Hvad har du spillet i dag? Maj 2017

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? Maj 2017

Post by Frouvne »

Hvad har du spillet i dag?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2017

Post by Gunness »

Er der almindelig afmatning efter årets con? :)

Anyway... i går kastede jeg mig sammen med Frouvne, Kanzler og Stony ud i at forsøge at trænge ned i Phil Eklunds Pax Renaissance. Det er ikke nogen smal sag, da spillet prøver at dække politik, religion og økonomi i en hundredeårig periode. Man må give den gode Eklund, at han ikke mangler ambitioner. Vi havde alle læst reglerne (jeg havde i alt fald prøvet!), og Frouvne & Kanzler havde gennemført et enkelt prøvespil tidligere. Og formålet var ret beskedent: at få lidt overblik over spillets muligheder samt at prøve at forstå potentialet ved forskellige strategier.

De enkelte handlinger er som sådan enkle nok, men reglerne griber så meget ind i hinanden på kryds og tværs, at jeg langt ind i spillet bare prøvede lidt på må og få. Der var en hel del kongelige bryllupper, lidt færre henrettelser, nogle handelsruter der blev omlagt og nogle hellige krige (plus bondeoprør), der blev gennemført. Som sagt, ambitionerne fejler ikke noget! Det var svært fascinerende og føltes på en gang både tematisk og abstrakt.

Absolut en spændende oplevelse, men også med en massiv indlæringskurve, og selv om regelsættet er bygget meget klarere op end jeg ofte har set det fra hans hånd, tror jeg, at det bliver svært at lokke de fleste i min omgangskreds til at spille det. Men jeg prøver det meget gerne igen. I første omgang har jeg dog skrinlagt planer om at eje spillet selv - men det har i det mindste givet blod på tanden mht. endelig at få prøvet mit Pax Porfiriana, der iflg. BGG skulle være lidt mindre kompliceret :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2017

Post by Stony »

Spillede Pax Renaissance. Vandt over Kanzler.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2017

Post by Helle »

Stony wrote:Spillede Pax Renaissance. Vandt over Kanzler.
Og det alene er en anerkendelse af spillet?
Jeg har været lidt spændt på at læse jeres bedømmelser af det.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2017

Post by Larsine »

Onsdag i sidste uge startede vi med at spille to spil Colt Express inkl. Marshal & Prisoner udvidelsen. Eik fik æren af at spille sheriffen i første spil, og selvom jeg havde været meget tydelig med at forklare hvordan de to pistoler fungerede, havde Eik misforstået det, og det kostede ham sejren. til gengæld vandt Michael stort da han befriede junior udgave af sig selv, og derved kunne loote to gange hver gang han havde mulighed for det.

I andet spil var det Michael der styrede sheriffen, og det gik ellers meget godt for ham, men i sidste runde formåede jeg at skyde ham med min tredje kugle og han missede derfor endnu en af sine opgaver. Eik formåede at befri junior udgave af sige selv, og vandt stort. Håber ikke at det er en tendens der holder ved.

Bagefter blev det til et spil Zooloretto Mini hvor det hele flaskede sig ret godt for mig, og jeg vandt en overbevisende sejr.

Jens og jeg sluttede af med to spil San Juan (inkl. udvidelser). Første spil endte enromt tæt, men jeg vandt på en tie-break. Jens havde dog glem at lægge et kort under sin havn, men til gengæld havde jeg mindet ham om det en af de andre gange hvor han havde glemt det. Andet spil blev meget bedre for mig, og jeg vandt en stor sejr.

Fredag eftermiddag forsøgte Larna og jeg at spille 7 Wonders Duel: Pantheon, men da det var første gang tog det lidt længere tid end planlagt, og Larna var nødt til at stoppe før tid da hun blev hentet. På det tidspunkt så det dog ud til at Larna havde store problemer med ressourcer, og hun mente selv at hun ville tabe.

