Månedens spiloplevelse januar 2015

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Månedens spiloplevelse januar 2015

Post by Frouvne »

Hvilken spiloplevelse udmærkede sig som månedens spiloplevelse for dig? :D


Min måned så således ud:

VivaJava: The Coffee Game: The Dice Game - 11
Crokinole - 6
Warfighter: The Tactical Special Forces Card Game - 4
Abyss - 2
Belfort - 2
Castles of Mad King Ludwig - 1
Dixit - 1
Kingdom Builder - 1
Red7 - 1
Tiny Epic Kingdoms - 1

Det var en stor fornøjelse at finde et simpelt terningspil med meget variation indbygget (VivaJava: The Coffee Game: The Dice Game), så det var månedens positive overraskelse. Indtil for et par dage siden, ville jeg helt sikkert have udnævnt Warfighter: The Tactical Special Forces Card Game til månedens oplevelse efter nogle hyggelige spil med familien. Men da et Crokinole blev optaget som det fjerde medlem af familien ved månedens udgang er det klart, at det tager æren i denne måned! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse januar 2015

Post by Goblen »

Mysterium - 5
Qin - 5
One Night Ultimate Werewolf - 4
The Resistance 3
Ticket to Ride: Europe - 2
Black Fleet - 1

Caverna: The Cave Farmers - 1
King of Tokyo: Power Up! - 1
Libertalia - 1
Lords of Vegas - 1
Ra - 1

Sheriff of Nottingham - 1

Fik spillet en del mere end jeg plejer, men det skyldes Jens (digter). Jeg ved ikke om det bare er fordi jeg får chancen for at være social eller ej, men jeg kunne lide alle spillene. Har alligevel forsøgt at prioritere den dårligste oplevelse - rød, og den bedste gul(d).

Egentlig tror jeg at One Night Ultimate Werewolf er et sjovere spil, end hvis det bliver spillet kl. 3.00 om morgenen efter en hård arbejdsdag og efterfølgende mange spil brætspil. Det fangede mig slet ikke som The Resistance gjorde. Mysterium vinder fordi det er et spil som hele familien har kastet sig over. De synes det er fantastisk, og så er vi sammen om at hygge. Det samme med Ticket to Ride Europe. Det er simpelt, men sjovt når alle bare spiller med. Det samme med Qin - købte det på Boardgamer.dk udsalg, og det virker bare sjovt. Alle ungerne tæver mig i det, for jeg kan ikke få min hjerne helt i det gear, men jeg morer mig voldsomt, og det er det vigtigste for mig.

De blå er dem jeg klart skal spille igen :) De andre siger jeg ikke nej til at spille, men det er ikke spil jeg kommer til at eje selv.

/Brian
Logos32
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 87
Joined: Sun Sep 15, 2013 2:20 pm

Re: Månedens spiloplevelse januar 2015

Post by Logos32 »

Mysterium 7
Mage Knight Board Game 5
Star Realms 5
Blue Moon Legends 4
Star Wars: Imperial Assault 4
Yardmaster 4
Diamoniak 3
Martian Dice 3
Ave Caesar 2
Charon Inc. 2
Goa 2

Love Letter 2
Magic: The Gathering 2
Ra 2
Takenoko 2
Agricola 1
Black Fleet 1
Brass 1

The Castles of Burgundy 1
Dixit 1
For Sale 1
Le Havre 1
Kemet 1
Lost Cities 1
The Magic Labyrinth 1
Maharaja: The Game of Palace Building in India 1
Mondo 1
Smash Up 1
Splendor 1
Ticket to Ride: 10th Anniversary 1

