Artikel i Metroxpress

Her gives gode råd til hvordan man bedst lærer andre et spil at kende, hvor man kan få informationer, der kan sætte én selv i stand til at lære et spil m.m.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Artikel i Metroxpress

Post by Larsine »

Metroxpress havde i går en temaartikel om brætspil. Artiklen kan læses her.

Ud over det man kan læse online, var der også en kort artikel om at brætspil har eksisteret i mere end 8.000 år, med en tidslinie fra ca. 5870 til 2007.

Men de spil der nævnes efter Hnefatafl (ca. år 1000) er Monopoly (1935), Trivial Pursuit (1979), Bezzerwizzer (2006) og Ego (2007).

Der er også en henvisning til spiltemplet.dk.

Skuffende, igen...

Lars
Rasmus Hviid
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 76
Joined: Tue Jun 26, 2007 8:52 am
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Artikel i Metroxpress

Post by Rasmus Hviid »

Jeg blev ringet op af hende for en uges tid siden. Jeg fortalte hende pænt at quizspil ikke lige er det der bliver spillet mest af i KBK.

Det blev til en lille generel snak om brætspil, hvor jeg blandt andet henviste hende hertil og til boardgamegeek.

Mit indtryk var at vinklen var valgt på forhånd og selv om jeg talte med hende en 10 minutters tid, har jeg åbenbart ikke sagt det rigtige, thi jeg er ikke citeret for noget. :wink:
Københavns Brætspilsklub: http://www.strategispil.dk
Jurymedlem for Guldbrikken
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Artikel i Metroxpress

Post by Helle »

Rasmus Hviid wrote:Jeg blev ringet op af hende for en uges tid siden. Jeg fortalte hende pænt at quizspil ikke lige er det der bliver spillet mest af i KBK.

Det blev til en lille generel snak om brætspil, hvor jeg blandt andet henviste hende hertil og til boardgamegeek.

Mit indtryk var at vinklen var valgt på forhånd og selv om jeg talte med hende en 10 minutters tid, har jeg åbenbart ikke sagt det rigtige, thi jeg er ikke citeret for noget. :wink:
Men du er også en dreng, Rasmus ....
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Artikel i Metroxpress

Post by Larsine »

Larsine wrote:Ud over det man kan læse online, var der også en kort artikel om at brætspil har eksisteret i mere end 8.000 år, med en tidslinie fra ca. 5870 til 2007.
Hvis det skal give ca. 8.000 år, så må det naturligvis være fra ca. 5870 BC til 2007 AD.

Lars
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Artikel i Metroxpress

Post by Larsine »

Helle wrote:
Rasmus Hviid wrote:Mit indtryk var at vinklen var valgt på forhånd og selv om jeg talte med hende en 10 minutters tid, har jeg åbenbart ikke sagt det rigtige, thi jeg er ikke citeret for noget. :wink:
Men du er også en dreng, Rasmus ....
To af det tre citerede i artiklen er da ellers også af hankøn, så det ser i det mindste ikke ud til at være kriteriet for at blive (eller ikke blive) citeret.

Lars
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Artikel i Metroxpress

Post by Helle »

Larsine wrote:
Helle wrote:
Rasmus Hviid wrote:Mit indtryk var at vinklen var valgt på forhånd og selv om jeg talte med hende en 10 minutters tid, har jeg åbenbart ikke sagt det rigtige, thi jeg er ikke citeret for noget. :wink:
Men du er også en dreng, Rasmus ....
To af det tre citerede i artiklen er da ellers også af hankøn, så det ser i det mindste ikke ud til at være kriteriet for at blive (eller ikke blive) citeret.

Lars
Nej, nej, men de følger jo så mainstream tråden, så hvis det var vinklen kunne en lettere spil-nørdet dreng måske ikke overbevise et hunkønsvæsen om, at det med andre typer af brætspil var lykken ...
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Artikel i Metroxpress

Post by Frouvne »

Åh ja, jeg faldt også over artiklen og havde da også i sinde at kommentere den. For at kridte banen op, syntes jeg, det er værd at bringe det største citat, der prydede artiklen:
Det var, som om 1990'erne stod helt stille. Der blev ikke udviklet særlig gode spil. I dag bliver der hele tiden udviklet nye spil, og de sælger.
Den lader vi lige stå et øjeblik! :shock:

Seriøsiteten er måske ikke helt i top, når man laver en udviklingshistorie over brætspil, der ender med spillene Bezzerwizzer og Ego.

I virkeligheden syntes jeg selvfølgelig også, at det er synd, at artiklen henviser folk til Spiltemplet, som et mødested for folk med hang til brætspil. I praksis er siden jo død og de ville da være langt bedre stillet, hvis de kom ind på sider som KBK's eller nærværende hjemmeside. Men her er jeg naturligvis part i sagen.

Når jeg ser en sådan artikel er det svært for mig ikke at tro, at der i et eller andet omfang er tale om skjult reklame. Det er en spiludvikler hos Game Inventors, der kommer med udtalelsen, der citeres ovenfor og der fokuseres flere gange på salgsdelen.
frouvne, administrator

Image
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Artikel i Metroxpress

Post by akwlinka »

Artiklen er slet skjult reklame.

Den handler da ikke om brætspil, og (bortset fra jeg ikke læser Metro - den leveres ikke gratis på landet) så er det en artikel om Quizspil og arvarter af disse.

Sjovt nok er det så et billed at mennesker der spiller Matador de har valgt.