Om aftenen var jeg til brætspil i præstegården. Vi startede med et spil Steampunk Rally, hvor jeg fik lavet en lille effektiv maskine, og fik rigtig meget ud af mine Boost kort. Jeg lå som nummer 2 da vi startede sidste runde, men Morten spillede et boost kort der gave 1 i skade for hvert felt vi flyttede ind i, og det betød at jeg ikke flyttede ret langt i den sidste runde, og endte som nummer tre.

Derefter spillede vi to spil 7 Wonders, inkl. Leaders, Cities, Wonder Pack og samtlige promoer. Det betød at vi fik set både Esteban, Louis, Stevie, Catan og Manneken Pis. I første spil formåede Rune at score rigtig mange af de grønne kort, og samtidig fik han også 3 guild kort som alle gave ham lige så mange point som hans naboer fik for de tilsvarende kort. Jeg havde fået en leader der gav mig point for sorte kort, så dem havde jeg taget rigtig mange af, og samtidig havde jeg Midas som gave point for penge, og endte på en hel del penge. Det var dog langt fra nok til at slå Rune. I andte spil fik ejg en leader der sparede ressourcer på blå kort, og en leader der gav point for blå kort, og det blev en vældig effektiv kombination, og jeg vandt overlegent. Jeg kan virkelig godt lide at spille med Leaders da jeg synes at det giver en mulighed for at lægge sin strategi lige far starten af, og Cities gør det hele lidt mere uforudsigeligt da kortene jo er en smule stærkere end tilsvarende kort i samme tidsalder.

Om lørdagen fik Larna og jeg spille 7 Wonders Duels: Pantehon igen, og denne gang fik vi afsluttet to spil. Første spil var jeg så fokuseret på de nye kort, at jeg slet ikke så at Larna kunne slå mig med militær, så det gjorde hun. I andet spil gik det langt bedre, og selvom Larna igen angreb, fik jeg dog vendt det i var rent faktisk tæt på at kunne vinde militært, men kun tæt på. Da vi talte point op viste det sig til min overraskelse at Larna igen vandt.

Søndag var der brætspil på Kaffebar i Sorø. Vi var ca. 20 deltagere, hvilket var en tilbagegang i forhold til sidst, men når man tænker på vejret var det faktisk et pænt deltagerantal. Jeg havde annonceret at jeg ville introducere forskellige slags kortspil som Dominion, Dixit, No Thanks og The City for at vise hvor forskellige kortspil kan være. Men det var der ingen der var interesseret i at opleve. I stedet for fik jeg introduceret Small World (inkl. Grand Dames, Cursed, Be not afraid og Royal Bonus), Boss Monster (inkl. Tools of Hero-Kind og Crash Landing) og Takenoko. Pernille, som ejer Kaffebar, blev så begejstret for Takenoko at hun efterfølgende købte det til Kaffebars samling. Rundt omkring så jeg at der blev spillet Dixit, Carcassonne, Takenoko, Karuba og mange andre spil. Endnu en succesfuld spilledag.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2017

Post by Gunness »

@Helle: Mit generelle indtryk var, at folk fandt det udfordrende, så det er ikke noget man bare lige hiver med til en tilfældig spillegruppe. Man skal nok være indstillet på, at det kræver indtil flere spil for rigtig at forstå, hvad der foregår. Men det virkede til, at folk var engagerede og underholdt.
(Om det så skyldes sejr over visse personer skal jeg ikke kunne sige!)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2017

Post by Stony »

Helle wrote:
Stony wrote:Spillede Pax Renaissance. Vandt over Kanzler.
Og det alene er en anerkendelse af spillet?
Jeg har været lidt spændt på at læse jeres bedømmelser af det.
Det var bare dril af Jeppe. :)

Selve spillet er et jeg gerne spiller igen. Men jeg behøver ikke eje det. Det virker ikke rigtig som et Steen-spil. Hvad er det så der gør, at jeg gerne spiller det igen, men at jeg ikke mener det er et Steen-spil...?

