Five and Dimes 2014

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Five and Dimes 2014

Post by Frouvne »

Min Five and Dime-liste for 2014 ser således ud:


Spillet 10 eller flere gange...

Linko! - 25
Splendor - 13
Descent: Journeys in the Dark (Second Edition) - 11
Red7 - 11
Twilight Struggle - 11
Nations: The Dice Game - 10


Spillet 5 eller flere gange...

Lewis & Clark - 7
Paperback - 6
Quizmysteriet - 6
Patchistory - 5
Qwixx - 5
Skull & Roses - 5
TZAAR - 5


Det er selvfølgelig ikke overraskende at man finder spil som Linko!, Splendor, Red7 og Nations: The Dice Game blandt de mest spillede. De er let tilgængelige og de er også alle ganske fornøjelige. Fælles for dem har også været, at de er blevet spillet i en periode og så kan der nok gå noget tid, før de bliver spillet igen. Mere overraskende for mig selv er det, at finde Descent: Journeys in the Dark (Second Edition) og Twilight Struggle blandt årets absolut mest spillede spil. Descent: Journeys in the Dark (Second Edition) spillede vi som familie-spil ved årets begyndelse og det var super-hyggeligt. Det må gerne komme frem igen. Twilight Struggle har siden sommer fundet vej til bordet igen og igen. Det er nok årets største overraskelse for mig, at det blev spillet så meget. Og heldigvis en overraskelse af den positive slags.

Blandt de spil der fik lidt mindre spilletid, men dog kom frem gentagne gange finder man Lewis & Clark og Patchistory, der begge blev spillet mest i den første halvdel af året. Begge spil der vandt mit hjerte og som har en tilpas dybde til at de har vundet en fast plads på hylderne. Paperback syntes jeg også er værd at fremhæve, da det var en fornøjelse at møde et ordspil med helt nye og forfriskende mekanikker.


Sammenligner jeg med mine mest spillede spil i 2013, som man kan se nedenfor, syntes jeg man kan spore en lille tendens til at det er lykkedes mig at fordybe mig en smule mere i nogle færre spil og det ser også umiddelbart ud som om tyngden af de spil der er blevet spillet flere gange har været en smule større. Det overrasker mig, at der ikke er nogen gengangere på de to lister - ikke en gang blandt de helt lette spil. De popper åbenbart op og forsvinder igen. Det tætteste på gentagelser er Lost Legacy, hvor der i år blev spillet en ny udgave af spillet og Nations, hvor terning-udgave i år har taget over fra det originale spil. Ærgerligt at Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island, Agricola og Innovation ikke dukkede op igen i år ... men dem må jeg jo så tage fat på i det kommende år.


2013

Spillet 10 eller flere gange...

Lost Legacy - 14
Cube Quest - 11
Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island - 10


Spillet 5 eller flere gange...

Agricola - 7
Summoner Wars: Master Set - 6
Urbion - 6
Hanabi & Ikebana - 5
Innovation - 5
Legends of Andor - 5
Love Letter - 5
Nations - 5
Pandemic - 5
Pandemic: On the Brink - 5
Timeline: Historical Events - 5
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Five and Dimes 2014

Post by Mik »

Jeg er forbløffet over mine Dimes i år:
21: Pathfinder Adventure Card Game: Rise of the Runelords
20: Pathfinder Adventure Card Game: Skull & Shackles

15: Descent: Journey In the Dark (2nd ed)
15: Istanbul
13: Eldritch Horror
12: Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island

10: Legendary Encounters: An Alien Deck Building Game
10: Die Staufer

Mine Fives var jeg derimod ikke så overrasket over:

9: The City
9: Shadowrift

7: Burgen von Burgund
6: Galaxy Defenders
6: Nauticus
6:Sentinels of the Multiverse
5: Black Fleet
5: Castle Dice
5: Category 5
5: La Isla
5: Kashgar: Händler der Seidenstrasse
5: Legendary: Villains
5: Splendor
Image
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Five and Dimes 2014

