Nem maling af figurer

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Nem maling af figurer

Post by Frouvne »

Kitxune wrote:[...] Her kan man finde mange gode tip om det at dyppe. Blandt andet er et godt råd: MAL DET PÅ!!! [...]
Når I taler om at male det på, er det så med en stor pensel og en hurtig overmaling eller ... Ved at male det på, ville jeg jo umiddelbart være bange for at være for langsom, så det begynder at tørre ind inden jeg får smidt det overskydende af. Eller: I ryster den måske slet ikke, hvis det er blevet påført med pensel?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Kitxune
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 74
Joined: Sun Sep 07, 2008 9:16 pm
Favoritspil: Power Grid, Le Havre, Age of Steam, Agricola, Talizman, Race for the Galaxy, Railroad Tycoon/Rails of Europe, Carcassonne, Arkham Horror, Small World, Ra the dice game, Robo Rally.
Location: Hundested

Re: Nem maling af figurer

Post by Kitxune »

Jeg skal se om jeg ikke kan få tid til at skrive en forklaring senere, men jeg ryster ikke mine figurer når det bliver malet på. Syntes det giver et bedre resultat.
Image

Medlem af http://www.consim.dk
Also Plays: Tabletop and Guild Wars 2
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Nem maling af figurer

Post by Stony »

Ellers kan man altid ty til youtube. En hurtig søgning på "dip miniature" og du burde have set nok til at komme godt igang.
Sidst spillet:
Image
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Nem maling af figurer

Post by jondifool »

tak for ideen
og boremaskine papkasse tricket her er da flot !
http://www.youtube.com/watch?v=UOibm5fjSXk
Image
Oseali
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 510
Joined: Sun Feb 08, 2009 10:23 pm
Location: Hobro

Re: Nem maling af figurer

Post by Oseali »

Nå, nu har jeg endelig fået skåret alle figurene ud til Space Hulk, det har taget siden i mandags :) men efter det så begyndte jeg at male en figur, startede med en Descent figur dog, en beastman for at være mere præcis. Jeg havde dog ikke så mange farver at vælge imellem, så farvekombinationen er lidt funky :) men det er mest til at teste dipping.

Jeg smider lige nogle før og efter billeder op så snart jeg har fået dem tørret efter dipping.
Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Nem maling af figurer

Post by netsapiens »

Damn.. decent figurerne.. dem havde jeg sgu helt glemt.. endnu et projekt til listen... og så har jeg jo også støbningerne til grotterne...

Glæder mig meget til at se resultaterne
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Nem maling af figurer

Post by Frouvne »

Det ser næsten ud som om, der er basis for en eller anden form for maler-skole blandt forums brugere!? Jeg overvejer kraftigt at male mit eksemplar af Space Hulk efter at have fulgt med i denne tråd og de links, der er kommet. Resultatet ville givetvis blive væsentligt bedre, hvis der var nogle mere garvede malere, der i praksis kunne videregive deres tricks. :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Nem maling af figurer

Post by Stony »

Jeg har nogle miniaturer til overs, hvis du mangler et eller andet at prøve på først.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Nem maling af figurer

Post by Frouvne »

Stony wrote:Jeg har nogle miniaturer til overs, hvis du mangler et eller andet at prøve på først.
Fornemt tilbud! Jeg mener, at jeg har nogle eksemplarer af Sir Bedivere fra Shadows over Camelot. I givet fald kan jeg jo i første omgang lade det gå ud over dem - og når jeg så har konstateret at det kræver meget mere øvelse og hvis jeg ikke har givet op, vender jeg lige tilbage og ser om du stadig gerne vil af med dem.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Nem maling af figurer

Post by Stony »

Jeg søgte selv lidt på youtube efter teknik-videoer. En af de bedre dip-teknik videoer jeg stødt på:
http://www.youtube.com/watch?v=ovPPAPQ5 ... re=related
...også selv om han faktisk ikke engang dypper noget. :)

Så er der "bare" at give enhederne noget farve forinden. Og der må man vel prøve sig lidt frem. Som guiden på BGG viste, så skulle det ikke nødvendigvis være påkrævet at give dem en grundfarve. Men det er nok en smagssag.
Sidst spillet:
Image
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Nem maling af figurer

Post by jondifool »

Jeg er startet med at male i sommers og har fået samlet mig en del warhammer. Dværge , tomb kings og lizardmen på ca 2000 point. Altsammen købt brugt. Og jeg har nu malet næsten 50 dværge. Jeg har lavet en del research hen over sommeren får at få lært nogle fifs og tricks

Og jeg har da set noget jeg synes er værd at overveje ! F.eks at spraye brun grundfarve på figurer med meget læder (punge, bælter, støvler, handsker og evt hjelm og rustning ). Det sparer meget tid hvis man slipper for at male dens slags detaljer.

for nogen er det vigtigt at have en grundfarve hvor man faktisk kan se detaljer når man maler. Sort kan være svært at se. i sær i indelys. ( Endnu en grund til at hade sparepærer). Sorts store fordel er jo ellers at man kan male områder og efterlade en sort kant, der kommer til at virke som skygge effekt. Men dipper man bliver det vel overflødigt? eller hvad ?

Så vidt jeg er orienteret behøver man ikke en dyr citadel spraydåse, men skulle kunne bruge (god kvalitet) mat spray maling fra en farvehandel. Jeg er nok stadig lidt i tvivl om produkter af "5 for hundrede tilbud" slagsen er værd at bruge på figurer?

Indtil videre er jeg forbløffet over så stor forskel det gør at drybrushe metal farver på, istedet for at male direkte, og selvom det tager ekstra tid så synes jeg det er en af de ting der er værd at gøre. Men er det overflødigt ved dip ?

det ligner at jeg må igang med at dippe så jeg selv kan komme med nogle erfaringer
Image
Oseali
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 510
Joined: Sun Feb 08, 2009 10:23 pm
Location: Hobro

Re: Nem maling af figurer

Post by Oseali »

Mht den debat om lys osv, kan jeg anbefale at man benytter en pære der hedder Krystal, så den i Føtex den anden dag og den minder om en moderniseret udgave af en glødepære, med de samme fordele (stod der på pakken). Den koster ca en 50'er, men energi forbruget er lidt højere end for en elsparepære.

Nogen der har erfaring med LED pærene?
Image
Oseali
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 510
Joined: Sun Feb 08, 2009 10:23 pm
Location: Hobro

Re: Nem maling af figurer

Post by Oseali »

Så har jeg bejdset mine første figurer, fik ikke taget nogen billeder, kameraet var løbet tør for strøm :( Men er igang med næste batch emner, så der kommer nogen)

Anyways, jeg vil købte mellem eg som bejdse, og den er mørk.. og i forhold til den farve jeg havde valgt på den første figur, en beastman fra Descent, blev det hele lidt for mørkt. Bestial Brown fra GW bliver meget mørk med den type bejdse, så jeg har tonet det lidt ned til anden omgang. Heldigvis er bejdsen vandopløselig, så hælder lidt mere vand i det (så holder det også længere).

Anyway, ville kort sige at det virker, det bliver rigtig fedt når bejdsen er kommet på, der kommer en rigtig god dybde i figuren, og områder man ikke har ramt bliver dækket af den meget letflydende væske. Jeg har penslet det på, var bange for at tabe dem ellers :D
Image
Jesper Amstrup
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 189
Joined: Tue Dec 12, 2006 12:23 am
Location: Frederikshavn

Re: Nem maling af figurer

Post by Jesper Amstrup »

Det kan godt være at det er mig der er lidt langsom, men hvad er fordelen ved dipping, frem for at bruge en god gammeldags inkwash?

Inkwash sviner ikke, tørrer hurtigt, er let at rengøre, er let at kontrollere, kan fås i flere farver og ser umiddelbart ud til at være lettere at håndtere.

Jeg malede alle "de gode" figurer fra War of The Ring på ganske kort tid med maling og ink med fint resultat.
Dip er noget man bruger til chips - Estrella Holliday kan varmt anbefales.
Post Reply