Hvad har du spillet i dag? Maj 2016

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Hvad har du spillet i dag? Maj 2016

Post by Larsine »

Hvad har du spillet i dag? Maj 2016
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2016

Post by Larsine »

Djengis Con søndag

Jeg fik som lovet introduceret Annemette til Jumping Frog. Larna, Annemette og jeg spillede et 3-spillere spil, som Larna vandt sikkert, med Annemette som førstetaber. Jeg prøvede ellers på at overbevise Annemette om at hun skulle stoppe Larna, hvis hun ville have en chance for at vinde, men hun ville hellere blive en sikker førstetaber end risikere at jeg vandt, hvorved hun måske ville have endt som sidstetaber.

Bagefter introducerede Annemette Valeria: Card Kingdoms, som er en interessant blanding af Dominion og Machi Koro. Jeg syntes at spillet fungerede rigtig godt, bortset fra at Larna og Annemette snuppede begge de boss-monstre som jeg skulle have haft, og det betød at jeg igen måtte tage til takke med en sidsteplads.

Annemette ville gerne prøve Dynasties: Heirate & Herrsche, som Larna og jeg havde prøvet dagen før, så det forsøgte jeg at forklare regler til. Jeg tror det gik meget godt, for det endte da med at Annemette vandt, med Larna som førstetaber og mig sidst. En sikker indikation af at jeg har forklaret reglerne godt.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2016

Post by Mik »

Mandag fik vi spillet Dynasties med 4 spillere. Eivind og jeg var de eneste gengangere, men derfor gik det såmænd meget godt for de to nye alligevel. Så kommer på bordet i næste uge også. 9/10
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2016

Post by Jens_Hoppe »

I tirsdags blev det - helt uforvarende - til to forskellige "lukket-økonomi" auktionsspil. Først var det mit nyindkøbte Neue Heimat, som vi spillede to spil af. Det var sjovt! Spillet handler om at bygge huse, og man skiftes til at udbyde etager, tag, eller "specielle brikker" af forskellige slags. Målet er til slut at kontrollere huse som giver positive points (for flest points vinder selvfølgelig), men desværre er det meget nemt at ende med huse der giver negative points - givetvis fordi modspillerne har konspireret for at det skulle blive tilfældet.

Neue Heimat har ikke mange regler, og det var hurtigt, sjovt og ondt. Det var næsten 100% ren spillerinteraktion, i bedste "klassisk euro" stil. 7.5/10 for nu.

Efter denne lille nyhed blev det til et gensyn med en gammel traver - Goa. Det var mange, mange år siden jeg sidst havde spillet det, og reglerne var mildest talt langt væk. Jeg endte med en skæv træk-kort strategi, og den rakte lige til en suveræn fjerdeplads! :) Men sjovt var det da at spille Goa igen: Det bliver aldrig min yndling blandt de gamle, tunge euros, men et eller andet kan det nu. 7.5/10.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2016

Post by Frouvne »

Lørdag havde vi besøg af Maibritt og Gunness og genoptog vores ekspedition med Robinson Crusoe: Adventures on the Cursed Island – Voyage of the Beagle (Vol. 1), som vi påbegyndte for et års tid siden. I de første scenarier havde vi tidligere indfanget sjældne arter af både dyr og planter og siden fortærret nogle af dem under en senere sejlads, hvor der ikke var tilstrækkelig mad med. Nu var det blevet tid til endnu en sejlads, hvor der skulle foretages opmålinger undervejs. Det var et scenarie præget af al for meget held og efter at vi havde tabt til det, var der bred enighed om blot at fortsætte med det næste, hvor vi skulle finde indfødte stammer og gøre dem venligtsindede. Det gik lettere end frygtet og selvom vi satsede en smule for at begrænse spiltiden, så de yngste kunne komme i seng havde vi tilstrækkelig med held til at vi let hev en relativt hurtig sejr i land. Nu skal det blive spændende at se, om der går endnu et år før vi får afsluttet ekspeditionens sidste scenarie, som vi i øvrigt med et fint resultat i scenarie fire har en rigtig god udgangsposition til.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2016

Post by Larsine »

Jeg er blevet kontakte af et udenlandsk firma ang. spiltest af et af deres spil, men jeg må hverken nævne spillet, firmaet, eller vise billeder fra det. Men testes skal det jo, og når man ligefrem ser at end tilbagemeldinger medfører at spillet rettes og dermed bliver bedre, så er det en sjov proces.

