Boardgames with Stony

Her gives gode råd til hvordan man bedst lærer andre et spil at kende, hvor man kan få informationer, der kan sætte én selv i stand til at lære et spil m.m.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Boardgames with Stony

Post by Jens_Hoppe »

Stony wrote:Så er der nogle ord, hvor man pludselig mangler noget tilsvarende på dansk. Artifact er et andet ord, som (vistnok) bruges på dansk, hvor det så bare skal udtale artefakt. Er der et bedre ord?
Som udgangspunkt er det jo sjældent muligt at lave helt præcise 1:1 oversættelser af enkelte ord - forskellige sprog har forskellig "granularitet" på forskellige områder, om man vil. I dette tilfælde ville jeg nok søge efter et ord, som ikke var ækvivalent med artifact, men som måske havde den samme betydning i den aktuelle kontekst. Da LC:TBG er et arkæologi/opdagelsesrejse-spil, ville jeg nok gå i retning af ord som "fund", "oldtidsfund", "skat", eller noget tilsvarende. Som sagt, de betyder selvfølgelig ikke det samme som "artifact", men de dækker meget godt over dette ord i den aktuelle kontekst.
Stony wrote:Discard har jeg bare ikke spekuleret over. Er der en god dansk vending for den handling? Eller skal jeg bare sige at man lægger fra? Smider væk?
Godt spørgsmål! Jeg har ingen traditionel kortspilsbaggrund, så jeg ved ikke om der er et officielt udtryk på dansk for at discarde. Når jeg forsøger at spille Epic Duels med min datter, ender jeg ofte med noget i retning af

"Ja, nu har du så brugt kortet, så nu skal du disc... aflev... bortlæg... LÆGGE DET OVER I BUNKEN MED DE ANDRE BRUGTE KORT!"
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Boardgames with Stony

Post by Robert »

Counter = brik

Discard = Tja - lægge til side er det bedste jeg lige kan komme på.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14620
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Boardgames with Stony

Post by Frouvne »

Wow! Du er hurtigt på banen igen! :)

Jeg syntes, du har fundet en rigtig fin stil og mit umiddelbare indtryk er, at man stort set må kunne spille spillet efter at have set din introduktion. Jeg har dog spillet Lost Cities men aldrig Lost Cities: The Board Game eller Keltis.

For lidt - forhåbentlig - konstruktiv kritik ville jeg i de kommende videoer være opmærksom på lyset, der er et problem i starten ved nærbilleder og som til slut, hvor mørket er ved at falde på, influerer på billedkvaliteten. Endvidere var jeg nødt til at spole tilbage for at læse teksten, hvor du havde glemt at forklare et af afslutningskriterierne. Måske sad jeg og var for uopmærksom - mit indtryk var dog at der blev klippet lige lovlig hurtigt bort fra det. Endvidere syntes jeg også, at du skulle klippe starten fra, hvor du refererer til den forrige episode. Og så håber jeg, at vi kan få sat Helle i gang med regeloversættelser af spillene, så du ikke behøver tage sproglige forbehold. Eventuelt kan du jo varsko hende på forhånd, hvis du allerede ved hvilke titler, der er i vente.

Dine videoanmeldelser skal naturligvis også have en mere fremtrædende placering på forum. Hvor skal dette underforum være placeret og hvad skal vi kalde det? Endvidere regner jeg også med, at de får deres egen sektion på hjemmesiden, man kan komme direkte til fra forsiden, hvor der kan være placeret diverse links f.eks. til regler, forhandlere, de danske regler (når de kommer) m.m.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14620
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Boardgames with Stony

Post by Frouvne »

Kan man tale om en afsmidningsbunke eller måske en afkastningsbunke? Det lyder ikke helt mundret, men jeg tror, jeg tidligere er stødt på begreber af den type.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Boardgames with Stony

Post by Stony »

