Månedens bruger - juli 2012: chr88

Informationer om spil og udvidelser der er på vej m.m.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Månedens bruger - juli 2012: chr88

Post by Frouvne »

I denne måned er månedens bruger en relativt ny bruger, der kun har været med os i et års tid, nemlig Christian med brugernavnet chr88.

Jeg formoder at dit brugernavn refererer til dit fødeår og at din karriere indenfor mere seriøs brætspilsudforskning derfor er af nyere dato. Hvordan har det været at træde sine første skridt indenfor denne verden? Jeg kunne forestille mig, at det både må være fantastisk interessant at møde de mange muligheder der åbnes op, når man støder på en hjemmeside som Boardgamegeek, men måske samtidig en smule overvældende; hvor skal man starte og hvor skal man bevæge sig hen. Hvordan har du navigeret rundt, når du har skullet finde nye brætspil og har der været mange fusere imellem?

Jeg plejer gerne at spørge lidt ind til folks spilmæssige baggrund. Hvordan kom du i gang? Hvad er dine tidligste brætspilsmæssige erindringer? Hvem spillede du med og hvad spillede I? Hvordan har din interesse for spil udviklet sig gennem tiden? Det lyder som om du har en relativt stor familie, du forsøger at tvinge til at spille med dig. Hvordan tager de imod det?

På din profil her på siden skriver du at spil som Agricola, Le Havre og Puerto Rico er blandt dine favoritter. Blandt andre favoritter er: Survive! Escape from Atlantis, Jungle Speed og Derby. Det lyder som om du spænder meget bredt. Er der nogle spil, du bestemt ikke bryder dig om? Hvilke genrer af spil interesserer dig mest og hvad er det ved dem, der tiltaler dig?

Endelig skal du naturligvis også spørges om, hvilket spil der er dit favorit-spil igennem tiden og hvilket spil der optager dig mest for tiden?
frouvne, administrator

Image
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Månedens bruger - juli 2012: chr88

Post by chr88 »

Frouvne wrote:I denne måned er månedens bruger en relativt ny bruger, der kun har været med os i et års tid, nemlig Christian med brugernavnet chr88.

Jeg formoder at dit brugernavn refererer til dit fødeår og at din karriere indenfor mere seriøs brætspilsudforskning derfor er af nyere dato. Hvordan har det været at træde sine første skridt indenfor denne verden? Jeg kunne forestille mig, at det både må være fantastisk interessant at møde de mange muligheder der åbnes op, når man støder på en hjemmeside som Boardgamegeek, men måske samtidig en smule overvældende; hvor skal man starte og hvor skal man bevæge sig hen. Hvordan har du navigeret rundt, når du har skullet finde nye brætspil og har der været mange fusere imellem?
Tak fordi jeg har fået muligheden for at fortælle lidt mere om mig selv! :D Skal nok forsøge at svare fyldestgørende på de spørgsmål, der måtte komme – I må endelig ikke holde jer tilbage!

Mht. mit brugernavn, så er det helt korrekt – er født i 1988, og er lige fyldt 24. Hele brætspilsuniverset åbnede sig for mig for en år siden, da jeg skulle læse til eksamen… Men som en god overspringshandling tænkte jeg, at det kunne være sjovt igen at spille nogle af de spil, man spillede, da man var lille – dvs. de ringe spil som Matador og Afrikas Stjerne. Derfor anskaffede jeg dem og spillede dem med nogle studiekammerater. Det gik dog hurtigt op for mig, at det var ganske ringe spil… Derfor tænkte jeg, at nu hvor computerspil har forandret sig så meget over de seneste år, så måtte der da også eksistere nogle sjovere brætspil!

Jeg begyndte at google efter brætspil og fandt et par danske sider såsom spilhulen, hvor jeg købte et par spil, som virkede lidt sjovere end de andre spil, jeg ejede. Og derfra tog det fart – jeg begyndte at søge efter strategispil og fandt BGG, hvor jeg brugte adskillige timer på at læse om mange af strategispillene i top 100. Jeg så over halvdelen af BGWS-videoerne, som forklarede reglerne på en forståelig måde, og jeg købte flere og flere spil – denne gang fra fx Fantask eller engelske hjemmesider, som er billigere end de danske.

Jeg fandt egentlig hurtigt ud af at navigere rundt på BGG, og jeg oprettede en profil relativt hurtigt efter, jeg fandt siden, så jeg kunne rate mine spil. Jeg startede med at skrive ned i et Excel-ark hvilke spil, jeg havde prøvet, men jeg er gået permanent over til at bruge BGGs database pr. april i år, og jeg forsøger at skrive ned, hvem der spillede, hvem der vandt og evt. hvad scoren blev, og om vi spillede med udvidelser og i så fald hvilke. BGG er simpelthen en genial side, og jeg ved ikke, hvad vi skulle gøre uden den – derfor har jeg heller absolut intet problem med at støtte dem med $15 pr. år for at være med til at holde den kørende.

Jeg synes egentlig ikke, jeg har oplevet så mange spillemæssige skuffelser blandt de spil, jeg har købt, men det skyldes måske også, at jeg er helt pjattet med at spille, så vil nærmest hellere spille et halvdårligt spil fremfor slet ikke at spille… Læser også mange reviews og ser videoer om de spil, jeg er interesseret i, hvilket gør, at jeg heldigvis ikke har anskaffet mig mange spil, jeg fortryder. Jeg har dog et par spil til salg på DBA og herinde og på BGG, men det skyldes ikke, at det er dårlige spil, men nærmere at jeg ikke har plads til flere spil overhovedet, og derfor må jeg jo desværre sælge nogle af de spil, jeg finder mindst interessante. Havde jeg uendeligt med plads, havde jeg dog næppe solgt et eneste spil! :D


