Hvad har du spillet i dag? Marts 2018

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? Marts 2018

Post by Frouvne »

Så blev det marts og dermed forår (?!) og forhåbentlig venter mange gode spiloplevelser forude! :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2018

Post by Goblen »

I går kom Rise to Nobility på bordet igen. Familien er glad for det og jeg er glad for det så det betyder vi altid har det sjovt. Kan rigtig godt lide at man hele tiden skal prioritere hvad man vil med sine terninger og kun har begrænset værdi at bruge. Det spil kommer til at blive spillet meget mere, og er en del af pakken jeg har taget med til brætspilsarrangement i firmaet i dag.
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2018

Post by Neumann »

Efter en pause på ca 22 år blev det endelig til et gensyn med Kremlin i den nye udgave, som er en meget mere tilfredsstillende udførelse. Men alderen på spillet viser sig - det er tydeligvis et spil fra midtfirserne, hvor men ikke var bange for fumle rundt med papstykker i én uendelighed. Der var meget mere vedligehold under de enkelte runder end jeg huskede det.

Ungerne var høflige nok til at sige, at det var sjovt, men vi må se at finde på en bedre løsning med, hvordan man holder styr på ældningen uden at gøre det til hovedsagen i spillet.
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2018

Post by Goblen »

Samlet til brætspil i går hvor vi var 7. Det gjorde det lidt sværere at finde et spil, men valget faldt på Shadows over Camelot. Et spil jeg først for nyligt har opdaget, men det er rigtig godt, og selv med syv spillere flyder det. Det kræver du hele tiden er på. Fik luftet mine malede riddere og katapulter. Giver altså lige det ekstra i spillet synes jeg :-)

Efterfølgende blev det til to grupper der hver spillede Dominion. Også et spil jeg først for nyligt har spillet sådan rigtigt. Sjovt med alle de udvidelser der er til spillet, og det giver meget varierende spil.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2018

Post by Gunness »

I går var jeg forbi Kanzler, hvor Stony introducerede til Gaia Project. Jeg skal gerne indrømme, at mine Terra Mystica-skills var ret rustne, men der gik nu ikke lang tid, før reglerne klikkede. Ikke at det gik specielt fantastisk ;) Det var virkelig en fornøjelse at prøve spillet, det gør jeg meget gerne en anden gang.

Vi rundede aftenen af med to gange For Sale.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2018

Post by Frouvne »

I dag havde jeg fornøjelse af at spille med begge mine børn. Om eftermiddagen spillede jeg Vildkatten med den yngste og til aften fandt jeg sammen med den ældste T.I.M.E Stories frem med scenariet Estrella Drive. I dette scenarie er man tilbage i Hollywood anno 1982. Vi havde i den grad terningerne imod os, så spillet blev ikke så langt. Vi fandt primært ud af nogle ting, vi ikke skulle gøre og et par genveje til det næste spil. Så det kan næsten kun gå bedre næste gang, vi kaster os over spillet. Fedt at finde det frem igen!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2018

Post by Goblen »

Mandagsbrætspil var samlet seks personer i går. Vi havde valgt Rising Sun igen, og som tidligere skrevet er det bare et fantastisk spil. Har spillet det med fire, fem og seks personer, og seks er lige en for meget - der kommer for meget nedetid. Endnu engang fik jeg Lotus-klanen, som endnu engang vidste sig at være den mest sneaky. Havde inkludetet Fox-klan og de nye monstre fra Daimyo-pakken. De gjorde ikke spillet bedre - grundspillet er det bedste.

I weekenden fik vi spillet nogle flere scenarier i Pandemic Legacy season 2. Det spil er altså et rigtig godt vennespil. Det er nemt at gå til, og der er masser af valg der skal træffes. Samtidig er der masser af interaktion. Synes også Legacy-delen virker selvom min kone nægter at rive kort i stykker.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2018

Post by Andrea »

Jeg nåede en omgang Gloomhaven med spilgruppen her til aften. Det var et lidt usædvanligt scenarie, hvor vi blev splittet op og måtte kæmpe alene hver især. Desværre løb vi tør for kort, inden scenariet blev gennemført, så vi krydser fingre for, at det lykkes i næste uge i stedet.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2018

Post by Gunness »

Jeg modtog min KS-udgave af Petrichor i går aftes, og efter en hurtig regellæsning lykkedes det faktisk at få det på bordet.

Spillet går ud på, at man er en sky. Allerede dér er vi langt forud på point - ingen middelalderkirker eller handel på Middelhavet hér.

