Artikler i Politiken

Her gives gode råd til hvordan man bedst lærer andre et spil at kende, hvor man kan få informationer, der kan sætte én selv i stand til at lære et spil m.m.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Artikler i Politiken

Post by Andrea »

Politiken har - efterhånden traditionen tro - en anmeldelse af div. brætspil i anledning af skoleferien.

Jeg synes dog, at artiklen 'Butikker kårer selv Årets Brætspil' er væsentlig mere interessant.
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Artikler i Politiken

Post by akwlinka »

Andrea wrote:Politiken har - efterhånden traditionen tro - en anmeldelse af div. brætspil i anledning af skoleferien.

Jeg synes dog, at artiklen 'Butikker kårer selv Årets Brætspil' er væsentlig mere interessant.
Det er bare det jeg har sagt i mange år. Lusk og fusk i branchen. Nu er der endelig nogen der har puttet det i en avis.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 629 times
Contact:

Re: Artikler i Politiken

Post by Frouvne »

Selvfølgelig er det fusk og indavl og hvad ved jeg. Morede mig dog mest over at Politiken fremkommer med en sådan kritik i en artikel, der baserer sig på citater af Thomas Vigild der tilfældigvis er forfatteren på Politikens anden artikel som Andrea henviser til, hvori der bedømmes brætspil her i efterårsferien. Det kan man naturligvis sagtens gøre, men det virker alligevel lidt tyndt, at Politiken er nødsaget til at interviewe deres egne journalister for at få den pointe frem. En journalist der navigerer i feltet og dermed i en eller anden forstand også har nogle interesser på spil.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Artikler i Politiken

Post by Gunness »

Så har herr Vigild igen forfattet en artikel på Politiken om efterårets høst af danske brætspil. Og som vanligt er det hovedsageligt en fæl omgang tynd quiz-te.
Derfor ville jeg naturligvis gerne skrive til herr Vigild og foreslå ham at udvide repertoiret en smule. Men er der på det seneste udkommet nogen "rigtige" brætspil på dansk eller med medfølgende danske regler?
Alternativet er selvfølgelig at henvise til nogle tyske spil uden tekst...
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Artikler i Politiken

Post by Stony »

...eller lave danske oversættelser, og lægge dem online. Måske sågar på GermanGames.dk? 8)

Det behøver jo ikke være voldsomt mange. Bare nogle af de mest anerkendte. Puerto Rico. Agricola. osv....
(Okay, måske ikke Agricola, da det har en hel del tekst på kortene...)
Sidst spillet:
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Artikler i Politiken

Post by Helle »

Stony wrote:...eller lave danske oversættelser, og lægge dem online. Måske sågar på GermanGames.dk? 8)

Det behøver jo ikke være voldsomt mange. Bare nogle af de mest anerkendte. Puerto Rico. Agricola. osv....
(Okay, måske ikke Agricola, da det har en hel del tekst på kortene...)
Det lyder som en glimrende og helt mulig idé, som jeg ville elske at være med til at sætte i værk ... Jeg kunne dog så godt tænke mig, at det 'oversigtssystem', som regler skulle ligge i, skulle være mere overskueligt end sådan, som siden er bygget op nu ...

Men det ved admin allerede :wink:
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Artikler i Politiken

Post by Larsine »

Hvis man har lavet danske oversættelser, kan man så ikke bare lægge dem op på BGG, som jeg f.eks. har gjort med Naval War, BattleTech, Set og Bohnanza.

Lars
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 629 times
Contact:

Re: Artikler i Politiken

Post by Frouvne »

Larsine wrote:Hvis man har lavet danske oversættelser, kan man så ikke bare lægge dem op på BGG, som jeg f.eks. har gjort med Naval War, BattleTech, Set og Bohnanza.

Lars
Selvfølgelig kan man det! Men det kunne jo være, at man skulle overveje at dobbelt-poste dem her også. BGG er jo fuldkommen uovertruffen til det, de kan, men her har vi en dansk portal. Mange af vores faste brugere gør brug af begge sider, men vil man gøre sig forhåbning om at vinde flere til hobbyen, der tidligere kun har spillet de spil, der har fundet i deres boghandler eller legetøjsbutik, er denne side nok mindre skræmmende. Og så skal jeg da gerne forsøge at lave en mere overskuelig præsentation. :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Drix
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 231
Joined: Sat Feb 03, 2007 3:08 pm
Location: Drixieland
Contact:

Re: Artikler i Politiken

Post by Drix »

Hmm....nu tror jeg nu nok, at BGG rammer flere danskere end GG gør. Så dermed er målgruppen større ved at poste på BGG. Men lad det være op til hver enkelt, hvor de vil poste... :D

..og tilbage på sporet....