Frouvne wrote:Jeg plejer gerne at spørge lidt ind til folks spilmæssige baggrund. Hvordan kom du i gang? Hvad er dine tidligste brætspilsmæssige erindringer? Hvem spillede du med og hvad spillede I? Hvordan har din interesse for spil udviklet sig gennem tiden? Det lyder som om du har en relativt stor familie, du forsøger at tvinge til at spille med dig. Hvordan tager de imod det?
Hmm. Det er lidt sløret, men jeg husker da på fritidshjemmet, hvor jeg spillede det fantastisk sjove ”Vilde Vikinger” – det anskaffede jeg mig sidste år, og nej, det er ikke fantastisk sjovt længere… :D Hjemme blev der også spillet ”The Grape Escape”, som var underholdende, da det var sjovt at forme modellervoksfigurer for derefter at molestere dem! Også ”Bondegården” blev spillet, da jeg var mindre, og da jeg var helt lille har jeg fået fortalt, at jeg lagde puslespil – med bagsiden opad, da det ellers var for nemt! ;)
Da jeg var omkring de 8 spillede jeg også Stratego, primært mod min far, hvor jeg egentlig var ganske godt med og vandt et par gange, men oftest tabte jeg, hvilket jeg havde det svært med – var bestemt ikke en god taber dengang, da jeg nærmest følte, at jeg personligt var mindre værd, når jeg tabte! I dag har jeg forbedret mig en hel del på det punkt, heldigvis.
Ellers husker jeg også Risk fra da jeg var omkring de 10-11 år. Jeg var med i nogle operaer på Det Kongelige Teater (og nej, jeg havde ikke hovedrollen… :D), og her havde vi ofte nogle pauser på et par timer, som gik med dette klassiske spil, som jeg syntes, var utroligt sjovt! Det er stadig ok at spille med vennerne i ny og næ (læs: en gang om året), men det er ikke det første spil, jeg foreslår. Har dog fået Risk Legacy i fødselsdagsgave af min lillebror, så det skal klart prøves i den nærmeste fremtid.

Min interesse har altså altid været stor for spil, også computerspil, hvor jeg har spillet en masse Civilization II og Civilization III. Brætspil er dog først kommet ind i min verden for et års tid siden, som skrevet ovenfor – og det er en hobby, jeg er sikker på, jeg kommer til at have altid!

Det ærgerlige ved denne hobby er jo, at man skal finde en masse andre at spille sammen med, og det kan godt blive svært at finde en dag, hvor alle kan. Heldigvis har jeg et par forskellige grupper, så når jeg har spillet lidt med den ene gruppe, aftaler jeg en dag med den næste gruppe, så jeg altid får spillet lidt! :D Spiller både med gamle gymnasiekammerater og mine nuværende studiekammerater, men jeg er så heldig at have en bror og en kæreste, der også elsker spil. Min bror nok mest, men også min kærestes far er helt pjattet med det, så vi prøver at spille en gang hver anden uge eller sådan noget, nogle gange oftere.

Min familie og venner blev introduceret til brætspil af mig – før det skænkede ingen det en tanke, men nu synes de fleste, at det faktisk er ganske underholdende. Til familiemånedsmiddage, hvor vi ofte er 10+ unge, hiver jeg spil som Werewolf, Pit, Alias og Telestrations med, så det er ikke strategispil, men mere partygames. Selv nogle af mine fætre, jeg aldrig havde troet, ville bryde sig om brætspil, synes, det er ret sjovt, og har endda introduceret to af dem til Stone Age med fin succes.
Min lillebror er heldigvis også hooked på eurogames (og alle andre spil for den sags skyld), så ham prøver jeg også at spille med en gang hver anden uge eller sådan noget. Derudover har jeg også kontakt til en bruger herindefra, jeg spiller de gode gamle eurogames med (sammen med min bror), og jeg er også til Consim-møder hver gang, jeg har tid, så jeg får heldigvis spillet en del. For min skyld kunne jeg dog godt spille endnu mere, det ville være lækkert… Især nogle af de lidt tungere eurogames, som jeg ikke bare kan hive frem med vennerne. Er dog ved at give mig i kast med dem lige så stille sammen med især min kæreste, hendes far, min lillebror, en ven og så brugeren herinde, så alt i alt skal jeg bestemt ikke klage! Ifølge BGG har jeg da også spillet over 900 spil, siden jeg oprettede min profil på BGG for snart et år siden, og selvom disse dækker over fx en masse spil Pit og No Thanks, så er det stadig en del. :)


Frouvne wrote:På din profil her på siden skriver du at spil som Agricola, Le Havre og Puerto Rico er blandt dine favoritter. Blandt andre favoritter er: Survive! Escape from Atlantis, Jungle Speed og Derby. Det lyder som om du spænder meget bredt. Er der nogle spil, du bestemt ikke bryder dig om? Hvilke genrer af spil interesserer dig mest og hvad er det ved dem, der tiltaler dig?
Hmm ja, måske jeg burde opdatere min profil… :) De fleste af spillene var nogle af de tidligste spil, jeg spillede i min ”karriere” – sidenhen har jeg prøvet en del andre, som jeg har givet en højere karakter. Det er dog sandt, at jeg synes, jeg spænder forholdsvist bredt; er dog ikke så meget til ameritrash og en masse terninger – eurogames med de dejlige cubes og victory points er klart min foretrukne genre!

Det skyldes nok, at jeg synes, der er mere strategi i disse spil. Jeg har altid været mest fascineret af spil (computerspil) med en masse strategi i såsom Civilization, mens jeg ikke er lige så hooked på ”hack ’n slash”-spil. Er generelt ikke stor tilhænger af alt for meget held i spil; hvis et spil afgøres ved terningekast, synes jeg personligt, det bliver lidt for tilfældigt (i sagens natur), og det synes jeg ikke, er sjovt. Der er dog naturligvis undtagelser: fx kan jeg sagtens nyde terningespil a la King of Tokyo, men det er måske også fordi, det bare er en kort filler – jeg gad ikke bruge tid på et spil på 2+ timer, hvor det meste blev afgjort på held i sidste ende… Okay, ovenstående er måske lidt hårde ord ift. ameritrash-spil, men det er nogenlunde sådan, jeg har det. Der er bare noget fascinerende ved at placere sine workers og indsamle ressourcer og omdanne dem til victory points ift. at rykke plastiksoldater og slå med terninger.

