Månedens spiloplevelse april 2015

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Månedens spiloplevelse april 2015

Post by Frouvne »

Så sætter vi igang jagten ind efter månedens spiloplevelse.

I april fik jeg spillet:

Red7 - 3
Witness - 3
Mysterium - 2
Splendor - 2
Twilight Struggle - 2
1775: Rebellion - 1
Castaways - 1
Crokinole - 1
Forge War - 1
Innovation - 1
Jaipur - 1
Die Macher - 1
Machi Koro - 1
Magic: The Gathering - 1


Forge War var blandt de mest interessante spiloplevelser, men der var tale om mit første spil og jeg har stadig fornemmelsen af, at det kan svinge begge veje med det spil. Blandt de øvrige førstegangs-oplevelser var Mysterium nok det spil, der gjorde størst indtryk og som jeg er ret sikker på nok skal finde ind i samlingen, når jeg på et tidspunkt lægger en ordre et sted, hvor de også har det på lager.

1775: Rebellion var blandt de kæreste gensyn men for mig er det nu alligevel altid noget helt særligt, når Die Macher kommer på bordet. Og det gjorde det til årets DjengisCon, som det snart er blevet en tradition. Jeg havde marginalerne på min side uden i øvrigt at lykkes særlig godt med at behage vælgerne. Selvom jeg således ikke oplevede et spil, hvor jeg var i flow, må det alligevel være månedens spiloplevelse for mit vedkommende.
frouvne, administrator

Image
Haekle
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 57
Joined: Thu Oct 31, 2013 9:47 pm
Favoritspil: Agricola, Terra Mystica, Resistance Avalon, Dominion.

Re: Månedens spiloplevelse april 2015

Post by Haekle »

Jungle Speed 4
For Sale 3
Trivial Pursuit 3
Chess 2
Coup 2
Star Realms 2
7 Wonders 1
Blokus 1
Catan 1
Caverna: The Cave Farmers 1
Deus 1
Fields of Arle 1
Ghost Stories 1
El Grande 1
No Thanks! 1
Steam 1
Terra Mystica 1
Sidst spillet:
Image
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Månedens spiloplevelse april 2015

Post by chr88 »

Loony Quest 13
One Night Ultimate Werewolf 11
Lords of Scotland 8
CS-Files 5
AquaSphere 3
Colossal Arena 3
Hanabi 3
Hansa Teutonica 3
PitchCar 3
The Resistance 3
Cities 2
Court of the Medici 2
GOSU 2
Machi Koro 2
Mr. Jack Pocket 2
Olympos 2
Orléans 2
Samurai 2
Skull 2
Trias 2
Brass 1
The Castles of Burgundy 1
Caylus 1
Det dårlige selskab 1
Dragon's Gold 1
The Dutch Golden Age 1
Fief: France 1429 1
For Sale 1
Historia 1
Kemet 1
More or Less 1
Murano 1
The Red Dragon Inn 1
Sylla 1
Tales & Games: The Hare & the Tortoise 1
Taluva 1
Viticulture 1
ZhanGuo 1

Månedens spiloplevelse var selvfølgelig Djengis Con - altid hyggeligt at møde gamle kendinge igen! :) Men ellers var det nu også ret sjovt at spille ONUW 11 gange i streg med en ven og hans to piger!

Månedens spil... Tjaaa, Loony Quest blev spillet mest, men det er jo også ret hurtigt. Det bedste nye spil var Lords of Scotland, som er et genialt kortspil. Orleans var dog lige efter og kan på sigt blive endnu bedre (har ratet begge 8).
User avatar
Da Senzai
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 124
Joined: Mon Aug 26, 2013 8:42 pm
Location: København
Been thanked: 10 times

Re: Månedens spiloplevelse april 2015

Post by Da Senzai »

Jeg fik spillet 5 forskellige spil i April.

Zombicide - 4
Summoner Wars: Master Set - 3
Sentinels of the Multiverse - 2
Eldritch Horror - 1
The Red Dragon Inn - 1

Den bedste oplevelse tror jeg faktisk var Red Dragon Inn. Det var lang tid siden, at jeg havde spillet det og jeg havde helt glemt, hvor sjovt det spil er, når man rollespiller lidt! :D

Min eneste anke er, at der er Player-Elimination. Det er nemlig ikke så tit, at vi er samlet mere end to spillere og så synes jeg, at det er synd, hvis der er nogen, der skal sidde og kigge på. Det er også derfor, at jeg har en tendens til i RDI; at når jeg kan se, at jeg snart kan slå en spiller ud, så lader jeg være og begynder istedet at gå efter en af de andre spillere. Jeg er ellers normalt tilhænger af, når jeg spiller andre spil (Magic, SW, BattleCon), at man skal vinde når man kan, da jeg synes, at det er plat at lege med modstanderen, når det er klart, at man har vundet. I Red Dragon Inn gør jeg dog en undtagelse, da det for mig er et hygge-spil, hvor formålet er alle skal have det sjovt.

