M:tG ... hvor skal man starte?

Her gives gode råd til hvordan man bedst lærer andre et spil at kende, hvor man kan få informationer, der kan sætte én selv i stand til at lære et spil m.m.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

M:tG ... hvor skal man starte?

Post by Frouvne »

Min søn er netop blevet introduceret for M:tG i sin skolefritidsordning og det vil jeg jo som barnefader gerne bakke op omkring. Jeg har aldrig selv prøvet spillet, men syntes det lyder interessant, så jeg tænker, vi skal have nogle kort, så vi kan blive introduceret til spillet og have lidt sjov med det. Og så kan vi jo på sigt se, om det er noget, vi skal gøre mere ud af. Men det ser til gengæld også ud til at være lidt af en jungle, så et par anbefalinger til hvad man skal anskaffe sig, når det skal spilles som familiehygge, vil være meget kærkomne. Som jeg umiddelbart har forstået det, kan det være en god idé at hoppe på 10th Edition, lyder det rimeligt? Og hvad skal man i givet fald anskaffe sig?

På forhånd tak! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: M:tG ... hvor skal man starte?

Post by Larsine »

Det første trip er gratis... men du risikere at blive fanget i det, og inden du har set dig om har du brugt alt for mange penge og alt for lang tid på det.

M:tG var et godt spil, men med hver udviddelse blev det dårligere og dårligere.

Mit bedste råd er: Lad være.

Lars, gamme Magic spiller som heldigvis fik solgt alle kort uden at tabe penge på det.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: M:tG ... hvor skal man starte?

Post by Jens_Hoppe »

Larsine wrote:gamme{l} Magic spiller som heldigvis fik solgt alle kort uden at tabe penge på det.
Det beskriver også mig perfekt! Men selv hvis jeg havde endt med at bruge penge på det, ville det nu stadig have været en god forretning, når man ser på hvor mange års underholdning jeg fik ud af det...

Modsat Lars synes jeg ikke du skal lade være - MtG er et fantastisk spil, som alle bør prøve. I 10th edition findes der garanteret preconstructede theme decks, så hvis du køber et par/nogle af dem, er der kort til masser af afteners spil.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Re: M:tG ... hvor skal man starte?

Post by qute »

Ville det være en ide at købe nogle gamle kort at M:tG spillere der er blevet bitre?
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: M:tG ... hvor skal man starte?

Post by Jens_Hoppe »

qute wrote:Ville det være en ide at købe nogle gamle kort at M:tG spillere der er blevet bitre?
Det ser jeg som et godt "næste trin", når man først kender spillet og gerne vil tilføre samlingen nogle billlige kort til at give variation. Fordelen ved at starte med preconstructede temadecks, er at man har garanti for at kortene i dem "hænger sammen", rent spilmæssigt. Deckene virker altså, og er designet så de giver nogle sjove spil. Starter man omvendt bare med en stor samling blandede kort, får man godt nok fornøjelsen ved selv at designe sit første deck, men man risikerer også at få et unødigt dårligt førstegangsindtryk af spillet - hvis man nu får inkluderet nogle kort der bare ikke fungerer sammen.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: M:tG ... hvor skal man starte?

Post by netsapiens »

Helt klart theme decks i 10th ed.

Det Jens sagde, og så skal det tilføjes at der er færre mekanismer i grundsættet.
Hver expansion set (bestående af typisk tre forskellige undersæt), tilføjer ikke alene nye kort, men typisk nye mekanismer, og her bliver designerne jo unægteligt NOGET kreative nu hvor spillet har nogle år på bagen. De gør spillet federe, men også sværere at lære at kende.

skridt 1: Goblins Vs. Elves duel deck
skridt 2: 10th Ed Theme Decks
skridt 3: valgfrit. Enten mere 10th i form af boosters, eller, hvis man er modig, sin første boosterkasse i en valgfri serie.

Hele vejen igennem er man velkommen til at sige til. Jeg savner at spille spillet, og stiller gerne mine mangelfulde evner til rådighed både for reelle spil, men også for forklaring, regelgennemgang o.lign.
Det er jo ingen hemmelighed at ccg er mit nemesis :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: M:tG ... hvor skal man starte?

Post by Frouvne »

Tak for såvel advarsler som gode råd! :)

Ideen med at få noget umiddelbart spilbart i hænderne, lyder meget fornuftigt, så den vej vil vi givetvis gå.
netsapiens wrote:[...]skridt 1: Goblins Vs. Elves duel deck[...]
Umiddelbart ser den ud til at være udsolgt, de steder vi lige har mulighed for at smutte forbi. Jeg formoder at: Duel Decks: Jace vs. Chandra kan være lige så god?!
netsapiens wrote:[...] Hele vejen igennem er man velkommen til at sige til. Jeg savner at spille spillet, og stiller gerne mine mangelfulde evner til rådighed både for reelle spil, men også for forklaring, regelgennemgang o.lign.
Det er jo ingen hemmelighed at ccg er mit nemesis :)
Det skal jeg have i baghovedet - i første omgang påtænker jeg nu at skulle have fat i dig i.f.m. et cmg... Dreamblade! :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Re: M:tG ... hvor skal man starte?