Agricola, Puerto Rico, El Grande og Le Havre udgør stadig nogle af mine favoritspil, mens Jungle Speed er et fint dexterity-spil, der et et hit i familien. Derby har jeg spillet meget i sommerhuset med min kæreste, før jeg fandt BGG og købte 200+ brætspil og 100+ udvidelser, så det har en speciel plads i mit hjerte. Survive er altid sjovt at spille mod gode venner, hvor man kan backstabbe og dræbe hinandens meeples… :D

Der er ikke decideret nogle ”rigtige” spil, jeg ikke bryder mig om. De spil, man spillede, da man var barn, såsom Matador, Ludo, Mikado, Bingo, Memory osv.) vil jeg selvfølgelig næppe spille igen (før jeg får børn i hvert fald), men af rigtige spil (og den term er utroligt upræcis og vag, I know!), har jeg ikke været begejstret for World Cycling Game, Colorado Midland, Zooloretto og Bet Your Brain af forskellige årsager.
WCG: her går min anke netop på, at man skal slå med alt for mange terninger, uden at der er det store strategiske aspekt i spillet. Okay, vi spillede ganske vist også kun et endagsløb – jeg ville meget gerne have spillet et helt etapeløb, hvor spillet åbner op for flere strategiske beslutninger, men det tager ganske enkelt alt for lang tid at spille. Og tid er jo ikke noget, vi har meget af, så jeg vil hellere bruge tiden på at spille en masse andre, sjovere spil.
CM: det er egentlig simple nok regler, men jeg forstod ikke reglerne helt første gang, så det påvirkede måske mit førstehåndsindtryk i en negativ retning. Men jeg prøvede det så igen, hvor jeg forstod reglerne og rent faktisk også var så heldig at vinde, men jeg synes bare ikke, det er interessant. Der er få valg at træffe, og det tager for lang tid ift., hvad det er.
Zooloretto: ganske enkelt et lidt for simpelt spil til at jeg synes, det er sjovt. Aquaretto har lidt flere valgmuligheder, men er heller ikke et hit. Coloretto er lidt bedre på det punkt, da spillet godt selv ved, det er en filler, mens Zooloretto tager lidt for lang tid ift. den spiloplevelse, det giver.
Bet Your Brain: har ikke så store problemer med at spille quizspil, men jeg foretrækker Bezzerwizzer og WiseMan. BYB har så andre forcer, da det ikke udelukkende er quizspørgsmål (fx skal man også tegne, og man kan også gætte på, hvad det andet hold ved og ikke ved), og selvom det på papiret burde være sjovt og anderledes, har det af en eller anden grund ikke været et hit de gange, jeg har taget det frem. Så det er da også sat til salg her på siden… ;)


Frouvne wrote:Endelig skal du naturligvis også spørges om, hvilket spil der er dit favorit-spil igennem tiden og hvilket spil der optager dig mest for tiden?
Mit favoritspil er afgjort Agricola! Jeg er pjattet med alt omkring det spil, og selvom nogle kort er stærkere end andre, gør det mig intet, da det i mine spil ikke har været tilfældet, at vi har vundet/tabt udelukkende pga. kortene. Elsker også selve variationen i de forskellige decks. Spændingen med maden i hver enkelt harvest er også en super idé, der virkelig gør spillet interessant, synes jeg. Der er maaange flere positive ting at sige omkring Agricola, men ovenstående er bare lige hovedpunkterne. Det er i øvrigt også det eneste spil, jeg rent faktisk har ”pimpet” ved at købe animeeples og de andre -eeples.

Mht. hvilket spil, der optager mig mest for tiden, er der ikke rigtig et enkelt spil, der kan få æren. Her i sommerferien har jeg, min kæreste og hendes far aftalt, at vi skal få spillet i hvert fald 5 nye spil over de kommende uger, samtidig med at vi også spiller nogle af de klassikere, de kan lide. Jeg har fx haft Caylus lææænge, men det er først netop i dag, at det blev spillet – og det var, som forventet, et stort hit! Også Belfort, som jeg har set frem til at prøve længe, blev spillet to gange i går, og det var også en fornøjelse. Vi har planer om i hvert fald at spille nye spil som Trajan, Through the Ages og Ora et Labora over de kommende dage/uger, samtidig med at vi også vil spille Carcassonne med et par nye udvidelser hver gang. Vi inkluderer altid Phantom og I&C, da jeg synes, det I&C er en essentiel udvidelse, mens Phantom lige giver en lille smule ekstra. I går blev det fx til Princess & Dragon, som var en ganske positiv overraskelse, og i morgen regner vi med at inkludere nogle af de 6 nye miniudvidelser.

Samtidig får vi så også spillet nogle af deres favoritspil, som, udover Carcassonne, fx inkluderer Taluva og Tigris & Euphrates. Om et par uger har jeg også aftalt at spille sammen med en her fra GG, med min bror og en ven, med 4 gymnasiekammerater og to studiekammerater, så jeg er ganske tilfreds med, hvordan det hele udvikler sig på brætspilsfronten denne sommer. Får nok en sund, hvid kulør i år… :D
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Månedens bruger - juli 2012: chr88

Post by Sir William »

Har også kigget på din profil på BGG, det er jo sjovt at læse om andre og især når de er så informative :P

Kiggede på listen over spil som du har ratet lavt og er faktisk forundret over eller rettere nysgerrig over nogle af dine ratings.

Du har f.eks. givet Mahjongg en meget lav score (3), snakker vi så om "solospillet" eller den ægte vare? Hvis det er den ægte vare, hvad er det så ved Mahjong der ikke tiltaler dig. Du har nemlig ved mange af de andre spil angivet, hvad der generer dig ved spillet. Enig i at Mahjong har en lang spilletid, men i mente på at du er gamble typen, så måtte det jo være lige noget for dig.

Kan jo også læse, at du godt kan lide at spille på sport altså "bette" og primært NBA. Hvorfor lige NBA? Det er trods alt ikke noget der er så lige til at følge med i herhjemme, her er det jo mere NFL og Ishockey fra USA der dominerer? Plus Basketball er heller så udbredt i USA. Er der gode odds? (Kan ikke være på danskespil du spiller så :lol: ).

Så vender vi lige snuden mod brætspil igen.

Er du typen

1. der taber med maner, altså oprigtigt lykønsker modstanderen med et godt spil og siger, lad os tage et til

2. der taber med maner, altså lykønsker modstanderen med et godt spil, men samtidig koger indvendigt over at det kun held at personen vandt og du til enhver tid er en bedre spiller

3. der bliver sur når du taber, giver udtryk for at du er en klart bedre spiller end modparten, at modparten kun vandt fordi du var uheldig eller denne var heldig, og du meget gerne vil spille et spil igen for at bevise dette

4. der bliver så sur, at du rejser dig op fra bordet, bander over spillet og nogle total dårlige regler og det ikke var modpartens dygtig der gjorde udslaget, men derimod alt mulig andet

Er du typen

1. der vinder, men er mere opmærksom på hvordan dine modspillere reagerer og respekterer at de spillede godt og det var marginaler der afgjorde det hele

2. der vinder, roser dine modstandere for en god dyst men inderst inde tænker, at selvfølgelig vandt du for du er en bedre spiller

3. der vinder, rejser sig op og danser rundt, mens du synger "I am the champion" og efter 5 min. spørger om modparten er klar på et nyt spil

4. Springer op, råber direkte til modstanderne "Looooser", hoverer vildt og overdrevent, og virkelig ikke skjuler at du bare er bedre end dem til enhver tid.
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Månedens bruger - juli 2012: chr88

Post by chr88 »

Sir William wrote:Har også kigget på din profil på BGG, det er jo sjovt at læse om andre og især når de er så informative :P

Kiggede på listen over spil som du har ratet lavt og er faktisk forundret over eller rettere nysgerrig over nogle af dine ratings.