Umiddelbart er det vel oplagt at lave intro-videoer til spil der ligger i top-10 på BGG. Men det er primært "geek-spil". Er der andre familievenlige spil, hvor I synes det kunne være rart med en intro-video man bare kan sende et link til?
Sidst spillet:
Image
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Boardgames with Stony

Post by Robert »

Stony wrote:Umiddelbart er det vel oplagt at lave intro-videoer til spil der ligger i top-10 på BGG. Men det er primært "geek-spil". Er der andre familievenlige spil, hvor I synes det kunne være rart med en intro-video man bare kan sende et link til?
Jeg kan umiddelbart komme på to:
Carcassonne
Ticket to Ride
Settlers (det var vist tre :shock: )

Thurn und Taxis er også relativt enkelt at gå til.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Boardgames with Stony

Post by jondifool »

Stone age er hvad jeg lige kan komme i tanke om !
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14620
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Boardgames with Stony

Post by Frouvne »

Stony wrote:Umiddelbart er det vel oplagt at lave intro-videoer til spil der ligger i top-10 på BGG. Men det er primært "geek-spil". Er der andre familievenlige spil, hvor I synes det kunne være rart med en intro-video man bare kan sende et link til?
Der er da rigtig mange muligheder! Robert har jo allerede nævnt nogle af de meget oplagte. Til den liste kunne f.eks. føjes Blokus, Einfach Genial, Set!, Packeis am Pol, Cartagena, Coloretto, Zooloretto, Clans og Can't Stop! Jeg syntes dog også, du skulle overveje to-spillers spil som Yinsh, Mr. Jack, Ricochet Robots, Hive, Lost Cities, Kahuna og Schotten-Totten. Og mange flere kunne givetvis nævnes... :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Boardgames with Stony

Post by Stony »

Nu vil jeg af naturlige årsager være tilbøjelig til at tage spil jeg selv ejer.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 2964
Joined: Mon May 01, 2006 12:22 am
Location: Smørum
Has thanked: 212 times
Been thanked: 1 time

Re: Boardgames with Stony

Post by Kanzler »

Dominion er vel også en mulighed.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14620
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Boardgames with Stony

Post by Frouvne »

Stony wrote:Nu vil jeg af naturlige årsager være tilbøjelig til at tage spil jeg selv ejer.
Så har du en god undskyldning for at anskaffe dig nogle flere spil! :wink: Jeg tror, at vi er flere der vil stå i kø for at få foreviget vort eksemplar af et spil i en af dine videoer, hvis du skulle få brug for det.
frouvne, administrator

Image
User avatar
VideoJakob
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 271
Joined: Sat Apr 04, 2009 3:42 pm
Favoritspil: SmallWorld, Dixit, Architects of the west kingdom, Wingspan, Neuroshima Hex
Location: Fredericia

Re: Boardgames with Stony

Post by VideoJakob »

Ny her på siden, men synes det er et totalt fedt initiativ!
Har set ufattelig mange spilanmeldelser på The Dice Tower og Board Games With Scott, så det er rigtig fedt at der er kommet en dansk ekvivalent til det. Glæder mig meget til de fremtidige udseendelser.

( ps. tror nok at Keltis er på min indkøbsliste næste gang turen går til Flensborg for at handle spil :-) )
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Boardgames with Stony

Post by Helle »

Bortset fra det ....

Burde du ikke kalde det *brætspil med Steen*
hvis du ligesom ville signalere noget med, at det var dansk og sådan????
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 503 times
Been thanked: 555 times

Re: Boardgames with Stony

Post by Gunness »

Boardgames... er vel kun en arbejdstitel med et glimt i øjet?
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Boardgames with Stony

Post by Stony »

Titlen på denne tråd var ikke andet end titlen på tråden. Som jeg skrev længere oppe, er jeg åben overfor forslag til hvad serien bør hedde. Indtil videre regner jeg med at kalde den for "Unplugged". Det er ganske vist et udenlandsk ord, men jeg tror de fleste er nogenlunde med på meningen af det. Brætspil med Steen.... Ikke rigtig....
Sidst spillet:
Image
Post Reply