Summoner Wars var det nye Alliances Master Set og Summoner Wars er altid superfedt. Jeg kan rigtigt godt lide The Warden og Vargath Vanguard.

Zombicide var et nyt spil, som jeg ikke havde prøvet før. Jeg tror, at jeg synes, at det egentligt er okay, men jeg er ikke sikker på, at jeg vil foretrække at spille det over flere af mine andre spil.
Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse april 2015

Post by Goblen »

One Night Ultimate Werewolf 7
Timeline: Diversity 6
The Resistance 4
Tsuro 4
Dead of Winter: A Crossroads Game 2
Mall of Horror 2
PitchCar 2
XCOM: The Board Game 2
Brew Crafters 1
The Castles of Burgundy 1
Endeavor 1
Evolution 1
Lords of Waterdeep 1
Machi Koro 1
Das Motorsportspiel 1
Nations 1
Skull 1
Splendor 1
Star Wars: Imperial Assault 1
Ticket to Ride: Europe 1
Tokaido 1
Twilight Imperium (Third Edition) 1
Waggle Dance 1
Wizard's Quest 1

En rigtig god april måned. Masser af fede spil - ikke mindst takket være DC. Vi ses igen næste år, og jeg er enig med Chr88. Det var månedens oplevelse. Rent spilmæssigt er de virkelig fede spil markeret med grønt.

Her synes jeg især Dead of Winter skilte sig ud. Det var ret så fantastisk, og det kommer jeg til at spille meget mere. Der er en del der ikke synes at Tokaido er godt, dem er jeg ikke en af. Synes spillet er fantastisk.

Jeg har markeret Xcom med rødt som månedens skuffelse. Det skyldes ikke at jeg synes det var dårligt. Det skyldes alene at selvom det var sjovt har jeg ikke lyst til at eje det. Kan ikke rigtigt fortælle hvorfor, men det er sådan jeg har det.

Maj byder på heldags-event i spillegruppen, og der skal spilles Expedition Northwest Passage. Det glæder jeg mig afsindigt til. Prøver det med drengene inden.

/Brian
User avatar
Sveinmain
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 162
Joined: Sun Nov 21, 2010 11:11 pm
Location: Jørpeland, ikke langt fra Stavanger-Norway
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse april 2015

Post by Sveinmain »

24 spilte spill i april, skulle gjerne spilt mer... 2 nye spill i rødt

Saboteur x6
Ooga Booga x3
Quoridor x2
Ave Caesar x1
Ca$h 'n Guns (second edition)x 1
Colt Express x1
Fill or Bust(Tutto)x1
Fjords x1
For Sale x1
Lost Cities x1
Love Letter x1
Love Letter: Batman x1
Mangrovia x1
Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island x1
Trans Europa x1
Word Fight x1

Beste spill i april var......
1. Cash n guns: Med full besetning (8 spillere) ble det fantastisk moro, selv om det er en filler...
2. Mangrovia: Veldig behagelig å spille, vakkert og passe strategisk.
3. Loveletter batman: litt andre poengregler gjorde spillet enda raskere
Outsider: For sale! Endelig for salg i Norge:-)
.
22. plass: Word fight - jeg er fortsatt ikke gammel nok for kryssord...
23. Tutto: Push your luckspill, men terningene bestemmer det meste selv!
24. Robinson crusoe: Just another coperative game.... Same shit - different wrapping!
Danacup 23-28 juli 2018 - Hvem blir med å spiller brætspill???
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Månedens spiloplevelse april 2015

Post by JoelP »

Det virker til at mange har fået spillet Forge War. Jeg har dog ladet mig fortælle, at det helst skal spilles i den laaange version, så det har jeg ikke fået passet ind endnu.

Mit mest spillede spil har uden konkurrence været Batman Love Letter. Utroligt at det lille spil stadig kan være sjovt efter så mange spil og en (meget lille) Batman-variant. Det gør det helt sikkert mere interessant at spille sin '1'er, men den regel kan jo i princippet sagtens indføres i det oprindelige spil. Kortene er fedt layoutet og artworket virker friskt i denne nye version, som helt sikkert er den bedste indtil videre.