Spilmekanisk er Petrichor (som betyder " a pleasant smell that frequently accompanies the first rain after a long period of warm, dry weather") et area control-spil. Skyerne i spillet svæver over pladen - bestående af forskellige marker med forskellige afgrøder - og vha. nogle kort kan man manipulere med skyerne - fx. fylde med med sine regndråber, få dem til at regne lidt eller blæse dem i en bestemt retning. Når der er fire regndråber i en sky eller når når skyer støder sammen, opstår en tordensky, som lettere kommer til at regne. Når der er otte regndråber i en sky, begynder den automatisk at regne på marken nedenunder.
Hver gang man har spillet et kort og udført den tilhørende handling, er man også med til at stemme på, hvilke to ud af i alt fire vejrforhold, der vil gælde i næste fase: sol, vind, regn eller frost. Disse forhold er så yderligere med til at rokere rundt på vand - i skyer og på jorden. Til sidst, hvis de rette betingelser er opfyldt, kommer en høstfase, hvor det gælder om at have flest regndråber på de forskellige marker.

Det umiddelbare indtryk er positivt. Komponenterne er ikke i jordens bedste kvalitet, men de er virkeligt flotte at se på. Temaet er originalt (come on, det er sgu da sjovt at lege sky!) og tematisk giver de forskellige handlinger og effekter overraskende god mening. Der er godt med interaktion og ikke alt for meget held, og et umiddelbart passende antal valgmuligheder i hver runde.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2018

Post by Gunness »

Vi tog endnu en omgang Petrichor i går, denne gang med tre deltagere. Det kan være et meget konfrontativt spil, så man skal ikke spille det med folk, der har det svært med den slags. Mor mente, at far og datter rottede sig sammen, og det var kun en lille-bitte smule rigtigt ;) Det skal snart prøves igen.

Og så ville min datter endnu engang arbejde på sit H-index, så vi hev The Game og Santorini ned fra hylden. Santorini er stadig sjovt, men kun hvis man rammer de rette kombinationer af guder. Ellers kan det være en meget ulige oplevelse. Lidt ærgerligt, at den lovede app aldrig er blevet til noget.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2018

Post by Frouvne »

Jeg har idag fået prøvet Friedemann Frieses solo-spil Finished!, der er en værdig arvtager efter Friday. Der er noget mindre tema i dette spil, men til gengæld er der potentielt mulighed for lidt mere kontrol. Jeg har spillet spillet tre gange i dag på det letteste niveau uden at lykkes. Men jeg syntes, jeg var meget tættere på at have kontrol over decket i det sidste spil. I mine spil har jeg fået hhv. 26, 16 og 27 point.

Helle og jeg fandt også The Ravens of Thri Sahashri frem og fik gennemført to spil. Det første gik hurtigt galt. Til gengæld klarede vi os fint i det andet.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2018

Post by Gunness »

Jeg har været med en kollega på en fire-dages konference i Amsterdam, så der har været en del tid i lufthavne og på hotel. Jeg havde smidt lidt forskellige småspil i tasken. Desværre har vi begge været noget bombede om aftenen, men det er alligevel lykkedes at snige adskillige omgange Neolithic, Ahead in the Clouds og Hive ind. Sidstnævnte gør sig rigtig godt på sådan et lille flybord :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2018

Post by Goblen »

I går var jeg inviteret ud til hjemmelavet pasta og brætspil af en italiener. Maden var fantastisk og vi fik spillet nogle gode spil.

Startede med Deception: Murder in Hong Kong. Det spil var betydeligt bedre end jeg havde troet. Tænkt på det i lang tid, men har været lidt 'meh' omkring det. Det blev bragt til skamme, og spillet står nu på "skal findes" listen :-)

Derefter blev det et spil Flamme Rouge 6 spillere, hvor jeg egentlig lå godt i feltet, og alligevel kun kom ind med mine ryttere på 4 og 5 pladsen. Det spil vil jeg også rigtig gerne have, for det er faktisk skide godt. Har endnu ikke prøvet udvidelser eller en hel kampagne (hedder det sådan i cykelløb?).

Vi sluttede med et spil Bang! Det har jeg aldrig prøvet og følte mig rigtig godt underholdt. Var Vice-sherif og skulle holde min sherif i live. Det gik faktisk rigtig godt. Ikke et spil jeg kommer til at eje, men spiller det gerne igen.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2018

Post by Gunness »

@Goblen: vil rigtig gerne prøve Deception og tænker, at det kunne være et godt midnatsspil fredag eller lørdag på DC?
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2018

Post by Goblen »

Gunness wrote:@Goblen: vil rigtig gerne prøve Deception og tænker, at det kunne være et godt midnatsspil fredag eller lørdag på DC?
Det kan vi sagtens. Har det dog ikke selv.
Post Reply