Hvad har du spillet i dag? November 2017

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? November 2017

Post by Frouvne »

Hvad har du spillet i dag? :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2017

Post by Goblen »

I går var vi tre samlet og valget faldt på coop This War of Mine. Vores gruppe har ikke en udpræget alfa-male der overtager coop-spillet. Derfor valgte vi at tale om hvad vi ville gøre :-) Det virker bare.

Endnu engang rammer det bordet, og selvom vores gruppe "kun" overlevede fire dage da nogle desertører skød to under Scanvenging og Night Raid Thugs skød vores guard sluttede spillet desværre sørgeligt for vores helte der bare ville overleve krigen.

Håber at se dette spil meget mere på bordet.

Bagefter spillede vi to spil nmbr9 hvor du skal stable numre. Ret simpelt og rigtig godt spil. Det ser jeg gerne på bordet igen.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2017

Post by Larsine »

Onsdag introducerede jeg en af nyhederne far Essen: Pioneers, jeg havde dog ikke selv prøvet det i Essen, så det var også min ilddåb. Jeg satsede på at sætte mange pionerer ud på brættet hurtigst muligt, hvilket lykkedes meget godt, men til sidste gik jeg i stå og kunne desværre ikke nå at opbygge et netværk, hvilket alle de andre havde gjort i løbet af spillet og nu langsom indhentede mig. Da de samtidig scorede store point for deres netværk troede jeg ikke jeg kunne holde forspringet, men det kunne jeg lige præcis og vandt med et enkelt point. Næste gang vil jeg dog nok forsøge mig med en mindre enstrenget strategi.

Derefter blev det en 5 spillet Flamme Rouge, med den nye Peloton udvidelse. Vi endte på en etape med forsyningsområder, men uden brosten. Stadig et kanon godt spil, også selv min strategi ikke holdt helt i mål.

Aftenen sluttede med to spil The City.

Fredag aften blev jeg introduceret til Scythe. Da andre spillere var meget begejstret for spillet, og jeg syntes det var OK, men jeg er glad for at det ikke er mig der har investeret idet, for jeg synes personligt at det er alt for langt i forhold til hvad jeg får ud af det.

I dag var der Nordisk Spildag på Sorø Bibliotek, og jeg fik sat gang i masser af spil, og fik også selv spillet med i Stratego, Roskis, Ticket to Ride: Europe, 2 x Simsala Hopp, Monster Factory, Kingdom Builder og Flamme Rouge. Biblioteket var denne gang så glade for arrangementet at de spurgte om ikke vi kunne lave noget lignede lidt tiere.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2017

Post by Andrea »

Vi havde vores gamle gamebuddies på besøg i dag. Vi spillede en del med dem for en række år siden, men så fik de små børn, og det blev svært at passe brætspilsaftaler ind i kalenderen. Nu er ungerne dog blevet så store, at det er lettere at koordinere pasning, så vi fik sneget nogle timers brætspil ind. Det blev til T.I.M.E. Stories - grundspillet. Jeg prøvede en udvidelse for et par år siden (The Marcy Case), som jeg ikke var så begejstret for, men grundspillet fungerede rigtig godt. Jeg synes dog, at det er ret dyrt at købe et spil, man principielt set kun spiller én gang (man kan så vælge at sammenligne det med en tur i teatret eller lignende, men altså...), men selve opbygningen er fed.
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2017

Post by Goblen »

Weekenden stod på Kingdom Death: Monster.

Super fedt spil - vi mistede vores settlement i dag efter nogle onde onde terningeslag, men spillet er mega fedt.

Desuden fik vi spillet en gang Terraforming Mars.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2017

Post by Larsine »

Søndag var der brætspil på Kaffebar I Sorø, og vi havde fået besøg langvejs fra idet både Janne (Kitxune), Annemette (Akwlinka) og Steen (Stoney) kom og spillede med. I alt nåede der at komme 35 mennesker forbi, hvilket slog den tidligere rekord, og Pernille (ejeren) var mere end glad.

