M:tG ... hvor skal man starte?

Her gives gode råd til hvordan man bedst lærer andre et spil at kende, hvor man kan få informationer, der kan sætte én selv i stand til at lære et spil m.m.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: M:tG ... hvor skal man starte?

Post by Frouvne »

netsapiens wrote:[...] skridt 1: Goblins Vs. Elves duel deck
skridt 2: 10th Ed Theme Decks
skridt 3: valgfrit. Enten mere 10th i form af boosters, eller, hvis man er modig, sin første boosterkasse i en valgfri serie. [...]
Efter nu at have fulgt de indledende skridt, så godt det nu lader sig gøre og med 30+ spil på bagen, er det vel på tide med en lille tilbagemelding.

Magic The Gathering: Elves vs. Goblins var udsolgt hos Funagain, som der linkes til og det samme gælder de danske forhandlere [jeg ser netop, at det igen er på lager: http://www.amazon.com/Magic-Gathering-L ... pd_sim_t_6], jeg lige kunne komme i tanke om at tjekke hos. Så i mangel af bedre søgte jeg efter andre Duel Decks og faldt over Magic The Gathering: Jace vs. Chandra, som jeg så startede med. I butikken fik man det til at lyde som om, det var en god introduktion, hvilket sådan set har holdt stik. De medfølgende regler er jeg ikke imponeret over. Jeg kan godt forstå, at man er nødt til at reducere kompleksiteten, når folk skal introduceres til spillet, men jeg er helt uforstålig overfor, at de spiltermer, der anvendes på kortene ikke også er kort beskrevet i reglerne. Uden google tror jeg, at jeg havde været nødt til at ignorere en del funktioner og konstruere egne udlægninger af reglerne, de steder de ikke er beskrevet. Helt basale ting som hand limit er heller ikke beskrevet, men det er måske med vilje, at man hopper elegant over det i første omgang. At der indgår Planeswalkers i dette sæt får mig også til at tænke, at man måske skal hoppe direkte til skridt 2 og købe nogle tema-deck. Her skal man selvfølgelig nok holde sig fra dem, der er mærket advanced og expert. Der er givetvis nogle decks, der vil matche hinanden bedre end andre og nogle der er lettere at gå til end andre men endnu er jeg ikke i stand til at vurdere hvilke der med fordel kan købes til en introduktion til spillet. Skulle nogle ønske det, kommenterer jeg gerne de decks, jeg har prøvet og giver min vurdering af hvorvidt de egnet til en introduktion.

Efter mine første 30+ introduktionsspil og stadig med oceaner af spørgsmål, der løbende dukker op, vil jeg på det varmeste anbefale, at man bliver introduceret til spillet af en, der i forvejen er rimelig fortrolig med spillet. Grundmekanismerne er simple, men hvis man som jeg ikke kan holde sig til at nøjes med at spille med de samme to decks overfor hinanden, dukker der hele tiden nye regelspørgsmål op. Jeg har nu taget konsekvensen og udprintet de omkring 150 siders regler og ser frem til at tygge mig igennem de afsnit, der ser ud til at være relevante i.f.t. de typer af kort, jeg er stødt på.

Selvom det er et spil, der yder lidt modstand fra starten med de mange undtagelsesregler, der hele tiden introduceres med kortene, så er der straks belønning i form af gode spiloplevelser. M:tG er også et af de spil, der er velsignet med en indbygget mekanik der betyder, at kedelige, ubalancerede spil ofte afgøres meget hurtigt mens de spændende dyster trækker ud. Et spil der giver lyst til at investere tid - og desværre også penge - i flere gode spiloplevelser.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: M:tG ... hvor skal man starte?

Post by Jens_Hoppe »

Med hensyn til reglerne må du huske at der findes en mellemting mellem det noget overfladiske regelark i Jace vs. Chandra og så de absurde 150 siders komplette regler: Nemlig det "almindelige" regelsæt: :)

http://www.wizards.com/magic/rules/Magi ... 10E_EN.pdf

De dækker altså langt det meste man kommer ud for i almindeligt spil, inkl. korttyper, specielle evner, princippet i timing-reglerne, alt sammen på 30 sider inklusive masser af eksempler og illustrationer. Check 'em out.

