Månedens bruger - januar 2012: Brichs

Informationer om spil og udvidelser der er på vej m.m.
Caniggia
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 377
Joined: Tue Jun 30, 2009 1:20 pm
Location: Frederiksberg

Månedens bruger - januar 2012: Brichs

Post by Caniggia »

Og så er stafetten givet videre. Og lad os bare starte med det samme:

- Først en klassiker: Hvordan startede interessen for brætspil?

- Og hvad skyldes fascinationen af zombier?

- Hvad vægter du højest, når du kigger efter nye spil? Tema, komponenter, mekanismer osv.?
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Månedens bruger - januar 2012: Brichs

Post by Mikkel »

Så vil jeg også stille et par spørgsmål:

* Hvis du skulle lave et brætspil fra din samling om til en spillefilm, hvilket skulle det så være (kender nok godt svaret :D ...)

* Nu virker din søde kone som en der også er glad for at spille brætspil - er det en passion i begge havde fra starten af i jeres forhold, eller har du omvendt hende? ;)
- og er der er et spil I spiller mere sammen end andre spil?
Image
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Månedens bruger - januar 2012: Brichs

Post by Brichs »

Caniggia wrote:Og så er stafetten givet videre. Og lad os bare starte med det samme:

- Først en klassiker: Hvordan startede interessen for brætspil?
Det er en længere historie... Egentlig startede den helt fra barnsben af. Jeg har tydelige minder om bl.a. Teenage Mutant Hero Turtles: Pizza Power brætspillet (og ja, dengang var de ikke ninjaer, de var helte...) og Skatteøen, som jeg ikke kunne få nogle af mine venner til at spille nær så ofte, som jeg gerne ville. Tiden gik, og jeg følte nok at jeg voksede lidt fra brætspil, så det blev ikke til noget i mange år, hvor jeg så i stedet dyppede tæerne lidt i lidt forskelligt rollespil via internettet, blandt andet på et specifikt forum, Vatinas Portal (nej, ikke en stavefejl).

En sommer tog mange fra forummet ud i en spejderhytte på Fyn for at spille rollespil, PlayStation 2 og brætspil i en weekend. Jeg mødte her min nuværende kone, og brætspil for "voksne" i form af Junta, der genåbnede min interesse. Flere af os i hytten kom fra København & omegn, og vi mødtes derfor et par gange i kvartallet og spillede spil. I de 5 år siden har min samling sneget sig op i nærheden af de 200 brætspil, og gerne mindst éen gang brætspil om ugen.
- Og hvad skyldes fascinationen af zombier?
Uha, det er et godt spørgsmål. Jeg tror det hele stammer fra en dybere fascination af historier om postapokalyptiske samfund og deslige. Det gælder sig både film, bøger og spil.

Den mere specificerede zombie-itis tror jeg kommer fra en dybere baseret frygt for hvad der sker, når man engang ikke er på denne jord længere. For mig, er en af de værste tanker, at der vil ske noget frygteligt med min krop, når "jeg" engang ikke er her længere. Og at gå rundt på jorden uden formål, og overfalde de levende må siges at være forfærdeligt.

Samtidig har jeg en større frygt for "flokke", som zombier ofte er i. Hvis jeg blkev bedt om at lukke øjnene og tænke på noget grusomt, ville det jeg så enten være tusindvis af rotter, der løber frem, eller tusindvis af levende døde, der bevæger sig fremad. I mit indre øje, er de to ting nogenlunde ens.
- Hvad vægter du højest, når du kigger efter nye spil? Tema, komponenter, mekanismer osv.?
Det kommer lidt i bølger for mig.
Da jeg startede med at købe spil (Carcassonne og Bohnanza var nogle af mine første køb) gik jeg efter ting, der var nemme at gå til, med noget strategi jeg ikke havde set før.

Så mødte jeg Ameritrash, og pludselig gik jeg meget efter temaer i spil; jeg elsker Horror og (som alle nok ved) zombier - derfor gik jeg amok i spil som Last Night on Earth, Betrayal at House on the Hill og lignende.