Post by chr88 »

10 or more plays
Game Qty
One Night Ultimate Werewolf 72
Hanabi 30
Crokinole 27
Hansa Teutonica 27
No Thanks! 23
Splendor 23
Agricola 19
Ave Caesar 17
Taluva 17
Caverna: The Cave Farmers 16
Five Tribes 14
Nations 14
Star Realms 14
Summoner Wars: Master Set 14
For Sale 13
Oregon 13
7 Wonders 12
Agricola: All Creatures Big and Small 12
Factory Fun 12
The Castles of Burgundy 11
The City 11
Concept 11
Forbidden Desert 10
Loopin' Louie 10
Nexus Ops 10
Patchwork 10
Terra Mystica 10

5 or more plays
Game Qty
Claustrophobia 9
Fauna 9
The Resistance 9
Win, Lose, or Banana 9
Carcassonne 8
Castles of Mad King Ludwig 8
Telestrations 8
Terror in Meeple City 8
Age of Empires III: The Age of Discovery 7
Café International 7
Descent: Journeys in the Dark (Second Edition) 7
Escape: The Curse of the Temple 7
Incan Gold 7
Puerto Rico 7
R-Eco 7
RinglDing 7
Rococo 7
Würfel Bohnanza 7
BattleLore (Second Edition) 6
Cities 6
Dead of Winter: A Crossroads Game 6
Kingdom Builder 6
Lost Cities 6
Marvel Dice Masters: Uncanny X-Men 6
Mutant Meeples 6
Pandemic 6
Tapple 6
Bang! The Dice Game 5
The Boss 5
Domaine 5
Go 5
Indigo 5
Parade 5
Qwirkle 5
Ra 5
Samurai 5
Shadows over Camelot 5
Timeout 5
Vinhos 5

Spil der lige akkurat missede cuttet (4 spil) tæller bl.a. super spil som Kemet, Dominant Species, Clash of Cultures og Sheriff of Nottingham - alle spil jeg med glæde vil spille igen!


ONUW 72 gange - den havde jeg ikke set komme, men når man tænker på, at det er et super sjovt spil, jeg kan spille med både familie og venner, og det kun tager ca. 10 minutter pr. spil, så giver det fin mening. Var ikke helt hooked på det i starten, men det er vokset på mig (og er langt bedre end ONW). Det varer ikke længe, før det bliver mit mest spillede spil efter Dominion og Ticket to Ride - Dominion, som jeg i øvrigt ikke fik spillet en eneste gang i hele 2014... Det vil jeg ændre på næste år, ligesom jeg også vil prøve at spille Agricola og Terra Mystica endnu mere, da det er mine yndlingsspil! Udvidelsen til TM har jeg også kun prøvet en håndfuld gange, og den skal udforskes meget mere. Simpelthen GENIALE spil, og alle der mener noget andet, tager selvfølgelig fejl! ;)

Er også meget overrasket over, at det lykkedes mig at spille Hansa Teutonica hele 27 gange - det spil er super godt! De fleste af mine spil har været 3p og faktisk også 2p, og så kan vi spille det på 30-60 minutter. Det er også positivt at se gode, store spil som Caverna og Nations være blevet spillet så meget. Og fedt at jeg har fået spillet Summoner Wars så meget - det vil jeg forsøge at fortsætte med i 2015, hvor den nye store udvidelse kommer. Det er nok mit yndlings"Amerirash"-spil (hvis man kan kalde det det). Alle mine spil af Crokinole var i øvrigt på Djengis Con - sjovt dexterity game, som jeg glæder mig til forhåbentlig at spille igen på DC, men kommer aldrig til at eje det (primært pga. pris og størrelse).