Lidt overraskende en hel måned uden Mage Wars, men ellers en rigtig fin måned hvor jeg har fået spillet en del med min familie og en masse med spille-venner specielt Christian og Jesper herinde fra.
Bedste oplevelse er meget tæt mellem IA og Mysterium. Det er ikke helt fair at sammenligne det to oplevelser. Mysterium har taget familien med storm, den lille på 7 år som også er familiemester i Dixit er nærmest genial til spillet, storesøster på 10 og mor er tæt på. Jeg er langt efter i niveau, men er du gal jeg hygger mig.
IA fik jeg spillet som Skirmish version med Christian, hvor det var overraskende godt og som Campaign med Christian og Jesper. Det er obv. en stor pædagogiske opgave at spille rigtige (ameritrah)spil med to giga-euro-nørder. De spurgte flere gange om hvor family growth var og hvornår deres "meeples" skulle spise, men ellers klarede de det fantastisk :D
Spillene var meget tætte og sygt spændende. Jeg glæder mig til at se figurerne udvikle sig og se om spillet holder til en hel Campaign :D
Goa var et andet nyt virkelig godt spil som jeg håber kommer på bordet igen.
Diamoniak er elendigt :twisted:
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse januar 2015

Post by BlueSwan »

The Resistance: Avalon 16
Dominion 4
Splendor 4
For Sale 3
No Thanks! 3
Power Grid 2
Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island 2
Android: Netrunner 1
Chess 1
Dixit Odyssey 1
Le Havre: The Inland Port 1
Powerboats 1
SET 1

Nye spil i blåt. Fedt at få prøvet Robinson Crusoe, selvom det kun er prøvet solo indtil videre. Le Havre: The Inland Port var et OK lille spil.

Bedste overordnede oplevelse må være mit fødselsdagsarrangement hvor vi spillede 2xPower Grid, Powerboats, No Thanks og Splendor. Især var det godt at få spillet lidt Power Grid igen. Virkelig et godt designet spil.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Månedens spiloplevelse januar 2015

Post by akwlinka »

Jeg har virkelig været flittig til at få registreret mine spil, og alligevel kan jeg se, at jeg ikke har fået alt med. Bummer nytårsforsæt allerede faldet i den første måned af året. Men næsten alle spil er med. Og 49 spil fordelt på 35 forskellige. Må hellere gasse lidt ned her i Februar.

Mange gamle kendinge og London var sammen med ZhanGuo de bedste oplevelser.

Istanbul 3
Linko! 3
No Thanks! 3
Qwixx 3
Splendor 3
Atlantis 2
The Castles of Burgundy 2
La Isla 2
Uchronia 2
Ab in die Tonne 1
Bohnanza 1
Carcassonne: The City 1
Dimenticato 1
Dominion: Seaside 1
Drachen Wurf 1
Five Tribes 1
King of New York 1
King of Tokyo 1
Kingdom Builder 1
Klunker 1
Las Vegas 1
London 1
Love Letter 1
Race for the Galaxy 1
Ricochet Robots 1
San Juan 1
SET 1
Sharp Shooters 1
Space Mission 1
Takenoko 1
Through the Desert 1
Vikings 1
Wooly Bully 1
Yellowstone Park 1
ZhanGuo 1
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Månedens spiloplevelse januar 2015

Post by Jens_Hoppe »

Jeg har ikke spillet supermeget i januar, men der har da været nogle gode titler i blandt:

Magic: The Gathering x4
Red7 x4
L'Aéropostale x3
Mysterium x2
The Quiet Year x2
Elevenses x1
High Frontier x1
The Princes of Florence x1
Witness x1

l'Aeropostale gav et godt første indtryk: Kan man kæmpe sig vej gennem regelspørgsmålene, er der et solidt spil bagved. På mange måder lidt euro-agtigt i sine mekanismer, men så alligevel både for tilfældigt og ondt til at være et traditionelt eurogame. Et godt, tematisk spil, men jeg er ikke sikker på, at det er noget jeg spiller om fem år. Alligevel er det vel det spil, som har "fyldt" mest for mig i januar.

Med The Quiet Year er vi ovre i rollespilsgenren, selvom det ikke er et traditionelt spil-en-character spil Jeg var i hvert fald meget imponeret.