Jeg startede med at spille Pioneers. Michael havde prøvet det en enkelt gang før, men det havde de to andre spiller ikke. Jeg startede med at score to Bankers, og formåede derved aldrig at løbe tør for penge. Jeg forsøgte også at afbalancere mit forbrug af pionere og veje, så jeg ikke endte i samme situation som sidste spil. Det lykkedes næsten, men jeg blev slået på målstregen og måtte nøjes med en 3. plads (pga. tiebreak).

Derefter forklarede jeg regler til et spil 7 Wonders. 6 spillere som aldrig havde prøvet det før, og heller ikke noget der lignede, så det endte med at tage sin tid, men det virkede som om de havde det sjovt. Det er dog første gang jeg har oplevet at spillet løb tør for penge.

Derefter fik jeg spillet Christmas Tree. Larna og jeg havde prøvet det i Essen, men Tobias og Eik var helt nye i spillet. Eik frosøgte som sædvanlig at analysere spillet, medens vi andre bare spillede det bedste vi kunne. Det betød at Eik scorede langt flest point i løbet af spillet og lå langt foran da vi kom til slutscoringen. I den havde Eik så ikke så mange point som os andre, og Larna nåede at score nok point til at overhale Eik, og jeg fik point nok til næsten at indhente ham. Jeg synes at det er fint at man kan spille efter flere forskellige måder at score på, og glæder mig igen til at spille det. Det eneste irriterende ved spillet er at korte er ruderformet og det gør dem ufattelige svære at blande.

Jeg fik forklaret reglerne til Majesty og denne gang sørgede jeg for at de fire spiller fik forklaret alle reglerne, i modsætning til dem vi spillede efter i Essen.

Jeg sluttede dagen med at spille en gang Out of Time, hvor min niece trynede os alle sammen da hun flere gang fik spærret for en af os, uden at vi kunne gøre det samme mod hende.

Ud over disse spil så jeg der blev spillet Danmarksspillet, Magic Maze, mere Majesty, Ave Caesar, Partners og en masse andre spil.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2017

Post by Jens_Hoppe »

Jeg fik spillet Uwe Rosenbergs nye Indian Summer derhjemme med datteren i går. Illustrationerne er som bekendt åh-så-smukke, og spillet er en fornøjelse at se på. Men hvad med selve gameplayet? Kort fortalt er det et kapløb om først at få dækket sit bræt med tetris-formede brikker, og da spillerne grundlæggende bare skiftes til at placere en brik på deres respektive brædder, er de typisk også færdige næsten på samme tid.

Tetris-brikkerne har hver et rundt hul et sted på brikken, og placeres brikken så man gennem hullet kan se en "skat" på brættet, får spilleren mulighed for at få denne skat (i første omgang placeres skatten ovenpå hullet. Hvert bræt er inddelt i 6 underområder, og når et underområde er helt fyldt, må spilleren tage de skatte der ligger på brikker i det underområde). Det er dog også ok at placere sin brik, så der ikke er noget under hullet - men i så fald får man selvfølgelig ingenting. Skatte kan afleveres for at udføre specielle træk; bær giver mulighed for at fylde sin brikrække op til fem brikker igen (normalt sker dette automatisk, når der ikke er flere brikker i rækken), nødder lader en placere en egern-brik (ét felt) på brættet, svampe giver mulighed for at stjæle & placere brikker fra modstanderne, og bruger man en fjer, må man placere to af sine brikker i samme tur. Skatte kan veksles til andre skatte - 2:1 når man veksler et niveau "opad", og 1:1 nedad (skattene er rangeret bær-nød-svamp-fjer, så man kan f.eks. veksle 2 nødder til en svamp, eller 1 nød til et bær).

Der er også tetris-brikker med dyr med i spillet. Lykkes det at placere brikker, så hullerne i brikkerne danner samme "form" som en af dyrebrikkerne, må man tage dyrebrikken og placere ovenpå hullerne - og så får man de skatte der måtte være synlige gennem hullerne én gang til.

Når en spiller er færdig, spilles runden færdig. Alle spillere får desuden lov til at veksle deres skatte opad/nedad til nødder, og placere egern for alle nødderne, i et forsøg på også at blive færdige. Bliver flere spillere dermed færdige i samme runde, er det antallet af nødder, man har tilovers, der fungerer som tiebreaker.