Fik spillet Brew Crafters efter en ret våd Tabletop Day, hvor vi rendte ind i en gammel norsk bekendt fra WoW-dagene, så det skulle da fejres med masser af god øl. Den planlagte Brew Crafters aften blev også derefter. 1 af spillerne var så fuld, at han skulle indføres i reglerne på ny, hver gang en ny runde begyndte og min regelforklaring bar nok også præg af, at specialøllene på Bastard Cafeen var så appetitelige. Spillet virker rigtigt fint, kan godt forstå at folk sammenligner nogen af grundprinicipperne med Agricola, men det har alligevel et helt andet feel. Glæder mig til at få spillet det 'rigtigt', også med nogen af de avancerede actions, som jeg tror tilføjer en del til ølbrygningshyggen.

Argent: The Consortium var også Worker Placement, men i en helt anden boldgade. Spillet fylder en kvadratkilometer bordplads, selv som 3-spillerspil uden udvidelse, og der er masser af kaos, men også spillerinteraktion og planlægning. Det er ret fedt at man først får afsløret stemmerne til sidst, så man føler ikke nødvendigvis at spillet er tabt før det er overstået. Glæder mig til at så endnu mere med og lege lidt med setuppet af de forskellige tiles.

Arcadia Quest har været årets positive overraskelse (selvom der dog har været mindst 1, som synes det var røvssygt). Der er masser af terningeheld og tilfældigheder, men det er actionsfyldt og underholdende, især i kampagnedelen, hvor man får et kærligt forhold til sine små helte, og der udvikler sig små historier undervejs.

Fik spillet Onward to venus for 3. gang og det er et spil, som har lige præcis den rigtige længde og tyngde i forhold til hvor mange tilfældigheder, der er med. Det fede artwork og småfjollede steampunktema er med til at skabe god stemning og gode spiloplevelser hver gang.

Xenoshyft landede også denne måned, og selvom en del af mine wave 1 kort er misfarvede på bagsiden, skulle det alligevel have en tur i manegen. Når selve kampdelen går igang er der ikke mange valg, så man skal helt sikkert være indstillet på en rutchebanetur i push your luck-land, men jeg synes temaet holder meget godt i forhold til mekanismerne, og det skal helt sikkert prøves igen.

Den/de bedste oplevelser i april må dog ende med at være arcadia quests fortjenelse. Det er helt sikkert et spil, som er større end summen af dets temmeligt tyndbenede elementer, og som jeg allerede glæder mig til at fortsætte i maj måned.
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Månedens spiloplevelse april 2015

Post by netsapiens »

JoelP wrote:Arcadia Quest har været årets positive overraskelse (selvom der dog har været mindst 1, som synes det var røvssygt). Der er masser af terningeheld og tilfældigheder, men det er actionsfyldt og underholdende, især i kampagnedelen, hvor man får et kærligt forhold til sine små helte, og der udvikler sig små historier undervejs.
Du må gerne nævne mig ved navn :)

Jeg kan godt se hvad de prøver i Arcadia Quest, men det virker bare ikke for mig at slå tre terninger som ingen effekt har, vente til tre andre har gjort deres ting, og så rulle de samme tre terninger én gang til :)
Jeg tror spillet vinder ved en kampagne, hvor ens figurer får flere nuligheder, men den første mission er godt nok træls når man kan slå med terninger tre gange, og så springe sin tur over, for at slå med terninger to gange mere inden det hele er afsluttet :)

Til gengæld er jeg mere vild med Argent end hvad godt er. Det er jo et forbandet worker-placement spil mand. Men hold da fast hvor føler jeg mig underholdt og udfordret fra start til slut. Mere Argent til mig tak!
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5124
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 500 times
Been thanked: 548 times

Re: Månedens spiloplevelse april 2015

Post by Gunness »

Sveinmain wrote:24. Robinson crusoe: Just another coperative game.... Same shit - different wrapping!
Let's just agree to disagree ;)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse april 2015

Post by Larsine »

I april måned blev det til ikke mindre end 62 spillede spil, fordelt på følgende:

The City x12
Boss Monster: The Dungeon Building Card Game x8
Boss Monster (inkl. Tools of Hero-Kind) x4

Machi Koro x6
San Juan (inkl. The New Buildings & The Events) x5
Ave Caesar x3
Betrayal at House on the Hill x3
Das Motorsportspiel x3
Tsuro x3
Yardmaster Express (inkl. Caboose Expansion) x3
Innovation x2
Kingdom Builder x2
Airships x1
Bohnanza x1
Drum Roll x1
Lords of Waterdeep (inkl. Scoundrels of Skullport) x1
Skull x1
Village (inkl. Customer Expansion 1 & 2, og 5 spiller udvidelsen) x1
Waggle Dance x1
Wooly Bully x1

Spil med rødt er nye spil, og af dem havde jeg mest sjov med Boss Monster (og udvidelsen). Slet ikke et dybt spil, men hyggeligt og sjovt i mine øjne.