Witness havde jeg set frem til. Ikke så meget fordi jeg havde de store forventninger til at det skulle være mit nye yndlingsspil - dertil er det nok for sært. Men måske netop på grund af dets særhed, var jeg spændt på hvad det kunne byde ind med. Første spæde indtryk var, at det er et sjovt partyspil, som sikkert går godt med øl. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse januar 2015

Post by Larsine »

Januar startede ret tamt, og jeg var sikker på at den kvantitativt ville ligge lang fra min december som jo overraskede med 61 spil.

Men takket være Brætspilsfestival og en slutspurt med 21 spil Sequence, kom jeg alligevel op på 64 spillede spil, fordelt på 24 forskellige.

Sequence x21
The Red Dragon Inn (inkl. Brother Bastian udvidelse) x7
Dominion x5
Ave Caesar x3
Citadels x2
Coconuts x2
Eight-Minute Empire x2
The Resistance: Avalon x2
San Juan (inkl. The New Buildings & The Events) x2
Steam Donkey x2
Würfel Bohnanza x2
Yardmaster Express x2
Augustus x1
The City x1
Lords of Waterdeep x1
Love Letter x1
Mapominoes: Europe x1
Das Motorsportspiel x1
Regatta x1
Shadows over Camelot x1
Small World x1
Ticket to Ride: Europe x1
Uchronia x1
Unpublished Prototype x1

Alle spil med rødt er nyheder, og af dem nød jeg Red Dragon Inn mest. Ganske vist er det kaotisk, og det er nærmest umuligt at bruge strategi eller taktik i spillet, men det er skide sjovt.

Yardmaster Express virkede også helt OK som det 10-minutters spil det nu en gang er.

Steam Donkey og Regatta var begge en lidt flad fornemmelse, men absolut ikke spil jeg vil nægte at spille.

Jeg forventer til gengæld ikke at komme til at spille den prototype, som jeg blev præsenteret for på Brætspilsfestival, nogen sinde igen. Der skal i hvert fald ske meget før jeg vil give mig i kast med spillet igen.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse januar 2015

Post by Mik »

Det blev til 30 spil januar, og månedens mest interessante nyhed blev naturligvis:
9x Roll for the Galaxy
9x Pathfinder Adventure Card Game: Skull & Shackles
2x Eight Minute Empire: Legends
2x Eldritch Horror: Mountain of Madness
1x Onwards to Venus
1x Shadows of Brimstone
1x Twin Tin Bots
1x prototype fra Doris & Frank
1x Versailles
1x Viticulture/Tuscany

Onwards to Venus var den kedeligste overraskelse!
Image
User avatar
Sveinmain
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 162
Joined: Sun Nov 21, 2010 11:11 pm
Location: Jørpeland, ikke langt fra Stavanger-Norway
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse januar 2015

Post by Sveinmain »

28 spilte spill i januar. Bortsett fra en del hurtigsjakkpartier ble det mye forskjellig og Kun ett nytt spill denne måneden i rødt:

Chess x 7
King of Tokyo x 2
Mangrovia x 2
Cavum
Eight-Minute Empire
Fifty Shades of Grey Party Game + Red Room Expansion Pack
Hansa Teutonica
Hawaii
Linko!
Loopin' Louie
Master Thieves
Mexican Train
Murano
Nauticus
Pickomino
Pit
PitchCar
Splendor
Timeline: Discoveries
Trains

Månedens beste spill ble:
1. Mangrovia - Meget vakkert, utfordrende men likevel ikke for komplisert!
2. Murano - er spill med mange muligheter som er behagelig å spille.
3. Nauticus - Et godt spill selv med litt lang spilletid...

Månedens beauty: Master thieves - alt for vakkert, men alt for kjedelig
Månedens sexy: 50 shades of gray red room expansion
månedens longest: Cavum - ble tenkt istykker av en spiller som brukte timer på sine trekk:-(Likevel et godt spill)

27. plass: Mexican train - ser fortsatt ikke den store utfordringen i dette spillet...
28. plass: Loopin Louie - mulig jeg er lei av det?!?
Danacup 23-28 juli 2018 - Hvem blir med å spiller brætspill???
Post Reply