Quiz om terninger - samarbejd om at få flest rigtige

Her er små spilrelaterede opgaver velkomne.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Post by Frouvne »

Status er, at følgende terninger/spil er gættet:

2. Mystery of the Abbey
3. Mauer Bauer
10. Memoir '44
11. Poker Dice
12. Geistertreppe
13. Obstgärtchen
16. Formula Dé
18. Villa Paletti
19. Tier auf Tier
21. Doom The Boardgame

Nedenfor billedet har jeg samlet den hjælp, jeg tidligere på dagen har givet i mindre bidder.

Image

Terning nummer 1 stammer ikke overraskende fra et ordspil. Hver spiller har et ark papir med plads til 5 gange 5 bogstaver. På skift ruller spillerne terningen. Den der har rullet terningen vælger et af de repræsenterede bogstaver som samtlige spillere skal skrive ind i deres lille krys-og-tværs. Efter terningen er slået 25 gange og alle spilleres kryds-og-tværser er udfyldt uddeles point. Der gives point for det længste meningsfulde ord i hver række og i hver kolonne.

Terning nummer 4 er naturligvis endnu et bogstav-spil. I en gennemsigtig holder slås 16 terninger, der finder sig til rette i en 4 gange 4 matrix. På tid forsøger samtlige spillere at finde flest mulige ord. Bogstaverne må kun benyttes én gang i hvert ord men må til gengæld i det enkelte ord gå på kryds og tværs blot det enkelte bogstav kun benyttes én gang (eks. kan bogstaverne i et ord godt være placeret således at det andet bogstav er skråt nedenfor det første og det tredje bogstav til venstre for det andet...) Spillet findes også i en Big-udgave, der indeholder 5 gange 5 terninger.

Terning nummer 5 er fra et tysk børnespil i hvilket man skal få sin jeep igennem junglen uden at komme til at sidde fast. Spillepladen indeholder huller som en pind i jeepen kan falde ned i og sætte sig fast, hvis man ikke er varsom.

Terning nummer 6 er fra et børnespil baseret på en tjekkisk tegnefilm for børn. Hovedpersonerne er dyr og så vidt jeg husker siges der aldrig et meningsfyldt ord. Selve spillet er i store træk identisk med Ludo...

Terning nummer 7 stammer fra et meget let transporterbart spil, hvor spillerne søger at opnå enten den perfekte Hi-score eller den perfekte Lo-score. Den første spiller der opnår 100 points vinder.

Terning nummer 8 er fra et dansk quiz-spil.

Terning nummer 9 stammer fra et spil af Leo Colovini. Spillet er blandt mine favoritter for tre spillere! :D

Terning nummer 14 stammer fra et børnespil til søs, hvor det gælder om at holde balancen.

Terning nummer 15 - ja, hvis man kigger lidt nærmere på illustrationerne, holdes noget i armhulen og andre steder... Denne tingest - der er dyre-produceret - oversat til tysk indgår i spillets titel.

Terning nummer 17 stammer fra et rigtigt regnvejrsspil, hvilket man næsten kan gætte af illustrationen. Spillekomponenterne udgøres bl.a. af regndråber og paraplyer. Spillet er dog næppe synderlig udbredt, så det er nok også en svær opgave. Men er den for svær?

Terning nummer 20 stammer fra et børnespil, der var nomineret til Kinderspiel de Jahres i 2005.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Post by Andrea »

Terning nr. 9 - Carolus Magnus
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Post by Frouvne »

Korrekt!

2. Mystery of the Abbey
3. Mauer Bauer
9. Carolus Magnus
10. Memoir '44
11. Poker Dice
12. Geistertreppe
13. Obstgärtchen
16. Formula Dé
18. Villa Paletti
19. Tier auf Tier
21. Doom The Boardgame
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helvard
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 114
Joined: Mon May 01, 2006 4:12 pm
Favoritspil: Agricola, Le Havre, Race For The Galaxy, Carcassonne, Twilight Struggle
Location: Århus C
Contact:

Post by Helvard »

Frouvne wrote:Terning nummer 15 - ja, hvis man kigger lidt nærmere på illustrationerne, holdes noget i armhulen og andre steder... Denne tingest - der er dyre-produceret - oversat til tysk indgår i spillets titel.
Dette er selvfølgelig det verdenskendte Eiertanz, der handler om at danse med nogen æg...

Jeg har aldrig hørt om spillet, men så er det godt man har BGG

:)
Thomas Helvard, Århus
Mejlgade for Brætspil
Min Spilsamlig
--------------
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Post by Frouvne »

Helvard wrote:Dette er selvfølgelig det verdenskendte Eiertanz, der handler om at danse med nogen æg...

