Månedens spiloplevelse november 2014

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse november 2014

Post by Frouvne »

Ang. Paris Connection så tror jeg såmænd det er helt korrekt set, at det er måden, vi spiller det på, der gør det uinteressant. Men det var det til gengæld også!!! Om det er spillet eller undertegnede (og min spilgruppe), der er noget i vejen med gør vel heller ikke den store forskel. Det var et dårligt match både første, anden og tredje gang. Det har fået rigeligt med chancer, når der er så mange gode spil, der venter i kulissen. Men interessant at høre, at der kan være så forskellige syn på det og jeg fandt også jeres indlæg meget belysende i.f.t. at forstå hvorfor vi har haft den oplevelse vi har. Når det har fået tre chancer hænger det jo også sammen med en oplevelseaf, at der måtte gemme sig noget mere og bedre under overfladen.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse november 2014

Post by Frouvne »

Gunness wrote:
Helle wrote:... Og jeg spiller gerne Twilight Struggle igen ..... Især hvis vi kunne finde et bord, hvor det kunne stå, så det kunne deles over to aftener :wink:
Når man har fået lidt mere træning i det, kan det fint klares på 2-2½ time, dvs. en enkelt aften.
Jeg sørgede da også for en effektiv taberstrategi sidst, der sikrede en rimelig spilletid. Men kan I virkelig spille et fuldt spil så hurtigt eller er det fordi I sjældent når til den sidste epoke?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse november 2014

Post by Frouvne »

Stony wrote:[...] Hvordan ville bære dig ad med det i en virkelig verden? [...]
Gælder jyske motorvejsstrækninger eller færøske tuneller som eksempler i denne sammenhæng?! :wink: Men så er temaet selvfølgelig nok et andet end det, vi umiddelbart bildte os ind, da vi spillede!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Månedens spiloplevelse november 2014

Post by Gunness »

I Mid og Late War bliver spillet mere ekstremt - Events'ne er ofte nogen, der flytter mange VP eller åbner for overtagelse af mange lange. Så vi når tit til Late War, men afslutter måske spillet inden runde 10.
Men selv med et komplet spil behøver det ikke tage mere end 2½ time - hvis man altså kender regler, de tre måder at bruge OP på - og ikke lider af AP :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Månedens spiloplevelse november 2014

Post by Stunke »

Frouvne wrote:...eller undertegnede (og min spilgruppe), der er noget i vejen med gør vel heller ikke den store forskel. Det var et dårligt match både første, anden og tredje gang...
Jeg synes ikke der er 'noget i vejen' med hverken Paris Connection, eller folk der ikke spiller det 'rigtigt'. De folk jeg gamer med kan tilfaeldigvis virkeligt godt lide at losse hinanden i loegene, det oedelaegger saa bare en anden genre af spil for os ;)
It's about playing games, not owning games.
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Månedens spiloplevelse november 2014

Post by digter »

Star Realms 9
The Resistance 3
Dominant Species 2
The Little Orchard 2
One Night Ultimate Werewolf 2
Ra 2
Alchemists 1
Formula D 1
Incan Gold 1
Lords of Vegas 1
Progress: Evolution of Technology 1
RoboRally 1
Terra Mystica + Fire & Ice 1

28 sessioner fordelt på 13 spil. Endnu en gang Star Realms som trækker læsset. Ligesom BlueSwan var der dog heller ikke en enkelt spiloplevelse der kan fremhæves som værende den bedste. Efter at have prøvet Ra på Viking Con har jeg nu anskaffet mig et eksemplar og det er stadig så godt som jeg husker det. Relativt kort spilletid der passer perfekt til familien, relativt simple regler, interessante beslutninger og meget lidt nedetid. Sådan skrues et tysk spil sammen! Hvad skal man overhovedet med worker placement? :)