Hvordan var det så? Joo, det var OK. Ikke nogen ny-klassiker, kan jeg roligt sige, men heller ikke dårligt. Der kræves en del "kabaleagtige" evner for at placere sine brikker optimalt, og svampene giver mulighed for lidt spillerinteraktion. Spillet var også overraskende hurtigt at spille: Vores to-spiller spil tog højst 10-15 minutter hver.

OK spil, men så heller ikke mere. 7/10.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Myde
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 429
Joined: Mon Jan 28, 2013 4:25 pm
Location: Slangerup

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2017

Post by Myde »

Jens_Hoppe wrote:Jeg fik spillet Uwe Rosenbergs nye Indian Summer derhjemme med datteren i går. Illustrationerne er som bekendt åh-så-smukke, og spillet er en fornøjelse at se på. Men hvad med selve gameplayet? Kort fortalt er det et kapløb om først at få dækket sit bræt med tetris-formede brikker, og da spillerne grundlæggende bare skiftes til at placere en brik på deres respektive brædder, er de typisk også færdige næsten på samme tid.

.....

OK spil, men så heller ikke mere. 7/10.
Virker som om der er rigtig meget genbrug i Uwes spil pt - det der lyder som endnu en variant af patchwork - eller af det spil han lavede med have-tema....
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2017

Post by Jens_Hoppe »

Myde wrote:
Jens_Hoppe wrote:Jeg fik spillet Uwe Rosenbergs nye Indian Summer derhjemme med datteren i går. Illustrationerne er som bekendt åh-så-smukke, og spillet er en fornøjelse at se på. Men hvad med selve gameplayet? Kort fortalt er det et kapløb om først at få dækket sit bræt med tetris-formede brikker, og da spillerne grundlæggende bare skiftes til at placere en brik på deres respektive brædder, er de typisk også færdige næsten på samme tid.

.....

OK spil, men så heller ikke mere. 7/10.
Virker som om der er rigtig meget genbrug i Uwes spil pt - det der lyder som endnu en variant af patchwork - eller af det spil han lavede med have-tema....
Jeps. Jeg synes stadig at Patchwork er det eneste rigtigt gode spil i "serien", men mit første indtryk af Indian Summer var trods alt bedre end Cottage Garden.

Om det så er godt nok til at beholde, er et andet spørgsmål. For mit vedkommende afhænger det nok mest af datterens holdning til det...
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2017

Post by Neumann »

Jens_Hoppe wrote: Jeg synes stadig at Patchwork er det eneste rigtigt gode spil i "serien", men mit første indtryk af Indian Summer var trods alt bedre end Cottage Garden.

Om det så er godt nok til at beholde, er et andet spørgsmål. For mit vedkommende afhænger det nok mest af datterens holdning til det...
Det er næppe nogen hemmelighed, at jeg er stor fan af Agricola, og meget glad for At the Gates of Loyang. Derfor kigger jeg altid med interesse på Uwes spil, men mange er alligevel blevet fravalgt over tid. Jeg har All Creatures og Cave vs Cave til rejsebrug, og jeg har bemærket mig, at Uwe er begyndt at interessere sig for fliselægning med Odin og den ovenstående serie.

Mit største problem med at spille Patchwork er, at temaet tænder mig helt af, men hvis det er det eneste med en mekanik, der holder, må jeg jo genoverveje. Ville gerne have mig et enkelt flisespil i samlingen, men jeg har aldrig rigtigt lunet op på Carcassonne eller konsorter.
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2017

Post by Goblen »

Vidste ikke lige hvor jeg ellers skulle smide den hen så den ryger i denne thread.

Er der nogen af jer der har spillet Clans of Caledonia endnu? Hører gerne indtryk :-)

Derudover stod den på Terraforming Mars i torsdagsgruppen. Et ret tæt spil der blev vundet med 1 point (ikke af mig) - dog kostede jeg den person der tabte med 1 point til at tabe to point i sidste omgang. Det er det fede med den slags spil - der er masser af snak og latter og "oh wow - skete det lige" effekt. Gør brætspil skide sjovt.

