Hvad har du spillet i dag? - November 2014

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? - November 2014

Post by Frouvne »

Her er der plads til novembers spiloplevelser. God fornøjelse! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - November 2014

Post by Jens_Hoppe »

Både lørdag og søndag blev der spillet Abraca...what? med ungerne på hjemmefronten. Det blev godt modtaget, knægten kommenterede endda at "far, det spil må du aldrig sælge!". :-)

Søndag i Valby var vi fire som spillede Terra Mystica: Fire & Ice. Mine fakirer klarede sig halvskidt, mens Boris's witches løb med sejren. Som altid er TM en dejlig oplevelse.

Bagefter blev det sørme til et spil Abraca...what?, hvor jeg måtte se mig overhalet af Boris til allersidst.

En hyggelig dag i Valby!
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? - November 2014

Post by Larsine »

Var en tur forbi Consim søndag, og her blev jeg introduceret til tre nye spil.

Først introducerede Brian og Sofie Colt Express for mig og Annemette. Personligt nød jeg spillet, og syntes at der var mange sjove muligheder for at planlægge, bluffe og blive bluffet. Jeg var dog særdeles heldig og trak ikke en eneste gang nogen af de kort jeg havde fået når jeg var blevet skudt (kort som man ikke kan bruge til noget), og det lykkedes adskillige gange for mig at slå på mine modspillere, og gribe deres loot som de tabte. Jeg vandt da også en komfortabel sejr, med Annemette på en 2. plads. Jeg synes dog at der er så stor forskel på de personer man kan spille, at der burde trækkes lod om dem, og så lyder den avancerede version som om den er mere retfærdig, uden at den virker sværere at finde ud af. Et spil som jeg sagtens kan se kommer ind i samlingen, og det er da allerede på ønskelisten.

Bagefter introducerede Annemette Five Tribes til mig, Martin og Jonas. Jeg havde ingen idé om hvad jeg skulle gøre, så det blev lidt sprede fægtning i starten, hvorimod Martin tydelige havde satset på Djinns, og udnyttede dem kraftigt. Jeg fik dog et par varer, og på et tidspunkt kunne jeg se at der lå 3 varer som ville give mig 30 point hvis jeg kunne få fat i dem, eneste problem var at jeg kunne se at Annemette også gik efter dem. Men det lykkedes, og jeg var sikker på at jeg da nok ikke skulle ende sidst. Martin stoppede spillet ved at placere sin sidste kamel på brættet, og vi talte op. Som ventet fik Martin vildt mange point i landområder, paladser og Djinns, medens vi andre lå mere middelmådigt. Men mine mange point i varer viste sig at være mere end rigeligt, og jeg endte på 145 point, medens de andre lå i området 120-130. Vi var faktisk så overraskede, at vi var nødt til at tælle efter et par gange, uden at det ændrede resultatet. Endnu et spil som kom på ønskelisten.

Annemette introducerede Machi Koro til mig, Jonas og Asger. Fint lille spil, som mindede mig lidt om The City, og så alligevel var noget helt andet. Der er en terning med, og alene det vil nok få nogen til at løbe skrigende væk, men det fungere i min optik. Der er dele af Settlers i spillet idet man kan tjene ressourcer i de andres ture (hvis man har de rigtige kort), men man har også mulighed for at købe kort der stjæler fra de andre, eller kort der kombinerer særdeles effektivt, kort der giver udbytte for forskellige terningslag, kort der giver dig mulighed for at slå to terninger, eller slå om, eller give dig ekstra tur. De flest kort koster 1-5 penge, men hver spiller har 4 specielle kort, som koster væsentlige mere (4, 10, 16 og 22 penge) og det gælder om at være første til at bygge disse 4 kort. Jeg fik bygget det første, og det andet, og lå rimeligt godt. Men pludselig fik Jonas slået et resultat som virkelig gav bonus for ham, og han fik hurtigt bygget tre af sine kort. Men heldigvis havde jeg fået bygget en fornuftig maskine, så min indkomst var rimelig stabil, og jeg fik bygget de to sidste bygninger og vandt. Et super spil som straks kom på ønskelisten, og hvis ikke det dukker op til jul, ender jeg med selv at købe det.

Om aftenen havde vi min mor og far til middag, og bagefter spillede vi Five Crowns, og lige så heldig jeg havde været i de tre spil om eftermiddagen, lige så uheldig var jeg i dette spil. Jeg endte som absolut sidst tæt på de 200 point, i et spil hvor det gælder om at have mindst, og vinderen lå et pænt stykke under de 100.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - November 2014

Post by Frouvne »

Jeg havde håbet at nå forbi Valby i week-enden, men sådan artede det sig desværre ikke. Derfor måtte jeg også nøjes med nogle spil Red7, hvilket dog heller ikke var så ringe endda.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - November 2014

Post by Mik »

5 spil blev det til i alt i løbet af Consim-weekenden:

Castles of Mad King Ludwig 8/10
2x La Isla 7/10
Carcasonne Gold Rausch 6/10
Historia 8/10
Jeg vandt kun det senest spillede La Isla, men jeg er da rimelig tilfreds med ikke at komme sidst i Historia, på trods af at missede 2 runder (ved at spille kort jeg ikke kunne bruge), og at jeg bevidst gik efter at skabe et Utopia uden krig.
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - November 2014