Onsdag eftermiddage var Larna på besøg, og vi spiltestede det hemmelige spil, som jeg vandt overbevisende.

Om aftenen kom Michael, Eik og Jens alle fra starten.

Først spiltestede det hemmelige spil. Det eneste jeg kan sige, er at Eik vandt en imponerede sejr ved at udnyttet to elementer i spillet til det yderste.

Eik tog hjem, da han som den eneste skulle arbejde dagen efter, og vi andre spillede Imperial, som Jens længe gerne har villet spille igen. Vi spillede det første gang i 2013, og jeg var ikke vildt imponeret, men nu havde Jens spillet det på Djengis Con, og ville gerne prøve det endnu en gang. Jeg kan nu med sikkerhed sige at jeg har spillet det to gange form meget, og det er desværre 5 timer af mit liv jeg aldrig får tilbage igen. Det er simpelthen bare ikke min type spil, alt for langtrukkent, alt for kedeligt, og alt for meget ingenting. Jeg synes simpelthen ikke spillet har en tydelig retning, og er meget frustreret over alle elementerne i spillet. Michael syntes at det var et godt spil, men det var jo også ham og Jens der styrede 99% af spillet. Michael vandt med et enkelt point over Jens.

Vi sluttede heldigvis aftenen af med to spil San Juan (inkl. udvidelser), og selvom jeg ikke husker hvordan de gik, var de dog uendeligt meget bedre end det forrige spil.

Torsdag spiltestede jeg det hemmelige spil med familien, og forsøgte at gøre det samme som Eik havde gjort dagen før. Heldigvis viste det sig at det ikke er en 100% sikker strategi, og man skal faktisk være ret heldig før den kan lykkedes. Så hvis man under de rette omstændigheder får mulighed for det, så er den sikker, men hvis man satser på den og det ikke lykkedes, så ender man som mig langt bagud (med dog ikke sidst). Lilli var til gengæld i stand til at udnytte de muligheder hun fik og endte langt foran os andre. Jeg tror man blot skal spiller ud fra de muligheder man får, frem for at satse på at få nogle bestemte muligheder.

Fredag aften kom Rune, Henrik og Ida (Henrik's datter) til spilaften, og Larna ønskede også at spille med. Vi startede med at spilteste det hemmelige spil. Det var tydeligt at de tre andre aldrig havde prøvet spillet før, medens Larna og jeg vidste hvad det gik ud på. Desuden misbrugte Henrik en mulighed for at stoppe Larna, men da han lå sidste og selv ville komme længere bagud, så han ingen mening i at stoppe Larna, blot for at andre kunne få mulighed for at vinde. Det endte derfor med at Larna vandt et pænt stykke foran os andre, med Henrik håbløst sidst.

Bagefter spillede Henrik, Rune, Ida og jeg et spil Dead of Winter: A Crossroads Game, hvor vi blot skulle forskanse os indtil foråret kom. Det var desværre ikke så let, og i runde tre blev vi overfaldet af 12 zombier. Vi skulle såmænd bare bruge 4 brændstofkort, så kunne vi lokke zombierne væk, men ligegyldigt hvor meget vi ledte på benzinstationen, så fandt vi ikke nok, og de 12 zombier endte med at bryde gennem vores barrikader og med et par døde endte vores morale helt i bund.

Oven på det sluttede vi af med to spil Las Vegas. Henrik havde netop indkøbt det til deres familie, og han viste i stor stil Ida hvordan det spil skal spilles.

