Månedens spiloplevelse februar 2016

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Månedens spiloplevelse februar 2016

Post by Frouvne »

Så er det igen blevet tid til at se tilbage på en måneds spiloplevelser - denne gang februar 2016.

Det er meget beskedent, hvad jeg har fået spillet i løbet af måneden:

Patchwork - 4
Baseball Highlights: 2045 – Super Deluxe Edition - 3
The Game: Spiel...so lange du kannst! - 2
Oh My Goods! - 2
Crokinole - 1
Shephy - 1

To spil skiller sig ud nemlig Patchwork og Baseball Highlights: 2045 – Super Deluxe Edition. Begge spil har fyldt mere end man lige skulle tro, når man ser hhv 4 og 3 gennemspilninger, da der i løbet af måneden er kommet iOS-versioner af spillene. Så de er begge blevet spillet væsentligt mere af mig end hvad tallene lige afslører, da jeg ikke registrerer digitale spil. Og selvom jeg rigtig godt kan lide Baseball Highlights: 2045 – Super Deluxe Edition, så er jeg i den grad blevet blæst omkuld af Patchwork, der under sit simple ydre skjuler nogle væsentligt mere komplicerede afvejninger end jeg i første omgang havde forestillet mig. Om fascinationen varer ved, ved jeg ikke men jeg er helt sikker på, at det også kommer til at fylde op både tanker og på spilbordet i løbet af marts måned. Uden tvivl månedens positive kommende-ud-af-det-blå oplevelse! Fedt spil!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse februar 2016

Post by Goblen »

Love Letter: Batman 2
Citrus 1
Isle of Skye: From Chieftain to King 1
Liberté 1
Marvel Dice Masters: Avengers vs. X-Men 1
Shakespeare 1
Star Wars: Imperial Assault 1

De blå er de nye spil for mig. Der var ingen dårlige oplevelser i februar. Der blev ikke spillet meget, men de spil der kom på bordet var alle kvalitetsspil, og spil jeg meget gerne vil spille igen.

Liberté vinder som månedens oplevelse. Det er et rigtig godt spil fra 2001.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse februar 2016

Post by Larsine »

37 spil blev det til i februar, kombinationen af en spilleeftermiddag på arbejde og en vinterferie, var med til at holde den høje kvantitet:

De fordelte sig på følgende:

Las Vegas x7
San Juan (inkl. The New Buildings & The Events) x5
7 Wonders: Duel x4
Innovation x3
Lords of Waterdeep x3
Citadels x2
Innovation: Echoes of the Past x2
Memoir '44 x2
Unpublished Prototype (Jumping Frog) x2
Can't Stop x1
Dead of Winter: A Crossroads Game x1
Dixit Jinx x1
Drum Roll (inkl. alle udvidelser) x1
The Red Dragon Inn (1, 2, 3, 5 og nogle allies) x1
Ticket to Ride: Europa 1912 x1
Ticket to Ride: Europe x1

Dem med rødt er nye, og af de to er Innovation: Echoes of the Past klart det bedste. Faktisk synets jeg at Dixit Jinx er dårligere end almindeligt Dixit. Største skuffelse var de tre spil Lords of Waterdeep, men det skyldtes ikke spillet, men blot en enkelt spiller som spillede destruktivt og ikke gik efter bolden, men efter manden. Havde det været et boldspil er jeg sikker på at han var blevet vist ud.
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Månedens spiloplevelse februar 2016

Post by digter »

Rhino Hero 7
Witness 5
Pandemic Legacy: Season 1 3
Dixit 2
PitchCar 2
Sheila Shark 2
Tumblin-Dice 2
Zombicide 2
The Castles of Burgundy 1
Charades 1
Codenames 1
Forbidden Stars 1
The Game: Spiel...so lange du kannst! 1
King of New York 1
Merchant of Venus (second edition) 1
Mysterium 1
Pandemic 1
The Resistance 1
Riff Raff 1
Say Anything 1
Secret Hitler 1
Specter Ops 1
Spyfall 1
Survive: Escape from Atlantis! 1

Mange små spil, men er faktisk imponeret over at jeg alligevel fik spillet SÅ meget.

