Hvordan er kønsfordelingen herinde?

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
Post Reply

Køn og civil status

Kvinde/single
2
3%
Kvinde/i forhold
3
5%
Mand/single
10
17%
Mand/i forhold
45
75%
 
Total votes: 60

User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Hvordan er kønsfordelingen herinde?

Post by Sir William »

Dette er faktisk et to-delt spørgsmål.

Begge spørgsmål er foranlediget af Big Bang Theory. Derfor, er hovedparten af brugerne herinde mænd - eller er de bare mest synlige her - og er der flere singler herinde?

Første del er, hvordan kønsfordelingen er herinde.

Det andet spørgsmål er, om man er single eller er i et forhold.

F.eks. kigger folk fortsat meget underligt på mig, når jeg siger at jeg spiller brætspil og tror også de tænker "nørd" på samme tid og ikke ser det som en intellektuel udfordring af ens strategiske og taktiske evner mod ligesindede. Hmmm, 2 ord for samme definition :lol: Nørd er da også et pænt ord :D

Og endnu mere undren, når de så også hører at Pernille også er til brætspil. Om det så skyldes, at de undrer sig over at jeg er i forhold eller at jeg har en kone som også spiller brætspil, må stå i det uvisse.

Håber I vil tage afstemningen som det den er, en uskyldighed omkring os brugere herinde.
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Hvordan er kønsfordelingen herinde?

Post by Michael_Olsen »

Det er absolut min fornemmelse at en del kvinder spiller brætspil, *men* det er måske nogle andre spil, og noget andet de ønsker at "få ud af" at spille.

For eksempel, og det her er jo kun baseret på personlig erfaring og skal derfor tages med adskillige gran salt, tror jeg at en del af forklaringen på det boost af co-op spil der er set de senere år er at det tiltaler en del kvinder. Til sammenligning var det, for at gå i den anden grøft, måske nok mest mænd (læs: drenge) som spillede i 80'erne.

Mænd er (og det er svært at komme udenom) som udgangspunkt mere konkurrence-mindede fra naturens side (skåret over en enormt bred kam naturligvis), så jeg tror der er noget om snakken.

Det vi altså ser er at brætspil er blevet mere mainstream, mere familie-orienteret, og mere kvinde-venlige på flere punkter (ouch, nu skal jeg måske dukke mig!).

For at svare på spørgsmålet, så spiller jeg en del brætspil med min hustru, men det er absolut ikke alle mine spil hun bryder sig om (Cosmic Encounter, Twilight Imperium, Batlle of the Bulge er 3 jeg lige kan tænke på som jeg aldrig får spillet med hende).

Om nogen synes man er en "nørd" eller ej, afhænger vel af de kredse man begår sig I. Jeg tror ikke jeg kender nogle mennesker som ikke på én eller anden måde kan betegnes som "nørd". Det er jo oftest de mennesker som går op i noget med liv og sjæl som er spændende at være sammen med : - )
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvordan er kønsfordelingen herinde?

Post by Mik »

Helle
Tina
Kramme B
Maibritt
Pia
yngredame
akwlinka
Mette
Kitxune
Nanna11222
Sofie
gaby
Joan
mariakbj
Birgitte
Maibritt80
maria306ep
Kathrine
Ditte
gabi1
Mai-Britt
Joan1965
louisesb
sarah-larsen
Hellefisk
AnniSøren
Myde


er blot nogle af de tilmeldte navne som enten er kvinder, eller lyder som værende af hunkøn
F.eks. kigger folk fortsat meget underligt på mig, når jeg siger at jeg spiller brætspil og tror også de tænker "nørd" på samme tid og ikke ser det som en intellektuel udfordring af ens strategiske og taktiske evner mod ligesindede. Hmmm, 2 ord for samme definition :lol: Nørd er da også et pænt ord :D

Og endnu mere undren, når de så også hører at Pernille også er til brætspil. Om det så skyldes, at de undrer sig over at jeg er i forhold eller at jeg har en kone som også spiller brætspil, må stå i det uvisse.
Problemet med din undersøgelse er af segmentet er så obskurt at folk altid vil vil opfatte det som nørdet.
Langt de fleste mennesker vil opfatte det som barnligt at voksne mennesker spiller brætspil. Det må du lære at leve med!
Image
DraX
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 184
Joined: Fri Feb 22, 2013 10:46 pm
Favoritspil: Seasons
Dominant Species
Descent
Mage Knight
Bang!
Location: Thorsager

Re: Hvordan er kønsfordelingen herinde?

Post by DraX »

Nice afstemning :)
Måske også en valgmulighed som siger:

Kvinde/Forhold + kæreste også spiller brætspil
Mand/Forhold + kæreste også spiller brætspil

Fx i mit tilfælde spiller min kæreste også brætspil, men er ikke inde på dette forum :)
Og hvis ens kæreste/kone ikke spiller brætspil, så vælger man jo bare mand eller kvinde / i forhold :)
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Hvordan er kønsfordelingen herinde?

Post by Jonezy »

Folk kigger sgu mere underligt på mig, når jeg spiller Super Mario på min 3DS i toget, end når jeg siger, at jeg spiller brætspil.... :lol:
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvordan er kønsfordelingen herinde?

Post by Mik »

Michael_Olsen wrote:Det er absolut min fornemmelse at en del kvinder spiller brætspil, *men* det er måske nogle andre spil, og noget andet de ønsker at "få ud af" at spille.
I mine egne spillegrupper har jeg igennem årene ofte spillet med Annemette (awlinka), Janne (Kitxune), Dorthe, Mette, Marit (Fantask) og andre kvinder som alle har ligget på linie med min egen interesse for spil.