Ellers stod den på frivilligt arbejde i onsdags hvor 23 mennesker var samlet til brætspil - der blev spillet alt fra Terraforming Mars til party games som Sherif of Nottingham og lettere spil som Lanterns. Fem borde kørte samtidig, og det er sjovt og hårdt at skulle styre dem, forklare regler, hyggesnakke osv., men det er også fantastisk givende. På igen 5 december, og med Kræftens Bekæmpelse og Dansk Røde Kors her i november.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2017

Post by Frouvne »

Fik prøvet Jacob Fryxelius' nyeste spil After The Virus. Umiddelbart er det ikke sådan, at zombie-temaet er noget, der specielt tiltaler mig. Men umiddelbart fik jeg et rigtig godt indtryk af spillet. Jeg spillede det solo og det egner det sig virkelig godt til. Jeg kan ikke sætte fingeren på, hvad der fik det til at fungere. Men det var en intens oplevelse i en deckbuilder, hvor sværhedsgraden langsomt men sikkert øges. Så man kan godt arbejde på at gøre sit deck bedre, men prisen er, at der samtidig bliver flere zombier, man skal tage sig af. Grafikken er charmerende og stilen sjov. Jeg er spændt på mængden af interaktion spillerne imellem, når man spiller flere spillere. Karaktererne er unikke, men alle spilleres deck samlet set er identiske. Interaktionen består i, at man kan dræbe zombier hos hinanden og heale hinanden. Alt andet foregår på ens eget board. Umiddelbart kunne det lyde som om, det er begrænset med interaktionen, men jeg tror faktisk det er rigelig med interaktion til at man i fællesskab er nødt til at disponere mange af runderne - særligt når det bliver hedt. Og det gør det som bekendt hurtigt i zombie-spil/-film!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2017

Post by Larsine »

Onsdag formiddag var jeg til portotypetest i København:

Jeg fik spillet 7 Days af Troels Vastrup som bliver færdigt til Fastaval 2018. Det handler om at være guder der befolker en verden på 7 dage. De 7 dage er pt. kogt ned til 6 faser, hvor man henholdsvis skaber racer som har foretrukne levesteder, og senere befolker verdenen med disse racer. Alt samme styret af noget dice drafting. Interessant, men til tider føltes det som om man ikke havde så mange valg, og at spillet næsten spillede sig selv.

Kasper Lapp stillede med Circle monsters hvor man skal vælge monstre og få dem til at løbe rundt på en bane medens de slår på hinanden. Første rundt et vist antal gange vinder. Der er elementer af skulle vælge det rigtige monster, med den rigtige evne, samt lidt push-your-luck, og et valg mellem at løbe fra de andre eller forsøge at banke dem.

Mit eget Jumping Frog Junior blev også testet, men selvom det var en simpel udgave af det oprindelige spil, for det vil udgiverne have, så syntes jeg ikke helt det fungerede. Tilbage til tegnebrættet.

Om aftenen startede vi med to spil Majesty, som jeg slet ikke vandt, og sluttede af med to spil Portal of Heroes som jeg vandt.
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2017

Post by Goblen »

Weekenden stod endnu engang på Kingdom Death: Monster. Vi fik klaret vores første Nemesis encounter, og blev lige efter overfaldet af endnu en nemesis. Denne overlevede vi også - dog ikke uden tab.

Spillet er stadig fantastisk, og det tredelte element med at styre ens lejr, selve jagten på "byttet" og endelig konfrontationen virker rigtig godt.

Der er stadig rigtig mange timer i det.

Fik også spillet et spil Great Wester Trail, og så kom Robo Rally på bordet igen. Det var faktisk lige så sjovt som jeg husker det.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2017

Post by Frouvne »

I løbet af dagen fik jeg spillet yderligere syv spil After The Virus. Det gav mig anledning til at prøve tre af de fire karakterer, man kan være. Det virker som om der er pæn variation. Indtil nu har jeg spillet det samme scenarie og der er 15 forskellige at vælge imellem, så det bliver nok den næste parameter, jeg begynder at rokke lidt ved. Begynder også så småt at glæde mig til at prøve det i en anden form end som solo-spil, men lige nu fungerer det fint nok for mig, så den mangel affinder jeg mig med indtil videre.
frouvne, administrator

Image
Post Reply