Post by Mik »

Mandag fik vi spillet Progress med 5 spillere, og denne gang spillede vi hele basisspillet: Age I-III.
Folk havde mere styr på spillet denne gang, og der var hård konkurrence om at få alle de "rigtige" kort.
Jeg rodede som sædvanligt rundt i det, og endte atter sidst. 8/10
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - November 2014

Post by Mik »

Tirsdag var det tid til at få afsluttet det første eventyr i Pathfinder Skulls & Shackles.
Sidst vi forsøgte for en måned siden, måtte vi lide den tort at tabe "Plugg's Uglies" to gange - først (som vanlig) med en ekstra lokalitet, og derefter i henhold til reglerne. Så vi var opsatte på at få afsluttet dette eventyr uden yderligere tab, således at vi kunne komme i gang med Adv. Pack 2.

Så vi kom frem til at nok hellere måtte holde sammen ombord på vores skib og tage hver lokalitet fra en ende af. Det hjalp, og vi i virkeligheden ikke de store problemer med at vinde scenariet - dog kun med et par overskydende ture! Det var forfriskende med et scenarie der er hårdt! :) 8/10

Derefter tog vi fat på det første eventyr i anden serie, og som sædvanlig lagde vi ud med en lokalitet mere end beregnet. Denne gang ville vores succes afhænge af skæbnen, da vi i hver eneste tur skulle sejle to skibe rundt imellem lokaliteterne, beregnet ved tilfældige terningkast. Det gik nogenlunde, og vi mistede kun nogle ting fra lasten. Til gengæld rendte vi tør for tid lidt før end beregnet, så vi måtte se os selv hjemme på kroen inden vi nåede at tæve skurken. Vi må prøve eventyret igen, når vi mødes på kroen om 14 dage. 8) 9/10
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - November 2014

Post by Frouvne »

I aftes fik jeg prøvet AquaSphere og jeg kunne egentlig ret godt lide ideen med at det at man programmerer sine robotter og udførslen af programmet er opdelt i to processer, da det betyder at der er mange muligheder for at chikanere hinandens strategier, når man således har lagt sig fast på programmeringen. Et Feld-spil det kunne være sjovt at prøve igen. Det irriterer mig dog en smule, at man rent grafisk skal gøre tingene unødigt rodede. Der er i spillet relativt mange ting man skal overskue, da informationerne er spredt over to spilleplader og spillernes egne oversigter. Når man så samtidig vælger at have en rodet baggrund på den i forvejen ikke super-overskuelige spilleplade syntes jeg man gør alt andet end at hjælpe spillerne med at få en god og strømlinet oplevelse. Heldigvis holder spillet og så kan man blive tilgivet for meget.
AquaSphere.jpg
AquaSphere.jpg (38.48 KiB) Viewed 7992 times
Resten af aftenen blev fyldt ud med mindre titler: Carcassonne med Carcassonne: Inns & Cathedrals og Carcassonne: Traders & Builders, Timeline: Diversity og Würfel Bohnanza.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? - November 2014

Post by Larsine »

I går aftes startede Eik, Laban og jeg med et hurtigt spil Eight-Minutes Empire medens vi ventede på Anton som havde meldt sin ankomst ca. 15 minutter senere. Vi var naturligvis ikke færdige da han kom, for der er desværre en spiller som bare ikke kan tage hurtige beslutninger, så det kom til at tage 20 minutter. Jeg startede med at skaffe et wild-card, og dernæst et par rubiner, og selv det senere kom til at koste mig lidt rigeligt at skaffe endnu et wild-card, så var det det hele værd, da der også kom endnu en rubin med i samlingen. Da vi talte point op, fik Eik 9 point for hans enheder på brættet, jeg fik 8 point, og Laban fik 7 point. Men ressourcerne gav 7 point til mig, 4 point til Eik og 4 point til Laban. Samlet 15 point til mig, 13 til Eik og 11 til Laban.

Hefter spillede vi Village, med udvidelsen Village Port. jeg satsede for en gangs skyld på at slå mine familiemedlemmer ihjel hurtigst muligt, og det gik fint til de første 4, men derefter blev jeg snydt for at få en berømt borgmester, og jeg nåede heller aldrig ud at rejse. Anton havde satset hele sit live på at sejle ud til øerne med varer og missionærer, og komme hjem med skatte, te og kakao, og det var gået meget godt, for inden vi talte point op var han allerede over 25 point. Laban og jeg havde begge satset på at handle, men det var slet ikke gået så godt som det plejer, og selvom vi fik mange point, var det dog intet i forhold til de nye rejseregler. Eik havde forsøgt sig med lidt af hvert, og det bar frugt denne gang. Han sluttede spillet af med at rejse en lang omvej for at få tiden til at gå, og derved får den sidste berømte rejsende i krøniken. det betød at han havde ret mange point inden vi talte op, og fik flest for krøniken og lidt ekstra. Total fik vi forholdsvis få point, da vi havde lukket krøniken hurtigt. Eik vandt, jeg blev anden, Anton tredje og Laban sidst.