Så det er min erfaring af de kvinder som interesserer sig for brætspil, både er dygtigere end mig - lige så intelligente, og næsten lige så nørdede...
Image
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Hvordan er kønsfordelingen herinde?

Post by digter »

[quote="Sir William"]...og ikke ser det som en intellektuel udfordring af ens strategiske og taktiske evner mod ligesindede. quote]

Pudsigt, sådan ser jeg overhovedet ikke på det at spille brætspil :) Jeg lægger mere fokus på det sociale end den intellektuelle udfordring. Det afspejler sig nok også ganske godt i min brætspilssmag.

Det ene udelukker selvfølgelig ikke det andet og man kan selvfølgelig godt synes begge ting er vigtige, men vægter det sociale langt højere.
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvordan er kønsfordelingen herinde?

Post by Sir William »

Skobbolop wrote:
Sir William wrote:...og ikke ser det som en intellektuel udfordring af ens strategiske og taktiske evner mod ligesindede. quote]

Pudsigt, sådan ser jeg overhovedet ikke på det at spille brætspil :) Jeg lægger mere fokus på det sociale end den intellektuelle udfordring. Det afspejler sig nok også ganske godt i min brætspilssmag.

Det ene udelukker selvfølgelig ikke det andet og man kan selvfølgelig godt synes begge ting er vigtige, men vægter det sociale langt højere.
Selvfølgelig spiller det sociale også ind, den gode mad, selskab og hygge med andre som synes det er sjovt at spille brætspil. Trods alt en af grundene til at man jo også mødes.

Har aldrig selv været typen som gad gå i byen, høre høj musik og drikke hjernen ud, men derimod mere til små forsamlinger hvor man havde noget til fælles.

Mit statement var mere for at finde et at andet ord for "nørd" :wink: Synes det var en flot definition. :P

Ser frem til hvordan afstemningen udvikler sig, lader til at vi fleste herinde er mænd i et forhold. Men umiddelbart skulle man jo tro, at brætspil er en ideel icebreaker til en date frem for, at stå på et dansegulv.

Nogen der har fundet kærligheden over et brætspil? Har ikke selv, men har en del venner/bekendte der har. Er jo en anden måde, at lære hinanden at kende på. Mere afslappende og frit.
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvordan er kønsfordelingen herinde?

Post by BlueSwan »

Mand. Gift på tiende år. Konen hader brætspil. :cry:
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
RasJer
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 204
Joined: Tue Mar 27, 2012 9:05 am
Location: Slangerup
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Hvordan er kønsfordelingen herinde?

Post by RasJer »

Min situation er den samme som Drax's - Min hustru spiller mindst ligeså meget bræt som jeg gør, men har ikke skrevet et eneste indlæg herinde. Så min stemme bliver endnu en til den skæve rollefordeling :-)
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Hvordan er kønsfordelingen herinde?

Post by Stunke »

Sir William wrote:...høre høj musik og drikke hjernen ud...
Velkommen til mit liv om braetspiller.
Bajere og braet haenger naesten uloeseligt sammen med dem jeg normalt gamer med.
Altsaa ikke kaeresten vel, hende kan jeg godt rulle i netrunner uden, men der er altid kolde naar gutterne samles. :)
Vi plejer ogsaa altid at have spil med paa Roskilde.

Jeg kan godt forstaa hvorfor mange tror at braetspil er saadan noget quizspilsagtigt noget, og saa rynker paa naesen af folk der aabenlyst spiller magic og warhammer.
I mange folks optik er det jo selvklart det naeste skridt op af braetspilsstigen.

Som rusvejleder i nogen aar har vi altid haft spil med paa rustur til dagtimerne og til dem der ikke ville drikke om aftenen saa vi har introduceret RET mange nye naturvidenskabelige for: carcassonne, ticket to ride, pandemic, dvonn og hvad folk ellers har haft med. Der er kommet en del nye braetspillere ud af det fordi det er gaaet op for folk at man kan faa spil i ALLE afskygninger, ikke kun quiz eller regeltung dukkekrig med ingenting ind imellem.

Paa samme maade er det ogsaa gaaet op for andre der var med paa rustur at braet og bajere ogsaa gaar rigeligt fint i spaend sammen :)
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvordan er kønsfordelingen herinde?

Post by Brichs »

Mang, gift på 3. år, konen spiller næsten lige så meget spil som mig (uanset om det er PC, bræt- eller rolle-spil).
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvordan er kønsfordelingen herinde?

Post by Helle »

Jeg har / har haft to forskellige spilgrupper med ene piger ... Men stort set ingen af dem er meget aktive her .... (Længere) .... Men der kunne jo være mange forskellige grunde til, at der enten var forskel på segmentet eller på synligheden ... Sådan rent sociologisk og/ eller psykologisk set.

Når det er sagt, så er det vist svært at konkludere så meget ud af svarene, men hvis man nu kunne tvinge alle brugere gennem tiden til at svare sandt på spørgsmålet, så ville det være sjovt. Blandt de 8 kvinder, som jeg har været / er i spilgrupper med og som er oprettet som brugere, er 7 i forhold og 6 har brætspillene mænd. I 4 af disse forhold er kvinden den indkøbende og mest spillende (og nej, der er jeg ikke selv inkluderet).
Post Reply