Post by qute »

Jens_Hoppe wrote:
qute wrote:Ville det være en ide at købe nogle gamle kort at M:tG spillere der er blevet bitre?
Det ser jeg som et godt "næste trin", når man først kender spillet og gerne vil tilføre samlingen nogle billlige kort til at give variation. Fordelen ved at starte med preconstructede temadecks, er at man har garanti for at kortene i dem "hænger sammen", rent spilmæssigt. Deckene virker altså, og er designet så de giver nogle sjove spil. Starter man omvendt bare med en stor samling blandede kort, får man godt nok fornøjelsen ved selv at designe sit første deck, men man risikerer også at få et unødigt dårligt førstegangsindtryk af spillet - hvis man nu får inkluderet nogle kort der bare ikke fungerer sammen.
Min pointe var præcis at M:tG jo mere går ud på at bygge et set end egentlig spille det.
Og hvis man først sidder med et top-tunet deck, er det måske ikke så fristende at bygge sit eget som helt sikkert vil være dårligere...
Jeg ved ikke hvor nemt det er, men: Det kunne være sjovt at bygge et deck designet til at slå det theme-deck man har købt :D
Lidt ala sten, saks, papir
Image
User avatar
Aratar
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 348
Joined: Sun Apr 15, 2007 12:51 pm
Location: Århus C

Re: M:tG ... hvor skal man starte?

Post by Aratar »

Frouvne wrote: Umiddelbart ser den ud til at være udsolgt, de steder vi lige har mulighed for at smutte forbi. Jeg formoder at: Duel Decks: Jace vs. Chandra
Jeg har netop købt Duel Decks: Jace vs. Chandra som min introduktion til spillet, så det varer nok ikke længe, inden jeg kan give en melding om det :)

Jeg fandt et par gode tråde på boardgamegeek om spillet:

http://www.boardgamegeek.com/thread/359860 - om Theme Decks

http://www.boardgamegeek.com/thread/370207 - generelt om Magic
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9176
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: M:tG ... hvor skal man starte?

Post by Stony »

De fleste gode råd er vist allerede blevet givet. Hvis jeg må tilføje en smule, så vil jeg være opmærksom på hvilke preconstructed deck der bliver valgt. For der er afgjort deck der er sjovere at spille med/mod end andre. Her tænker jeg især på control deck, med eksempelvis en anseelig andel af Counterspell, eller som er bygget over eksempelvis Land Destruction. Hvis man skal have hele oplevelsen med, er det naturligvis decktyper man bør kende, og vide hvordan man spiller med/mod, men som en førstegangsoplevelse vil jeg mene de kan være direkte destruktive overfor en eventuel lyst til at spille igen.

Som anbefalet vil et eventuelt goblin vs. elves være glimrende. Goblin decks kan typisk være noget direkte skade, hvor elver decks ofte er noget hurtig mana der kan smide nogle store Creatures på bordet. Det er tju-bang decks som man kan forstå, og giver som regel nogle spil der ikke trækker ud. Så kan man altid gå videre til de øvrige typer efterhånden som man får spillet lidt ind under huden.
Sidst spillet:
Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: M:tG ... hvor skal man starte?

Post by netsapiens »

Jeg kiggede kort på et par kort (hø-hø) fra Jace vs. Chandra, og de er sikkert fine. Der er dog et par ting/mekanismer som jeg tror du IKKE vil finde i 10th, og som derfor nok lige vil gøre det en kende mere kompliceret.
Tag dog det med et gran salt, da en spiller som dig selv jo er vant til komplicerede regler. problemet kommer egentlig først når man rammer et niveau der ligger et godt stykke over det du er igang med.

Men så er det jo godt at man kan downloade Magic: The Gathering Comprehensive Rules
(og her er der tale om noget der VIRKELIG kan skræmme folk der gerne vil lære Magic :) )

Og i øvrigt kan jeg ikke komme forbi til Dreamblade før jeg får en invitation :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: M:tG ... hvor skal man starte?

Post by Frouvne »

netsapiens wrote:J[...] Og i øvrigt kan jeg ikke komme forbi til Dreamblade før jeg får en invitation :)
Der er ellers en del her på forum, der ikke lader sig bremse af den slags formaliteter! :D Men jeg sender dig naturligvis gerne en officiel invitation via pb!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: M:tG ... hvor skal man starte?

Post by Helle »

Ja, det er jo ikke, fordi jeg synes, at vi mangler spil, men .... her er faktisk noget, som nogle spiller i GFO'en ... så ....

Men jeg vil gerne høre.... kan man ikke begrænse det? Behøver man bruge millioner af kroner?

.... og så kan jeg da sige, at min søn og jeg er ude af huset fra søndag kl. 11....
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: M:tG ... hvor skal man starte?

Post by Jens_Hoppe »

netsapiens wrote:Men så er det jo godt at man kan downloade Magic: The Gathering Comprehensive Rules
(og her er der tale om noget der VIRKELIG kan skræmme folk der gerne vil lære Magic :) )
Haha, de regler er for seje! :D
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: M:tG ... hvor skal man starte?

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:
netsapiens wrote:Men så er det jo godt at man kan downloade Magic: The Gathering Comprehensive Rules
(og her er der tale om noget der VIRKELIG kan skræmme folk der gerne vil lære Magic :) )
Haha, de regler er for seje! :D
Som fuldkommen novice begyndte det at svimle en smule for mig omkring regel 606.4a... :lol:
frouvne, administrator

Image
Post Reply