Waggle Dance var også meget sjovt, men jeg tror det kunne være bedre med flere end 2 spillere.

Skull (eller Skull & Roses) var ret kedeligt IMO. Jeg vandt spillet, men syntes mere at det var spillet der vandt for mig, end at det var mig der vandt. Jeg er da villig til at prøve det igen, hvis der er andre der brænder for at spille det.

Men ellers var Djengis Con selvfølgelig en af månedens spiloplevelser, og jeg glæder mig allerede til næste år.
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse april 2015

Post by BlueSwan »

Trods manglede Djengis Con deltagelse, fik jeg spillet meget i april. Det skyldes mest hele 3 arrangementer med elever på mit gymnasium, hvor det ene arrangement var en lynskak konkurrence på idrætsdagen. Derudover fik jeg spillet min første Netrunner turnering i et halvt år (som gik miserabelt) og en hel del solospil, herunder færdiggørelsen af mit mål om at spille 10 stk solo conquests med hver af de 6 forskellige mages i Mage Knight Board Game.

14x Chess
12x Mage Knight Board Game
8x Android: Netrunner
6x Coup
6x The Lord of the Rings: The Card Game
3x Friday
3x Tash-Kalar: Arena of Legends
2x One Night Ultimate Werewolf
2x Rialto

2x Splendor
2x Star Realms
2x Star Wars: X-Wing Miniatures Game
2x Twilight Struggle
2x Warhammer 40,000: Conquest
1x 7 Wonders
1x Crokinole
1x Deus
1x Five Tribes
1x El Grande
1x Luna
1x Ticket to Ride: Europe
1x Zoo Yatzy


De blå spil var nye for mig.

Overordnet tror jeg næsten at månedens spiloplevelse må have været færdiggørelsen af min Mage Knight Board Game mission, som jeg har arbejdet på længe. Det er virkelig et fantastisk spil, som stadig er suverænt efter mere end 60 solospil af en gennemsnits varighed på omkring 3 timer.

Nogle hurtige tanker om de nye spil:

Coup er et let spil i social deduction genren, men i virkeligheden er der ikke meget deduktion over det. Der er lidt bluff og en masse held. Desuden bliver udfaldet hurtigt meget klart og der er ofte ikke den store grund til at spille det til ende. Grundlæggende synes jeg at både Love Letter og Resistance: Avalon (som Coup vel begge er i familie med) er langt bedre spil. Men OK spil til en uforpligtende omgang.

Friday er et glimrende og svært solospil. Har kun godt at sige om det indtil videre. Det er muligt at det bliver kedeligt når/hvis man knækker koden, men lad os nu se.

Tash-Kalar: Arena Of Legends synes jeg også godt om. Det er sjovt at finde de mønstre man skal bruge. Et par kritikpunkter kunne være at langtidsplanlægning er så godt som håbløst og at de swings der er i spillet er ret voldsomme.

One Night Ultimate Werewolf sagde mig ikke det store, men som med Resistance: Avalon er det vel et spil der skal spilles med den rigtige gruppe.

Rialto var en positiv overraskelse efter den lidt lunkne modtagelse det havde fået. Jeg synes det var en spændende måde at tænke area control på og hand management er en af mine favoritmekanismer. Nok månedens bedste NYE spiloplevelse for mig.

Star Wars X-Wing må siges at være månedens skuffelse. Godt nok havde jeg ikke regnet med at finde det særlig godt, men det er alligevel det eneste spil på BGG's top 30, som jeg slet ikke kan se noget i. Det er klart at det bliver bedre med flere skibe end der er i et core sæt, men skal jeg spille den slags mand-mod-mand battle-to-the-death spil, så kan jeg ikke forestille mig at et spil som X-Wing nogensinde kan måle sig med f.eks. Mage Wars.

Deus var et fint spil, som jeg på det tidspunkt var lidt for bombet i hovedet spil at spille ordentligt, så det skal prøves igen for at kunne vurdere det ordentligt. Grundlæggende synes jeg det havde nogle finde mekanismer.

Luna var endnu et godt Stefan Feld spil, selvom jeg dog tror at Rialto appellerede en smule mere til mig.

Zoo Yatzy er en ligegyldig børneudgave af Yatzy med dyr på terningerne istedet for tal.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
Post Reply