Du har f.eks. givet Mahjongg en meget lav score (3), snakker vi så om "solospillet" eller den ægte vare? Hvis det er den ægte vare, hvad er det så ved Mahjong der ikke tiltaler dig. Du har nemlig ved mange af de andre spil angivet, hvad der generer dig ved spillet. Enig i at Mahjong har en lang spilletid, men i mente på at du er gamble typen, så måtte det jo være lige noget for dig.
Ah ja – jeg kan godt se, det ikke er helt retfærdigt at give Mahjong 3, når det inde på BGG er versionen for 4 spillere. Min rating er nemlig for spillet for én person, som jeg ikke finder synderligt interessant… Det er noget, jeg nok skal skrive på BGG, når jeg får tid til at opdatere kommentarerne af hvert spil. Jeg synes selv, det er sjovt at skrive kommentarer til hvert spil, så andre kan se, HVORFOR jeg har ratet et spil fx 5 eller 8.
Er der andre ratings, du undrer dig over? :) Jeg kan se, vi faktisk overordnet set er nogenlunde enige i de fleste spil på nær Settlers of Catan.


Sir William wrote:Kan jo også læse, at du godt kan lide at spille på sport altså "bette" og primært NBA. Hvorfor lige NBA? Det er trods alt ikke noget der er så lige til at følge med i herhjemme, her er det jo mere NFL og Ishockey fra USA der dominerer? Plus Basketball er heller så udbredt i USA. Er der gode odds? (Kan ikke være på danskespil du spiller så :lol: ).
Jeg kan godt lide at sportsbette og har gjort det seriøst i små 5 år. Har selvfølgelig også spillet den klassiske kupon i kiosken med en masse kampe på, som selvfølgelig nærmest aldrig gik hjem… Men siden har jeg udviklet mig og indset, at der er helt essentielle begreber i betting, hvis man vil lave overskud: singler, valuebets og money management!
Har skrevet tips for diverse bettingsider, primært på fodbold og cykling. Cykling er noget, jeg også stadig better på, og har fx et par spil på dagens etape i Tour de France, ligesom jeg har haft til hver af de foregående etaper. Det er ikke fordi, jeg tjener en månedsløn på det, men i gennem de sidste par år har jeg da tjent et ganske højt beløb, der har betalt for alle mine brætspil og mere til.

Jeg ved faktisk ikke lige, hvorfor det blev NBA, jeg kom til at bette på… Men jeg synes, det er en fed sport. Elsker at se kampene, så det er pænt ærgerligt, at de altid er mellem midnat og 7 om morgenen! Oddsene er fine hos nogle bookmakere – nu hvor spillelovgivningen er trådt i kraft i Danmark, er oddsene ganske ringe, og det er i hvert fald ikke hos Danske Spil, jeg sætter mine penge.


Sir William wrote:Så vender vi lige snuden mod brætspil igen.

Er du typen

1. der taber med maner, altså oprigtigt lykønsker modstanderen med et godt spil og siger, lad os tage et til

2. der taber med maner, altså lykønsker modstanderen med et godt spil, men samtidig koger indvendigt over at det kun held at personen vandt og du til enhver tid er en bedre spiller

3. der bliver sur når du taber, giver udtryk for at du er en klart bedre spiller end modparten, at modparten kun vandt fordi du var uheldig eller denne var heldig, og du meget gerne vil spille et spil igen for at bevise dette

4. der bliver så sur, at du rejser dig op fra bordet, bander over spillet og nogle total dårlige regler og det ikke var modpartens dygtig der gjorde udslaget, men derimod alt mulig andet

Er du typen

1. der vinder, men er mere opmærksom på hvordan dine modspillere reagerer og respekterer at de spillede godt og det var marginaler der afgjorde det hele

2. der vinder, roser dine modstandere for en god dyst men inderst inde tænker, at selvfølgelig vandt du for du er en bedre spiller

3. der vinder, rejser sig op og danser rundt, mens du synger "I am the champion" og efter 5 min. spørger om modparten er klar på et nyt spil

4. Springer op, råber direkte til modstanderne "Looooser", hoverer vildt og overdrevent, og virkelig ikke skjuler at du bare er bedre end dem til enhver tid.

Mht. dine spørgsmål om, hvilken type jeg er, så var jeg nok en 3’er i begge som barn… :D Det har heldigvis ændret sig. Det ”korrekte” svar er jo sikkert at svare 1 til begge, men nu jeg er i den varme stol, må jeg hellere svare ærligt…

Så svaret på det første spørgsmål er 1½ - jeg siger altid, hvis jeg synes, spillet var godt, og kan sagtens lykønske min modstander – men NOGLE gange ved jeg, at resultatet kom på en billig baggrund, og kan da godt blive liiidt sur, hvis resultatet skyldes direkte king making. Fx spillede jeg et spil Taluva i forgårs, hvor enten jeg eller en anden ville vinde – det lå i den sidste persons magt at beslutte. Jeg fik desuden en tur færre end de to andre spillere og tabte så, og der var jeg nok ikke heeelt glad… :D Koger dog slet ikke indvendigt, og jeg kan sagtens acceptere nederlag uden at tro, jeg er bedre end den, der vandt – for det var jeg jo så tydeligvis ikke. Og selvom jeg normalt vinder et spil, men ikke dette, er jeg bestemt ikke sur over det. Her snakker vi selvfølgelig kun om spil, hvor man skal tænke lidt og ikke bare slå med en masse terninger; King of Tokyo er fx et spil, jeg aldrig kan blive sur over at tabe.