Apropos WP spil, så havde jeg hørt om et nyt og innovativt deduktionsspil fra Essen, hvor men benyttede en smartphone! Wow, det skulle da prøves. Da jeg så sætter mig ned ved bordet, ser spillepladen og får et par kuber smidt hen til mig går det op for mig at det samtidig er et WPspil. Det er ikke hvad jeg kalder innovation! Ret skal dog være ret, det var da meget fikst med den der app og såen, men størstedelen af tiden blev alligevel brugt på at placere sine 'workers' og her var der altså ikke meget interessant at komme efter. Jeg deducerede mig frem til EN korrekt formel, fulgte derefter blot efter de andres resultater og publikationer og prøvede så ellers bare at score så mange penge og så meget udstyr som muligt, hvilket da også gav mig sejren. Jeg synes deduktionsdelen i Alchemists er en tam affære og da jeg ikke bryder mig specielt meget om WP spil, så var det ikke just et spil jeg skriger efter at prøve igen.

Og minsandten om jeg ikke fik spillet endnu flere WP spil. For første gang fik jeg spillet Dominant Species. Endelig et WP spil med noget kant og et spil, hvor det føltes betydningsfuldt, når jeg placerede mine workers og ikke blot et middel til at score VP. Desværre synes jeg spillet endte med at blive lidt for mathy og spillerne begyndte at tælle lidt for mange kuber i slutningen for at suge de sidste VP's ud deres actions. Det efterlod en lidt dårlig smag i munden :(. Jeg bliver nødt til at prøve det igen på et tidspunkt, men jeg er bange for at det ikke bliver i samlingen.

månedens skuffelse må gå til Progress: Evolution of Technology. Et CIV spil ala Innovation. Sådan rent tematisk. Mekanisk smagte det lidt af 7 Wonders (uden af være drafting). Det når dog ingen af de nævnte spil til sokkeholderne. Tørt, langt, uden liv og interaktion. Det diametralt modsatte af Innovation. The Anti-Innovation om man vil.

Jeg fik dog også stiftet bekendtskab med udvidelsen til Fire & Ice udvidelse til TM. Ikke at det gjorde den store forskel, da jeg kun havde prøvet spillet én gang før :) Jeg spillede med bla. med Boris (200+ spil?) og Jens Hoppe (100+ spil?), så det var lidt op ad bakke, men det var nu meget sjovt at få prøvet igen. TM bliver dog aldrig en af mine favoritter. Egentlig er der mange af mekanismerne og beslutningerne som jeg synes er rigtig interessante, men som jeg tidligere har været inde på, så er jeg mest til spil med en smule held eller 'uvished' om man vil. TM er et strategi spil med stort S. Al information er tilgængelig og intet er skjult på nær modspillernes intentioner. Det er ikke min kop te. Derudover virker de indledende placeringer af huse og valg af racer ret afgørende for hele spillets udfald. Jo længere du når slutningen af spillet, desto mere formularisk bliver spillet umiddelbart (bemærk at jeg kun har spillet det 2 gange). I hvert fald for erfarne spillere. Der er ingen overraskelser og ingen comebacks. Jens Hoppe blev nr. 3, overhalet af en noob der også kun havde prøvet spillet én gang før. Hvorfor? Fordi jeg i første runde blokerede ham for hans naturlige udvidelsesmuligheder. Det blev i hvert fald fremlagt som en af hovedårsagerne til at han ikke formåede at blande sig i topplaceringerne. Så bliver det alligevel for deterministisk for mit vedkommende.
Apropos udvidelse, vil jeg kun anbefale den til rutinerede spillere. Nye racer og nyt board er egentlig kun nødvendige, hvis man har spillet grundspillet mange gange vil tro og ændringen i turrækkefølgen ka man ret beset implementere uden at have udvidelsen :)
Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse november 2014

Post by Goblen »

For mig har det været en OK måned. Har ikke så meget tid til at spille, og det har stået på spil fra Essen i November.