Selve spillet synes jeg leverer fin underholdning. Det blev for vores vedkommende lidt langtrukkent, men det må være forventeligt de første gange man spiller det. Hvis det kan kortes ned til 60-120 minutter (som angivet på BGG), vil det utvivlsom hjælpe på lysten til at få det på bordet igen. Ellers er det efter min mening for langt.

At det så alligevel næppe er et Steen-spil, skyldes at spillet er bygget over en bunke kort med en masse personer og hændelser. Lidt ligesom Twilight Struggle. Og det tiltaler mig ikke. Jeg kan godt lide at jeg i et spil kan lave et velovervejet valg, om jeg eksempelvis skal vælge det ene kort eller det andet. Det bliver svært i Pax Renaissance, med mindre du har spillet det så mange gange, at du kender alle kortene, og har nogenlunde styr på hvad der allerede er gået og hvad der ikke er. Dermed bliver dit velovervejede valg snarere til et kvalificeret gæt. Eller i bedste fald en klog taktisk beslutning ud fra det der ligger på bordet lige nu, men det kan blive svært at gennemskue de lidt mere strategiske konsekvenser, når du ikke har en anelse om hvad der eventuelt kommer senere. For at udbedre det, kræver det nok at man spiller det nogle gange, og - hånden på hjertet - det tror jeg bare ikke jeg får gjort, for så meget tiltalte spillet mig ikke.

Jeg var underholdt. Jeg spiller det gerne igen. Men det er så også det.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 2956
Joined: Mon May 01, 2006 12:22 am
Location: Smørum
Has thanked: 211 times
Been thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2017

Post by Kanzler »

Stony wrote:Spillede Pax Renaissance. Vandt over Kanzler.
Hvis det kriterie alene skal bedømme Pax Renaissance, så er det et skrækkeligt spil :evil:

Nej jeg var godt underholdt og spiller det meget gerne igen :D
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2017

Post by Larsine »

I går kom Michael med sit nyindkøbte Flamme Rouge men da vi var 5 spillere måtte vi improvisere med de komponenter jeg havde fra en sen prototype, så vi kunne få 5 cykelhold på banen. Det endte med at være meget sjovt, men det var dog lidt svært for de bagerste at komme frem og deltage i løbet. Michael kom ind på en førsteplads, med mig på de to efterfølgende pladser, og så kom Michaels anden rytter ind som absolut sidstemand.

Jens ankom og vi prøvede en 6 personers udgave af Flamme Rouge, og her blev det endnu mere tydeligt at det er lidt for mange. Det er meget svært at kæmpe sig frem i rækkerne, meget svært at udnytte spilstrøm, og meget svært at koordinere sine to ryttere. En anden gang vil jeg hellere foretrække at spille to borde af 3 spiller. Konklusionen er at det ikke er rigtig godt med 5+ spillere.

Derefter tog vi et spil The City. Jeg spillede helt anderledes end jeg plejer, og det gik forrygende. Normalt plejer jeg at ignorere Stadtvillas, da jeg aldrig plejer at trække nok af dem til at det kan betale sig, men i dette spil smed jeg også den første Stadvilla væk, men så trak jeg to mere, og bestemte mig for at prøve, og det gik, for jeg trak yderligere en Stadtvilla, og selvom jeg ikke trak en fjerde i sidste runde, fik jeg alligevel bygget et kort til 8 point og scorede derved 31 point, som sammenlagt bragte mig på 75, hvilket var godt foran de andre som endte på 62, 60, 59 og så Michael på 37.