Svaret på det andet spørgsmål er igen 1½. Jeg er altid opmærksom på, hvordan andre reagerer, da jeg gerne vil have, at alle har haft et sjovt spil. Især med nye spillere er det også vigtigt, at de har fået et godt indtryk, så de rent faktisk gider at spille igen!
Hvis det er et nyt spil, og jeg spiller mod gode spillere, er det ofte marginaler, der afgør spillet, og det kan jeg sagtens anerkende. Nogle gange er det selvfølgelig en nem sejr og andre gange en heldig sejr, men jeg hoverer ALDRIG, og jeg siger altid tak for kampen.
Med nye spillere (venner, familie) tænker jeg nogle gange, at jeg ”selvfølgelig" vandt, da jeg var en bedre spiller – men det er jo også klart, eftersom jeg ofte har spillet det givne spil flere gange end dem, og selvom det er et helt nyt spil, så har jeg generelt prøvet mange flere spil end dem, så jeg er mere inde i de forskellige mekanismer og kan måske generelt spotte en eller anden form for strategi. Det er ikke sådan, at jeg tænker, jeg er meget bedre end dem, men ved nogle sejre er det jo klart nok, at jeg vandt, når jeg har så meget mere erfaring end dem. Lige så stille får jeg dog spillet en masse med mine venner, og de bliver bedre og bedre og vinder mere og mere – det er super, synes jeg, for jo mere modstand desto bedre! :)
Håber ikke mine svar lød alt for arrogante; de var i hvert fald ikke tiltænkt sådan.

Spørg endelig om mere – det er ganske sjovt at være i den varme stol. :D
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Månedens bruger - juli 2012: chr88

Post by Sir William »

Først vil jeg lige påpege, at du da på ingen måde virker arrogant med dit svar, hellere et ærligt svar end et konstrueret svar alt efter hvad der er politisk korrekt.

Dine svar foranlediger helt sikkert til flere spørgsmål, vil jo gerne grave lidt dybere i nogle af dine svar og også gerne komme med nogle nye.

Tager lige dit sportsbetting, har nemlig selv en nabo som også gør sig meget i det, i øjeblikket et det dog svensk travløb der trækker og der er også en hel del penge. Han lå til at vinde 80.000 -100.000 kr. forleden som desværre endte med 3.000 kr. for et indskud på 50 kr. Så der er potentiale.

Kan godt se ideen i, at man kan få pengene til at yngle hvis man er god og det lader så til at det er tilfældet for dig.

Hvad er den største gevinst du nogensinde har vundet og hvorfor begyndte du egentlig at spille? Umiddelbart er du begyndt mens du har været på SU og det er jo ikke den vildeste indtægt.

Hvad med poker eller andre former for spil, hvor du ud fra taktik og strategi kan vinde, gør du da også i det eller foretrækker du kun at se spil som afslapning?

Kan godt se, hvorfor du er blevet bidt af at spille, nu når du godt kan lide at satse lidt i livet. Men du har købt en del spil inden for et år, ser du dem som en investering eller er det fremtidig underholdning?

Jeps, vi har også en del ligheder når det gælder vores spilpreferencer og ærgrer mig da over, at jeg ikke fik spillet med dig på DC12. Det må jeg jo så have til gode til næste år. Kan dog se, at vi ikke er fuldkommen enige om Settlers of Catan

Kan også godt lide, at du rater spil med høje ratings lavt spil som Memoir´44, Zooloretto og Battleline, en indikation om at du spiller ud fra hvad der har din interesse og ikke det andre siger skal være din interesse. :roll:

Men hvorfor købe så mange af Carcassone udvidelserne, når de egentlig generelt synes de er dårlige?? Er det for nogle enkelte få komponenter eller er det fordi de bare hører til i samlingen?

Hvad slags spil er du egentlig til, her tænker jeg på samarbejdsspil i stil med Pandemic m.fl., spil med megen interaktion spillerne imellem eller spil, hvor man ikke rigtig føler man spiller mod nogen, men alligevel er de der uden at det dog influerer på dine beslutninger?

Hvordan har du det med at spille spil, hvor dialog mellem spillerne kan afgøre udfaldet af et spil? Du gav jo lidt udtryk for, at du ikke er så tilfreds med kingmaking, men der er jo en del spil hvor der sker åbenlyse forhandlinger der kan påvirke spillets resultat. Hvordan har du det med det og forsøge du selv, at påvirke dine modspillere til at gøre det som vil passe dig bedst?

Og slutteligt for denne gang, mener at have læst et sted at du læste til eksamen (eller også blander jeg noget sammen), men hvad læser du til og hvad ser du dig selv arbejde med om 5 år?
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Månedens bruger - juli 2012: chr88

Post by chr88 »

Sir William wrote:Først vil jeg lige påpege, at du da på ingen måde virker arrogant med dit svar, hellere et ærligt svar end et konstrueret svar alt efter hvad der er politisk korrekt.

Dine svar foranlediger helt sikkert til flere spørgsmål, vil jo gerne grave lidt dybere i nogle af dine svar og også gerne komme med nogle nye.

Tager lige dit sportsbetting, har nemlig selv en nabo som også gør sig meget i det, i øjeblikket et det dog svensk travløb der trækker og der er også en hel del penge. Han lå til at vinde 80.000 -100.000 kr. forleden som desværre endte med 3.000 kr. for et indskud på 50 kr. Så der er potentiale.

Kan godt se ideen i, at man kan få pengene til at yngle hvis man er god og det lader så til at det er tilfældet for dig.

Hvad er den største gevinst du nogensinde har vundet og hvorfor begyndte du egentlig at spille? Umiddelbart er du begyndt mens du har været på SU og det er jo ikke den vildeste indtægt.

Hvad med poker eller andre former for spil, hvor du ud fra taktik og strategi kan vinde, gør du da også i det eller foretrækker du kun at se spil som afslapning?

Hmm… Jeg begyndte vel at spille (ved Danske Spil i kiosken), da jeg gik i gymnasiet, for lige at tjene nogle lette penge ved siden af SU’en – og det ved de fleste jo, sjovt nok IKKE bare lige kan lade sig gøre… Så jeg tabte en hel del, og selvom jeg da også vandt (tror min største gevinst var på ~6500 kr. på noget Champions League-fodbold på en kupon med en masse ”(1-0) X”, gik det vist ikke så godt, som jeg havde håbet… Men jeg blev bidt af sportsbetting og stille og roligt faldt jeg over bettingsider på dansk, som jeg stadig skimmer af og til. Har også haft et par småansættelser på diverse sider og tjent lidt til at opbygge min bankrulle på den måde. På de sider lærte jeg de grundbegreber, der skal til, for at man rent faktisk kan vinde på betting på sigt!