24Timer omtalte i går en del brætspil...og IKKE QUIZspil...så lidt er der da at finde i den danske medieverden om _rigtige_ brætspil (minder mig om en evig diskussion om, hvad der er _rigtige_ computerspil....lol).

Artiklen
-- Drix

...| Drixieland.dk - Hvis du har tid til mere |...
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Artikler i Politiken

Post by Stony »

Drix wrote:Hmm....nu tror jeg nu nok, at BGG rammer flere danskere end GG gør. Så dermed er målgruppen større ved at poste på BGG. Men lad det være op til hver enkelt, hvor de vil poste... :D
...men hvor BGG er lidt af en jungle, som næppe vil få nævneværdig eksponering i de danske medier, tror jeg det vil kunne forholde sig anderledes med et rent dansk site som tilbyder det samme, og så kunne det have den rare bivirkning at skabe lidt trafik, og forhåbentlig trække den nuværende dækning lidt væk fra de sædvanlige quizspil.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Black Sea
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 439
Joined: Thu May 04, 2006 8:32 pm
Favoritspil: Ave Caesar
Bohnanza + Erweiterung
Location: 2400 NV

Re: Artikler i Politiken

Post by Black Sea »

Stony wrote:...men hvor BGG er lidt af en jungle, som næppe vil få nævneværdig eksponering i de danske medier, tror jeg det vil kunne forholde sig anderledes med et rent dansk site som tilbyder det samme, og så kunne det have den rare bivirkning at skabe lidt trafik, og forhåbentlig trække den nuværende dækning lidt væk fra de sædvanlige quizspil.
Man kan vel forestille sig, at GG kan være gateway for BGG - akkurat som det er med brætspil ;)
VC nr. 5243
Don't think of it as a flame---it's more like an argument that does 3d6 fire damage
If Pacman had affected us as kids we'd be running around in dark rooms, munching pills and listening to repetitive music
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Artikler i Politiken

Post by Gunness »

Drix wrote:24Timer omtalte i går en del brætspil...og IKKE QUIZspil...så lidt er der da at finde i den danske medieverden om _rigtige_ brætspil
Fint med artiklen - det er glimrende med eksponeringen. Hvis de også får lyst til at skrive om spil til dem, der har krydset de otte år, skal jeg bestemt ikke stille mig i vejen :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Artikler i Politiken

Post by Larsine »

Drix wrote: 24Timer omtalte i går en del brætspil...og IKKE QUIZspil...så lidt er der da at finde i den danske medieverden om _rigtige_ brætspil (minder mig om en evig diskussion om, hvad der er _rigtige_ computerspil....lol).

Artiklen
OK med en artikel der handler om andet end quizspil, men...

Man kan selvfølgelig diskutere om Safari Hide & Seek, North Pole Camouflage og Rubik's Revolution overhovedet er spil, eller om det blot er kabale i en anden form.

Men hvorfor pokker har Enigma valgt at kalde Burg Appenzell/Château Roquefort for Roqfort må da stå hen i det uvisse. På dansk har denne ildelugtende ost da altid heddet Roquefort, så at bruge en svensk/norsk betegnelse er da helt hen i vejret. Sandsynligvis er det fordi man kun har lavet en fælles kasse til det danske/svenske/norske marked.

Lars
User avatar
Drix
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 231
Joined: Sat Feb 03, 2007 3:08 pm
Location: Drixieland
Contact:

Re: Artikler i Politiken

Post by Drix »

For at blive i den positive stemning og nyde fremgangen.....

.........så var der faktisk fyldt inde i den brætspilsbutik, hvor jeg var i dag for at købe en lille gave. Og det var ikke de typiske "brætnørder", der købte. Det var et bredt udsnit...og nej...de var på nye græsmarker, og købte med kyndig vejledning fra ekspedienterne....spil, der ikke var Carcassonne, quizspil, o.l.

Så fat mod drenge.....medierne har fat i den gale ende :wink:


Pssst....Gunness.....jeg regnede ellers lige med, at det var din målgruppe, der blev nævnt i artiklen :wink:
-- Drix

...| Drixieland.dk - Hvis du har tid til mere |...
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Artikler i Politiken

Post by Stony »

...og for at spolere den gode stemning, vil jeg sige dig stik imod, og opponere mod at Carcassonne bliver sat i bås med quizspil. Carcassonne er et elegant spil, og det kan være meget taktisk. Især når man spiller det to spillere. Det er et af de få brætspil jeg har spillet mange gange.
(Det er til gengæld ikke meget værd hvis man er 4-5 stykker. ALT for meget kaos.)
Sidst spillet:
Image
Post Reply