Dominant Species x1
Ra x1
Waggle Dance x4
Memoir '44 x2
Ave Caesar x1
Colt Express x4
Among the Stars x1
Alchemists x2
Evolution x1

Er uenig med Jens for min oplevelse har været Alchemists. Det synes jeg er fantastisk - netop hele konceptet med at bruge sine workers og samtidig fremsætte teorier er faktisk godt sammenhængende. Spillede Dominant Species med Jens (Digter), og er enig i hans synspunkter. Det startede skide godt - sluttede lidt skidt.

Spillene med rødt er der hvor jeg havde en fed oplevelse. Ikke at de andre ikke var sjove :-) Og ja jeg synes stort set alt var godt og sjovt :-)

/Brian
User avatar
Sveinmain
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 162
Joined: Sun Nov 21, 2010 11:11 pm
Location: Jørpeland, ikke langt fra Stavanger-Norway
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse november 2014

Post by Sveinmain »

Ble mange spill i november (39)takket være SpilloRama et con i Stavanger!
Games Played for sveinmain in November 2014
Game Qty
Eight-Minute Empire x 5
7 Ate 9 x 3
Kuh Vadis x 2
Rory's Story Cubes x 2
Zum Kuhkuck x 2
Citadels
Crokinole
Curling Table Game
Fifty Shades of Grey Party Game inkludert Red Room Expansion Pack
Five Tribes
Hey, That's My Fish!
High Society
Istanbul
King of New York
Lewis & Clark
Ligretto
Lord of the Rings: The Confrontation
Magnum Sal og utvidelsen Magnum Sal: Muria
Mangrovia
Maria

PitchCar
Québec
Rise!
Saboteur
Socken Pfeffern
Splendor

Straw
Super Circles
Terror in Meeple City(Rampage)
Trains

Månedens topp 3 ble:
1. Mangrovia, nok å tenke på og mange valg, takler 5 spillere, kort spilletid(1-1,5 time) og norsk designer :D
2. Eight minute empire(Imperium) Verdens raskeste worker placementspill, tett kamp om seieren hver gang!
3. Lewis & Clark. Ennå bedre med riktige regler. Et wp-racingspill uten påklistret tema...

Månedens down 3 ble:
37. Plass: Maria - tok alt for laaang tid selv om vi bare spilte 2 år, selv om jeg likte kampene...
38. Plass: Rise! Lurer fortsatt på om det er et spill?!?
39. Plass: Five tribes. Et hypet AP spill hvor du ikke kan begynne å planlegge før det er din tur. Funker kanskje godt med 2, men blir litt sjakk-følelse hvor en venter og venter på motspilleren skal ta et trekk.
Danacup 23-28 juli 2018 - Hvem blir med å spiller brætspill???
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse november 2014

Post by BlueSwan »

Gunness wrote:I Mid og Late War bliver spillet mere ekstremt - Events'ne er ofte nogen, der flytter mange VP eller åbner for overtagelse af mange lange. Så vi når tit til Late War, men afslutter måske spillet inden runde 10.
Men selv med et komplet spil behøver det ikke tage mere end 2½ time - hvis man altså kender regler, de tre måder at bruge OP på - og ikke lider af AP :)
Ud af 7 spil er jeg kun nået til slutscoringen én gang. Tror kun at jeg er nået til Late War to gange. Ved ikke om det bare er os, men det typiske har været at den ene side vinder efter omkring 5 runder. Sikkert bare os. :)
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Månedens spiloplevelse november 2014

Post by Gunness »

Nej, sådan går det i alt fald en del gange - med mindre, at begge parter er meget obs på DEFCON-niveauet. Jeg synes for det meste, at det er dét, der lukker spillet tidligt. Hvis man spiller OL og den anden boycotter, eller man spiller det her kort, hvor man må sætte DEFCON til det niveau, man gerne vil, og følger op med noget andet ubehageligt, kan det slutte før man ved det :)
Senere kan det være noget med to x scoring kort efter hinanden.

Det er hårdt at være statsleder!
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
Post Reply