Lørdag formiddag spiltestede Larna og jeg igen det hemmelige spil, og denne gang viste Larna hvordan det skal spilles. Specielt i de sidste to runder, hvor hun effektivt sørgede for at holde mig på afstand. Hun vandt kun med 3 point (35 mod mine 32), men hun gjorde det rigtig godt.

Søndag aften var min mor og far på besøg, og vi sluttede aftenen med et spil Five Crowns. Vi blev enige om at lade mødrene vinde når nu det var mors dag. Men de to mødre (Lisa og min mor) endte såmænd med at være de to der fik flest point. Godt gået i et spil hvor det gælder om at få færrest point.
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2016

Post by Goblen »

Lidt tid siden jeg har postet så jeg starter bare med onsdagsgruppen i onsdags:

The Gallerist - et af mine ynglingsspil. Ved godt at brætspil og virkelighed ikke hænger sammen, og alligevel synes jeg det er en fed følelse at tiltrække de rigtige kunder til galleriet, promovere kunstnere, handle på det internationale marked osv. Fedt spil.

Biblios - Under regelforklaring tænkte jeg 'meh', men da spillet startede var det ganske fornøjeligt. Et lille hurtigt spil hvor du gerne skulle sidde med de stærkeste farver i det område der giver flest point.

I dag stod den på to hurtige fillers:

Patchwork - det spil forelskede jeg mig i på DC. Det er nu i samlingen og kom på bordet igen i dag. Endelig lykkedes det mig at mit patchwork vandt. Det sker meget sjældent.

Yardmaster - købte jeg af Jesper på DC. Nu skulle det prøves. Hyggelig lille filler som alle kan lære hurtigt. Få lastet dit tog med de rigtige vogne.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2016

Post by Frouvne »

I eftermiddags fik vi spillet Escape the Room: Mystery at the Stargazer's Manor. Det var en fornøjelse at se vores søns begejstring for konceptet. Han kom til at dirigere slagets gang. Det var et super-hyggeligt familiespil, men sværhedsgraden var desværre alt, alt for let. Så spillet var beklageligvis alt for hurtigt overstået. Jeg var egentlig lidt ærgeræig over, at jeg havde støttet et Escape Room spil på Kickstarter, da ThinkFun begyndte at sprøjte deres udgaver ud... men efter at have prøvet deres første spil er jeg taknemmelig for at have den anden oplevelse til gode. Jeg tror bestemt også, at vi kommer til at spille ThinkFuns kommende spil af slagsen, men jeg håber meget, at de får ændret lidt på sværhedsgraden, så det bliver lidt mere udfordrende.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2016

Post by Larsine »

Onsdag kom Laban, Michael og Eik og vi startede med at spilteste det hemmelige spil. Laban styrede det meste af spillet, og gik da også hen og vandt. Det var godt at få afprøvet nogle andre kombinationer og sikre sig at det ikke er muligt at vinde på en bestemt strategi.

Bagefter blev det til et spil Animal Express. Umiddelbart ligner det et børnespil, men det er det slet ikke. I hvert fald ikke som vi spillede det. Man skal hele tid vælge mellem at bruge sine kort til at flytte sit dyr frem mod målfeltet, eller putte kortene i sin beholdning for at score dem i fald dyret vinder. Så hvis du bruger mange kort på det ene, har du ikke så mange kort til det andet, og hvis du gemmer mange kort af en dyretype, kan du være næsten sikker på at de andre spillere bare rykker nogle af de øvrige dyr.

