Månedens spiloplevelse januar 2016

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 629 times
Contact:

Månedens spiloplevelse januar 2016

Post by Frouvne »

Så er det endnu en gang tid til at evaluere månedens spiloplevelser. Omfangsmæssigt var særligt et spil meget dominerende for mit vedkommende: The Game: Spiel...so lange du kannst! Det har Helle og jeg spillet igen og igen ... ofte med lille Hannah på armen. Og sjældent er det blevet til mindre end tre spil i streg. Det er absolut anbefalelsesværdigt. Intet revolutionerende men et super-fængende spil. Og de få spil med tre spillere jeg har prøvet indikerede at det også fungerer med andre spillerantal end to. Shephy gjorde sig også meget positivt bemærket som et solospil, jeg gider at spille. Bestemt også værd at holde øje med, hvis man er til den slags. Snowdonia var et kært gensyn og jeg glæder mig meget til at kaste mig over de forskellige udvidelser. Endelig syntes jeg det er værd at fremhæve Sentinel Tactics: The Flame of Freedom, der er det mest interessante superheltespil, jeg til dato har prøvet. Det skal dog prøves endnu et par gange før alle mekanikkerne sidder helt fast og den fulde fornøjelse kan høstes. Med 28 gennemspilninger syntes jeg dog, at æren som månedens spiloplevelse må gå til The Game: Spiel...so lange du kannst!


The Game: Spiel...so lange du kannst! - 28
Shephy - 5
The Ravens of Thri Sahashri - 4
Oh My Goods! - 3
Snowdonia - 2
Dungeon Run - 1
Legends of Andor - 1
Mysterium - 1
Roll Player - 1
Sentinel Tactics: The Flame of Freedom - 1
T.I.M.E Stories - 1
T.I.M.E Stories: A Prophecy of Dragons - 1
Twilight Struggle - 1
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse januar 2016

Post by Goblen »

Love Letter: Batman 4
Marvel Dice Masters: Avengers vs. X-Men 3
10' to Kill 2
La Granja 2
One Night Ultimate Werewolf 2
Shakespeare 2
Star Wars: Imperial Assault 2
Between Two Cities 1
The Castles of Burgundy 1
Kingsburg 1
Lords of Waterdeep 1
Ticket to Ride: Europe 1
Tsuro 1
VivaJava: The Coffee Game: The Dice Game 1
Walk the Plank! 1

25 spil i januar. Alle rigtig gode oplevelser. Især to skilte sig ud. La Granja er et ret så fantastisk spil hvor du skal bygge en lille gård i Spanien. Der er utrolig mange forskellige alternativer til hvordan man kan vinde det. Derudover er jeg også blevet utrolig glad for Shakespeare. Det spil er bare godt.

Der er intet dårligt i januar. Vivajava var morsomt og skal prøves igen. En del af spillene er fra mit arrangement med Red Barnet, som gik helt fantastisk.
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Månedens spiloplevelse januar 2016

Post by digter »

Pandemic Legacy: Season 1 4
The Game: Spiel...so lange du kannst! 3
Hanabi 2
Jaipur 2
Splendor 2
Evolution 1
Innovation 1
Lobo 77 1
Lords of Vegas 1
Ra 1
Rhino Hero 1
Risk: Star Wars Edition 1

Shave a Sheep 1
Timeline: Diversity 1

Røde spil er nye

En af de svagere måneder, men det kan jeg vist godt vænne mig til det næste stykke tid. Det kan I læse mere om her her

Pandemic Legacy
er stadig populært herhjemme. Vi er nået til november, så vi er ved at være ved vejs ende. Jeg er dog ikke helt så betaget, som jeg var i begyndelsen. Det er begyndt at blive lidt samey og det er som om historien går lidt i stå, når man er halvvejs.