Efter 18 spil var vi færdige med Pandemic Legacy. En super fed spiloplevelse som får en klokkeklar anbefaling herfra. De første 6 måneder var dog klar de bedste, mens de sidste 6 godt kunne føles en lille smule repetitive. Historien var heller ikke helt så stærk i slutningen af kampagnen og det virkede som de løb lidt tør for ideer til sidst. :)

Forbidden Stars skal jeg have prøvet noget mere før jeg kan komme ned en endelig bedømmelse. Umiddelbart synes jeg ikke det havde så meget at byde på. det samme gælder Secret Hitler, som jeg også kun fik mulighed for at prøve en enkelt gang. Det minder utrolig meget om The Resistance, som er mit yndlingsspil, men knap så godt. Men altså, det er efter et enkelt spil med en masse fremmede personer. Ikke det bedste grundlag :)
Say Anything fik jeg også kun spillet én gang, men det var med personer jeg kender RIGTIG godt og det vist også et krav til det spil. Det var en ret stor succes.

Witness var et fint og ret unikt spil som jeg egentlig synes var ret fedt, men som jeg måske havde forventet mig lidt mere af.

Og så er der ingen grund til at spille King of New York, når man kan spille King of Tokyo. Groft sagt. :)
Image
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Månedens spiloplevelse februar 2016

Post by chr88 »

Denne måned bød på en oplevelse, jeg aldrig håber (og tror da heller ikke), jeg kommer til at opleve igen...!

Således fik jeg spillet ét spil i hele februar måned. 1. EEET! Det skyldtes, at jeg afleverede speciale d. 29., så siden midten af januar er det kun blevet til to spil i alt! Og det kommer altså fra en mand, der snittede tæt på 3 spil om dagen... Men egentlig befriende nok at vide, at det trods alt "kan lade sig gøre" at spille så lidt... ;)
(Heldigvis tog jeg revanche for den usle mængde spil i går, hvor Kim og Jesper kom på besøg, og vi fik spillet 2x Valeria, 2x Deep Sea Adventure og 1x Terra Mystica, så nu er jeg tilbage på rette spor! :D)

Nå ja, og spillet i februar var Timeline Challenge, som jeg synes rigtig godt om! Klart bedre end det almindelige Timeline (som også er hyggeligt nok).
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Månedens spiloplevelse februar 2016

Post by Jonezy »

Pandemic Legacy: Season 1 x6
Gold West x3
Sanssouci x3
Valeria: Card Kingdoms x3
Nuns on the Run x2
Tuscany: Expand the World of Viticulture x2
Arcadia Quest x1
Burgle Bros. x1
The Game: Spiel...so lange du kannst! x1
Mysterium x1
RoboRally x1
Ticket to Ride Map Collection: Volume 5 – United Kingdom & Pennsylvania x1


Nye oplevelser i orange, hvor en hel aften med Pandemic Legacy var den store oplevelse. Vi startede med et øve spil efter almindelige Pandemic regler, som vi tabte; så tabte vi januar 2 gange og begyndte at kigge nervøst på 'tab 4 spil i træk' pakken...:) Men så tog vi os sammen og nappede 3 sejre i træk i de næste måneder. Glæder mig til fortsættelsen. Gold West og Sanssouci var begge virkelig solide og rigtige gode i den mere lette ende; imens Nuns on the Run overbeviste mig om at jeg virkelig godt kan lide hidden movement spil, så tror jeg må have et ind i samlingen på et tidspunkt. Burgle Bros. var ikke det store sus, men det skal nok lige prøves igen.

Gengangerne var for det meste herlige gensyn. Valeria: Card Kingdoms er den vildeste Machi Koro killer, men det går måske lige hurtigt nok med at få bygget sin engine, men stadig top underholdende og sådan cirka 3000 gange sjovere end Machi Koro. Månedens skuffelse er igen UK TtR kortet, som stadig efterlader mig med en flad smag.
Image
Affenberg
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 92
Joined: Tue Jan 10, 2012 1:36 am
Location: 2400 København NV

Re: Månedens spiloplevelse februar 2016

Post by Affenberg »

Pandemic Legacy: Season 1 x4
Sing it! x4
Codenames x2
Escape: Zombie City x2
Patchwork x2
7 Wonders: Duel x1
Black Fleet x1
Carcassonne x1
Caverna: The Cave Farmers x1
Mombasa x1
Red7 x1
Stockpile x1


Februar var også en elendig måned for mig med sølle 21 spillede spil...

