M:tG ... hvor skal man starte?

Her gives gode råd til hvordan man bedst lærer andre et spil at kende, hvor man kan få informationer, der kan sætte én selv i stand til at lære et spil m.m.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: M:tG ... hvor skal man starte?

Post by Frouvne »

Aratar wrote:Jeg har netop købt Duel Decks: Jace vs. Chandra som min introduktion til spillet, så det varer nok ikke længe, inden jeg kan give en melding om det :)

Jeg fandt et par gode tråde på boardgamegeek om spillet:

http://www.boardgamegeek.com/thread/359860 - om Theme Decks

http://www.boardgamegeek.com/thread/370207 - generelt om Magic
Jeg hører meget gerne om dine erfaringer! :) Den ene artikel om Theme Decks havde jeg kort skimmet i forventning om at vende tilbage til den og den anden ser rigtig interessant ud som en introduktion til hvordan spillet fungerer og dermed også hvilke typer af strategier, der kan være i spillet og konstruktionen af decks!
Stony wrote:[...] Som anbefalet vil et eventuelt goblin vs. elves være glimrende. Goblin decks kan typisk være noget direkte skade, hvor elver decks ofte er noget hurtig mana der kan smide nogle store Creatures på bordet. Det er tju-bang decks som man kan forstå, og giver som regel nogle spil der ikke trækker ud. Så kan man altid gå videre til de øvrige typer efterhånden som man får spillet lidt ind under huden.
Det er taget til efterretning. Jeg vil forsøge at lede en smule mere ihærdigt efter det omtalte deck. :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: M:tG ... hvor skal man starte?

Post by Jens_Hoppe »

Aratar wrote:http://www.boardgamegeek.com/thread/370207 - generelt om Magic
Jeg læste den for nogle dage siden, og ja, det er en rigtig god artikel om Magic. Det er den første artikel jeg har set, hvor nogen har skrevet så udførligt til folk uden for Magic-miljøet om hvad det er der gør Magic fascinerende; deck-arketyper, metagame, osv. Folk der ikke kender spillet kan forhåbentlig her få en idé om dybden i spillet.

Heck, jeg får helt lyst til at spille det selv igen. :lol:
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: M:tG ... hvor skal man starte?

Post by netsapiens »

Helle wrote:Men jeg vil gerne høre.... kan man ikke begrænse det? Behøver man bruge millioner af kroner?
Nej Helle, du behøver ikke bruge en million, det er faktisk en af de mere elegante ting i Magic.

Problemet er, at hvis du spiller i et åbent miljø (den lokale klub eller noget lign.), så vil det være således at den der har flest penge (læs: flest kort), vil have flest muligheder. Og i denne internet-tid er det jo dejligt nemt at finde det seneste vinder-deck fra pro-tour'en, rende ned i den lokale kort pusher og bruge 500,- på lige præcis DEN vinderkombination.
Det vil langt fra betyde at du vinder hver gang, men du vil klart have en fordel overfor en stakkel som kun har købt tilfældige kort for en hund.
Spiller du derimod i et lukket miljø (altid mod de samme fire mennesker i en privat klub eks.), så kan man jo sagtens blive enige om at der kun må tilkøbes en begrænset mængde kort hver måned, og der må kun byttes indbyrdes imellem spillerne.

MEN det aller-aller lækreste ved Magic er at du kan ændre omstændighederne omkring det, så alle får samme muligheder. (næsten ihvertfald). Man kan begrænse hvilke kort man vil spille med, og man kan nøjes med at spille med mere tilfældige kort. Man kan spille flere end to, og man kan spille med gamle kort som er ude af turneringsrotation, og derfor billigere.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: M:tG ... hvor skal man starte?

Post by Jens_Hoppe »

netsapiens wrote:Problemet er, at hvis du spiller i et åbent miljø (den lokale klub eller noget lign.), så vil det være således at den der har flest penge (læs: flest kort), vil have flest muligheder.
[snip]
Spiller du derimod i et lukket miljø (altid mod de samme fire mennesker i en privat klub eks.), så kan man jo sagtens blive enige om at der kun må tilkøbes en begrænset mængde kort hver måned, og der må kun byttes indbyrdes imellem spillerne.
Som en lille sidenote kan jeg lige nævne den tredie mulige situation man kan være i, nemlig at man spiller i et miljø hvor alle er så hardcore at de stort set har (eller i det mindste har adgang til) alle de kort de må ønske, hvor det så igen bliver de dygtigste spillere der vinder mest. Da jeg for ... 10+ år siden mere eller mindre brugte hver eneste dag med den hårde MtG-kerne inde i Faraos Cigarer, var vi netop i den situation: Alle havde adgang til de kort de måtte behøve, simpelthen fordi alle i mange år havde smidt 1000-2000,- eller mere efter hver eneste udvidelseder var kommet. I det miljø var det helt tydeligt at nogle spillere bare havde gudsbenådet talent, og derfor dominerede turneringer mv.