De andre tog hjem, og Jens og jeg slutte aftenen af med 3 spil San Juan (inkl. udvidelser). Jeg vandt første spil, Jens vandt knebent andet spil og så måtte tredje spil afgøre det, hvilket dog viste sig at være en dårlig idé. Fantastisk spil som jeg aldrig kan forestille mig at jeg blive træt af.
zutcorp
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 248
Joined: Sun Jan 06, 2013 3:43 pm
Favoritspil: http://boardgamegeek.com/collection/user/zutcorp
Location: Viby Sj.

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2017

Post by zutcorp »

Flamme rouge får en expansion til efteråret med en 5-6 spillers udvidelse, jeg har prøvet en prototype af. Det starter med en budrunde hvorefter 1-2 ryttere får en forspring (og noget exhaustion). Fungerer ganske fint. Der er også nogle brikker med 3 vejbaner for at gøre overhaling lettere.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2017

Post by Andrea »

I fredags havde vi besøg af qute og Morten (sidstnævnte kom dog lidt senere, så han var ikke med til de første spil). Vi lagde ud med en omgang Spyrium, som jeg stadig synes er et skønt spil. Det blev fulgt op af en omgang The Bloody Inn, inden vi spiste aftensmad. Resten af aftenen gik med Sentinel Tactics. Det var desværre lidt mere simpelt, end jeg havde håbet på, men det var et ok spil, hvis man vil have ren action.
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2017

Post by Goblen »

Den stod på brætspil i Grønnegadens Kasserne Kulturcenter :-) Vi var lidt "ramt" af helligdagen, så omkring 15 mennesker mødte op og spillede brætspil.

Bl.a. var Mansions of Madness 2nd edition, Steampunk Rally, Hey That's my Fish, Santorini, Patchwork og Tatsu på bordene. Fedt at hjælpe folk i gang med masser af brætspil - nåede dog ikke at spille nogle spil selv.

Lørdag stod så på Mansions of Madness 2nd edition med konen og en god ven. Vi kæmpede os igennem det første mysterie, og fik ikke forhindret at portalen blev åbnet, men vi fik den lukket - rigtig godt spil.
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2017

Post by jondifool »

længe siden jeg har givet mit besyv med herinde.

Efter et forår hvor det bare er blevet bedre og bedre med spil oplevelser, kulminerede det i tirsdags. Det startede med en del spil Lewis and Clark så en masse Mombassa og så rigtigt meget Terraforming Mars i de sidste måneder, og så troede jeg egentligt ikke det kunne blive bedre i et stykke tid men så blev det i tirsdags til Gloomhaven og her er jeg bare helt solgt. Det er det mest intense dungeon crawl jeg har spillet.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2017

Post by Larsine »

St. Bededag havde vi besøg af venner. Efter frokosten valgte nogen at gå en tur medens andre blev hjemme og spillede Ave Caesar. Det blev til tre forrygende løb inden de andre kom tilbage fra gåturen og Codenames blev fundet frem. Jeg spillede med i 6 spil i løbet af eftermiddagen, men jeg tror der blev spillet 8 spil i alt. Vi oplevede spil hvor det ene hold var 4 agenter foran, men alligevel tabte da lejemorderen blev fundet. Spil hvor det ene hold var 3 agenter bagud, men alligevel formåede at vinde med en fantastisk slutspurt (og et uendeligt tal), eller spillet hvor det ene hold var sikre på at vinde, indtil deres spionmester smed ordet roundpen på banen som ledetråd. Det viste sig at roundpen er et fagudtryk mellem hestemennesker, men de tre spioner på holdet havde nærmest aldrig set en hest og gættede derfor på ispind som agent og tabte derved. Et super underholdende spil.
User avatar
AndersC
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 196
Joined: Fri Jan 25, 2013 12:09 pm
Location: Birkerød
Has thanked: 64 times
Been thanked: 3 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2017

Post by AndersC »

jondifool wrote:Gloomhaven og her er jeg bare helt solgt. Det er det mest intense dungeon crawl jeg har spillet.
Jeg er glad for at det har fundet en ejer, der tager sig godt af det :D
Sidst spillet:
Image
Post Reply