Nu er jeg mere ude i mekanismer igen; jeg har egentlig en meget velafrundet spilsamling, der har noget fra stort set alle typer spil. Jeg har ingen klassiske wargames eller nogen af de nye konflikttunge spil (som StarCraft og lignende), men ellers har jeg (synes jeg selv) stort set et eksempel på de fleste andre mekanikker - derfor har en stor del af mine nyerhvervelser været mest på grund af interessante mekanikker, af typer spil jeg ikke har noget af.
Last edited by Brichs on Thu Jan 05, 2012 8:51 am, edited 1 time in total.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Månedens bruger - januar 2012: Brichs

Post by Brichs »

maxell wrote:Så vil jeg også stille et par spørgsmål:

* Hvis du skulle lave et brætspil fra din samling om til en spillefilm, hvilket skulle det så være (kender nok godt svaret :D ...)
Tja, det skulle i hvert fald være noget ameritrash :) Jeg fristes næsten til at sige Betrayal at House on the Hill, men det er næsten den anden vej - at det er en spilmatisering af 40-50 B-film.

Det andet oplagte valg (og det, jeg forventer at du forventer ;) ) er Last Night on Earth. En Robert Rodriquez film med Grindhouse-æstetikken ville ikke være noget, jeg var ked af. Så er der også god tid til at dykke ind i baghistorien, der gemmer sig spredt rundt i spillet. Selvom jeg nok i sidste ende hellere ville have en miniserie på tv end en film :)
* Nu virker din søde kone som en der også er glad for at spille brætspil - er det en passion i begge havde fra starten af i jeres forhold, eller har du omvendt hende? ;)
Mit første brætspil i mit voksenliv var - som nævnt ovenfor - Junta. Det var også det første spil jeg spillede med min kone. Så man kan sige, at vi er vokset op med brætspil sammen. Det har været med mig som 'driving force' fra tid til anden (mest når vi snakker anskaffelser af spil), men her de sidste års tid har vi helt sikkert været lige meget inde i hobbyen. Det er nok mig der laver mest research af nye spil og den slags, men ellers er vi lige meget inde i hobbyen.
- og er der er et spil I spiller mere sammen end andre spil?
Det er i hvert fald historiedrevne spil, vi spiller sammen. Spil som Runebound (2nd edition) har fået meget spilletid her i år. Last Night on Earth var spillet, vi brugte meget tid på, i 2010. Vi har også forsøgt med de specielle regler for Battlestar Galactica og Betrayal. Ellers virkede Quarriors også som et godt to-personers spil med konen.
Last edited by Brichs on Thu Jan 05, 2012 8:51 am, edited 1 time in total.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Månedens bruger - januar 2012: Brichs

Post by Frouvne »

Du siger at dine interesser går lidt i bølger mellem tema og mekanik. Hvordan har du det egentlig med rent abstrakte spil? Finder de vej til din samling og i givet fald hvilke blandt dem er dine favoritter?

Er der nogen mekanikker, du holder særligt af og nogle du afskyr mere end andre?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Månedens bruger - januar 2012: Brichs

Post by Brichs »

Frouvne wrote:Du siger at dine interesser går lidt i bølger mellem tema og mekanik. Hvordan har du det egentlig med rent abstrakte spil? Finder de vej til din samling og i givet fald hvilke blandt dem er dine favoritter?
Min samling indeholder både Micropul, skak og backgammon, men det er ikke de spil, jeg får på bordet oftest. Faktisk tror jeg ikke at skak har været på bordet i mere end 10 år. Jeg har ikke noget imod abstrakte spil, og synes faktisk at de kan være ganske underholdende; også spillet Conhex har jeg hygget mig rigtig meget med (på yucata.de, dog).

Min kone, som jeg så oftest spiller 2-personers spil med, bryder sig ikke så meget om abstrakte spil, så det er ikke her, jeg får spillet specielt meget.
Er der nogen mekanikker, du holder særligt af og nogle du afskyr mere end andre?
Jeg elsker terninger, så ameritrash spil, der har terninger involveret er skønne. Jeg kan også godt lide terningerne i et ellers meget Euro-agtigt spil som Stone Age.

Jeg er også rigtig glad for Worker Placement, bl.a. som det virker i Caylus, Carson City og Dungeon Petz.

