Quiz om terninger - samarbejd om at få flest rigtige

Her er små spilrelaterede opgaver velkomne.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14619
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Quiz om terninger - samarbejd om at få flest rigtige

Post by Frouvne »

For nyligt blev der introduceret en lille quiz: "Hvor var det nu, jeg så den terning?" (viewtopic.php?t=389). De fleste af os fik ikke så mange rigtige - men dem vi fik rigtige var stort set uden overlap. Derfor syntes jeg, vi skal forsøge os igen, men denne gang i en kooperativ udgave!

Jeg har taget 21 terninger ud af 21 forskellige spil. Nu er det så jeres opgave at gætte hvilke spil det er, jeg har haft fat i her til formiddag.

Håber, at I er med på spøgen! :D

Image
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Jamen, så vil jeg gerne byde ind med .... den jeg ikke fik rigtig sidste gang i den svære quiz...

Nr. 12 ER altså Geistertreppe / Spooky Stairs eller Spøgelsestrappe, som spillet kommer til at hedde på dansk i næste måned. Er I ikke overbevist, så kan jeg vist også finde titlen på et par andre sprog - bare sig til!!!!!
User avatar
Black Sea
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 439
Joined: Thu May 04, 2006 8:32 pm
Favoritspil: Ave Caesar
Bohnanza + Erweiterung
Location: 2400 NV

Post by Black Sea »

Mon ikke nr. 16 er 6. gears-terningen fra Formula De?

Resten ANER jeg ikke hvor stammer fra :D

- Boris
User avatar
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 2963
Joined: Mon May 01, 2006 12:22 am
Location: Smørum
Has thanked: 212 times
Been thanked: 1 time

Post by Kanzler »

Jeg tror at jeg byder på terning 21 : Doom The Boardgame 8)

Terning 11 ligner noget kortspil. Tror engang jeg har set det i forbindelse med poker.. Så jeg byder på terningpoker eller hvad sådan noget hedder...
User avatar
Helvard
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 114
Joined: Mon May 01, 2006 4:12 pm
Favoritspil: Agricola, Le Havre, Race For The Galaxy, Carcassonne, Twilight Struggle
Location: Århus C
Contact:

Post by Helvard »

Nr. 10 er selvfølgelig fra Memoir '44

- Thomas
Thomas Helvard, Århus
Mejlgade for Brætspil
Min Spilsamlig
--------------
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9178
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Nummer to mener jeg er fra Mystery of the Abbey.

Nummer tre mener jeg er fra Mauer Bauer... Hvis jeg ellers husker ret. (Jeg har kun spillet det en gang)

Nummer et kan jeg genkende, men jeg kan virkelig ikke huske hvorfra... Bare at det er noget jeg helt afgjort har spillet.

Og så tror jeg Kanzler har ret med nr. 11. Der er i hvert fald et spil der hedder Poker Dice. Terningen kunne sagtens være derfra.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Man kunne fristes til at tro, at Allan havde haft godt gang i børnespillene også, når man ser på tegningerne på nogle af de terninger, der er valgt....
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14619
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Det går jo helt fint!

Jeg summerer lige svarene op:

2. Mystery of the Abbey
3. Mauer Bauer
10. Memoir '44
11. Poker Dice
12. Geistertreppe
16. Formula Dé
21. Doom The Boardgame

Det var den første tredjedel!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

13. Obstgärtchen (eller måske Obstgarten, som jeg ikke har set)
19. Tier auf Tier
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14619
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Jeps! Så har vi:

2. Mystery of the Abbey
3. Mauer Bauer
10. Memoir '44
11. Poker Dice
12. Geistertreppe
13. Obstgärtchen
16. Formula Dé
19. Tier auf Tier
21. Doom The Boardgame
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14619
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Så er det vist på tide med lidt hjælp.

Terning nummer 1 stammer ikke overraskende fra et ordspil. Hver spiller har et ark papir med plads til 5 gange 5 bogstaver. På skift ruller spillerne terningen. Den der har rullet terningen vælger et af de repræsenterede bogstaver som samtlige spillere skal skrive ind i deres lille krys-og-tværs. Efter terningen er slået 25 gange og alle spilleres kryds-og-tværser er udfyldt uddeles point. Der gives point for det længste meningsfulde ord i hver række og i hver kolonne.

Terning nummer 4 er naturligvis endnu et bogstav-spil. I en gennemsigtig holder slås 16 terninger, der finder sig til rette i en 4 gange 4 matrix. På tid forsøger samtlige spillere at finde flest mulige ord. Bogstaverne må kun benyttes én gang i hvert ord men må til gengæld i det enkelte ord gå på kryds og tværs blot det enkelte bogstav kun benyttes én gang (eks. kan bogstaverne i et ord godt være placeret således at det andet bogstav er skråt nedenfor det første og det tredje bogstav til venstre for det andet...) Spillet findes også i en Big-udgave, der indeholder 5 gange 5 terninger.

Terning nummer 5 er fra et tysk børnespil i hvilket man skal få sin jeep igennem junglen uden at komme til at sidde fast. Spillepladen indeholder huller som en pind i jeepen kan falde ned i og sætte sig fast, hvis man ikke er varsom.

Jeg vender i løbet af dagen tilbage med lidt hjælp til de sidste spil, der endnu ikke er gættet! :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 857
Joined: Mon May 01, 2006 7:24 am
Location: Lynge

Post by Tobias »

18'er er fra Villa paletti!
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14619
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Korrekt!

Så ser listen således ud:

2. Mystery of the Abbey
3. Mauer Bauer
10. Memoir '44
11. Poker Dice
12. Geistertreppe
13. Obstgärtchen
16. Formula Dé
18. Villa Paletti
19. Tier auf Tier
21. Doom The Boardgame
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14619
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Så er det tid til lidt mere hjælp.

Terning nummer 6 er fra et børnespil baseret på en tjekkisk tegnefilm for børn. Hovedpersonerne er dyr og så vidt jeg husker siges der aldrig et meningsfyldt ord. Selve spillet er i store træk identisk med Ludo...

Terning nummer 7 stammer fra et meget let transporterbart spil, hvor spillerne søger at opnå enten den perfekte Hi-score eller den perfekte Lo-score. Den første spiller der opnår 100 points vinder.

Terning nummer 8 er fra et dansk quiz-spil.

Terning nummer 9 stammer fra et spil af Leo Colovini. Spillet er blandt mine favoritter for tre spillere! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14619
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Så følger en smule hjælp til de fire sidste terninger.

Terning nummer 14 stammer fra et børnespil til søs, hvor det gælder om at holde balancen.

Terning nummer 15 - ja, hvis man kigger lidt nærmere på illustrationerne, holdes noget i armhulen og andre steder... Denne tingest - der er dyre-produceret - oversat til tysk indgår i spillets titel.

Terning nummer 17 stammer fra et rigtigt regnvejrsspil, hvilket man næsten kan gætte af illustrationen. Spillekomponenterne udgøres bl.a. af regndråber og paraplyer. Spillet er dog næppe synderlig udbredt, så det er nok også en svær opgave. Men er den for svær?

Terning nummer 20 stammer fra et børnespil, der var nomineret til Kinderspiel de Jahres i 2005.
frouvne, administrator

Image
Post Reply