Djengis Con - Fortsat på germangames eller ej?

Her informeres om og diskuteres diverse Con'er, messer og lignende.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Djengis Con - Fortsat på germangames eller ej?

Post by Stony »

Spørgsmål rettet mod de Facebook fobiske iblandt os :)

Jeg ser på FB flere brugere der bestemt ikke bruger deres rigtige navn. Kunne det være et acceptabelt kompromis, at man opretter en konto specifikt til formålet? Hvis det nu var mig selv, kunne jeg oprette en konto der hed Stony Stony. Det vil i hvert fald for Germangamere ikke efterlade nogen tvivl om hvem det er, men det vil stadig ikke være personligt, og en profil som folk jeg kender real life ikke vil forbinde mig med.

Kunne det være et kompromis, som gør at vi alle kan være i "samme båd"?
Sidst spillet:
Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Djengis Con - Fortsat på germangames eller ej?

Post by BlueSwan »

Synes helt klart det er en god idé at udvide, men jeg skal ikke gøre mig klog på hvordan det administreres bedst i praksis. Jeg kan formentlig alligevel ikke deltage i 2018 (dårligt tidspunkt for mig).
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Djengis Con - Fortsat på germangames eller ej?

Post by Stony »

BlueSwan wrote:... Jeg kan formentlig alligevel ikke deltage i 2018 (dårligt tidspunkt for mig).
Derfor er du stadig velkommen til at komme med feedback. :)
Sidst spillet:
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Djengis Con - Fortsat på germangames eller ej?

Post by Helle »

Hvormeget økonomi mangler du ca for at du har ro i maven og arrangementet er perfekt med madmor og kagebord mm?
Bare lige for at forstå rammen.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Djengis Con - Fortsat på germangames eller ej?

Post by Stony »

Som det er nu går det næsten i nul. Det gør det så hvert år, men i Høvelte hytten var det fordi jeg brugte overskuddet på Cognac og konditorkage. :D

Siden vi er rykket til Lerbjerg, hvor startomkostningerne er en helt anden størrelse, og jeg samtidig har forsøgt at minimere prisstigningerne, så er økonomien en mere tæt barbering. Jeg var så måske også lidt for optimistisk med hensyn til at beregne økomien med en forventning om at deltagerantallet fortsat ville vokse en smule hvert år. Det har ligget ret fladt.

Jeg har så i år givet prisen et nøk op, men lejen for centeret stiger, og spiser derfor en del af det. Givet at de øvrige parametre forbliver de samme, så forventer jeg en lidt mere gunstig situation i år, uden at det på nogen måde er prangende.

Så lige nu ligger vi lige der hvor jeg tror på det hænger sammen. Givet vi er det samme antal deltagere. Min bekymring går lidt på, hvis nu en uheldig dato eksempelvis gør, at nogle stykker falder fra, eller alle jyderne må springe fra p.g.a. at ham med bilen er forhindret el.lign. så mangler jeg deltagergebyr for fem deltagere. Bevares, så er der fem personer der ikke skal købes mad til, men det er så også 5 x deltagerbegyr der falder væk. Når der ikke er ret meget buffer, skal der er heller ikke ret meget afvigelse til den forkerte side, før jeg er næsten sikker på at slutte med et minus på et par tusinde kroner. Ikke noget voldsomt minus, men det er stadig en situation jeg helst vil angribe på forkant. Sidste år troede jeg egentlig jeg sluttede med et lille plus, men så viste forbruget (el og vand) sig at være næsten 900 kroner højere end året før, så det blev et lille minus. Igen.

Det overrasker mig lidt, at der lader til at være modstand i forhold til flere deltagere. Men der er på ingen måde tale om at udefrakommende skal have mulighed for at "kuppe" pladserne til connen. Og de praktiske ting omkring om der nu er borde nok, tænker jeg ikke er et reelt problem. Der ER flere borde og stole. De skal bare slæbes frem. Jeg ved godt at der er grænser for hvor mange folk du kan smide ind i et lokale, selv om du har ubegrænset adgang til borde og stole, men jeg har ikke oplevet det som et problem. Jeg skriver mig bag øret, at der skal hives lidt ekstra frem næste gang.

Jeg tænkte bare det var den mindst ubelejlige måde at løse udfordringerne på. Jeg har sat et deltagerloft på 60, og så langt er vi ikke fra at være. Jeg tænkte det kunne være sjovt at komme derop. Bare et enkelt år, og få en fornemmelse for om det er okay, eller om det bliver lige klaustrofobisk nok. Og så må jeg - som jeg prøver at gøre hvert år - lytte til hvordan folk oplevede det, og måske justere det ned til 55 eller 50 til næste år, såfremt folk føler smertegrænsen går der.

