Spil eller underholdning?

Kommentarer, spørgsmål, strategier og husregler.
Post Reply
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Spil eller underholdning?

Post by Helle »

Jeg går egentlig ret meget ind for kvalitet, når det kommer til børnespil... og vil gerne have spil af træ og gerne med mening ... og sådan, men nogle af de mere populære "spil" herhjemme er bestemt ikke købt med kvalitet for øje. Men egentlig er jeg lidt i tvivl om man kan definere disse køb, som rigtige spil ...

Vi har blandt andet et par af MB Parkers børnespil - rent plastic-orgie, larmende batterier og ingen regler i spillet og ikke særligt æstetisk... Vi har Elefun og Looping Louie.

Reglerne til det Elefun: Plasticelefanten, som sidder på numsen og blæser sommerfugle op ad snablen - spillet går ud på at fange flest sommerfugle...

Reglerne til Looping Louie: Tryk på rampen, så Louie flyver højere op, og dermed ikke flyver ind i dit hønsehus og vælter en af dine høns ned...

Spillene har ikke meget indhold, men begge er ganske populære, fysiske i de krav/færdigheder de stiller til børnene og de små kan spille dem selv uden problemer - også med hinanden... og underholdende er det. Men spil???? Hvad er definitionen i den forbindelse egentlig på et spil???
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Post by Frouvne »

I første omgang vil jeg afstå fra at forsøge at definere et spil. Her skal blot kort kommenteres Looping Louie, som jeg ligeledes mener har sine problemer i forhold til det æstetiske... Det er ikke den type spil, man stiller frem, for at give eksempler på sin gode smag!

Spillet har dog en dragende virkning... det er svært ikke at blive grebet af ligegyldigt om man er fire år gammel er godt på vej imod de fyrre! Endnu har jeg ikke spillet det med fire voksne mænd, men jeg ser meget frem til det og har en god fornemmelse af, at det ikke vil blive mindre sjovt end at spille det med min søn og hans jævnaldrene... Og det er vel en kvalitet ved et spil!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Enig i det med den gode smag - bedre kan det ikke siges!!!!
Men jo, det er sjovt især måske, når man begynder at kunne styre Louie lidt ...
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Spil eller underholdning?

Post by Stony »

Helle wrote:larmende batterier...
Prøv Duracell batterier. De er utroligt støjsvage. :P
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

:D
CSN
Posts: 9
Joined: Mon May 15, 2006 3:42 pm
Location: København og omegn

Post by CSN »

Det her kan jeg simpelthen ikke lade være med at kommentere...

Definitionen på et spil? Jeg prøvede at slå spil op i ordbog over det danske sprog (1700-1950) for at få en idé om ordets oprindelige betydninger (http://ordnet.dk/ods/opslag?opslag=spil&submit=S%F8g). Hvis man ser bort fra alle de betydninger, som ligger helt udenfor det, vi vel egentlig taler om her (som i skuespil eller i forbindelse med musik... eller et hejseværk, for den sags skyld), så er det vel nedenstående betydning, som her er den centrale:

4) om ordnet leg (legemsøvelse), hvortil der kræves en vis færdighed ell. visse redskaber, ell. om underholdning, fornøjelse, tidsfordriv, der foregaar efter regler, med redskaber, som brætspil, kort olgn.

Altså færdigheder og regler er nøgleord, eller med andre ord: Man kan afgøre indenfor visse rammer, hvem der er "bedst". Og sådan som jeg forstår Elefun og Looping Louie, så er der vel tale om spil i den betydning.

Sten-saks-papir er vel egentlig også et spil...?
CSN

- - - - - - - - - -
"Unfortunately, son, we Simpsons sometimes have to bend the rules a little in order to hold our own."
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Post by Frouvne »

I forhold til titlen på dette indlæg: "Spil eller underholdning?" bør der vel ikke være nogen skelnen mellem spil og underholdning - specielt ikke, når det gælder børn. Som bekendt stemmer børn med benene; er der noget, der keder dem, forlader de det bare. Man har sjældent to forsøg til at få dem overtalt og de skal gerne fænges indenfor det første minut... (hm, måske er der også mange voksne, der er sådan i dag?!)

Det betyder selvfølgelig langt fra, at jeg mener, at børn bare skal underholdes, men det provokerer mig til gengæld, når spil bliver for indlærings-agtige og jeg finder det ligeledes ærgerligt, når selv gode producenter som Haba på deres spilæsker skal reklamere med, hvad børnene lærer af at spille netop dette spil. Ja, det kan godt være, at børnene lærer at tælle og kende farverne ved at spille et konkret spil, men det kan de jo lære på så mange måder. Det unikke ved spiloplevelserne foregår vel meget mere på det sociale plan. At man så heller ikke (altid) bliver dummere af at spille er selvfølgelig et ekstra plus.

Når det så er sagt, er der selvfølgelig specielle situationer, hvor man gerne vil opøve en speciel evne og så er det da en fordel, med en brugervejledning... for mig er det blot med til at fjerne fokus fra noget, der måske er vigtigere.

En brugervejledning, der kunne være rar at have kunne være en indikation af om man som voksen bliver sindssyg af at deltage; mange af de traditionelle børnespil er sindssygt enerverende for voksne... og sådan behøver det ikke være! :)
frouvne, administrator

Image
Post Reply