Ikke at jeg vil anbefale den model til Helle... ;)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: M:tG ... hvor skal man starte?

Post by Helle »

Og bare lige et idiot-spg mere....

Er det sådan, at man vinder kort fra hinanden eller beholder man sine egne kort?
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: M:tG ... hvor skal man starte?

Post by Jens_Hoppe »

Helle wrote:Og bare lige et idiot-spg mere....

Er det sådan, at man vinder kort fra hinanden eller beholder man sine egne kort?
At vinde kort fra hinanden var godt nok en af Richard Garfields centrale idéer med spillet da det udkom, men bortset fra lige da spillet kom frem for mange år siden, er det stort set aldrig noget jeg har set gjort i praksis.

Jeg tror dog sagtens konceptet kan virke i praksis, men det kræver nok at spillerne spiller med en "lukket pulje" kort, f.eks. en starter hver, og vinder kort fra dem fra hinanden.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: M:tG ... hvor skal man starte?

Post by netsapiens »

Ang. det at vinde kort.
Wikipedia wrote:The original set of rules prescribed that all games were to be played for ante. Each player would remove a card at random from the deck they wished to play with and the two cards would be set aside. At the end of the match, the winner would take and keep both cards.

Early sets included a few cards with rules designed to interact with this gambling aspect, allowing replacements of cards up for ante, adding more cards to the ante, or even permanently trading cards in play. The cards came with the instruction that they should be removed from the deck in a game that wasn't being played for ante.

The ante concept became controversial because many regions had restrictions on games of chance. The rule was later made optional because of these restrictions and because of players' reluctance to possibly lose a card that they owned. The gambling rule is forbidden at sanctioned events and is now mostly a relic of the past, though it still sees occasional usage in friendly games as well as the "five color" format. The last card to mention ante was printed in the 1995 expansion set Homelands.
Jeg mener klart at hvis man skal spille Magic, OGSÅ mellem venner, så er ante en genial mekanisme. Netop det faktum at man trækker et tilfældigt kort, gør at man er nødt til at overveje sit deck og risikoen for at miste et værdifuldt kort. Det giver lige den ekstra spænding og gør også at folk der ikke har værdifulde kort, har stadig motivation for at møde op, for bare tanken om at vinde ET kort kan gøre det op for de mange tabte kampe.

puHA nu er jeg altså også snart klar til at spille noget Magic.
Skal vi have os en lille GG liga Jens? :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
ozimek
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 298
Joined: Wed Jul 25, 2007 11:28 pm
Favoritspil: Napoleon in Europe, Axis & Aliies, Struggle of Empires,
Location: Aalborg
Contact:

Re: M:tG ... hvor skal man starte?

Post by ozimek »

Der er ekstremt stor forskel på at spille Magic "med vennerne" (også kaldet Casual) i en lukket kreds og på at spille turneringer. Det gode er, at Magic kan være sjovt på begge planer - bare ALLE deltagere er på samme plan.

Jeg startede med at spille Magic med vennerne dengang for mange år siden, da spillet var nyt. Jeg begyndte flere år senere at spille en masse "seriøs" turneringsmagic (Vintage), og det var super fedt, men til gengæld har det lidt ødelagt glæden ved hyggemagic med vennerne. Det var faktisk denne erkendelse der fik mig (mere end almideligt) i gang med brætspil, da de bedre kan spilles på hyggeplan fordi alle starter på samme niveau. Magic dur' simpelthen ikke, hvis nogle af spillerne ved bordet sidder med et tunet turneringsdeck til 25.000 kr. og de andre sidder med hyggedecks til 250 kr.

Faktisk findes der en variant af Magic kaldet Cube. Her har man kun ét fælles deck, som alle trækker af. Det er den bedste løsning, hvis der er stor forskel på deltagernes samling. Reglerne er lidt anderledes, og der er nogle få kort som ikke egner sig til Cube.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: M:tG ... hvor skal man starte?