Jeg ser med glæde frem til at spille Mombasa igen. Et sammensurium af mekanismer, hvor jeg med vilje undlod at røre ved bookkeeper tracket, for det kunne jeg slet ikke overskue. :P Der er masser i det spil, som jeg skal have opdaget og prøvet. :)
I modsatte grøft får Sing it! lov til at lide en stille død... Sing it! kan spilles på 6 forskellige, hvor jeg fik prøvet 3 af dem. Et simpelt triviaspil, hvor man ud fra kort med enkelte ord skal synge en sang, hvor ordet indgår. Den som kan synge flest sange vinder... En kæmpe ros skal designeren dog have. Han har vedlagt et 30 sekunders timeglas, så ens pinsler er hurtigt overstået! :D
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Månedens spiloplevelse februar 2016

Post by digter »

Jonezy wrote:
Gengangerne var for det meste herlige gensyn. Valeria: Card Kingdoms er den vildeste Machi Koro killer, men det går måske lige hurtigt nok med at få bygget sin engine, men stadig top underholdende og sådan cirka 3000 gange sjovere end Machi Koro. Månedens skuffelse er igen UK TtR kortet, som stadig efterlader mig med en flad smag.
Er der bred enighed om dette? Jeg har ikke købt Machi Koro til caféen endnu og jeg har hørt fra flere steder at Valeria skulle overflødiggøre det spil. Så det kan være jeg bare skal have fat i sidstenævnte i stedet for? :) Hvad siger folk? Er der nogen grund til at have Machi Koro, når man kan spiller Valeria: Card Kingdoms? Jeg tænker umiddelbart at temaet i Machi Koro er mere tilgængeligt?
Image
Haekle
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 57
Joined: Thu Oct 31, 2013 9:47 pm
Favoritspil: Agricola, Terra Mystica, Resistance Avalon, Dominion.

Re: Månedens spiloplevelse februar 2016

Post by Haekle »

The Resistance: Avalon 22
Codenames 12
Pandemic Legacy: Season 1 12
Patchwork 7
Castles of Mad King Ludwig 4
Five Tribes 4 (2 gange med Naqala-udvidelsen)
Dominion 2
Pandemic 2
Timeline: Historical Events 2
Trajan 2
Agricola 1
Det dårlige selskab 1
Le Havre 1
Sheriff of Nottingham 1
Viticulture & Tuscany: Expand the World of Viticulture 1

Mange spil denne måned, så det er svært at udpege en decideret vinder af månedens spiloplevelse for mig.
Jeg kastede mig med to kammerater over Pandemic legacy. Vi var to, der aldrig havde spillet pandemic før og én, der havde to spil, så vi besluttede os for to prøvespil. Derefter blev det til 12 spil legacy, hvoraf vi har vandt de 10. Legacyidéen er rigtig fed, og jeg glæder mig til at prøve den med et mere interessant spil end pandemic -måske seafall eller origins? Jeg er meget enig med Digter i at det bliver repetitivt i det andet halvår, og jeg synes også historien er enormt generisk. Min helt store anke er dog, at det er alt alt alt for nemt. Vi var gange været nervøse for, om vi spillede en regel forkert, men trippletjekkede reglerne og nettet.

Måske er det fordi, vi kun var tre spillere (det skulle øjensyligt være sværere fire), men det tager lidt intensiteten ud af spillet, når man valser igennem (vores andet nederlag kom først i november). Da vi hverken er pandemicveteraner eller coopbrandslukningsveteraner, tør jeg slet ikke tænke på, hvor nemt spillet er for rutinerede pandemicspillere.

Alt i alt var det dog sjovt at prøve, og jeg glæder mig også til at se, hvad december bringer. Er man Pandemicfan er jeg dog også ret overbevist om, at legacy er et must play.

Jeg fik prøvet codenames lidt mere i denne måned, og det er et rigtig hyggeligt lille spil, men jeg fatter stadig ikke helt hypen omkring det.