Five Tribes fik jeg spillet hele 10 gange alene i september måned, og det er faktisk et glimrende light eurogame, som fungerer fint med 2-4. Det er heller ikke overraskende, at fillers som For Sale og No Thanks og til dels Splendor har været spillet så meget - det er altså nogle af de bedste fillers i min verden. Oregon har også været en positiv overraskelse, da jeg ikke havde hørt meget om det før, men det fungerer super godt med spillere, der ikke spiller vildt mange brætspil. Endelig har det også været sjovt at prøve Descent, som er en anden type spil end dem, jeg normalt spiller. Startede en kampagne op med 4 andre, men da jeg blev far, var det ikke helt så nemt at sætte hele dage af til det spil... ;) Det var fint at prøve, men bliver aldrig kæmpe fan af den slags spil - dog glæder jeg mig meget til at prøve Imperial Assault, som sikkert vil fænge mig mere pga. temaet (og jeg er ellers ikke en theme-sucker, men lige netop Star Wars er jo, well, Star Wars!)

Af Essen-nyheder har Castles of Mad King Ludwig været et af de bedste spil, og jeg er fint tilfreds med, at jeg har fået spillet det hele 8 gange. Det tager kun ca. et kvarter pr. spiller, så man kan nå at spille det mange gange. Et spil som min kone også ynder at spille - ligesom hun elsker Burgundy, Hansa Teutonica mv., så jeg er bestemt heldig!

Af de spil, der kun lige akkurat kom med på listen, finder vi Ra og Samurai, som er to af mine yndlingsspil, så dem SKAL jeg have spillet mere i 2015 - spillene er bare for gode til at lade dem stå og samle støv! Uheldigvis HADER min kone Samurai, men så er det godt, at det umiddelbart er min fars yndlingsspil, så jeg vil prøve at få spillet det lidt mere med ham.
Af spil jeg til gengæld ikke behøver at spille igen er Win, Lose or Banana - 9 (!) gange har jeg spillet dem, men det svarer vel også kun til ca. 5 minutter! ;) Jeg har bare følt, at jeg SKULLE introducere dette absurd usle spil til folk, når vi er 3, og så løber spillene op...

Rigtig godt nytår! :D
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Five and Dimes 2014

Post by Jens_Hoppe »

Listen er ikke så lang, men til gengæld er det nogle rigtigt gode (og/eller korte ;) ) spil!

10 or more plays

Love Letter 30
Magic: The Gathering 22
Terra Mystica 16
Crokinole 13


5 or more plays

Abraca...what? 7
High Frontier 7
Mysterium 7
Terra Mystica: Fire & Ice 7
One Night Ultimate Werewolf 6
Elevenses 5
Hyperborea 5
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Five and Dimes 2014

Post by Stony »

Målt på antal spillede spil, har 2014 været et sløjt år. Der er ingen spil jeg har spillet over 10 gange. Til gengæld er jeg svært tilfreds med at det er hhv. Terra Mystica og Concordia som er blevet spillet flest gange.
Sidst spillet:
Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Five and Dimes 2014

Post by BlueSwan »

Det er ikke helt utænkeligt at denne liste ændrer sig en smule i aften, men her er listen indtil videre:

Dimes:
Android: Netrunner 99
Mage Knight Board Game 51
The Lord of the Rings: The Card Game 46
For Sale 31
Star Realms 29
Rat Hot 24
Mage Wars 16
Dominion 11
No Thanks! 10
The Resistance: Avalon 10

Fives:
Twilight Struggle 8
Hey, That's My Fish! 7
Ave Caesar 6
Love Letter 6
7 Wonders 5
Carcassonne 5
Ubongo 5

Ikke overraskende at Android: Netrunner topper igen iår, men det er på trods af at næsten alle de spil blev foretaget i første halvår af 2014. Det er ikke helt utænkeligt at Netrunner bliver vippet fra tronen i 2015, men nu må vi se.

Mage Knight Board Game er blevet spillet uhyggeligt meget og er med afstand det spil jeg har brugt mest tid på, da hvert spil i snit har taget omkring 3 timer. Alle de spil er spillet solo. Et andet solospil er på tredjepladsen, nemlig Lord Of The Rings Living Card Game. Det er ikke engang mit, men et spil jeg har lånt af Mikkel. Stort set alle de spil er spillet her i december, men det spil varer altså også kun en 15-20 min tid eller noget i den dur, når først man kender det.