Vil ikke gå i detaljer med disse begreber, men bl.a. bør man spille enkeltspil, hvis man gerne vil have overskud – altså ikke nogle kuponer med en masse kampe på. Derfor har min største gevinst vel nok også været de der 6500 kr., men jeg har skam også vundet et par tusinde mange gange, og vi er i hvert fald oppe i et pænt X-cifret beløb (vil ikke så gerne skrive det her på nettet, men kan godt sige det privat ;)). Har (haft) konti hos en masse forskellige bookmakere for altid at kunne få det højeste odds på en given kamp, men er blevet limiteret de fleste steder, dvs. at jeg mange steder ikke må spille mere end 5 kroner pr. spil – og så er det ikke så sjovt! Har spillet en masse på fodbold (og cykling), men pludselig faldt jeg over basketball (kun NBA), hvor jeg var ret dygtig til at lave et godt overskud, og man skal jo kun spille på det, man rent faktisk har forstand på – alt andet er jo ren ludomani, imho. :)

Netop derfor gør jeg det heller ikke i andre former for spil, da jeg ikke har forudsætninger for at kunne lave plus på bundlinjen – jeg kan godt spille poker med vennerne, måske vinde lidt nogle gange, men på nettet ved jeg, at der sidder en masse folk, der har spillet poker i så mange år, at de over tid vil tage flere af mine penge, end jeg vil vinde fra dem…
Jeg synes personligt heller ikke, at kasino og bingo-spil og hvad bookmakerne ellers tilbyder, hører nogen steder hjemme! Det er rene tilfældigheder, og ja, man KAN da være heldig at vinde i lotto, men overordnet set taber mange flere personer jo penge på fx at spille lotto eller sidde ved spilleautomater, end der er folk der vinder… Så derfor har jeg altid foretrukket sportsbetting, hvor man skal have en stor viden, ikke blot inden for selve sportsgrenene, men også have matematisk flair og forståelse for betting-grundbegreberne.

Jeg anser sportsbetting som en investering, og derfor har jeg været ganske seriøs omkring det i flere år, men grundet mit studie – og det faktum at jeg er blevet limiteret adskillige steder – har jeg trappet lidt ned på bettingen. Det er dog ikke SÅ skidt, for så er der blevet tid til at spille brætspil… ;)


Sir William wrote:Kan godt se, hvorfor du er blevet bidt af at spille, nu når du godt kan lide at satse lidt i livet. Men du har købt en del spil inden for et år, ser du dem som en investering eller er det fremtidig underholdning?

Så afgjort fremtidig underholdning – hvis jeg så det som en investering, ville det være en virkelig ringe en af slagsen for mig, da jeg allerede har solgt nogle af mine spil til under halv pris. :D Jeg opfatter udelukkende brætspil som (suveræn!) underholdning, og jeg eeelsker at spille dem. Både at spille gode gamle spil og at lære nye spil. Jeg blev dog nok en smule for ivrig, da jeg startede med at købe spil for et års tid siden, for 200+ spil og 150+ udvidelser/promos er nok lige i overkanten – trods alt. Ikke fordi jeg ikke synes, spillene er sjove, men med så mange at vælge imellem, er der jo mange spil, der går LANG tid mellem, man får spillet, og det synes jeg, er ærgerligt – især hvis det er et godt spil. Nogle af de lettere gateway-games har jeg solgt igen efter at have spillet dem, og selvom de er gode til at spille med familien eller til at introducere nye folk til brætspil, så er de altså røget – også selvom jeg måske kunne have gemt dem til om mange år, når jeg selv får børn… Men jeg synes, spil bør spilles, og derfor anser jeg ikke rigtig mig selv som en samler/investor – jeg vil vitterligt gerne spille alle mine spil og nyde den fine underholdning, brætspillene giver mig hver eneste gang!

Sir William wrote:Jeps, vi har også en del ligheder når det gælder vores spilpreferencer og ærgrer mig da over, at jeg ikke fik spillet med dig på DC12. Det må jeg jo så have til gode til næste år. Kan dog se, at vi ikke er fuldkommen enige om Settlers of Catan

Kan også godt lide, at du rater spil med høje ratings lavt spil som Memoir´44, Zooloretto og Battleline, en indikation om at du spiller ud fra hvad der har din interesse og ikke det andre siger skal være din interesse. :roll:
Hehe ja, det må nås næste år! :D Ellers er jeg også altid frisk på private arrangementer, og er også altid til Consim, når jeg da ikke har andre planer. Settlers har jeg måske ratet lidt lavt, men jeg synes bare, man kan mærke tidens tand. Det tager også lidt for lang tid ift. den spiloplevelse, jeg får ud af det, og endelig skyldes min rating nok også et par ganske uheldige terningeslag, der rent statistisk ikke burde kunne lade sig gøre at slå så mange gange... :D

Og jep – jeg rater virkelig ud fra præcis det, jeg føler, og selvom Battle Line af mange kåres som det bedste 2-personersspil, så fattede jeg aldrig rigtig hypen omkring det… Jeg kan sagtens se, hvorfor mange synes, Memoir ’44 er godt, men for mig fungerer det bare ikke helt.


Sir William wrote:Men hvorfor købe så mange af Carcassone udvidelserne, når de egentlig generelt synes de er dårlige?? Er det for nogle enkelte få komponenter eller er det fordi de bare hører til i samlingen?
Hmm. Well, jeg synes ikke decideret, de er dårlige – jeg har bare ikke lyst til altid at inkludere dem i mine spil. Tager ofte lidt forskellige udvidelser; de eneste der er et must er I&C og Phantom, og så tilføjer jeg lidt forskelligt fra spil til spil. Så det er egentlig ikke fordi, jeg synes, det er så dårlige udvidelser. Har netop siddet og opgraderet min rating en smule på nogle af dem!

Grunden til at jeg rent faktisk har købt så mange, er ganske enkelt den, at Carcassonne er min kærestes yndlingsspil (selvom hun også sagtens kan lide tunge eurogames), og derfor ville jeg have ALLE udvidelser – og det fik jeg så… Men jo, jeg må nok også tilstå, at det også lidt skyldes, at jeg gerne vil have komplette samlinger; hvis jeg rigtig godt kan lide et brætspil, så skal jeg sgu også have samtlige udvidelser – og når først man er begyndt på Carc-udvidelserne, kan man jo næsten ikke stoppe! Det samme gør sig gældende med Ghost Stories, hvor jeg har opdrevet samtlige udvidelser, også selvom jeg egentlig har betalt flere $, end selve udvidelsen reelt set er værd…

I øvrigt sidder min kæreste og jeg (og hendes far) netop og spiller Carcassonne, som vi har forsømt i alt for lang tid pga. så mange andre gode spil, vi har skullet prøve. I går har vi netop spillet to spil, hvori vi inkluderede 3 af de nye mini-expansions, og de faldt i god jord. Carcassonne er et spil, der altid vil have en speciel plads i mit hjerte, da det var et af de første ”rigtige” spil, jeg prøvede!