Ud over det så februar et gensyn med to af mine favoritter: Agricola og Le Havre, som jeg ikke rigtigt har spillet i årevis, så det var dejligt : -)
Sidst spillet:
Image
TerrifiedTuna
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 43
Joined: Mon Aug 03, 2015 7:17 pm

Re: Månedens spiloplevelse februar 2016

Post by TerrifiedTuna »

Jeg havde en udmærket måned med 71 spil :) Størstedelen af dem har været "lette" spil og mange af dem har været sammen med min 8 årige datter, der efterhånden også er blevet bidt af brætspil.

Clue x 10
Las Vegas x 10
Qwixx x 8
6 nimmt! X 6
Hanabi x 4
Hey, That's My Fish! X 3
Innovation x 3
Om Nom Nom x 3
Port Royal x 3
Camel Up x 2
Citadels x 2
Coconuts x 2
Stratego x 2
Würfel Bohnanza x 2
Columbus x 1
Drum Roll x 1
Jamaica x 1
Manhattan x 1
Piggy Bank Race x 1
The Red Dragon Inn x 1
Rory's Story Cubes x 1
San Juan x 1
Sheriff of Nottingham x 1
Takenoko x 1
Ticket to Ride: Europe x 1

Stadig en masse nye spil på listen og af dem har Las Vegas og Citadels været dem jeg har været mest positive over.
Specielt Citadels(2 player) med "Pick 1 - discard 1"-draftingen var jeg glad for og håber jeg kan få lokket Lars til at spille det hvis/når muligheden opstår ;)
Image
- Michael
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse februar 2016

Post by Larsine »

TerrifiedTuna wrote:Citadels været dem jeg har været mest positive over.
Specielt Citadels(2 player) med "Pick 1 - discard 1"-draftingen var jeg glad for og håber jeg kan få lokket Lars til at spille det hvis/når muligheden opstår ;)
Citadels med 2-3 spillere er efter min menig det bedste. Med 4+ spillere bliver det et helt andet spil, som dog også fungerer.
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Månedens spiloplevelse februar 2016

Post by Mikkel »

digter wrote:
Jonezy wrote:
Gengangerne var for det meste herlige gensyn. Valeria: Card Kingdoms er den vildeste Machi Koro killer, men det går måske lige hurtigt nok med at få bygget sin engine, men stadig top underholdende og sådan cirka 3000 gange sjovere end Machi Koro. Månedens skuffelse er igen UK TtR kortet, som stadig efterlader mig med en flad smag.
Er der bred enighed om dette? Jeg har ikke købt Machi Koro til caféen endnu og jeg har hørt fra flere steder at Valeria skulle overflødiggøre det spil. Så det kan være jeg bare skal have fat i sidstenævnte i stedet for? :) Hvad siger folk? Er der nogen grund til at have Machi Koro, når man kan spiller Valeria: Card Kingdoms? Jeg tænker umiddelbart at temaet i Machi Koro er mere tilgængeligt?
(Havde skrevet et længere indlæg, og selvom jeg havde logget ind, så ville den have mig til at logge ind og så gik mit indlæg i vasken, så du får et mere kort og præcist svar)

Machi Kori = Tager kort tid at sætte op, kortene er den smule mere overskuelige for de yngre spillere. Og så tager det ikke ret lang tid at spille. Så det vil være et fedt alternativ hvis der skulle dukke en lille familie op som gerne vil prøve noget nyt og som ikke "skræmmer" dem væk". Der kan være en lille smule "tag-den"-oplevelser, men ikke på samme måde som det kan være i Valeria.
Det grafiske er nuttet i forhold til Valeria :)

Valeria = Flotte kort rent grafisk. Tager længere tid at sætte da man skal (eller kan) drafte kort til bordet. Der er væsentligt mere interaktion mellem spillerne og derved også lidt mere "tag-den-dit-!?¤%#". Ikke dermed sagt at Valeria kun er for hardcore spillere, men der er lige en tand mere at holde øje med i forhold til Machi. Og det jeg godt kan lide ved Valeria er at når du slår med dine terninger, så får du ressourcer på både dit samlede terningeslag, men også på hver enkelt terning. F.eks: Du slår en 3'er og en 6'er. Så får du både ressourcer på både dine 3'er kort, 6'er kort OG på dine 9'er kort. Så man får hurtigt samlet en hulens masse sammen.