Risk Star Wars Edition er et sjovt, næsten filler-agtigt, spil, som passer perfekt sammen med sønnike. Der er ikke meget RISK over det, men det er blot et plus i min bog :). Der er dog stadig MASSER af terninger og ret mange tilfældigheder. Som Imperiet savnede jeg lidt af blive udfordret af at sidde med de forkerte kort på hånden. Jeg blev meget sjældent nødt til at ændre min strategi pga. af manglende handlemuligheder
The Game er en fin kooperativ filler, som fungerer ret godt med familien. Jeg synes dog illustrationerne med dødningehoveder over det hele er lidt for meget. Især når der er tale om et familiespil. Og så er det måske lige en tand for simpelt, men samtidig et spil man liiiige kan tage et mere af :)

Evolution var alt for rodet til at jeg kan komme med en endelig bedømmelse. Umiddelbart er der alt for mange variabler til min smag, især med mange spillere. Og så virker det lidt som om der er en rich-get-richer effekt. Jeg bliver vist nødt til at spille det noget mere.

Rhino Hero/ Super Rhino var et hit! Det er sjovt at stable! :)
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse januar 2016

Post by Larsine »

45 spil blev det til i januar, fordelt på følgende:

KLASK x 10
The Resistance: Avalon x 4
San Juan (inkl. The New Buildings & The Events) x 4
Ticket to Ride Map Collection: Volume 5 – United Kingdom x 2
Ticket to Ride Map Collection: Volume 5 - Pennsylvania x 2

Briefcase x 2
Cargo Noir x 2
Colt Express x 2
Dead of Winter: A Crossroads Game x 2
Igel Ärgern x 2
Kingdom Builder x 2
The City x 1
Klunker x 1
Mahjong x 1
My Village x 1
Pickomino x 1
Die Portale von Molthar x 1
Qwirkle x 1
SET x 1
Small World x 1
Stone Age x 1
Unpublished Prototype (Jumping Frog) x 1

Nyhederne er markeret med rødt, og blandt dem er der mange gode. Jeg er slet ikke i tvivl om at Ticket to Ride: UK ikke er det bedste. Efter to gennemspilningen overvejer jeg allerede hvordan det kan ændres, for der er noget der ikke fungerer som jeg synes det bør (og det er ikke Southampton - New York ruten jeg har problemer med). Pennsylvania fungerer til gengæld rigtig godt, men hvis jeg kun skal vælge et spil som månedens oplevelse, så bliver det ... My Village. Det er i hvert fald et spil som jeg rigtig gerne spiller igen. Månedens skuffelse var 5-spiller udgaven af Cargo Noir, som ellers er en udmærket spil, bare ikke med så mange spillere.
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse januar 2016

Post by BlueSwan »

The Resistance: Avalon x19
The Lord of the Rings: The Card Game x13
Android: Netrunner x9
Pandemic Legacy: Season 1 x5
Dominion x3
Pandemic x3
Nations x2
No Thanks! x2
Codenames x1
Five Tribes x1
Splendor x1

De blå spil var nye for mig. Codenames sagde mig ikke det store, men er frisk på at spille det noget mere. Det var fedt at få spillet Android: Netrunner igen efter en laaang pause. Også fedt at få spillet Nations igen. Fik udvidelsen i julegave og selvom den ikke gør det helt store er det altid fint med flere nationer og de nye elementer er også ganske fine.

Månedens spiloplevelse må dog gå til Pandemic: Legacy, som jeg faktisk synes lever op til hypen. Jeg er generelt ikke fan af coops og synes at Pandemic blot er et OK spil. Men Legacy konceptet bidrager virkelig med overraskende meget. Pludselig går man intenst meget op i hvordan det går i spillet, hvilket jeg var halvligeglad med i det normale Pandemic - og det gør virkelig hele forskellen. Og så er det bare fedt at de ting der sker har betydning for kommende spil og at der hele tiden introduceres nye ting. Det virker super godt gennemført. Vi er dog kun 5 spil inde og skal til at starte på maj måned, så jeg vil ikke fælde en endelig dom endnu. Jeg har spillet det med min kones søster og hendes kæreste, der begge var interesserede i spillet og har spillet en del Pandemic selv.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
Carlei
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 463
Joined: Mon Mar 04, 2013 3:27 pm
Location: Taastrup
Has thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse januar 2016

Post by Carlei »

Januar var præget af meget arbejde, så det er ikke blevet til så mange spil. Til gengæld var de næsten allesammen nye for mig.