Bortset fra det er jeg enig med dig i, at man ikke vinder det store ved at starte med Jace vs. Chandra frem for bare et par almindelige temadecks.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: M:tG ... hvor skal man starte?

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:Med hensyn til reglerne må du huske at der findes en mellemting mellem det noget overfladiske regelark i Jace vs. Chandra og så de absurde 150 siders komplette regler: Nemlig det "almindelige" regelsæt: :)

http://www.wizards.com/magic/rules/Magi ... 10E_EN.pdf

De dækker altså langt det meste man kommer ud for i almindeligt spil, inkl. korttyper, specielle evner, princippet i timing-reglerne, alt sammen på 30 sider inklusive masser af eksempler og illustrationer. Check 'em out.

Bortset fra det er jeg enig med dig i, at man ikke vinder det store ved at starte med Jace vs. Chandra frem for bare et par almindelige temadecks.
Nu vil jeg jo nok nyde at sidde og nørde med det fulde regelsæt, men jeg tror dog, at jeg vil starte med at kigge lidt nærmere på det sæt, du refererer til her, for det ser da langt mere tilgængeligt ud og er nok lige præcis det, jeg syntes, jeg manglede. :) Tak for det!
frouvne, administrator

Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: M:tG ... hvor skal man starte?

Post by netsapiens »

Frouvne wrote: M:tG er også et af de spil, der er velsignet med en indbygget mekanik der betyder, at kedelige, ubalancerede spil ofte afgøres meget hurtigt mens de spændende dyster trækker ud.
Det er fordi du ikke har været udsat for en "infinity engine" endnu... et deck, som er optimeret omkring at den ejeren omkring tur fire-fem stykker begynder at lægge en nærmest endeløs kabale, for til sidst at spille et enkelt kort der enten giver dig uendelig skade, eller opfordrer dig til at trække et uendeligt antal kort.
Jeg har selv haft et :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: M:tG ... hvor skal man starte?

Post by Frouvne »

netsapiens wrote:
Frouvne wrote: M:tG er også et af de spil, der er velsignet med en indbygget mekanik der betyder, at kedelige, ubalancerede spil ofte afgøres meget hurtigt mens de spændende dyster trækker ud.
Det er fordi du ikke har været udsat for en "infinity engine" endnu... et deck, som er optimeret omkring at den ejeren omkring tur fire-fem stykker begynder at lægge en nærmest endeløs kabale, for til sidst at spille et enkelt kort der enten giver dig uendelig skade, eller opfordrer dig til at trække et uendeligt antal kort.
Jeg har selv haft et :)
Nej, jeg har meget til gode endnu! :? Men jeg har faktisk været udsat for et deck, der angreb mine lande-kort og alene gik ud på at pascificere mig, til min bunke løb tør. Og det er faktisk ikke morsomt i praksis. Jeg kan sagtens forstå, at det er morsomt at konstruere og at se, at det fungerer. Men mig fik du ikke til at spille med et sådant deck i længden. Og ej heller at spille imod det! Af samme grund påpegede jeg også - uden dog at anvende nærværende fremhævelse - : "...at kedelige, ubalancerede spil ofte afgøres meget hurtigt mens de spændende dyster trækker ud."
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: M:tG ... hvor skal man starte?

Post by Stony »

Frouvne wrote:Men jeg har faktisk været udsat for et deck, der angreb mine lande-kort og alene gik ud på at pascificere mig, til min bunke løb tør. Og det er faktisk ikke morsomt i praksis.
Læs mit første indlæg i denne tråd. Der er mange forskellige typer deck. Nogle er afgjort sjovere at spille mod end andre. Landdestruction, counterspell-denial-decks, Statis-decks m.m. er ikke synderligt god underholdning til et hyggespil. Boring boring boring boooooring. Man skal selvfølgelig kende dem, og de kan være meget konkurrencebetonede. Men de er ikke sjove.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: M:tG ... hvor skal man starte?

Post by Jens_Hoppe »

Jeg er sikkert bare mere weird end jer andre, men mine yndlingsdecks har altid været de mere specielle: Land destruction, det oprindelige necropotence deck, forskellige lock/control-decks (stasis, winter orb, etc.), og også en del af de mere sjove combo-decks. Er de sjove at spille imod? Jo, for pokker, de er en del af årsagen til at jeg ser Magic som et af de fedeste spil jeg har spillet. Det at det favner så fantastisk bredt, at det formår at gøre det muligt at vinde på så obskure, snørklede måder. Det at man kan risikere at støde ind i den slags decks er for mig en del af charmen. Hvis man vidste at ethvert deck man var oppe imod nødvendigvis bare måtte være endnu en blanding af creatures, lidt removal og lidt direct damage, ville spillet være uendeligt meget kedeligere.

