Hex. Hjemmelavet.

Her findes og udveksles links og opskrifter på spil, man selv kan lave.
Post Reply
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Hex. Hjemmelavet.

Post by Stunke »

Nu er mit spil hex færdigt. Jeg mangler dog at få mine go sten, men jeg har lånt nogen i glas af en kammerat, så jeg i det mindste kan præsentere gaven for min kæreste.

Spillepladen er lavet af 22 mm MDF og har en god stabil vægt. Siderne som sort/mørk skal forbinde er skåret under med 30 grader, så den side næsten altid ligger i skygge, siden lys/hvid skal forbinde er skåret over med 30 grader så der altid er lys på den. De fleste spil hex er mærket med et eller andet grimt der forstyrrer det ellers meget rene udseende, så jeg valgte den strukturelle løsning. Sporene er fræset med en håndfræser.

Pladen er håndgrundet to gange og slebet ned mellem lagene af maling. Malingen er sprayet på af 5-6 omgange og lakeret to gange med den blankeste lak jeg kunne få.
Blank lak er meget hårdere end mat lak, så jeg håber at det er med til at beskytte brættet i længere tid.

Brættet er 11 x 11 og man placerer sten på nodalpunkterne. Feltstørrelsen er 25 mm, så med nogen lidt større go sten kommer brikkerne til at ligge pænt tæt op ad hinanden. Det giver et lidt pænere udseende end når der er "luft" imellem. Sporene er skåret således at man kan spille 11x11 go på det samme bræt, omend perspektivet kommer til at være en lille smule skævt.

Der er fire stykker filt under brættet så det ikke skraber hen over bordpladen når man lægger det ned.

Top view. Siden til højre er sorts startpunkt. Selv med lidt vinkel på kameraet kan man ikke se siden af brættet, fordi det er skåret så meget under.
Image

Sideblik. Undersnittet er langt mere tydeligt nu. Højre del af brættet er hvids side venstre er sorts. Helt ude til venstre kan man tydeligt se hvor meget brættet er skåret under med.
Image

Tomt bræt. Det giver et indtryk af hvor blankt spillebrættet er.
Image

Hjørnet. Illustrerer igen hvordan siderne er skåret til.
Image
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hex. Hjemmelavet.

Post by Mik »

Meget nydeligt - bortset fra at titlen henviser til at linierne skærer hinanden således at der opstår hexagonale felter istedet for kvadratiske.
Så du bliver nødt til at starte forfra!
:mrgreen:
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hex. Hjemmelavet.

Post by Stony »

Flot bræt, men hvis det er Hex kæresten gerne vil spille, så har Mik en pointe.

Et hurtigt kig på et Hex-bræt:
http://www.boardgamegeek.com/image/1374500/hex

...viser ar felterne er hexagonale. Det gør at hvert felt har seks naboer, i modsætning når man bruger firkantede felter, hvor hver felt har fire naboer. (eller otte hvis du også kan forbinde diagonalt)

Du kan sikkert godt spille Hex, men helt det samme bliver det næppe. :(
Sidst spillet:
Image
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Hex. Hjemmelavet.

Post by Stunke »

Image
Kan i se hexagonerne? Det er nodalpunkterne der skal laegges brikker paa, ikke langs med linjerne.
Hvert punkt har 6 aekvidistante nodalpunkter der saaledes udgoer et hexagonalt spillebraet.

Jeg kan jo godt finde ud af at der skal vaere et 6-armet moenster til de steder man kan placere sine brikker.
Blot fordi det er fraeset to linjer betyder det ikke at der kun er fire nabopunkter at placere sten paa, isaer ikke naar nu linjerne er fraeset 120 grader i forhold til hinanden. Hvis de stod vinkelret, saa ja, men ikke i det her tilfaelde.
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hex. Hjemmelavet.

Post by Stony »

Så du benytter den korte diagonal som forbindingspunkt, men ikke den lange.

Well, if it works for you.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Hex. Hjemmelavet.

Post by Stunke »

Stony:
Vi spillede det første spil på det her til aften. Når man vender brættet sådan at den korte diagonal går lige imellem spillerne er det slet ikke noget problem at der ikke er trukket linjer i alle retninger.
Det er ret nemt at overskue at punktet lige over og lige under en sten er forbundet til centerpunktet. Det er desuden også den mest behagelige måde at vende brættet på, så det er helt fint.

Jeg kiggede godt selv på designet da jeg lavede spillebrættet, og tænkte over om det ville være forvirrende med de mangle forbindelsespunkter, men mit klare udgangspunkt var "Danish Design". Hvis der skulle laves mere på spillebrættet som tog opmærksomhed, skulle det tjene en funktionalitet som ikke allerede var dækket ind. Det var også derfor jeg ikke visuelt markede sort og hvis sådan som man normalt gør på et hexbræt, men valgte at skære siderne af på den måde jeg gjorde. Alternativet havde været at lave nogen små runde fordybninger som stenene kunne ligge i, men de var så svære at lave fuldstændigt ensartede at det ikke ville ende med at se godt ud. Jeg lavede nogen prototyper først, for at se hvordan det ville være at lave.

Da jeg havde fræset de første spor på brættet lagde jeg et par stumper ud for at se om det gav mening at kigge på brættet uden de tydeligt markede "tredjeretninger" og når der ligger sten på er det åbenlyst at punkterne burde være forbundede. De ligger simpelthen tæt nok på til at det giver mening.

Jeg kan godt forstå at der virker mærkeligt ved første øjekast, men når man spiller på det gør det ingenting.

Har du andet kritik eller ødelægger feltlayoutet det for dig? :)
edit: kritik, ment i den voksne, kontruktive, forstand. Jeg er ikketøsefornærmet.
...
Generelt:
Som sagt er der filt på undersiden så brættet ikke skraber hen over en eventuelt blank bordplade, men filten er trukket 15 mm ind under kanten af brættet. Hvis andre laver et spillebræt med lidt pondus, som dette har, så vil jeg anbefale at lægge filt næsten ud til kanten og eventuelt dække hele undersiden, ikke kun hjørnerne. Når man lægger brættet ned, sætter man det nemlig sjældent helt plant ned, men med en af siderne først og der er ikke noget filt til at tage imod så det ville have været lækkert hvis hele undersiden var dækket ind.

Grov filt griber overraskende godt fat i underlaget, så det ligger virkeligt stabilt.
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hex. Hjemmelavet.

Post by Mik »

Stunke wrote:Jeg kiggede godt selv på designet da jeg lavede spillebrættet, og tænkte over om det ville være forvirrende med de mangle forbindelsespunkter, men mit klare udgangspunkt var "Danish Design".
Hm. Det lyder nærmest som en fornærmelse af en ad Danmarks mest berømte danske designere udi "Danish design" - nemlig multikunstneren og faderen af HEX, Piet Hein.
Image
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Hex. Hjemmelavet.

Post by jondifool »

eller det kunne lyde som ros af og udgangspunkt i danish design og piet hein. Det afhænger vist af øjnene der ser.

Anyway nice design- Det ser rigtigt godt ud.
Image
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Hex. Hjemmelavet.

Post by Stunke »

Sidste update. Det er endelig lykkedes mig at finde de go sten jeg gerne ville have til spillet, saa nu ser det endelige resultat saadan her ud:
Image
Stenene er baade fladere, bredere og mere homogene end de glasten jeg har laant til de foerste billeder.

Jeg har lagt stenene paa samme maade som det foerste konceptbillede saa udseendet burde vaere direkte sammenligneligt.
It's about playing games, not owning games.
Post Reply