Orléans: Invasion (+solo scenarier) x7
Burgle Bros. x3
Dale of Merchants x2
Karuba x2

Augustus x1
Spirits of the Rice Paddy x1
Ticket to Ride Map Collection: Volume 5 – United Kingdom & Pennsylvania x1

Bedste oplevelse var helt klart Orleans Invasion. Co-op giver bare en helt anden oplevelse af et spil jeg ellers har fået prøvet en del gange efterhånden. Måske er Jon og jeg dog blevet lidt for gode til det, for vi har ikke haft de store udfordringer, selvom vi har forsøgt at gøre det svært.

De andre nye spil var også udmærkede, lige med undtagelse af Ticket to Ride UK. Spiller gerne ethvert af kortene der er lavet indtil videre så havde egentlig forventninger om at det nye kort også klikkede, men det gjorde det bare ikke. Jeg kan ikke rigtig sætte fingeren på hvad der var galt, men det var bare ikke særlig sjovt. Håber og tror at Pennsylvania kortet er bedre, så det ser jeg frem til at prøve.
User avatar
Da Senzai
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 124
Joined: Mon Aug 26, 2013 8:42 pm
Location: København
Been thanked: 10 times

Re: Månedens spiloplevelse januar 2016

Post by Da Senzai »

T.I.M.E Stories 3
Animal Upon Animal 1
Gruff 1
Robinson Crusoe: Adventures on the Cursed Island 1

T.I.M.E Stories var en rigtig god og meget anderledes oplevelse, der fungerede bedre end forventet, så jeg er glæder mig meget til at prøve The Marcy Case.

Gruff virker også ret fedt, så det vil jeg gerne spille igen.
Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Månedens spiloplevelse januar 2016

Post by Jonezy »

Orléans: Invasion x8
Arcadia Quest x2
Carcassonne: Gold Rush x2
Dale of Merchants x2
Karuba x2
Ticket to Ride x2
Augustus x1
The Builders: Middle Ages x1
Carson City: Big Box x1
Fleet Wharfside x1
The Game: Spiel...so lange du kannst! x1
Spirits of the Rice Paddy x1
Splendor x1
Ticket to Ride Map Collection: Volume 5 – United Kingdom & Pennsylvania x1 (UK kortet)


De orange var nyheder for mig, så mange nye oplevelser i denne måned. Månedens oplevelse var klart Orléans: Invasion, som også blev rå-spillet. Det var Invasion varianten 5 gange og så alle 3 solo scenarier, som Carsten og jeg spillede som co-op. Elsker simpelthen sådan en puzzlely co-op, hvor man kan starte med at bruge 10-20 minutter bare på at lægge en plan for, hvem som gør hvad (også derfor jeg elsker Legends of Andor). Eneste lille malurt er, som Carsten skriver, at det nok er lidt for nemt og bliver cruise control i de sidste runder. Hvis man vil have udfordring er man nødt til at spille med den karakter, som skal aflevere noget hver tur og så smide den alt for vilde Brønd bygning ud. Men total vild udvidelse og jeg mangler stadig at prøve 2-spiller varianten og den nye competitive variant (som dog har fået noget kritik).