Sir William wrote:Hvad slags spil er du egentlig til, her tænker jeg på samarbejdsspil i stil med Pandemic m.fl., spil med megen interaktion spillerne imellem eller spil, hvor man ikke rigtig føler man spiller mod nogen, men alligevel er de der uden at det dog influerer på dine beslutninger?
Jeg er til det meste! Som nævnt tidligere er jeg overordnet set mest til eurogames, og har endnu ikke rigtig prøvet kræfter med wargames. Ameritrash siger mig ikke det helt store.
Men til spørgsmålet om, hvorvidt jeg er til interaktive eller solitaire-spil, så er svaret ganske nemt: begge dele. Jeg elsker virkelig interaktion i spil! Det er fedt, når man påvirker hinanden direkte, og at ens beslutninger kan få afgørende betydning for, hvordan andre spiller. Jeg er dog også fan af spil, som føles lidt som om, man bygger sine egne ting i fred og ro. Mange beskriver Agricola sådan, hvilket jeg dog synes, er forkert, for jeg synes, der er en pæn mængde interaktion. Generelt synes jeg nok, at nærmest alle spil har megen interaktion. Det skulle dog lige være på nær ”Cities”, som måske er lidt tørt rent interaktionsmæssigt – men ikke desto mindre synes jeg, det er et fint lille spil!
Mht. co-ops, så ELSKER jeg dem! Kan rigtig godt lide at være på samme hold med de andre spillere, hvor vi sammen diskutere mulige løsninger. Ghost Stories er et genialt spil, men også Pandemic er et godt samarbejdsspil.


Sir William wrote:Hvordan har du det med at spille spil, hvor dialog mellem spillerne kan afgøre udfaldet af et spil? Du gav jo lidt udtryk for, at du ikke er så tilfreds med kingmaking, men der er jo en del spil hvor der sker åbenlyse forhandlinger der kan påvirke spillets resultat. Hvordan har du det med det og forsøge du selv, at påvirke dine modspillere til at gøre det som vil passe dig bedst?
Well, det er korrekt, at jeg hader king-making, men det er ikke tit, jeg oplever det! Desuden skal det mere forstås som den måde, at en spiller reelt set kan gøre én ting, og så vinder spiller A, eller gøre en anden ting, og så vinder spiller B – uden at nogen andre har nogen som helst indflydelse. Det kan selvfølgelig ikke undgås nogle gange, men det er bare ærgerligt, når det sker…
Kingmaking kan, som du siger, også komme til udtryk i spil, hvor man diskuterer meget. Her har jeg ikke det helt store problem ved det, hvis man danner alliancer osv. – så længe det ikke bliver sådan, at 2 spillere rotter sig sammen mod den tredje. Det er ikke sjovt, da det er umuligt for den tredje spiller at vinde… Men at diskutere og forhandle og love noget og bryde aftaler osv. synes jeg, er en fin mekanik, og så er det jo bare den, der er bedst til at overbevise de andre, som vinder, og så har han ”kingmaket” sig selv… ;) I co-op-spil er det selvfølgelig ikke så fedt, hvis en person fortæller de andre, hvad de skal gøre – det får ingen en god spiloplevelse ud af! Men her vinder eller taber alle i det mindste sammen.

Jeg forsøger næsten altid kun at påvirke mine modspillere, hvis det er et spil, hvor forhandlinger er en central mekanisme. Selvfølgelig kommenterer jeg også nogle gange på nogle af de træk, folk er ved at foretage sig, men det er ofte kun med nye spillere, hvor jeg prøver at hjælpe dem ved at sige, om de er sikre på, at de mon vil foretage det… Ikke at jeg spiller for dem eller noget, og de skal jo selv lære og nyde spillet via egne beslutninger, men hvis de er ved at foretage sig noget åbenlyst helt hul i hovedet, vil jeg hellere end gerne hjælpe dem. Også selvom det ikke er til min egen fordel! Det er jo ikke sjovt at vinde bare fordi, man spiller mod nye spillere, der ikke helt er inde i strategien endnu…
I nogle spil kan man også foretage ”meta-gaming”, hvor man indirekte forsøger at påvirke andre spillere til at træffe nogle valg, men det er ikke så tit, jeg selv gør det.

Sir William wrote:Og slutteligt for denne gang, mener at have læst et sted at du læste til eksamen (eller også blander jeg noget sammen), men hvad læser du til og hvad ser du dig selv arbejde med om 5 år?
Læser statskundskab, dvs. en bred uddannelse, hvor man fx har økonomi, sociologi og metode – men frem for alt politik. Det er det, studiet er centreret omkring. Er mere interesseret i politik end den almindelige dansker, men det er samtidig ikke noget, jeg går vildt meget op i som mange af mine studiekammerater. Derfor er det heller ikke sikkert, mit fremtidige job har noget at gøre med politik. Ser allerhelst mig selv om 5 år som kunne leve af at spille og forklare regler til brætspil, men… :D
Affenberg
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 92
Joined: Tue Jan 10, 2012 1:36 am
Location: 2400 København NV

Re: Månedens bruger - juli 2012: chr88

Post by Affenberg »

Nå Christian, vi må hellere få gang i din tråd igen. :-)


I tirsdags hos Søren var du temmelig arrig over 'blind betting'-delen* i Amun-Re, da der skulle 'sacrifices'.

Der var forholdsvis åbne kort i Amun-Re. Vi vidste nogenlunde, hvor meget hver især havde af ressourcer og provinser, og dermed kunne regne sig frem til, hvem der ville byde meget eller lidt.

Hvad er det du ikke kan lide ved blind betting?

Hvilke auktionsspil eller auktionsmekanismer fungerer godt i din verden?
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Månedens bruger - juli 2012: chr88

Post by chr88 »

Affenberg wrote:Nå Christian, vi må hellere få gang i din tråd igen. :-)


I tirsdags hos Søren var du temmelig arrig over 'blind betting'-delen* i Amun-Re, da der skulle 'sacrifices'.

Der var forholdsvis åbne kort i Amun-Re. Vi vidste nogenlunde, hvor meget hver især havde af ressourcer og provinser, og dermed kunne regne sig frem til, hvem der ville byde meget eller lidt.

Hvad er det du ikke kan lide ved blind betting?