Derudover er listen proppet med fillers bortset fra Mage Wars og Twilight Struggle.

Af spillene på listen håber jeg først og fremmest på at få spillet noget Twilight Struggle i det nye år (tager gerne imod udfordringer!).
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Five and Dimes 2014

Post by Robert »

Dimes:
22 Combat Commander (forskellige varianter)
18 Nations
15 Pathfinder Adventure Card Game: Rise of the Runelords
13 Ave Caesar
13 Splendor

Fives:
8 Ginkgopolis
7 Carcassonne: South Seas
7 Commands & Colors (forskellige varianter)
7 The Castles of Burgundy
6 For Sale
6 No Thanks!
5 La Isla

Combat Commander er blevet en af mine favoritter. Jeg er lidt forbavset over de 18 Nations, men nogle af dem må være Solo spil. Splendor er kommet på for nylig, men tæller hurtigt op. Nefarious kommer kun op med 4 - men man kan jo ikke spille alle favoritterne hele tiden.

Og så er der en hel masse på Yucata som ikkeer logget på BGG.

Hvor kommer det der Dimes and Fives egentlig fra?
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
retry
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 34
Joined: Sat Jul 19, 2008 10:10 pm
Favoritspil: Combat Commander; Commands & Colors: Ancients; Commands & Colors: Napoleonics; Memoir '44; Battle Cry; BattleLore; Go; Claustrophobia
Location: Farum
Contact:

Re: Five and Dimes 2014

Post by retry »

Robert wrote:Hvor kommer det der Dimes and Fives egentlig fra?
Se her. Artiklen nævner i øvrigt danske Tiger som et eksempel på sådan en butik.
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Five and Dimes 2014

Post by Robert »

retry wrote:
Robert wrote:Hvor kommer det der Dimes and Fives egentlig fra?
Se her. Artiklen nævner i øvrigt danske Tiger som et eksempel på sådan en butik.
Tak, men jeg fatter ikke helt forbindelsen til spillede brætspil for 2014.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Five and Dimes 2014

Post by Mik »

Robert wrote:Tak, men jeg fatter ikke helt forbindelsen til spillede brætspil for 2014.
Forbindelsen til brætspil er brætspilsanmelderen Mike Siggins, som i sit spiltidsskrift SUMO tilbage i 1989 lavede an liste over sine mest spillede spil (5 and 10s). Da vi begyndte på internettet i midt-90erne overførte Steve Zanini listen til nyhedsgruppen rec.games.board. Herfra bredte den sig til DIGers (Dryland International Gamers) senere omdøbt til Desert Island Gamers, da vi flyttede fra Dryland til Yahoo!Groups- Her begyndte præsten Mark Jackson at indsamle data fra alle spillere i gruppen. Det fortsatte i gruppen Spielfrieks og naturligvis BoardGameGeek, da den startede i 2000.
Image
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Five and Dimes 2014

Post by digter »

Dimes:

Star Realms 59
The Resistance 21
Innovation 15
The Little Orchard 11
Orchard 11
BattleLore (Second Edition) 10

Fives:

Love Letter 8
One Night Ultimate Werewolf 7
King of Tokyo 6
Crokinole 5
Ra 5

Der er egentlig ikke så meget at tilføje. Innovation, Star Realms og The Resistance er alle tre blandt mine absolutte yndlingsspil. Glæder mig meget til at jeg får Resistance udvidelserne ind af døren. Mine 10 spil af Battlelore 2nd ed. foregik alle i de første 6 måneder og jeg synes nok at der har manglet nogle udvidelser. Jeg håber der kommer noget godt i 2015.