Jeg bryder mig til gengæld ikke så meget om skærme, man gemmer sine oplysninger bag. Der er tidspunkter det virker - jeg synes det er fint når alle spillere skal vælge mellem forskellige actions på éen gang (Revolution mener jeg har den mekanik, og Dungeon Petz bruger den også udemærket), men jeg afskyr det, når det bruges til at skjule ressourcer etc, som i for eksempel Kings & Things.

Spil, der har et stort element med at byde på ting er jeg heller ikke glad for. Særligt ikke blind bidding.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Månedens bruger - januar 2012: Brichs

Post by chr88 »

Nu kommer Spørge-Jørgen lige her... :)

Er du mest til eurogames eller ameritrash - og hvorfor?

Hvad er din holdning til udvidelser - og hvorfor?

Hvad er din holdning til promos - og hvorfor?

Hvad er dit yndlingsspil - og hvorfor?

Hvad er det værste spil, du har prøvet - og hvorfor?

Køber du kun splinternye spil eller også brugte via fx GG - og hvorfor?

Regner du med, at din spilsamling vil forøges hvert år - og hvorfor/hvorfor ikke?

Du interesserer dig for brætspil og rollespil men hvad med computerspil - og hvorfor/hvorfor ikke?

Du har ikke ratet noget spil lavere end 4 på BGG - er der virkelig ingen spil, du ikke vil spille igen?
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Månedens bruger - januar 2012: Brichs

Post by Brichs »

chr88 wrote:Nu kommer Spørge-Jørgen lige her... :)

Er du mest til eurogames eller ameritrash - og hvorfor?
Jeg er nok mest til Ameritrash i sidste ende. Det er dog meget tæt løb med Eurogames, men tema og det narrative element betyder rigtig meget for mig - og det er ofte mere narrativt i ameritrash end eurogames. Dog elsker jeg også velskrevne regler, så det er ikke altid ameritrash kan stille op der.
Hvad er din holdning til udvidelser - og hvorfor?
Som standard synes jeg godt om udvidelser - så længe det bringer noget godt til spillet. Jeg synes at en god udvidelse til et Eurogame er noget andet end til et Ameritrash spil. Til et Eurogame skal det gerne give en ny krølle på halen, uden at ændre for meget i grundspillet (Inns & Cathedrals til Carcassonne, eksempelvis).
Til et Ameritrash spil må det gerne give mere af det samme (Growing Hunger til Last Night on Earth er her et godt eksempel), hvor jeg ville være trist over en udvidelse til Carcassonne der kun mig 40 nye brikker.
Hvad er din holdning til promos - og hvorfor?
Som selvudnævnt Completist hader jeg promos, der ikke bliver lagt ud til det brede marked. Men hvis jeg kan købe den gennem firmaet selv, eller BGG store, så er jeg glad og tilfreds.
Hvad er dit yndlingsspil - og hvorfor?
Battlestar Galactica, på grund af interaktionen mellem spillerne, og spørgsmålet om hvem der er imod og hvem der er med resten.
Hvad er det værste spil, du har prøvet - og hvorfor?
Åha, den er svær. Jeg har prøvet spil der decideret ikke fungerer, som de er, ud af æsken. Eksempelvis Lines of Fire, som jeg også har anmeldt her på siden. Første spiller vinder - punktum. Og så er komponenterne simpelthen så ringe, at jeg græmmes.
Køber du kun splinternye spil eller også brugte via fx GG - og hvorfor?
Jeg køber også brugt - både på Germangames og andre steder. Jeg har også "købt" et par spil med geekgold på boardgamegeek.
Jeg har intet problem med at købe brugt, så længe spillets indhold er som det skal være. Jeg elsker spil, men min bankkonto elsker ikke nødvendigvis samme mængde af spil, som jeg gør, så derfor er brugtmarkedet en oplagt mulighed for at gøre både mig, og min konto glad :)
Regner du med, at din spilsamling vil forøges hvert år - og hvorfor/hvorfor ikke?
Jeg regner med at den vil blive fornyet. Jeg har en plan om at jeg skal skaffe mig af med nogle af de spil, jeg ikke spillet. Min kone og jeg har også lavet en liste over alle vors spil, og hvis der er nogen vi ikke har spillet indet kalenderåret 2012 er omme, så bliver de solgt eller foræret væk. Der er selvfølgelig et par spil jeg ikke vil af med, på trods af at jeg ikke regner emd at spille dem - mit marmor skaksæt, for eksempel...
På den måde, håber jeg at min samling af spil kan blive fornyet med nye spil, uden nødvendigvis at vokse så forfærdeligt meget.
Du interesserer dig for brætspil og rollespil men hvad med computerspil - og hvorfor/hvorfor ikke?
Computerspil har også klart min interesse. Jeg har gennem tiden brugt rigtig meget tid på bl.a. Counter-Strike da jeg gik i folkeskolen, Final Fantasy spillene i gymnasiet. Jeg har spillet alt for meget Skyrim her i år, men ellers ahr det været småt med de "store" computerspil. Min iPad/iPhone har dog mange spil liggende, og jeg tager ofte en spiller (høhø) når jeg lige har 5 minutter at brænde af. Både brætspil, men også deciderede iOS spil.
Du har ikke ratet noget spil lavere end 4 på BGG - er der virkelig ingen spil, du ikke vil spille igen?
Jo, helt klart. Jeg har ingen interesse i at spille Kill Dr Lucky...and his little dog too, eksempelvis. Ligeledes er Lines of Fire også et jeg ikke har planer om at prøve igen. Ratings er en meget flyvsk ting for mig...jeg ændrer ofte holdning over hvad en specifik rating betyder i min hjerne.
Jeg prøver at fortælle mig selv, at et spil skal have en rating efter hver gang jeg spiller det, men det glemmer jeg ofte. Så...ratings kan man ikke stole forfærdrligt meget på.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Månedens bruger - januar 2012: Brichs