Eik og Anton tog hjem, og Jens, laban og jeg spillede to spil San Juan (inkl. udvidelser). I begge spil kørte det bare for Jens. i første spil byggede han en guldsmed og et bibliotek, og vandt på det. I andet spil byggede han lidt af hvert, og fik noget ud af alt hvad vi andre gjorde. han vandt begge spil, medens jeg og Laban fordelte resten af pladserne ligeligt mellem os.
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1474
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 306 times
Been thanked: 180 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - November 2014

Post by Jonezy »

I torsdags var jeg en tur på Frederiksberg hos Christian (chr88) til en rasende hyggelig spilaften.

Vi startede med Castles of the Mad King Ludwig, hvor også Christians kone Åse, Jesper (Affenberg) og til dels lille Hedvig deltog. Jeg klarede mig hæderligt og tog en 3. plads ikke langt efter Christian og Åse, som havde spillet det nogle gange før hvorimod spillet var helt nyt for både Jesper og jeg. Jeg fik bygget primært aktivitetsrum, kælderrum og haver, så jeg har virkelig ingen idé om hvor fanden folket på mit slot skulle spise og sove....(Tog faktisk et billede af mit færdige slot, men det blev lidt sløret, så det vil jeg skåne jer for). Men jeg fik store bonusser på at have flest haver og runde rum, samt et bonuskort, som gav point for aktivitetsrum, så derfor gav det mening. Tror at Christian og Åse trak fra, da de var bedre til at lukke rum og dermed få bonus aktioner. Jeg lavede nok en mini king maker midt i spillet da jeg ikke fik prissat en stribe gule rum dyrt nok, så Christian kunne komboe sig til 3 ture i træk.

Super fedt at bygge sit eget slot og det med prissætningen var også sjovere end jeg troede (og jeg tjente faktisk store penge som masterbuilder, som jeg dog aldrig rigtigt fik udnyttet). Cool spil, som nok ryger på min wishlist.

Så kom Kim (Logos32) og Åse trak sig, da vi satte op til kinesisk restaurant kaos med Wok Star. Det var kaotisk, forvirrende og vi måtte afvise en del kunder, men på vores grand opening dag havde vi sgu alligevel skrabet 84 dollar sammen, hvilket var nok til at familien Wang kunne fortsætte med lave forårsruller og stegte ris til folket fremover... Herligt kaos, men måske for nemt, da vi spillede på ekspert tid og havde to spillere med, som ikke havde prøvet det før. Der må arbejdes lidt med nogle husregler, men et dejligt anderledes spil.

Så stod den på paladsbygning i Indien med Maharaja. Et lidt overset spil fra Kramer/Kiesling komboen, hvor man skal være først til at bygge 7 paladser, men de koster selvfølgelig kassen og man får penge ved at bygge i de byer hvor Maharajaen så er i en given tur. Jeg misforstod en vigtig regel i starten af spillet, så jeg røg hurtigt i cash flow problemer, som jeg ikke var dygtig nok til at komme ud af, så jeg var aldrig med i kampen. Det var der så vist ingen andre end Christian der var, da han udnyttede startspiller fordelen og fik maksimal bonus i første by og dermed havde styr på sin cash flow, så han kunne bygge et palads på hver tur, hvilket vi andre ikke var i nærheden af, så han vandt sikkert. Med et par spil i ryggen er startspiller fordelen måske ikke så stor, men her i første spil føltes det sådan.

Jeg fandt også ud af at jeg ikke er særlig dygtig (og nok heller ikke den store fan) til spil, hvor ens planlægning kan ødelægges totalt. En modspiller kunne før din tur bruge en aktion på at bytte dit karakterkort ud, så du ikke har den fordel du troede du havde, da du valgte dine aktioner. Så kommer der sådan et ekstra element ind, hvor man også skal tage højde for sådanne 'tarvelige bagholds angreb' ellers kan du risikere at hele din tur er spildt. Tror faktisk spillet har god dybde og dermed potentiale, men førstehånds indtrykket var ikke det bedste.

Som sagt rasende hyggelig aften på Frederiksberg, som jeg må prøve at få besøgt lidt oftere, så der ikke går halve år imellem.
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - November 2014

Post by Mik »

Jonezy wrote:Så stod den på paladsbygning i Indien med Maharaja. Et lidt overset spil fra Kramer/Kiesling
...
Jeg fandt også ud af at jeg ikke er særlig dygtig (og nok heller ikke den store fan) til spil, hvor ens planlægning kan ødelægges totalt.
Det er jo sjovt at læse en beklagelse fra dig om at spillet er overset - når du så i stort set samme åndedrag giver forklaringen. :wink:
Med 7,2 i gennemsnit kan man ikke sige at spillet er overset. Der er blot andre som er bedre.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? - November 2014

Post by Larsine »

Sorø Bibliotek har fået foræret to spil til bruge for Nordisk Spildag, og jeg havde lovet bibliotekaren at sætte mig ind i dem. Det ene var Love Letter, så det behøvede jeg jo slet ikke gøre noget ved. