Månedens spiloplevelse april 2018

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Månedens spiloplevelse april 2018

Post by Frouvne »

Hvad blev månedens spiloplevelse for dig i april 2018?

Mange af os var på Djengis Con, så mon ikke et par oplevelser fra den lejlighed sniger sig ind i overvejelserne... :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse april 2018

Post by Frouvne »

April var en måned med mange gode spiloplevelser blandt andet takket være DjengisCon IX.

The Mind - 4
Azul - 2
Dr. Eureka - 2
The Expanse Board Game - 2
Mythic Battles: Pantheon - 2
Taluva - 2
10 Minute Heist: The Wizard's Tower - 1
878: Vikings – Invasions of England - 1
Fast Forward: FORTRESS - 1
Heart of Crown - 1
HINT - 1
Illusion - 1
Mini Rails - 1
NMBR 9 - 1
Rising Sun - 1
Swish - 1
Timeline: British History - 1

The Mind har uden sammenligning været den største positive oplevelse i denne måned. Jeg tror ikke, det er et spil, der har samme langtidsholdbarhed som mange andre spil, men månedens spiloplevelse syntes jeg ikke er for store ord om det. Jeg købte fluks fem eksemplarer, så jeg kunne forære det til folk, jeg gerne ville dele oplevelsen med - og det plejer jeg trods alt ikke at gøre. :D

Det var fedt at få genspillet Azul, Taluva og Mythic Battles: Pantheon og så var det interessant at få prøvet Rising Sun, The Expanse Board Game og 878: Vikings – Invasions of England, hvor jeg dog kun tænker, at det er det sidstnævnte der er en mulig kandidat til at ende på mine hylder.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse april 2018

Post by Goblen »

38 spillede spil blev det til i april, og det skyldtes bl.a. Djengis Con.

12 spil Azul topper over det mest spillede spil, og absolut også en af top-scorerne oplevelsesmæssigt for måneden. Udover det så er Pandemic Legacy s2 også spillet seks gange og også det er oppe på toplisten over oplevelserne. Stuffed Fable og T.I.M.E Stories kunne også være vinderen denne måned, men der er slet ingen tvivl.

Vinderoplevelsen denne måned blev et spil prøvet på DC. Det blev conens sidste spil - Spirit Island. En helt fantastisk oplevelse i godt selskab. Rigtig god dybde, fedt tema, fede mekaniker og et spil hvor vi konstant var under pres og derfor var masser af interaktion nødvendig. Bestilt med udvidelser, og nu venter jeg bare på det kommer hjem.

Månedens værste oplevelse kunne have været Elder Sign, som jeg egentlig godt kan lide men som er meget jævnt. Værste oplevelse var Wasteland Express Delivery Service. Spillet tre gange nu i alt, og kan godt lide det. Sidder samtidig bagefter og føler jeg har kedet mig bravt. Dette spil blev holdt oppe af skide godt selskab, men nu sælger jeg mit eget så en der synes bedre om det end mig kan nyde det.
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse april 2018

Post by BlueSwan »

Goblen wrote:38 spillede spil blev det til i april, og det skyldtes bl.a. Djengis Con.

12 spil Azul topper over det mest spillede spil, og absolut også en af top-scorerne oplevelsesmæssigt for måneden. Udover det så er Pandemic Legacy s2 også spillet seks gange og også det er oppe på toplisten over oplevelserne. Stuffed Fable og T.I.M.E Stories kunne også være vinderen denne måned, men der er slet ingen tvivl.

Vinderoplevelsen denne måned blev et spil prøvet på DC. Det blev conens sidste spil - Spirit Island. En helt fantastisk oplevelse i godt selskab. Rigtig god dybde, fedt tema, fede mekaniker og et spil hvor vi konstant var under pres og derfor var masser af interaktion nødvendig. Bestilt med udvidelser, og nu venter jeg bare på det kommer hjem.

Månedens værste oplevelse kunne have været Elder Sign, som jeg egentlig godt kan lide men som er meget jævnt. Værste oplevelse var Wasteland Express Delivery Service. Spillet tre gange nu i alt, og kan godt lide det. Sidder samtidig bagefter og føler jeg har kedet mig bravt. Dette spil blev holdt oppe af skide godt selskab, men nu sælger jeg mit eget så en der synes bedre om det end mig kan nyde det.
Enig. Jeg tror sgu også at titlen går til det spil Spirit Island vi havde på DC, eller måske Lisboa også på DC.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse april 2018

Post by Larsine »

52 spil blev det til i løbet af april måned, ikke mindste takket være Djengis Con og nogle prototypedage i København.

Spillene fordeler sig på:

Unpublished Prototype x 12
The City x 4
Clank! In! Space! x 3
Ave Caesar x 2
Azul x 2
Five Crowns x 2
Hey, That's My Fish! x 2
Kingdomino x 2
Lords of Waterdeep x 2
Majesty: For the Realm x 2
Mamma Mia! x 2
Pinguin-Party x 2
Aquaretto x 1
Biblios x 1
Drum Roll x 1
Flamme Rouge(inkl. Peloton) x 1
Fresco (inkl. The Bishop's Favor) x 1
Kablamo x 1
Merlin x 1
Das Motorsportspiel x 1
Pioneers x 1
Survive: Escape from Atlantis! x 1
Terraforming Mars x 1
Ticket to Ride: Europa 1912 x 1
Ticket to Ride: Nordic Countries x 1
Verräter x 1
Viticulture x 1

Spil med rødt er som sædvanligt nye spil, og selvom jeg havde prøvet 1/3 af Merlin i Essen regner jeg det alligevel som nyt.

