Small World

Informationer om spil og udvidelser der er på vej m.m.
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Small World

Post by qute »

http://www.boardgamegeek.com/boardgame/40692

De har gjort noget ud af at vise det frem:
http://www.daysofwonder.com/smallworld/en/

Folk sammenligner det med vinci - nogen der kan anbefale vinci? :D

Det kommer til dk i april, så vi kan vel godt begynde at varme op :wink:
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Small World

Post by Andrea »

qute wrote: Folk sammenligner det med vinci - nogen der kan anbefale vinci? :D
*rækker hånden i vejret*
Godt spil! Får desværre spillet det alt for lidt :)
Jeg synes, det er skægt, at det mere eller mindre er en retematisering af Vinci - har det dog fint med det oprindelige tema.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Small World

Post by Helle »

Qute, har du ikke spille med på Vinci på Zocktempel?
Det er et udmærket spil ... jeg ved ikke om jeg nogensinde har spillet det 'live' men online har jeg spillet det nogle gange efterhånden.
User avatar
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 505
Joined: Tue May 02, 2006 10:37 pm
Location: Valby

Re: Small World

Post by Jesper »

Jeg købte Vinci fordi vi fik det spillet på zocktempel, og selvom det kun er kommet på bordet to gange efter det, så er det ikek noget jeg har fortrudt. Det er spil, hvor man med få midler har skabt en masse muilgheder - og som er sjovt ovenikøbet. Det er lidt det spil Risk burde have været :-).

Jeg overvejer da om ejg skal skaffe mig af med Vinci for small worlds...
Helle wrote:Qute, har du ikke spille med på Vinci på Zocktempel?
Det er et udmærket spil ... jeg ved ikke om jeg nogensinde har spillet det 'live' men online har jeg spillet det nogle gange efterhånden.
Jesper Rugård Jensen
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Re: Small World

Post by qute »

Helle wrote:Qute, har du ikke spille med på Vinci på Zocktempel?
Det er et udmærket spil ... jeg ved ikke om jeg nogensinde har spillet det 'live' men online har jeg spillet det nogle gange efterhånden.
Nope, men det kunne da være man skulle prøve.

Har vinci også disse egenskaber som kan sættes sammen?
Synes det ser meget smart ud det er lavet som puslespil :D
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Small World

Post by Mik »

Kan absolut anbefale Vinci, som vi har spillet mindst en gang om året i de sidste 10 år.

Regner også med at købe Small World, selvom det stort set er det samme spil - og på trods af at jeg ikke mener at fantasytemaet er en forbedring.

Men det nye spil har flere fordele over det gamle:
  • * Det er lettere at se egenskaberne knyttet til civilisationerne
    * Egenskaberne er bedre balancerede OG mere varierede
    * Specifikke civilisationsbrikker betyder at man endelig kan få lov at have to egne civilisationer side om side.
    *Og vigtigst: spilletiden er sat væsentligt ned pga. skjulte point og et fast antal spillerunder!
Der er også et par ting jeg er mindre tilfreds med (f.eks.) de grimme Bjergbrikker man skal lægge ovenpå de pæne bjergfelter. Men det er heldigvis noget jeg selv kan ændre i min egen udgave :idea:
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Small World

Post by Jens_Hoppe »

Mik wrote:*Og vigtigst: spilletiden er sat væsentligt ned pga. skjulte point og et fast antal spillerunder!
Det er en god nyhed for mig: De åbne points og den deraf følgende leader-bashing der altid fulgte i slutspillet (hvilket uvægerligt resulterede i, at en af dem der havde ligget lidt bagefter hele spillet fik sneget en sejr hjem) var altid min primære anke mod spillet.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Small World

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:
Mik wrote:*Og vigtigst: spilletiden er sat væsentligt ned pga. skjulte point og et fast antal spillerunder!
Det er en god nyhed for mig: De åbne points og den deraf følgende leader-bashing der altid fulgte i slutspillet (hvilket uvægerligt resulterede i, at en af dem der havde ligget lidt bagefter hele spillet fik sneget en sejr hjem) var altid min primære anke mod spillet.
Ja, det opsummerer vist problemerne ved Vinci meget præcist. Og på trods af dem er det stadig et udmærket spil.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Kitxune
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 74
Joined: Sun Sep 07, 2008 9:16 pm
Favoritspil: Power Grid, Le Havre, Age of Steam, Agricola, Talizman, Race for the Galaxy, Railroad Tycoon/Rails of Europe, Carcassonne, Arkham Horror, Small World, Ra the dice game, Robo Rally.
Location: Hundested