Jens ankom og vi tog en del spil Spyfall. Et spil som jeg synes bliver sjovere og sjovere jo mere man spiller det. Jeg tror vi nåede 5 spil, og jeg har slet ingen hukommelse om hvem der vandt eller hvem der tabte, men der var nogle særdeles spidsfindige spørgsmål, og nogle skide gode redninger fra spionen. Der var dog en kæmpe klassiker: Eik blev spurgt om man kunne tage sin kæreste med der hvor vi var. Han svarede at det kan man godt, hvorefter vi alle pegede på ham som spion, for vi var på en polarstation. Eik var desværre ikke spion, og hans forklaring var "...hvis man har råd til det." Så det blev standardsvaret på rigtig mange af spørgsmålene resten af aftenen. Jeg tror det bliver svært ikke at bruge samme svar fremover.

Derefter blev det til 3 spil Paris Connection. Først spil sluttede meget hurtigt, da flere spillere samarbejdede om at bygge til Marseilles, men så opdagede de at det jo ikke nødvendigvis galt om at bygge, men om at hamstre lokomotiver, hvilket jeg havde udnyttet bedst. Andet spil blev meget længere, og bl.a. Michael byggede slet ikke en eneste gang, hvilket var den rigtige strategi for han vandt. Tredje spil blev meget tættere, og blev en blanding af at bygge, hamstre lokomotiver, og bygge unyttige strækninger med de farver man ikke selv havde interesse i. Et tæt og rigtig interessant spil.

Jens og jeg sluttede aftenen med to spil San Juan (inkl. udvidelser), og så vidt jeg husker endte det med en sejr til hver.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2016

Post by Frouvne »

Tirsdag var der spilaften, hvor vi dog kun var to spillere. Det gode ved det var, at det på det seneste har været ensbetydende med, at der skulle spilles Brass. Og sådan var det også denne aften. Traditionen tro tabte jeg spillet, hvor det først var i anden æra, at jeg fik styr på økonomien. Og det var alt for sent. Brass er stødt vokset til at blive et af mine absolutte favoritspil og det er altid en stor fornøjelse at spille ... også selvom jeg gerne taber. Den uofficielle to spillers variant kan på det varmeste anbefales.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2016

Post by Larsine »

Lørdag var vi I sommerhuset med min mor, far, søster, svoger og niecer, og der skulle selvfølgelig spilles.

Først prøvede vi to spil Salem. Vi var godt nok kun 4 spillere, men jeg havde læst at det fungerede lige godt med alle antal spillere. Det gjorde det så ikke for os. Jeg var heks i begge spil, og spillene kom til at bestå af en del omgange hvor vi blot trak kort, hvorefter vi spillede 7 Accusations på hinanden, og vendte Tryal kort indtil de kom til at vende mit heksekort. Med mindre der er noget jeg har misforstået, så fungerer det slet ikke :-(

Derefter spiltestede jeg det hemmelige spil med min svoger og to niecer, og de blev så glade for det at de straks spurgte efter endnu et spil, men med en anden startkonfiguration. Men den konfiguration var de til gengæld slet ikke glade for, den var alt for destruktiv, og ofte kom man til at gå efter en anden end den man egentligt gerne ville gå efter. Der var umiddelbart ingen der havde lyst til et tredje spil.

Men om aftenen spurgte Katrine om man kunne spille det som 2-spiller spil, og jeg forsikrede hende om at det faktisk var en af mine foretrukne måder at spille spillet på. Vi spillede 3 spil, de to første med en tredje startekonfiguration og det sidste med en fjerde konfiguration. Det blev tre rigtig gode spil, og Katrine spurgte om hvornår hun kunne købe spillet, for hun syntes at det var rigtig godt. Det skal så også lige siges at hun vandt det afgørende spil med 1 point.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2016

Post by Frouvne »