Hvilke auktionsspil eller auktionsmekanismer fungerer godt i din verden?
Haha, jeg håber ikke, jeg fremstod alt for arrig, det var slet ikke meningen… :D Jeg kan godt lide auktionsspil, men særligt ved det første spil er det altid svært at vide, hvad tingene egentlig er værd. Okay, det ved ingen måske, så det er ens for alle, men er bare ikke så vild med det…

Jeg kan bedre lide auktioner som i Princes of Florence, hvor buddet går flere gange rundt, og man hele tiden kan tage stilling, eller som i Ra, hvor alle kan byde én gang. Her kan man se, hvad andre folk byder og forholde sig bedre til det. Ved blind-bidding kan det være virkelig svært at vurdere, hvor meget forskellige ting er værd for hinanden, og det er selvfølgelig også en kunst at kunne vurdere det godt. Jeg ville nok heller ikke byde 9 guld næste gang, især ikke når vi i alle de efterfølgende runder oftest kun bød en 2-3 guld… :D Jeg troede måske, at det var nemmere at få penge, og derfor ville folk byde 5-7 guld og sådan, og derfor bød jeg 9, da der var noget, jeg meeeget gerne ville have. Derfor bliver jeg lidt ”ærgerlig” over åbenbart at have budt ALT for meget (i første runde; det blev bedre efterfølgende, da man havde pejlet sig lidt ind på det, så det var ikke så slemt efterfølgende). Bugge fik fx også nogle ekstra ressourcer ret billigt, da han bød X antal guld; havde andre vidst dette antal, havde de nok også budt det eller mere. Vil jeg da tro. Måske det bare er mig, og man kan sige, at det selvfølgelig også er en force at kunne gætte, om de andre vil byde -3, 1 eller 2 guld… :)

Nu jeg tænker over det, er der jo også et stort element af blind bidding i Cuba, som vi har en aftale om at spille i den kommende uge… Så det skal nok blive sjovt at se, hvordan jeg oplever det denne gang! :D Kan huske, at jeg også ”brokkede” mig over det til min familie, da vi spillede det den eneste gang, jeg har prøvet det - simpelthen fordi jeg synes, man kan tabe/vinde for meget ved sådan en blind bidding auction, som kan hæmme en igennem resten af spillet og give de andre et uforholdsmæssigt stort forspring. Og man kan jo aldrig vide, om man lige akkurat har budt én for lidt eller for meget, så jeg synes måske, at det bliver lidt for tilfældigt, og jeg er ikke en kæmpe fan af tilfældigheder i spil (sådan lidt groft sagt). Derfor kan jeg meget bedre lide åbne auktioner som i Modern Art, Ra, Princes of Florence osv., selvom alle er ret forskellige auktionsspil. Lige blind bidding-mekanismen er bare ikke lige mig…

Tak for spørgsmålet – hvis andre har spørgsmål, må I endelig byde ind! :)
Affenberg
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 92
Joined: Tue Jan 10, 2012 1:36 am
Location: 2400 København NV

Re: Månedens bruger - juli 2012: chr88

Post by Affenberg »

Tak for det fyldestgørende svar. :-)


Du skriver, at det vigtigste er spil-mekanismerne og ikke så meget spil-temaerne.

Men har du egentlig et yndlingstema?

Hvis du selv skulle lave et spil, og lave et helt nyt tema, hvilket tema ville du vælge? Hvad mangler der på brætspilsmarkedet?

Hvad med en blanding af eksisterende temaer? Hvilke temaer ville du blande på en ny måde?

Husk, jeg tænker udelukkende på tema og IKKE mekanik. 8)
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Månedens bruger - juli 2012: chr88

Post by chr88 »

Affenberg wrote:Tak for det fyldestgørende svar. :-)


Du skriver, at det vigtigste er spil-mekanismerne og ikke så meget spil-temaerne.

Men har du egentlig et yndlingstema?

Hvis du selv skulle lave et spil, og lave et helt nyt tema, hvilket tema ville du vælge? Hvad mangler der på brætspilsmarkedet?

Hvad med en blanding af eksisterende temaer? Hvilke temaer ville du blande på en ny måde?

Husk, jeg tænker udelukkende på tema og IKKE mekanik. 8)
Hmm! Som du nævner, betyder mekanismerne i spillet vitterligt nærmest alt for mig, mens temaet for mig er underordnet. I princippet synes jeg, man kan sige, de fleste temaer er "pasted on", så det gør mig ikke det store. Jeg tror ikke rigtig, jeg opfatter spillene som indeholdende påklistrede temaer; det betyder ikke meget for mig, men jeg kan altid "leve mig ind i det".

Dette er også årsagen til (tror jeg), at jeg ikke som sådan har et yndlingstema. Jeg har det fint med temaer som dem i Puerto Rico, Agricola, Pandemic, Through the Desert, Survive!, Lords of Waterdeep, Small World, ja vel selv Dominion... :D Så nope, jeg har ikke et yndlingstema, og jeg vil med glæde spille et spil omkring orker fra det ydre rum der kom til jorden i oldtiden og handlede egyptiske kunstskatte og sloges mod dinosaurer med laservåben... Selvom et tema er nok så latterligt, vil jeg med glæde spille det, hvis mekanikken er fin. :)

Jeg tror, at vi alle har tænkt, at det kunne være sjovt at lave et spil. Det har jeg i hvert fald, men jeg ved også, at jeg slet ikke har tiden til det. Måske om mange år, når jeg har fået spillet mere og har set flere mekanikker. I hvert fald ville jeg starte med mekanikkerne og så klistre et tema på spillet bagefter i bedste Knizia-stil!

Mht. potentielle temaer, så tænker jeg, at der afgjort mangler et om at handle/afskibe varer i det 16. århundrede... ;) Nej, jeg må sige, det er svært at nævne områder, hvor der ikke findes brætspil. Der findes sikkert en masse, men jeg kan ikke lige komme i tanke om noget, jeg virkelig synes, der mangler at blive behandlet. Eller, jeg kan da godt komme på ting såsom "livet på et plejehjem", men det ville nok ikke være et vanvittigt ophidsende tema, og jeg tvivler på, udgiverne ville gå videre med sådan et spil... Jeg tror også, det ville være "farligt" at blande temaer uden, at det ville blive for fjollet (jf. tidligere eksempel), men jeg ser det da gerne gjort, så der ikke er en klar overvægt af spil omhandlende det at købe/sælge/bytte/producere varer i det 16. århundrede... :)
Post Reply