Ra var for mig, et nyt spil som jeg stiftede bekenkdstskab med til årets Viking Con og som Larsine efterføglgende var så flink at sælge til mig. Efter fem spil er jeg stadig mægtig glad for det og jeg regner med at det kommer til at fylde godt i 2015.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Five and Dimes 2014

Post by Larsine »

Min five & dime for 2014 ser således ud:

10 eller flere gange:
San Juan /inkl. The New Buildings & The Events) 57
Ave Caesar 42
The City 38
Guildhall 33
Machi Koro 32
The Resistance: Avalon 28
Sequence 17
Citadels: The Dark City 12
Hey, That's My Fish! 12
Province 12
Memoir '44 11
Das Motorsportspiel 10

5 eller flere gange:
Bohnanza (inkl. udvidelse) 8
Coco Loco 8
Love Letter 8
Where Art Thou Romeo? 8
Würfel Bohnanza 8
Kolejka 7
Qwirkle 7
Ticket to Ride 7
Crokinole 6
Five Crowns 5
Go Goblin, Go! 5
Groo: The Game (inkl. Expansion Set) 5
Igel Ärgern 5
Lords of Waterdeep 5
Lords of Waterdeep: Scoundrels of Skullport 5
Pickomino 5

Egentligt ikke særlig overrasket, idet det passer meget godt med hvordan jeg forventede det så ud.
User avatar
Sveinmain
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 162
Joined: Sun Nov 21, 2010 11:11 pm
Location: Jørpeland, ikke langt fra Stavanger-Norway
Contact:

Re: Five and Dimes 2014

Post by Sveinmain »

10 or more plays
Escape: The Curse of the Temple 21
Zombie Dice 21
King of Tokyo 18
The City 15
Rod Hockey(Stiga hockey) 15
Lord of the Rings: The Confrontation 11

5 or more plays
Ab in die Tonne 7
Eight-Minute Empire 6
Camel Up 5
Chess 5
Liar's Dice 5
Lost Cities 5

Alltid mange nye spill som skal prøves i Preikestolen gamers, så det ble mange lette spill på 5 and dimelista mi.
Nr.1 dime: The city - raskeste få igang motoren for så å score poeng-spill!!!
Nr.1 five: Liar's dice - alltid fantastisk stemning med dette enkle men morsomme bløffespillet!
Danacup 23-28 juli 2018 - Hvem blir med å spiller brætspill???
User avatar
Pejk
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 124
Joined: Fri Jul 18, 2014 11:44 pm
Favoritspil: X-Wing, Hansa Teutonica og Euphoria.
Location: Espergærde

Re: Five and Dimes 2014

Post by Pejk »

Dimes:
15 spil Splendor

Fives:
6 spil Carcassonne
6 spil Descent: Journeys in the Dark (Second Edition)
5 spil Istanbul
Image
User avatar
Tigrillo
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 178
Joined: Fri Jan 03, 2014 11:04 pm
Favoritspil: Pax Porfiriana, ZÈRTZ, Container, Glory to Rome, London, Eufrat & Tigris, Small City
Location: Aarhus og Aalborg

Re: Five and Dimes 2014

Post by Tigrillo »

For mit vedkommende er de tre mest spillede spil sidste år godt og grundigt præget af at det var de 3 spil jeg havde med på en måneds rejse i Indien med en ven derovrefra som elsker at spille. Og ellers at de spil jeg bedst kunne lide ikke er blevet spillet så mange gange som de korte og nemme fordi jeg er forholdsvis ny i gamet og derfor gerne har villet spille en masse forskellige spil.

Dimes:

Hey, That's My Fish! (33)
Hive (30)
ZÉRTZ (28)
Kakerlakenpoker Royal (22)
Coup (15)
Carnac (10)
The Duke (10)

Fives:

Glory to Rome (9)
Shephy (7)
YINSH (7)
Fleet (6)
Love Letter (6)
Battle Line (5)
Five Tribes (5)
Lost Legacy (5)

4ere tæller spil som London, Pax Pamir og Maha Yodha
Post Reply