Post by Frouvne »

Nu bevæger jeg mig lidt ud over kanten af dette forums tema og udskylder min nysgerrighed med at pointen med en sådan tråd jo er, at vi skal lære hinanden lidt bedre at kende. Vil du fortælle os lidt om dine præferencer indenfor film og tv-serier, skønlitteratur og tegneserier?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Månedens bruger - januar 2012: Brichs

Post by Brichs »

Frouvne wrote:Nu bevæger jeg mig lidt ud over kanten af dette forums tema og udskylder min nysgerrighed med at pointen med en sådan tråd jo er, at vi skal lære hinanden lidt bedre at kende. Vil du fortælle os lidt om dine præferencer indenfor film og tv-serier, skønlitteratur og tegneserier?
Åh, nu ved jeg snart ikke. Ah, så skidt pyt da :)

Når jeg ikke spiller brætspil er en stor del af min underholdning stadig dejligt nørdet.
Indenfor film og tv nyder jeg en bred vifte af underholdning, men mine yndlingsgenrer ligger da indenfor Fantasy, Science Fiction og Horror, men ser stort set alle typer. Af film jeg holder meget af kan indenfor et væld af forskellige genrer nævnes Disneys Aladdin samt Skønheden og Udyret, Kill Bill, Alien, Aliens, Tropic Thunder, Ringenes Herre, I love you Man...ja, der er mange.

Af TV-serier jeg ser lige PT kan nævnes Big Bang Theory, How I Met Your Mother, New Girl, Terra Nova, American Horror Story, Falling Skies, Chuck, Dexter (omend jeg har taget en beslutning om ikke længere at se Dexter, den er begyndt at blive for stillestående), Game of Thrones, Mad Men, Dr Who...

Indenfor bøger læser jeg en del forskelligt, dog ikke særlig meget faglitterært... Er glad for Stephen King, Game of Thrones, Zombie bøger ;), generelt horror og fantasy. Læser også meget Philip K Dick og er gået i gang med Enders Game serien.