Mest komisk er deres gruppering af taber/vinder i siden. Den er for mig dårligt opdelt.
Image
User avatar
Drix
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 231
Joined: Sat Feb 03, 2007 3:08 pm
Location: Drixieland
Contact:

Re: Artikel i Metroxpress

Post by Drix »

Med fare for at blive HATEVICTIM igen....he he :D

Hvad er det geniale ved Bezzerwizzer?? For mig at se, er det få mennesker, der pacer eller pisker en stemning op omkring det. Det kunne være sjovt at se nogle faktiske salgstal. For lige som I (Anette og Allan) siger, er det da helt andre spil, som spilles ude i hjemmene. Jeg tror i den grad ikke, at der siden 2000...er solgt ret mange RENE quizspil...som Bez..... eller hvad mener I?

Jeg læste sjovt nok også artiklen i MetroExpress, da jeg havde god tid i toget, og de to andre gratisaviser (som jeg altid ta'r med) var gennemlæst... :lol:
-- Drix

...| Drixieland.dk - Hvis du har tid til mere |...
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Artikel i Metroxpress

Post by Helle »

Jeg er desværre bange for, at quizspil som Bezzerwisser og Cranium har/havde lagt bedre salgstal end de "smalle spil" som Puerto Rico og lignende .... omend jeg efterhånden tror, at der må være solgt en del Puerto Rico i Danmark efterhånden ...

Men jeg aner ingenting om det ... det er bare et gæt.
User avatar
Drix
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 231
Joined: Sat Feb 03, 2007 3:08 pm
Location: Drixieland
Contact:

Re: Artikel i Metroxpress

Post by Drix »

Ja, men det var i 1990'erne....(hvor ME jo selv siger, at der var dødt :lol: )

Jeg mener indenfor de sidste 8 år.... (som først skrevet)


Og jeg mente salgstal for BW.....
-- Drix

...| Drixieland.dk - Hvis du har tid til mere |...
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Artikel i Metroxpress

Post by Helle »

Drix wrote:Ja, men det var i 1990'erne....(hvor ME jo selv siger, at der var dødt :lol: )

Jeg mener indenfor de sidste 8 år.... (som først skrevet)


Og jeg mente salgstal for BW.....
Ja, men mennesker jeg møder, når jeg siger, at jeg kan finde på at spille brætspil siger ... ja, har du prøvet BW - det er rigtigt sjovt ... så lige for tiden er brætspil for flere altså forbundet med BW og lignende ...
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Artikel i Metroxpress

Post by Andrea »

Bezzerwizzer udkom første gang for et par år siden og er - salgsmæssigt set - en bragende succes. I følge business.dk er der alene i 2007 solgt over 40.000 eksemplarer herhjemme, og iværksætteren bag har tjent næsten fire millioner kroner på det.

Sammenlagt er der solgt over 100.000 eksemplarer af spillet, og der er indgået aftale med Mattel, så fra dette efterår kan spillet købes i ni europæiske lande.
User avatar
Drix
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 231
Joined: Sat Feb 03, 2007 3:08 pm
Location: Drixieland
Contact:

Re: Artikel i Metroxpress

Post by Drix »

Okay.

Jeg tillader mig bare at være kritisk overfor de tal. Jeg tror der er tale om en masse forudbestillinger til butikker, firmagaver, osv. osv. i den stil.
Jeg kan eksempelvis nævne, at et par steder, jeg jævnligt kommer (fysisk i butikker - som er familien Danmark-agtige)...sælger de knap et eksemplar om måneden. Jeg har sågar lavet testen ved at lave et lille neglemærke i den forreste kasse.....og ja.....det stod der længe :oops:

Jeg mener, at vi på et tidspunkt vil se, at butikkerne bliver nødt til at dumpe prisen for at slippe af med dem. Og artiklen i ME er bare med til at pumpe markedet kunstigt.........men igen......det kan være jeg tager helt fejl...

Kender I nogen, der har spillet? Og har frivilligt købt det af interesse.....
Jeg kender ingen......og har aldrig hørt det omtalt? :? (dvs. mellem venner, bekendte, familie, osv.)
Og nu er det vel næppe tilfældigt, at ME dagligt har spørgsmål fra BW, vel? :wink:
-- Drix

...| Drixieland.dk - Hvis du har tid til mere |...
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Artikel i Metroxpress

Post by Andrea »

Drix wrote: Kender I nogen, der har spillet? Og har frivilligt købt det af interesse.....
Jeg kender ingen......og har aldrig hørt det omtalt? :? (dvs. mellem venner, bekendte, familie, osv.)
Og nu er det vel næppe tilfældigt, at ME dagligt har spørgsmål fra BW, vel? :wink:
Ja - oftest personer, der ellers aldrig spiller brætspil* eller i hvert fald yderst sjældent gør det (og quizspil er i manges øjne en fin, light underholdningsform til en hyggeaften med vennerne eller familien). Der er rigtig mange danskere, der elsker quizspil, hvilket betyder, at der er blevet produceret og solgt en hel del quizspil de sidste 20 år - hvis ikke mere. Da jeg var barn, var det stort set den eneste form for spil, man kunne få, og det var først, da jeg begyndte at komme på rollespilskongresser for 10-11 år siden, at jeg selv så andre spil end de gængse quizspil.

Og så har Bezzerwizzer i øvrigt fået en hel del omtale de seneste år - medier som Politiken, Berlingske Tidende, Jyllands-Posten, MetroXpress, business.dk (som Berlingske også trækker på), 24 Timer samt erhvervsbladet.dk er blot et udpluk af de medier, der har omtalt spillet.

Jeg prøvede - efter tvang - spillet i juli måned, og det bedste, jeg kan sige om det spil er, at det er hurtigt overstået! Men det gode ved spillet er, at det får flere til at spille - og være interesseret i at spille i det hele taget, og det kan spilmarkedet som helhed nyde glæde af på længere sigt.


*så kan man så diskutere, om et quizspil også er et brætspil, men den diskussion bør i så fald have sin egen tråd
Post Reply