Hvilken lim skal man benytte til plastic-miniaturer?

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
Post Reply
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Hvilken lim skal man benytte til plastic-miniaturer?

Post by Stony »

Hvis man vil benytte lim til plastic-miniaturer, skal man så benytte noget bestemt lim. Jeg formoder at det man benytter til at samle model-fly vil være perfekt, men er det en bestemt form for lim?
Sidst spillet:
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvilken lim skal man benytte til plastic-miniaturer?

Post by Mik »

Jeg bruger som regel superlim, fordi spidsen er lille nok og jeg som regel har det indenfor rækkevidde.
Men du kan også bruge en lang række lime specielt beregnet til plastik - og endda specielt beregnet til plastikmodeller (fra Revell, Games Workshop osv.).
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvilken lim skal man benytte til plastic-miniaturer?

Post by Frouvne »

I forbindelse med figurerne fra Space Hulk (Third Edition) forhørte jeg mig om nogenlunde det samme. Det jeg kunne forstå var, at man ofte ikke bruger en egentlig lim men et opløsningsmiddel, der får de to plastikdele til at smelte sammen. Så slipper man også for limrester etc. Jeg blev anbefalet et Games Workshop-produkt - men det var også i en Games Workshop-butik, så det var der ikke noget overraskende i! :wink:
frouvne, administrator

Image
Caniggia
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 377
Joined: Tue Jun 30, 2009 1:20 pm
Location: Frederiksberg

Re: Hvilken lim skal man benytte til plastic-miniaturer?

Post by Caniggia »

Ok, det lyder måske som tilgangen. Det er jo netop til Steens Space Hulk, at vi leder efter en mulighed for at fikse en "brækket" arm. Hvad hed produktet og var det dyrt?
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvilken lim skal man benytte til plastic-miniaturer?

Post by Stony »

Frouvne wrote:I forbindelse med figurerne fra Space Hulk (Third Edition) forhørte jeg mig om nogenlunde det samme. Det jeg kunne forstå var, at man ofte ikke bruger en egentlig lim men et opløsningsmiddel, der får de to plastikdele til at smelte sammen. Så slipper man også for limrester etc. Jeg blev anbefalet et Games Workshop-produkt - men det var også i en Games Workshop-butik, så det var der ikke noget overraskende i! :wink:
Det lyder giftigt. Er der så også guidelines m.h.t. at skulle udføre det et sted, hvor der er udluftning?
Sidst spillet:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvilken lim skal man benytte til plastic-miniaturer?

Post by Frouvne »

Der er nok ingen tvivl om, at det er giftigt. Da det er et amerikansk produkt er jeg helt sikker på, at der er retningslinjer for at du ikke må hælde produktet direkte i øjnene, ikke må spise det etc. der sikrer dem imod sagsanlæg. Om der også er konstruktive forslag til hvordan det anvendes ved jeg faktisk ikke, da jeg p.t. ikke kan komme i nærheden af produktet. Men da det var et standardprodukt er jeg sikker på, at I vil få anbefalet det samme produkt eller noget tilsvarende, hvis I henvender jer i en specialbutik, der sælger den slags produkter.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvilken lim skal man benytte til plastic-miniaturer?

Post by Frouvne »

Men der må vel være nogle eksperter til stede blandt brugerne? :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Kitxune
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 74
Joined: Sun Sep 07, 2008 9:16 pm
Favoritspil: Power Grid, Le Havre, Age of Steam, Agricola, Talizman, Race for the Galaxy, Railroad Tycoon/Rails of Europe, Carcassonne, Arkham Horror, Small World, Ra the dice game, Robo Rally.
Location: Hundested

Re: Hvilken lim skal man benytte til plastic-miniaturer?

Post by Kitxune »

Jeg plejer at bruge noget lim, der hedder Precision Poly. Det er en blå bøtte med et gult låg, som indeholder en slags kanyle, som gør at du kan styre mængden af lim.

Ikke for at lave nogle form for reklame, men jeg plejer at købe lim i enten Gw eller Fantask. Dog ved jeg at mange hobbyforretninger også sælger denne lim.

Og ja, det er ikke helt sundt at lime med den. Jeg plejer at sidde udenfor når jeg skal lime - og ens figurer har også godt af at stå udenfor natten over. Så lugter de ikke så meget når de kommer inden for.
Image

Medlem af http://www.consim.dk
Also Plays: Tabletop and Guild Wars 2
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvilken lim skal man benytte til plastic-miniaturer?

Post by Brichs »

Kamilla (min kæreste) fik rigtig god vejledning af gutterne inde i Fantask, så prøv at gå ind og spørge dem.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
Post Reply