Post by Jens_Hoppe »

netsapiens wrote:puHA nu er jeg altså også snart klar til at spille noget Magic.
Skal vi have os en lille GG liga Jens? :)
Vi skal da i hvert fald klart prøve det på et tidspunkt! Var det eventuelt noget med en lille temadeck-turnering på Tobias-Con?
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 857
Joined: Mon May 01, 2006 7:24 am
Location: Lynge

Re: M:tG ... hvor skal man starte?

Post by Tobias »

Vi skal da i hvert fald klart prøve det på et tidspunkt! Var det eventuelt noget med en lille temadeck-turnering på Tobias-Con?
Det kunne være sjovt, at få prøvet det igen.
Har omkring 2000 kort liggende oppe på loftet et sted i en kasse...Håber jeg! Har en svag erindring af oprydning på loftet i sommers, hvor der blev smidt kraftigt ud :?
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: M:tG ... hvor skal man starte?

Post by Jens_Hoppe »

Tobias wrote:Har omkring 2000 kort liggende oppe på loftet et sted i en kasse...Håber jeg! Har en svag erindring af oprydning på loftet i sommers, hvor der blev smidt kraftigt ud :?
Bare rolig, du har mange år til at opbygge en ny pensionsopsparing fra bunden af.. :lol:
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: M:tG ... hvor skal man starte?

Post by Frouvne »

Vi har nu foretaget den første investering i M:tG ... og I kan så forvente at regelspørgsmålene vil komme i en lind strøm! :D De medfølgende regler har i hvert tilfælde ikke formået at imponere mig. Nu glæder jeg mig til at kaste mig ud i oplevelsen, for jeg er slet ikke i tvivl om, at det nok skal blive interessant. Men jeg forudser dog en del indledende problemer, indtil jeg er kommet bedre ind i M:tG-terminologien. Grundmekanismerne ser jo yderst simple ud, men når man ser på kortenes sær-egenskaber, er der ingen tvivl om, at tvivlsspørgsmålene nok skal melde sig i hobetal. I første omgang har jeg allieret mig med en modspiller, der har spillet en del, så jeg kan få reduceret i spørgsmålene og så vil jeg kigge lidt nærmere på de web-baserede ressourcer, der er tilstede. Tak for hjælpen til alle, der har givet deres besyv med! :)
frouvne, administrator

Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: M:tG ... hvor skal man starte?

Post by netsapiens »

Den billigste måde at få nogle Magic decks at spille med:
Køb 4 af hver common i Shards of Alara serien og så følg instruktionerne her
og vupti... 13 forskellige decks af Magic, som man kan matche mod hinanden. Man får ikke testet sine deckbuilding skills, men man får EDDERfløjteme meget kortspil for pengene.
Man kan også gøre det samme med Lorwyn serien og med Shadowmoor serien
Gør det med alle tre, så er der lige en samling på ca. 1300 common kort, så der skulle være nok til det næste meget lange stykke tid.
DAMN jeg er fristet :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: M:tG ... hvor skal man starte?

Post by Helle »

Jamen, det lyder da som et glimrende forslag ... :D
Min mand er med garanti let at lokke :roll:
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: M:tG ... hvor skal man starte?

Post by Frouvne »

netsapiens wrote:Den billigste måde at få nogle Magic decks at spille med:
Køb 4 af hver common i Shards of Alara serien og så følg instruktionerne her
og vupti... 13 forskellige decks af Magic, som man kan matche mod hinanden. Man får ikke testet sine deckbuilding skills, men man får EDDERfløjteme meget kortspil for pengene.
Man kan også gøre det samme med Lorwyn serien og med Shadowmoor serien
Gør det med alle tre, så er der lige en samling på ca. 1300 common kort, så der skulle være nok til det næste meget lange stykke tid.
DAMN jeg er fristet :)
Det lyder interessant! Nu har jeg endnu ikke rigtig fornemmelsen for, om rares også er væsentligt bedre end commons generelt. Og i fald jeg bliver suget ind i spillet, er det jo nok ikke commons, der kommer til at mangle. I øvrigt er det nogle interessante artikler på Wizards of the Coasts hjemmeside, du refererer til. Det er meget sympatisk, at man har den type artikler. Det er lige før, jeg overvejer at anvende glosen god moral i denne sammenhæng - men det vil vist trods alt være usmageligt, når vi taler om et firma, der lever af at tage frokost-pengene fra små og store drenge med hang til CCG. :wink:
frouvne, administrator

Image
Post Reply