvis man ikke er til at læse for meget engelsk....
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Lette spil man hurtigt kan lære nybegyndere

Post by Larsine »

VideoJakob wrote:Det spil med stenkuglerne der er et billede af, hvad i alverden er det? Ser meget spændende ud.
OK nu ser jeg det. Det er en af den der slags optiske illusioner for mænd. Hvis en mand ser længe nok på billedet, ender det med at han kan se nogle stenkugler i forgrunden :D

Lars
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Lette spil man hurtigt kan lære nybegyndere

Post by netsapiens »

Larsine wrote:OK nu ser jeg det. Det er en af den der slags optiske illusioner for mænd. Hvis en mand ser længe nok på billedet, ender det med at han kan se nogle stenkugler i forgrunden :D

Lars
Ja, det ser ud som om det er en dejlig øl der er lidt tilbage af.....
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Re: Lette spil man hurtigt kan lære nybegyndere

Post by qute »

netsapiens wrote:
Larsine wrote:OK nu ser jeg det. Det er en af den der slags optiske illusioner for mænd. Hvis en mand ser længe nok på billedet, ender det med at han kan se nogle stenkugler i forgrunden :D

Lars
Ja, det ser ud som om det er en dejlig øl der er lidt tilbage af.....
Du fejlede testen :lol:
Image
Post Reply