Mine to kickstartere Dale of Merchants og Spirits of the Rice Paddy var heldigvis top solide og interessante. Dale of Merchants er en hyggelig lille deckbuilder, hvor man skal bruge sine kort til at bygge nogle stalls, som ligger foran een. Derfor får man ikke et kæmpe deck, som man cykler igennem og det skaber også et momentum skift midt i spillet, som er ret cool. Kan anbefales som en meaty filler. Spirits of the Rice Paddy var en god brainburner, hvor du skal styre din egen ris paddy og kæmpe med de andre om vandet. Twisten er så en draft som giver dig nogle kort med special abilities, som er virkelig vilde, hvilket giver dig særlige egenskaber og en strategi for hvad du vil (tænk Seasons-agtigt) og det løftede spillet op (selvom dem som jeg spillede med selvfølgelig gik efter alle de onde kort og sendte møg snegle til min paddy og mine arbejdere tilbage til markedet....:)).

De andre nye var gode bekendtskaber og eneste skuffelse var UK kortet til Ticket to Ride, som i det ene spil, som jeg har prøvet, føltes al for meget som 'jagten på lokomotiv-kortene'.

God start på året! :D
Image
User avatar
Sveinmain
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 162
Joined: Sun Nov 21, 2010 11:11 pm
Location: Jørpeland, ikke langt fra Stavanger-Norway
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse januar 2016

Post by Sveinmain »

En slow, men god spillmåned med 15 gjennomspillinger( nyheter i rødt)
Chessx4
Fields of Arlex3
Lost Citiesx2
Artus x1
Nationsx1
Power Grid: The First Sparksx1
Splendorx1
Trainsx1
Trans Europax1

1. Fields of arle - litt lang spilletid(opp mot 3 timer)men absolutt et meget godt 2 mannsspill!!!
2. Nations - også lang spilletid, men 3 manns gjorde at vi kom igjennom. Veldig kjekt
3. Splendor - kjapt og bedre og bedre for hver gang en spiller det!
15. plass - Artus - ikke dårlig, men kunne vært et bedre spill
Danacup 23-28 juli 2018 - Hvem blir med å spiller brætspill???
Haekle
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 57
Joined: Thu Oct 31, 2013 9:47 pm
Favoritspil: Agricola, Terra Mystica, Resistance Avalon, Dominion.

Re: Månedens spiloplevelse januar 2016

Post by Haekle »

Codenames 6
Terra Mystica inklusive fire & ice, new city tiles osv. 4
Timeline: Historical Events 4
Dominion 3
Agricola: All Creatures Big and Small 2
The Resistance: Avalon 2
Sheriff of Nottingham 2
Five Tribes 1
One Night Ultimate Werewolf 1
Orléans 1
Tuscany: Expand the World of Viticulture 1


Nye spil med rødt

Månedens spil er for mig Five tribes, som Blueswan introducerede på lærerværelset. Enormt simple regler, men det virker som om, der er en del dybde i spillet alligevel. Jeg glæder mig til at spille det mere.

Sheriff of Nottingham er et sjovt bluffspil, og at min mor næsten forstod reglerne (og forøvrigt vandt) viser, at de fleste kan være med her.

Viticuluture/Tuscany virker rigtig interessant, selvom vi fik bøffet rundt i et par vigtige regelændringer, da jeg ikke havde fået læst ordenligt op på Tuscanybrættet. Det er en meget sjov detalje, at man afslutter spillet med et bestemt antal points, og ikke efter et bestemt antal runder, eller når kortbunken løber ud eller lignende, som jeg er vandt til fra de fleste worker placementsspil, jeg har spillet.

Jeg havde set rigtig meget frem til Codenames, taget i betragtning hvor meget det er blevet hypet af diverse podcastere. Jeg fik prøvet det under lidt kaotiske forhold, da vi holdt åbent hus på Gymnasiet, hvor jeg underviser. Her skulle brætspilsklubben selvfølgelig vises frem, men da der var 1600 mennesker gennem huset, var det ikke ideelle forhold for brætspil : -). Jeg syntes umiddelbart, at codenames virkede meget hyggeligt, men at det er blevet fejret som the second coming, forstår jeg simpelthen ikke. Jeg tror dog, at det vinder, hvis man spiller det flere gange med de samme spillere (og nok især, hvis det er nogen, man kender godt), så det ser jeg frem til at prøve i uge 7.
Sidst spillet:
Image
Post Reply