Jeg har aldrig hørt om spillet, men så er det godt man har BGG

:)
Har du aldrig hørt om spillet??? Hvor i alverden har du befundet dig i det sidste årti???? :D Spillet pynter på enhver spilaften; forestil dig fem raske fyre stående med gummiæg under hagen, i armhuler og knæhaser mens den sjette kyler et gummiæg i gulvet og den vilde jagt går rundt om bordet!!! Hm, måske ikke noget kønt syn, der vil være med til at øge respekten om vores hobby...

Ja, det er en af specialterningerne fra Eiertanz, der åbenbart er mere populært i nogle kredse end i andre!

2. Mystery of the Abbey
3. Mauer Bauer
9. Carolus Magnus
10. Memoir '44
11. Poker Dice
12. Geistertreppe
13. Obstgärtchen
15. Eiertanz / Dancing Eggs
16. Formula Dé
18. Villa Paletti
19. Tier auf Tier
21. Doom The Boardgame
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helvard
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 114
Joined: Mon May 01, 2006 4:12 pm
Favoritspil: Agricola, Le Havre, Race For The Galaxy, Carcassonne, Twilight Struggle
Location: Århus C
Contact:

Post by Helvard »

Nr. 4 er Boggle?
Thomas Helvard, Århus
Mejlgade for Brætspil
Min Spilsamlig
--------------
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Post by Frouvne »

Helvard wrote:Nr. 4 er Boggle?
Jamen, nu kører det jo!

2. Mystery of the Abbey
3. Mauer Bauer
4. Boggle
9. Carolus Magnus
10. Memoir '44
11. Poker Dice
12. Geistertreppe
13. Obstgärtchen
15. Eiertanz / Dancing Eggs
16. Formula Dé
18. Villa Paletti
19. Tier auf Tier
21. Doom The Boardgame
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

20 : Schildi Schildkröte ?
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Post by Frouvne »

Stony wrote:20 : Schildi Schildkröte ?
:D

2. Mystery of the Abbey
3. Mauer Bauer
4. Boggle
9. Carolus Magnus
10. Memoir '44
11. Poker Dice
12. Geistertreppe
13. Obstgärtchen
15. Eiertanz / Dancing Eggs
16. Formula Dé
18. Villa Paletti
19. Tier auf Tier
20. Schildi Schildkröte
21. Doom The Boardgame
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Hej Allan

Det er dejligt med lidt quiz og sådan, men jeg synes måske at det er lidt snyd med alle de børnespil ... det er klart at til lige den quiz du har valgt, så vil det være lidt svært at finde fede terninger... men mon ikke du skulle løfte sløret for løsningen.

Jeg har tænkt mig at lægge en fotoquiz op en af dagene med nogle kort - hvor man helt ærligt faktisk har en chance... relativt kendte spil og ingen børnespil...

Det var nu hyggeligt at det var samarbejde... det var faktisk en rigtig fed ide (når det nu skulle være så svært!!!!)
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Post by Frouvne »

Kære alle,

mange tak for jeres indsats! Jeg er dybt imponeret over, at I klarede så mange og at der var så mange, der gav deres bidrag til løsningen!

Nu er tiden så kommet til at afsløre de sidste syv!

Den endelige løsning ser således ud:

1. Spingo
2. Mystery of the Abbey
3. Mauer Bauer
4. Boggle
5. Holper Stolper
6. Der Maulwurf
7. Cinq-O
8. Den Store Dyre Quiz
9. Carolus Magnus
10. Memoir '44
11. Poker Dice
12. Geistertreppe
13. Obstgärtchen
14. Kipp Kipp Ahoi!
15. Eiertanz / Dancing Eggs
16. Formula Dé
17. Wolkenkinder
18. Villa Paletti
19. Tier auf Tier
20. Schildi Schildkröte
21. Doom The Boardgame

Image

Mange tak for jeres deltagelse! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Post by Andrea »

Helle wrote: Det var nu hyggeligt at det var samarbejde... det var faktisk en rigtig fed ide (når det nu skulle være så svært!!!!)
Ja, det var da sjovt at se så mange forskellige terninger (jeg undrede mig f.eks. virkelig meget over nr. 20) - meeen også svært, når der var så mange børnespil imellem ;)

En rigtig god idé!
User avatar
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 2956
Joined: Mon May 01, 2006 12:22 am
Location: Smørum
Has thanked: 211 times
Been thanked: 1 time

Post by Kanzler »

Jeg synes ligeledes det var en ganske sjov leg, selvom mit kendskab til børnespil er begrænset. Ser frem til endnu en quiz med "voksen-terninger"!
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Hej Kanzler...

Voksenterninger, der ser specielle ud er nok lidt svære at klare, hvis det ikke skal være så svært, som i den Frouvne først havde lagt op.... Men hvis du kan klare differentierede terninger i dine spil.... så skal du være velkommen til at kreere en udfordring.

Jeg havde tænkt mig, at jeg blev nødt til at nøjes med kort og eller brikker...

Men mon ikke den kommer op i aften?
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Vi venter spændt... :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Post Reply