Re: Small World

Post by Kitxune »

Jeg glæder mig som et lille barn til at eje og prøve Small World. Det kan kun gå for langsomt :!: :D
Image

Medlem af http://www.consim.dk
Also Plays: Tabletop and Guild Wars 2
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Re: Small World

Post by qute »

hey alt dette lyder jo ret godt! :D

Fedt nok med en version 2, hvor de dårlige ting er fjernet.
Glæder mig til at spille det en dag
Image
User avatar
Kitxune
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 74
Joined: Sun Sep 07, 2008 9:16 pm
Favoritspil: Power Grid, Le Havre, Age of Steam, Agricola, Talizman, Race for the Galaxy, Railroad Tycoon/Rails of Europe, Carcassonne, Arkham Horror, Small World, Ra the dice game, Robo Rally.
Location: Hundested

Re: Small World

Post by Kitxune »

Jeg kan se at nogle af jer har prøvet at spille Small World. Hvordan er spillet så? Fortæl fortæl..... :D

Og hvis nogen har spillet og har lyst til at give en intro, så er jeg til Consim møde på søndag. :)
Image

Medlem af http://www.consim.dk
Also Plays: Tabletop and Guild Wars 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Small World

Post by Frouvne »

Kitxune wrote:Jeg kan se at nogle af jer har prøvet at spille Small World. Hvordan er spillet så? Fortæl fortæl..... :D [...]
Efter blot to spil Small World er mit indtryk stadig rigtig positivt. Spillet er let at introducere nye spillere til, det er utrolig lækkert udført og flere af de problemer der var med Vinci, er der fundet en god løsning på. Så spillet får en varm anbefaling fra min side. Når det så er sagt, er jeg ikke sikker på, at jeg udskifter min egen version af Vinci med et eksemplar af Small World eller at jeg har behov for at supplere samlingen med et eksemplar. Vinci er i mine øjne stadig et mere oplagt valg for gamere, spillet er mere abstrakt - og når jeg nu har prøvet alternativet er jeg slet ikke nær så sikker på længere, at Kingmaking var et problem for spillet. Det sker helt sikkert - men måske er det et interessant element... Endvidere er Small World så lækkert produceret, at det er lige før, det bliver en smule uoverskueligt. Men spillet er helt sikkert et rigtig udmærket spil!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Small World

Post by Jens_Hoppe »

Frouvne wrote:og når jeg nu har prøvet alternativet er jeg slet ikke nær så sikker på længere, at Kingmaking var et problem for spillet.
I mine øjne var det nu heller ikke kingmaking, men snarere overdreven leader bashing der var Vincis problem.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Small World

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:
Frouvne wrote:og når jeg nu har prøvet alternativet er jeg slet ikke nær så sikker på længere, at Kingmaking var et problem for spillet.
I mine øjne var det nu heller ikke kingmaking, men snarere overdreven leader bashing der var Vincis problem.
... måske det så blot var timingen, der var interessant i det spil. Men det betyder selvfølgelig, at man er utrolig afhængig af at få den rigtige civilisation at slutte af med. Helt uproblematisk var Vinci i hvert tilfælde ikke. Jeg kunne dog godt lide, at selvom det var mere abstrakt end Small World, så var simulationen alligevel bedre bl.a. ved at ens civilisation skulle være sammenhængende og fordele/ulemper ved at angribe bjerge. Jeg kan godt selv høre, at det lyder selvmodsigende, men på trods af at Small World er bedre tematiseret og Vinci et temmelig abstrakt spil, virker sidstnævnte for mig som den bedste simulation.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Bugge
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1332
Joined: Mon Dec 01, 2008 1:41 pm
Location: Bagsværd
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times

Re: Small World

Post by Bugge »

Har faktisk prøvet at spille Small World et par gange med Stony og Jesper Jacobsen. Bestemt et hyggeligt spil, hvor vi lå meget lige i point i begge spil.

Jeg undrer mig bare over, at denne tråd er under "Nyheder og bekendtgørelser" og ikke "Smalltalk" :shock:

Søren
Post Reply