Jeg er klar over, at folks bekymring bunder i at de er bange for at der skal blive lavet for mange ændringer til noget de godt kan lide præcis som det er, og det skal ende med at blive noget de ikke bryder sig om. Jeg har det selv ligeså. Jeg nærer intet ønske om at lave tingene fundamentalt om. Der er en kerne af deltagere der vender tilbage næsten hvert år. Det håber jeg de bliver ved med. De udgør en kerne der skal bevares og ikke erstattes. Jeg prøver faktisk at tænke en tanke eller to, for at sikre at vi bevarer de gode ting, samtidig med at vi får gjort noget ved de ting der bør være bedre.
Sidst spillet:
Image
zutcorp
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 248
Joined: Sun Jan 06, 2013 3:43 pm
Favoritspil: http://boardgamegeek.com/collection/user/zutcorp
Location: Viby Sj.

Re: Djengis Con - Fortsat på germangames eller ej?

Post by zutcorp »

Bare lige for the record: vil intet have imod at flytte på Facebook. Synes også ideen om et Google dokument i. Lign. Kan være en god afløser til den lidt kaotiske spil planlægnings tråd. Så kan folk selv skrive sig på et bord...

Uuh, med al den snak, glæder jeg mig allerede til næste år
:-D
User avatar
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 677
Joined: Sun Aug 09, 2009 2:59 pm
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
Location: Ølstykke
Contact:

Re: Djengis Con - Fortsat på germangames eller ej?

Post by Foppwin »

Du kan sagtens flytte den over i FB. Ånden som findes her inde er allerede dybt forankret i DC, og det vil stadig være personerne herindefra der vil melde sig til ét år før. skulle der være 5 personer mere med, så klarer vi det.
Danny

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Djengis Con - Fortsat på germangames eller ej?

Post by Gunness »

Nej, jeg ser heller ikke de udefrakommende deltagere som et problem. Der er jo hvert år et vist flow af ikke-GG-brugere, og om de så kommer ind via Facebook bør vel være underordnet. Og det er nok meget sundt for sådan et arrangement, at der trods alt kommer lidt nyt blod en gang imellem.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Djengis Con - Fortsat på germangames eller ej?

Post by Michael_Olsen »

Stony wrote:Spørgsmål rettet mod de Facebook fobiske iblandt os :)

Jeg ser på FB flere brugere der bestemt ikke bruger deres rigtige navn. Kunne det være et acceptabelt kompromis, at man opretter en konto specifikt til formålet? Hvis det nu var mig selv, kunne jeg oprette en konto der hed Stony Stony. Det vil i hvert fald for Germangamere ikke efterlade nogen tvivl om hvem det er, men det vil stadig ikke være personligt, og en profil som folk jeg kender real life ikke vil forbinde mig med.

Kunne det være et kompromis, som gør at vi alle kan være i "samme båd"?
Nu er jeg ikke DC deltager, men jeg synes lige jeg vil kommentere dette. Jeg er absolut ikke glad for Facebook, men grundet brætspil grupperne der har jeg oprettet en "bogus" bruger med et (tydeligt) falsk navn og koblet det til en Hotmail adresse jeg ellers ikke bruger.
Jeg logger kun på med en browser i "incognito" mode. Det betyder at Facebook ikke er i stand til at forbinde min konto med mig, og det fungerer upåklageligt.

Man skal selvfølgelig ikke begynde at acceptere "venneanmodninger", så går hele ideen tabt. Men lader man være med dette, og husker at bruge incognito, vil Facebook ikke være i stand til at regne ud hvem man er.
Image
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Djengis Con - Fortsat på germangames eller ej?

Post by Neumann »

Michael_Olsen wrote:Nu er jeg ikke DC deltager, men jeg synes lige jeg vil kommentere dette. Jeg er absolut ikke glad for Facebook, men grundet brætspil grupperne der har jeg oprettet en "bogus" bruger med et (tydeligt) falsk navn og koblet det til en Hotmail adresse jeg ellers ikke bruger.
Jeg logger kun på med en browser i "incognito" mode. Det betyder at Facebook ikke er i stand til at forbinde min konto med mig, og det fungerer upåklageligt.

Man skal selvfølgelig ikke begynde at acceptere "venneanmodninger", så går hele ideen tabt. Men lader man være med dette, og husker at bruge incognito, vil Facebook ikke være i stand til at regne ud hvem man er.
Heller ikke DC-deltager (hidtil), men overvejer da hver eneste gang. Jeg forlod Facebook i 2013, men den gang mener jeg da ikke falske brugernavne var tilladt, og der var da også noget med, at man skulle validere med en mobiltelefonkode.

Hvis man virkelig kan få lov at gå anonymt på Facebook, vil jeg da genoverveje min holdning. De tracker sikkert løs alligevel på Google-facon med supercookies og deslige, men man kan lige så godt gøre det så surt som muligt for dem.
User avatar
strato
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 92
Joined: Sun May 15, 2016 12:36 pm
Favoritspil: Roll Player, Alchemist, Terraforming Mars, Wingspan, Everdell, Tash-Kalar, Titan, 7 Wonders Duel, Rococo
Location: Søborg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times
Contact:

Re: Djengis Con - Fortsat på germangames eller ej?

Post by strato »

@deltagerantal: Personligt synes jeg der var mange i lokalerne og tænker ikke at flere vil gøre det mere attraktivt for mig.

