Designede mit første læringsspil

Her findes og udveksles links og opskrifter på spil, man selv kan lave.
Post Reply
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Designede mit første læringsspil

Post by Sir William »

Hyggede med sønnike i går eftermiddags ved, at vi designede vores første brætspil sammen.

Selve ideen var, at de i skolen havde haft en dag, hvor de hver især kunne lave deres egne brætspil.

Så udgangspunktet i vores spil blev "Hjem fra skole" og var et klassisk Ladderspil. Ganske ligetil.

Designede brættet til at symbolisere vejen hjem fra skole og farvelagde så felterne i 3 farver. Derudover var der nogle genveje og omveje som spilleren ville møde samt nogle forhindringer i form af fodgængerfelt, legeplads og monster.

Hver farve indikerede et specifikt fag i skolen

Bål: Matematik
Gul: Engelsk
Grøn: Dansk

Sværhedsgraden at spørgsmålene kan så reguleres alt efter klassetrin, men i forhold til William (1. klasse) blev det plus/minus, billeder som skulle identificeres på engelsk og genkendelse af danske ord samt bruge dem i en sætning.

Svares der rigtig, slår man med en terning og rykker det antal felter uden at trække noget nyt kort.

William hyggede sig og lærte lidt engelsk, dansk og matematik på en sjov måde.
RasJer
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 204
Joined: Tue Mar 27, 2012 9:05 am
Location: Slangerup
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Designede mit første læringsspil

Post by RasJer »

Super fedt! Hvor gammel er din søn?
Vi gør det samme en gang imellem. Mit datter på 5 har med støtte fra mig, selv fundet på flere spil, og det har vi haft det fantastisk sjovt med.
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Designede mit første læringsspil

Post by Sir William »

RasJer wrote:Super fedt! Hvor gammel er din søn?
Vi gør det samme en gang imellem. Mit datter på 5 har med støtte fra mig, selv fundet på flere spil, og det har vi haft det fantastisk sjovt med.
Han er 8 år og går i 1. klasse.

Han elsker at spille Forbidden Desert, King of Tokyo og andre lettere spil, men det giver altså lidt hos ham at han selv har været med til at bygge det op og så har han det sjovt, mens han svarer på spørgsmål. Gør forberedelsen nemmere derhjemme, da han jo får lidt ekstra læring som han ikke føler er læring. 8)
Post Reply