Så: Kunne du have begge spil ville det være suverænt (det ville jeg i hvert fald gerne!). Rent spilteknisk er Valeria meget bedre, men Machi henvender sig bare til et bredere publikum (yngre spillere, ikke-så-erfarende-spillere og familier) i min optik.
Image
User avatar
Tigrillo
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 178
Joined: Fri Jan 03, 2014 11:04 pm
Favoritspil: Pax Porfiriana, ZÈRTZ, Container, Glory to Rome, London, Eufrat & Tigris, Small City
Location: Aarhus og Aalborg

Re: Månedens spiloplevelse februar 2016

Post by Tigrillo »

36 loggede spil for mig i februar af 21 forskellige spil. Lidt flere forskellige end jeg egentlig foretrækker men det er jo ikke altid op til mig selv alene hvad der skal spilles.

Pairs x4
Pandemic Legacy: Season 1 x4
Carcassonne: The Castle x3
ZÉRTZ x3
Hey, That's My Fish! x2
Koi-Koi x2
Puerto Rico x2
Splendor x2
TZAAR x2
The Battle at Kemble's Cascade x1
Castles of Mad King Ludwig x1
Eminent Domain x1
El Grande x1
Mordred x1
Neanderthal x1
Polis: Fight for the Hegemony x1
Princes of the Renaissance x1
Ra x1
Suburbia x1
Virgin Queen x1
ひとひら (Hitohira) x1

Vi blev (heldigvis) færdig med Pandemic: Legacy i februar. Fin oplevelse men jeg begyndte at kede mig og spillet føltes temmeligt repetitivt i de sidste flere måneder for mig. En 7'er rating på BGG er hvad det kunne blive til. Flere nye gode spil hvor mine favoritter klart var Polis og Princes of the Renaissance. Det ringeste derimod var uden tvivl Mordred. Tænk at Martin Wallace kunne lave sådan noget lort. Et par for mig nye japanske spil var også fedt og Koi-Koi er på vej mod at blive en lille hverdagsaftensfavorit for min kæreste og mig.
User avatar
Sveinmain
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 162
Joined: Sun Nov 21, 2010 11:11 pm
Location: Jørpeland, ikke langt fra Stavanger-Norway
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse februar 2016

Post by Sveinmain »

Månedens spillhøydepunkt var brettspillfestivalen MidWinter IX med 168 deltakere i Haugesund - Norway.
40 spillsesjoner denne måneden fordelt på disse spillene(nye i rødt)
7 Wonders: Duel x3
Diavolo x3
Eight-Minute Empire x3
Splendor x3
Zombie Dice x3
Ave Caesar x2
Linko! x2
Mafia x2
Patchwork x2
Spaceteam x2
Timeline: Diversity x2
Bison: Thunder on the Prairie
Discoveries
Isle of Skye: From Chieftain to King
Istanbul
Love Letter
Mombasa
Orléans

Porta Nigra
Samara
Terra Mystica
Ubongo
Vikings
Wits & Wagers

1. plass: Mombasa - vakkert spill med flott tema og mange valg
2. plass: Orleans - bagbuilding en ny og kjekk meksnisme
3.Discoveries - mye kjappere enn Louis og clark, men godt tematisk med en morsom terningmekanisme
Outsider: 7 wonders duel - mye bedre enn orginalen. Det beste 2 mannsspillet der ute!
38. plass - Porta Nigra - poengsalat og lang spilletid trekker opplevelsen ned dessverre da K&K er mine favoritdesignere...
39. plass: Ubongo - orginalen er kjekkest, men likevel er ikke stressespill noe for meg
40. plass: Spaceteam - ultrastressespill- slitsomt og passe morsomt

Full spillrapport fra MidWinter finner dere her: http://preikestolengamers.no/2016/02/29 ... nter-2016/
Danacup 23-28 juli 2018 - Hvem blir med å spiller brætspill???
Post Reply