:D

(kryber ind under min sten igen)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: M:tG ... hvor skal man starte?

Post by Frouvne »

netsapiens wrote:Den billigste måde at få nogle Magic decks at spille med:
Køb 4 af hver common i Shards of Alara serien og så følg instruktionerne her [...]
Jeg havde intentioner om at følge din anbefaling, da jeg så et sæt på en dansk auktionsside. Det løb helt løbsk og kunne slet ikke matche prisen, du linker til, så der stod jeg af. I stedet er jeg endt op med fire af hver uncommon i Shards of Alara. Nu kan jeg ikke anvende instruktionerne, men måske med held konstruere nogle mere interessante decks selv. :)
frouvne, administrator

Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: M:tG ... hvor skal man starte?

Post by netsapiens »

Frouvne wrote:
netsapiens wrote:Den billigste måde at få nogle Magic decks at spille med:
Køb 4 af hver common i Shards of Alara serien og så følg instruktionerne her [...]
Jeg havde intentioner om at følge din anbefaling, da jeg så et sæt på en dansk auktionsside. Det løb helt løbsk og kunne slet ikke matche prisen, du linker til, så der stod jeg af. I stedet er jeg endt op med fire af hver uncommon i Shards of Alara. Nu kan jeg ikke anvende instruktionerne, men måske med held konstruere nogle mere interessante decks selv. :)
Lav en cube.. og invitér mig :)
Jeg har netop skrabet alle mine magic kort sammen i en stor bunke, og vil se om jeg kan lave en funktionel cube ud af det.
Nu fandt jeg også en fremragende 2 personers draft metode (skal nok finde link ved lejlighed), så det skal da klart prøves.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: M:tG ... hvor skal man starte?

Post by Frouvne »

netsapiens wrote:[...] Lav en cube.. og invitér mig :) [...]
For så vidt at en cube ikke er noget alt for frækt eller på anden vis anstødeligt, er du hermed inviteret!

I mellemtiden vil jeg så prøve at finde ud af, hvad det egentlig er, jeg har inviteret dig til...
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: M:tG ... hvor skal man starte?

Post by Stony »

Jens_Hoppe wrote:Jeg er sikkert bare mere weird end jer andre, men mine yndlingsdecks har altid været de mere specielle: Land destruction, det oprindelige necropotence deck, forskellige lock/control-decks (stasis, winter orb, etc.), og også en del af de mere sjove combo-decks. Er de sjove at spille imod? Jo, for pokker, de er en del af årsagen til at jeg ser Magic som et af de fedeste spil jeg har spillet. Det at det favner så fantastisk bredt, at det formår at gøre det muligt at vinde på så obskure, snørklede måder. Det at man kan risikere at støde ind i den slags decks er for mig en del af charmen. Hvis man vidste at ethvert deck man var oppe imod nødvendigvis bare måtte være endnu en blanding af creatures, lidt removal og lidt direct damage, ville spillet være uendeligt meget kedeligere.
Jeg kan sagtens forestille mig, at de er sjovere at spille med end at spille mod. Og der er sikkert også folk der synes de er sjove at spille mod, men jeg vil stå stejlt på min oprindelige opfordring om at gå langt udenom dem. I hvert fald indtil man har fået en del spil under bæltet, og har styr på sine timing-regler, så man har bedre mulighed for at se hvordan man kan modarbejde disse typer deck.

Hvis dine første 10 spil magic alle er imod drøn-effektive decks af ovennævnte typer, tror jeg de fleste vil løbe langt væk og aldrig spille Magic igen.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: M:tG ... hvor skal man starte?

Post by Jens_Hoppe »

Stony wrote:Hvis dine første 10 spil magic alle er imod drøn-effektive decks af ovennævnte typer, tror jeg de fleste vil løbe langt væk og aldrig spille Magic igen.
Sandt nok, men jeg vidste ikke at konteksten var "decks det er sjovt at spille med/mod som begynder". ;)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Post Reply