@økonomi: Idé: Hvorfor ikke stifte en forening, med en foreningskonto og oparbejde et lille overskud? Jeg synes det er beskæmmende at høre hvis Stony har haft underskud og til og med brugt tid og planlagt en fantastisk weekend for så mange ... ? Kan vi evt. få lov at dække det underskud?

I min rollespils forening holder vi een årlig weekend hvor afregning falder lidt forskelligt ud, men fordi vi løbende har en tusse eller to på kontoen løber arrangementet rundt også når nogen smadrer en kaffekolbe i et lånt sommerhus ... for at slippe for at indberette renteindtægter har vi en nul-rente konto i en andelskasse hvor vores renter går til mikrolån i 3.verdenslande = 2 fluer med et smæk. En forening kunne også have den fordel, at med tilpas mange medlemmer kunne man opnå/søge om tilskud/donationer.

@fb, google, apple, microsoft: vi lever i en filter boble. Jeg er deraf glad for et frirum som GG :D
Men melder mig naturligvis til på fjæsen om nødvendigt selvom jeg anser det som en trin ned ad skalaen og ikke har tænkt mig at kommentere/debattere på fb.

@googledoc: til planlægning synes jeg det vil være fantastisk med et fælles dele ark

@nye uden program: Sidste DC var mit første. Jeg havde en planlagt weekend fra start til slut hvor det lykkedes mig kun at spille med folk jeg ikke kendte i forvejen i det forhånds-planlagte. Jeg følte mig utrolig velkommen og beriget af oplevelsen! Hvis der skulle være en håndfuld nye ansigter der ikke af sig selv hopper om bord i noget, vil jeg gerne være med til at facilitere en opstart af spillerier og omsorgsfuld velkomst.

Glæder mig til DC hvad enten på det ene eller andet sociale medie!
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Djengis Con - Fortsat på germangames eller ej?

Post by Michael_Olsen »

Neumann wrote:Jeg forlod Facebook i 2013, men den gang mener jeg da ikke falske brugernavne var tilladt, og der var da også noget med, at man skulle validere med en mobiltelefonkode.

Hvis man virkelig kan få lov at gå anonymt på Facebook, vil jeg da genoverveje min holdning. De tracker sikkert løs alligevel på Google-facon med supercookies og deslige, men man kan lige så godt gøre det så surt som muligt for dem.
Om falske brugernavne er tilladt eller ej har jeg ærlig talt ikke taget stilling til.

Jeg kan ikke huske at have valideret med telefonkode. Jeg tænker det var noget jeg gjorde med email? (og det var jo så det min hotmail konto var til). Jeg vil tro det var i 2015 eller deromkring jeg oprettede kontoen.
Image
User avatar
Michael_W
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 33
Joined: Mon Sep 26, 2011 11:16 am
Favoritspil: EuroGames med dybde
Location: Kirke Hyllinge, Lejre

Re: Djengis Con - Fortsat på germangames eller ej?

Post by Michael_W »

Hvis vi ønsker en fuld con på 60-65 deltagere er det sandsynligvis fornuftigt at advisere connen via FB eller på spilsteder som bastard cafe. Jeg fornemmer dog mere at problemet er økonomisk, hvilket kan/må løses ved at opjustere deltagergebyret (500,- er bestemt ikke urealistisk). Er ked af at Stony har måtte dække underskud fra egen lomme i forbindelse med connen, hvilket ikke må være et issue.
Er tilhænger af en opjustering af deltagergebyret så ildsjæle som Stony mfl. ikke skal have hovedbrud over sammenhæng i økonomi
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Djengis Con - Fortsat på germangames eller ej?

Post by Stony »

Lige en smule feedback på noget af det der er skrevet:

Jeg har - med tak - noteret mig, at det ikke vil gøre noget, om prisen blive justeret op. Det kommer dog ikke til at ske på bagkant for i år.

Folk skal ikke bekymre sig om det økonomiske resultat for de seneste år. Underskuddet har været nogle få hundrede kroner. Der må jeg bare sørge for at få rettet ind, så det ikke gentager sig. Jeg troede jeg var dækket rimeligt ind med dette års prisstigning på 25 kroner pr. næse, men stigning i leje spiser størstedelen. Det må jeg så tage højde for til næste år.

Jeg tænker det er at gøre for meget ud af det, at oprette en forening for Djengis Con's skyld. Det er altså ikke nogen Viking Con det her.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Djengis Con - Fortsat på germangames eller ej?

Post by Helle »

Jeg dækker gerne et eventuelt underskud.
Som ejer af domænet - og tilhænger af det særlige koncept DC er, er det ikke et problem. Troede faktisk, at det løb rundt.
Har solgt spil til mange af deltagerne gennem årene og fulgt med i diskussioner om alt muligt.
Fedt at nye kommer til, men igen ... synes at det er perfekt, som det er med naturlig tilstrømning. Kun ærgerlig over hvis folk hopper fra pga, at de ikke føler sig velkomne.
Håber snart at kunne deltage igen ... troede aldrig, at jeg skulle misse en DC :D
Post Reply