Boardgames with Stony

Her gives gode råd til hvordan man bedst lærer andre et spil at kende, hvor man kan få informationer, der kan sætte én selv i stand til at lære et spil m.m.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Boardgames with Stony

Post by Helle »

Stony wrote:
Helle wrote:Det skal naturligvis være lysten der driver værket, men det kunne da være skønt, hvis du kunne lokke nogle flere til at spille Zendo eller noget i den stil :D
Jeg øjner en mulig gæsteoptræden i en fremtidig episode. :P
hehe .... det var nu ikke liiiiiiige det, der var tanken :D
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9176
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Boardgames with Stony

Post by Stony »

Et par andre tankestreger jeg har gjort mig. Jeg regner med at dele video-klippene op i to segmenter. Dem der er "For familien", som alle kan være med til, også selv om man ikke er inkarneret brætspiller, og så "Spil for geeks". Titlerne skal nok være noget andet, men der skal helst ligge en klar signalværdi i hvad der er hvad. Det kan så godt være at nogle spil kan være svære at placere entydigt i den ene eller den anden, men det må man jo gøre det så godt om muligt, og så gøre opmærksom på at spille kunne egne sig som et overgangsspil for dem der har lyst til mere end familiespillene.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9176
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Boardgames with Stony

Post by Stony »

Så forsøger vi os med en lettere modificeret Heckmeck video.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Boardgames with Stony

Post by Robert »

Meget bedre.

Fjern "prøve på" fra indledningen. Når man ser videoen er den jo lavet.

Skær indledningen ned til ca. 30 sek. Indholdet frem til ca. 39 sek er nok til at sætte scenen - det kan sikkert skæres en smule ned. Resten er i store træk en gentagelse af hvad du faktisk gør i spilpræsentationen. Lav evt. en "hvad er det jeg gør og hvorfor gør jeg det" video med alt intro materiale, som man kan se hvis man vil vide mere.

Rigtig godt initiativ :D
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Boardgames with Stony

Post by Frouvne »

Først og fremmest vil jeg sige, at det er et super-initiativ og at jeg syntes, du slipper rigtig godt fra det. Man kan godt fornemme, at du i forvejen er rigtig god til at introducere spil og jeg er slet ikke i tvivl om at det at skulle lave disse videoer, vil gøre dig endnu mere bevidst om processen - og også det er vi jo heldigvis nogle, der vil komme til at kunne glæde os over.

Det er i mine øjne et stort plus, at du har valgt at have en intro- og aflutningstekst - det savnede jeg i den første version. På sigt ville jeg nok overveje at lave en lidt kortere intro, som også Robert er inde på... præcis hvad en sådan intro skal indeholde vil nok også være tydeligere, når du har lavet et par videoer. Jeg ville nok også vælge at gå lidt tættere på med kameraet, når du sidder og fortæller. Jeg ved godt, at der kan være nogle tekniske problemer i at gå alt for tæt på dels for at holde dig i centrum og dels for at sørge for at du er i fokus. Men jeg tror, det ville virke stærkere, hvis man kom en smule tættere på dig.

To faktorer jeg også syntes det er vigtigt hele tiden at være opmærksom på er allerede nævnt (og er i øvrigt ikke et problem for mig i den aktuelle video): lydkvaliteten og at holde en rolig baggrund.

Men alt i alt en meget overbevisende start! Håber, at rigtig mange vil gøre brug af dem og jeg tror i hvert tilfælde det vil øge sandsynligheden betragteligt for at få flere til at overveje at prøve disse spil, når de nu kan få serveret reglerne af dig!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9176
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Boardgames with Stony

Post by Stony »

Jeg ved godt at den nuværende intro er for lang. Men den blev også "bare" smidt uredigeret ind foran Heckmeck videoen.

Nu skrev jeg bare titlen "Back to Basics" ind foran, men hvis der er nogen der har en genial ide til en titel, så synes jeg man skal slynge dem ud. Inspireret af Guldbrikkens "Spil uden strøm" overvejede jeg kort at kalde det for "Unplugged".
Sidst spillet:
Image
User avatar
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 2963
Joined: Mon May 01, 2006 12:22 am
Location: Smørum
Has thanked: 212 times
Been thanked: 1 time

Re: Boardgames with Stony

Post by Kanzler »

Herfra vil jeg også sige at det er et fremragende initiativ Steen, som jeg synes du slipper rigtig godt fra. Du har allerede fået god input fra mange og jeg vil egentlig tilslutte mig det meste. Personligt havde jeg ikke de store problemer med lyden, men det kan selvfølgelig godt blive lidt bedre. Synes måske baggrunden kunne være bedre f.eks. med nogle spil eller lignende. Af en eller anden grund fokuserede jeg meget på gryden i baggrunden, så den ville jeg i hvert fald fjerne :)

Ligesom Gunnes ville jeg også sætte stor pris på at du som afslutning til din spilgennemgang kommer med din personlige holdning til spillet, samt hvilke mekanismer der fungerer osv.