Merlin var bedre en da jeg prøvede det Essen, et helt spil giver et meget bedre spil end når man kun får lov til at prøve 1/3 af det.
Azul var et fantastiks abstrakt spil. Det er på ønskelisten.
Clank! In! Space! var lige så sjovt som Clank! var sidste år, og jeg tror faktisk jeg foretrække space udgaven.
Biblios var meget sjovt, men det overraskede ikke, Jeg spiller det da gerne igen, men kommer ikke selv til at foreslå det.
Kablamo kommer jeg ikke til at spile igen, alt for tilfældigt og ikke nær så sjovt som det lød som. Spild af tid.
Survive: Escape from Atlantis! overraskede positivt, specielt når man finder ud af at det er et spil fra 1982, for det virker slet ikke som et gammelt spil.
Viticulture skuffede. Oplevede at en spiller i en runde kunne score 12 point og dermed lukke spillet, uden at andre havde tilsvarende chancer. Måske var vi bare uheldige, men 3 ud af 4 spillere gik fra bordet med en flad fornemmelse.

Men månedens vinder er: Min kontrakt på udgivelse af mit første brætspil, som nu hedder Capital Rush, selvom nogen af jer har prøvet det under navnet Chateaux Temps. Det er en spiloplevelse som jeg ikke tror bliver overgået i lang tid.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Månedens spiloplevelse april 2018

Post by Gunness »

April:
Visitor in Blackwood Grove - 9
Captain Sonar - 3
The Mind - 3
Azul - 2
Mythic Battles: Pantheon - 2
Rising Sun - 2
Santorini - 2
10 Minute Heist: The Wizard's Tower - 1
878: Vikings – Invasions of England - 1
Bärenpark - 1
Caribbean - 1
Century: Spice Road - 1
Finans - 1
For Sale - 1
NMBR 9 - 1
Root - 1
Too Many Bones - 1

Som for en del andre var måneden præget af niende ombæring Djengis, hvor jeg bl.a. havde fornøjelsen af prøve Root og blive overbevist om, at det har et godt KS-køb. Ligeledes havde jeg fornøjelsen af at prøve - og blive komplet rundforvirret af :D - Too Many Bones. Det var sjovt at prøve og fremragende selskab, men det er nok ikke noget, jeg kommer til at dyrke i større stil. 878 er et glimrende spil, men jeg foretrækker stadig 1775 og 1812. Endelig fik jeg en del underholdning ud af Visitor in Blackwood Grove, der er hurtigt og lettilgængeligt.

Uden for DC var Rising Sun fedt at prøve, men det virker for langt, og selv efter tre spil er jeg stadig ikke helt gode venner med forhandlingsaspektet.

Sidste spil, der skal nævnes, er gode (?), gamle (!) Finans, som vi har haft stående og samle støv i årevis. Det blev endelig hevet frem i weekenden, til min ni-årige søns store begejstring. Han plejer ellers at være meget forbeholden over for brætspil, men det her spillede vi altså i tre timer, han fik hele tiden stryg - mest af spilmekanismerne, ikke så meget af sine medspillere - men han insisterede på at spille videre.
FInans føles en smule mere meningsfyldt end Matador, og der er lidt bedre catch-up muligheder, men det er stadig frygteligt tilfældigt og meget, meget langt. Så ja, der er kommet uendeligt meget bedre familiespil siden da. Men vi hyggede os nu meget fint alligevel ;)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Sveinmain
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 162
Joined: Sun Nov 21, 2010 11:11 pm
Location: Jørpeland, ikke langt fra Stavanger-Norway
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse april 2018

Post by Sveinmain »

Endelig en god spillmåned, og endelig tilbake her på forumet...
Ble 27 spill i april:

Chessx3
Happy Salmonx3
Le Passe-Trappex3

Tumblin-Dicex3
10 Days in the Americasx2
Battle Sheepx2
Linko!x2
At the Gates of Loyang
Carson City
Clans of Caledonia
The Gallerist
Majesty: For the Realm
My Village
Myrmes
Quizoo
Santorini
0-9

Beste spill i april:
Nr.1 At the gates of loyang - et kjekt og behagelig Rosenbergspill uten for mye stress etter mat
Nr. 2: Majesty: For the realm - Min SDJ kandidat for 2018!
Nr. 3: Clans of Caledonia - kjekt, intenst, men litt langt...
Outsider: Linko! Så enkelt men likevel vanskelig, men fantastisk når en knekker koden.
.
.
Nr. 26: Quizoo - er nok et barnespill...
Nr. 27: Happy salmon - mer en lek enn et spill!
Danacup 23-28 juli 2018 - Hvem blir med å spiller brætspill???
Post Reply