Stony havde i weekenden inviteret til hygge-arrangement, hvor en central del er mad, øl, havespil og godt selskab. Senere i arrangementet bliver der (naturligvis) også klemt nogle brætspil ind. Hovedspillet var Viticulture, som jeg nu med lang tids mellemrum har fået prøvet to gange. Og det siger mig desværre ikke så meget. Det virker meget ordinært på mig og jeg kan slet ikke forstå den store begejstring det har samlet. Som små-spil kom Star Wars-versionen af Timeline på bordet og det er nok seriens svageste for sådan en som mig. Imellem de to spil blev der spillet Terra. Jeg kan godt forstå, at det ikke har kunnet mønstre samme begejstring som Fauna, som rent tematisk også er min favorit. Til gengæld syntes jeg, at Terra kan danne grobund for bedre diskussioner. Når jeg spiller den type spil vil jeg også normalt spille med hold, hvilket vi ikke gjorde i aftes. Og det syntes jeg ofte gør spiloplevelsen endnu bedre. En rigtig hyggelig dag selvom jeg på den spilmæssige front ikke var imponeret.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2016

Post by Larsine »

Sidste onsdag startede vi med en spiltest af det hemmelige spil. Der var en specifik regel som producenten gerne ville have testet, så det gjorde vi. Det viste sig at reglen ikke havde den ønskede effekt, nok nærmest omvendt. Men nu må vi se hvad det så ender med. Slutresultatet var at Michael vandt langt foran os andre, jeg selv havde det uheld at jeg slet ikke kunne gøre noget de først 3 omgange, og så er det svært at komme tilbage i spillet. Men det var så også sidste spiltest, for beta-testen sluttede her i weekenden.

Bagefter tog vi to spil Betrayal at House on the Hill. Ganske fornøjeligt.

I det første scenarie endte det med at Michael forsøgte at fremkalde nogle ildflagermus, og brænde os ihjel. Vi skulle stoppe hans ritual ved at lave 4 bortmaninger, og det burde slet ikke være noget problem, for de ting og steder vi skulle bruge var allerede til stede. Desværre lykkedes det ikke helt som forventet, og jeg måtte desværre ofre mig. Men til sidst lykkedes det for de andre, og de gode vandt endnu en gang.

I det andet scenarie var der slet ingen onde spillere, men derimod var der 4 onde tvillinger som forsøgte at slå os ihjel. Det så sort ud, men med lidt snilde lykkedes det alligevel for os at få dem udryddet. Endnu en god dag for de gode.

Vi sluttede med et spil San Juan (inkl. udvidelser), som jo også altid er godt.
40crew
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 273
Joined: Tue May 06, 2014 2:49 pm
Location: Brøndbyøster

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2016

Post by 40crew »

Efter længere tids spiltørke, fik jeg spillet Blood Rage med min kone og en kammerat. Og WOW for et comeback til brætspillene.

Spillet er forholdsvis let at lære, men med alle de strategier og muligheder der ligger for dagen, virker det til at være et spil med utrolig megen genspilsværdi. Det var lidt svært at finde overblik over, hvordan vi bedst muligt skulle starte ud, og det betød nogle ret nemme pillages i starten. Min kammerat sad med et loke kort, der stjal rage fra vinderen, hver gang han selv tabte, og det vandt ham i de første to ages ret meget rage, og derved også masser af muligheder for at score point.

Det betød tilgengæld at min kone og jeg fik et par nemme pillages, men hurtigt stak kammeraten af, med de store mængder rage han fik samlet sig sammen. Han sluttede spillet med at have opgraderet samtlige af hans 3 skilltrees til max, mens min kone og jeg haltede langt bagefter. Til gengæld havde jeg fået vundet så mange kampe, og med et par billige clan upgrades, endte jeg faktisk med at vinde spillet med 2 point.

Spillet var fuldt af miss-plays, jeg tror vi spillede efter reglerne, men det var åbenlyst at vi kunne have spillet det mere optimalt.

Jeg kan ikke vente, med at skulle spille det igen.
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2016

Post by Gunness »

Maibritt og jeg fik igen spillet Neolithic i går - det er en udmærket, lille deck builder-agtig sag med stenaldertema. I forhold til, at spillet kun består af 54 kort, lader der til at være en del interessante, taktiske valg i det. Vi rundede af med and then, we held hands - grundspillet er for let nu, så vi må hellere hive fat i en af varianterne.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
Post Reply