Synes du slipper rigtig godt fra Heck-Meck videoen. Det eneste jeg synes du mangler at forklare er at man såfremt man f.eks. hvis man har slået 27, så kan tage en brik med en lavere værdi, såfremt brik 27 ikke er tilgængelig. Men det er selvfølgelig en detalje.
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Boardgames with Stony

Post by Robert »

Kanzler wrote:Ligesom Gunnes ville jeg også sætte stor pris på at du som afslutning til din spilgennemgang kommer med din personlige holdning til spillet, samt hvilke mekanismer der fungerer osv.
Ja, det ville være en rigtig god ide. Du behøver ikke at score det på en skala fra ... til ..., men din uforbeholdne mening er en rigtig god ide. Så længe du pointerer at det er din personlige holdning.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9176
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Boardgames with Stony

Post by Stony »

Det må jeg skrive mig bag øret. De spil jeg har i kassen, må så leve foruden.

Jeg har så også besluttet mig for at holde mig til konceptet omkring en særskilt intro. Jeg vil så prøve at være mere OBS på at henvise til den, hvis folk er i tvivl om hvad indgangsvinklen for videoerne er. Introen skal jeg så bare lige have udarbejdet.

Jeg vil lave en version 3 af Heckmeck, hvor jeg lige tilføjer en tekst der gør opmærksom på det jeg havde glemt, og introen er klippet væk.

I skrivende stund er jeg ved at uploade et klip om Lost Cities the Boardgame, og jeg er gået igang med et klippe Roll Through the Ages til. Jeg var ikke tilfreds med materialet til For Sale, så det har jeg smidt ud.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9176
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Boardgames with Stony

Post by Stony »

Sidst spillet:
Image
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Boardgames with Stony

Post by Robert »

Meget bedre baggrund og bedre lyd. God intro og exit (bortset fra referencen til den første video - den forudsætter at man har set denne video, så jeg ville klippe den ud).

Et praktisk spørgsmål ifm. spillet: Hvor lang tid tager det (1 runde hhv. 3 runder)? Jeg tror ikke du fik sagt det.

Dugen på bordet (blomsterne) er lidt forstyrrende når du viser de små brikker frem. Brug gerne en hvid baggrund her.

Det er lidt forstyrrende at du peger ud af billedet - men jeg kan forstå hvis det er arbejdskrævende og kompliceret at skifte kameravinkel. Alternativet er at skifte til et top-down view når du forklarer spillet. Det er ikke afgørende, man kan sagtens forstå budskabet som det er. Jeg vil hellere have flere videoer end gøre disse helt perfekte.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Boardgames with Stony

Post by Jens_Hoppe »

Meget bedre lyd & baggrund denne gang. Og charmerende at man kan se mørket falde på i løbet af udsendelsen. :)

Du falder lidt i den (for mig, i hvert fald) sædvanlige sprogfælde, hvor man får blandet engelsk og dansk sammen - det er OK når det er nørderne der skal forklares regler for, men virker mere, well, nørdet, hvis det er familiemedlemmer eller andre ikke-spillere der er målgruppen. "Counter", "artifact", og det dejlige engelsk/danske verbum "at discarde" (som jeg også bruger meget selv :D), f.eks.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Re: Boardgames with Stony

Post by qute »

Ha ha, ja.

Lidt sørgeligt at vi bruger så mange engelske ord.
Image
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Boardgames with Stony

Post by Robert »

Det er endnu mere sørgeligt at jeg ikke lagde mærke til det. Jeg er godt nok vant til at bruge engelsk, men alligevel...

Men artifact er jo næsten et godt dansk ord, og det passer i sammenhængen. Counter er noget andet. Papbrik? :twisted:
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9176
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Boardgames with Stony

Post by Stony »

Den er svipset. Jeg har nogle gange forklaret regler for folk der ikke forstår engelsk, og er i den ombæring blevet spurgt hvad jeg mente med "counter", så jeg er skam opmærksom på det. Det er bare smuttet i kampens hede. Jeg prøver normalt at holde mig til at kalde det for en brik.

Det er det sædvanlige, hvor man arbejder meget i engelsk på et bestemt område, og så pludselig skal skifte til dansk på det samme emne. Så er der nogle ord, hvor man pludselig mangler noget tilsvarende på dansk. Artifact er et andet ord, som (vistnok) bruges på dansk, hvor det så bare skal udtale artefakt. Er der et bedre ord?

Discard har jeg bare ikke spekuleret over. Er der en god dansk vending for den handling? Eller skal jeg bare sige at man lægger fra? Smider væk?
Sidst spillet:
Image
Post Reply