Tegneserier læser jeg Walking Dead (surpriiise!) og superhelte. Jeg har læst en del Marvel for mange år siden, og er nu faldet i igen. Jeg har også prøvet DC i forbindelse med deres relancering, men det er bare ikke min kop te. Jeg læser hovedsageligt forskellige X-Men titler og Spider-Man, men også en del andet.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Månedens bruger - januar 2012: Brichs

Post by Sir William »

Er du typen

1. der taber med maner, altså oprigtigt lykønsker modstanderen med et godt spil og siger, lad os tage et til

2. der taber med maner, altså lykønsker modstanderen med et godt spil, men samtidig koger indvendigt over at det kun held at personen vandt og du til enhver tid er en bedre spiller

3. der bliver sur når du taber, giver udtryk for at du er en klart bedre spiller end modparten, at modparten kun vandt fordi du var uheldig eller denne var heldig, og du meget gerne vil spille et spil igen for at bevise dette

4. der bliver så sur, at du rejser dig op fra bordet, bander over spillet og nogle total dårlige regler og det ikke var modpartens dygtig der gjorde udslaget, men derimod alt mulig andet

Er du typen

1. der vinder, men er mere opmærksom på hvordan dine modspillere reagerer og respekterer at de spillede godt og det var marginaler der afgjorde det hele

2. der vinder, roser dine modstandere for en god dyst men inderst inde tænker, at selvfølgelig vandt du for du er en bedre spiller

3. der vinder, rejser sig op og danser rundt, mens du synger "I am the champion" og efter 5 min. spørger om modparten er klar på et nyt spil

4. Springer op, råber direkte til modstanderne "Looooser", hoverer vildt og overdrevent, og virkelig ikke skjuler at du bare er bedre end dem til enhver tid.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Månedens bruger - januar 2012: Brichs

Post by Frouvne »

Tillykke med de 25 år! Hvordan bliver du fejret?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Månedens bruger - januar 2012: Brichs

Post by Brichs »

Sir William wrote:Er du typen

1. der taber med maner, altså oprigtigt lykønsker modstanderen med et godt spil og siger, lad os tage et til

2. der taber med maner, altså lykønsker modstanderen med et godt spil, men samtidig koger indvendigt over at det kun held at personen vandt og du til enhver tid er en bedre spiller

3. der bliver sur når du taber, giver udtryk for at du er en klart bedre spiller end modparten, at modparten kun vandt fordi du var uheldig eller denne var heldig, og du meget gerne vil spille et spil igen for at bevise dette

4. der bliver så sur, at du rejser dig op fra bordet, bander over spillet og nogle total dårlige regler og det ikke var modpartens dygtig der gjorde udslaget, men derimod alt mulig andet

Er du typen

1. der vinder, men er mere opmærksom på hvordan dine modspillere reagerer og respekterer at de spillede godt og det var marginaler der afgjorde det hele

2. der vinder, roser dine modstandere for en god dyst men inderst inde tænker, at selvfølgelig vandt du for du er en bedre spiller

3. der vinder, rejser sig op og danser rundt, mens du synger "I am the champion" og efter 5 min. spørger om modparten er klar på et nyt spil

4. Springer op, råber direkte til modstanderne "Looooser", hoverer vildt og overdrevent, og virkelig ikke skjuler at du bare er bedre end dem til enhver tid.

I forhold til dit spørgsmål har jeg "problemet" at brætspil begyndte at blive rigtig sjovt for mig, da jeg stoppede med at være en dårlig taber, og stoppede med egentlig at interessere mig for hvorvidt jeg vandt eller ej, og i stedet kun går op i at have det sjovt i stedet, og at nyde spillets mekanismer.

I de rigtige spil (de meget fjollede af slagsen, eller spil hvor det specifikt bliver opfordret i reglerne) er det dog sjovt at rejse sig og råbe højt af folk, når man vinder :)
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Månedens bruger - januar 2012: Brichs

Post by Brichs »

Frouvne wrote:Tillykke med de 25 år! Hvordan bliver du fejret?

Mange tak :)

Jeg blev fejret med en stille og rolig dag, hvor vi spillede brætspil og spiste god mad :) Og så fik jeg Deadwood og Pantheon i gaver, så der er også nye spil der skal prøves :)
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
Affenberg
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 92
Joined: Tue Jan 10, 2012 1:36 am
Location: 2400 København NV

Re: Månedens bruger - januar 2012: Brichs

Post by Affenberg »

Hej Brichs.
Du får æren af at modtage min første post på dette spændende forum. :)

Du skriver at din samling består af omkring 200 brætspil.
Hvordan er din samling opbevaret? Har du ét stort brætspilsrum? Et kælder- eller lofts-rum fyldt med spil?
Eller er dine spil placeret i forskellige rum?
Post Reply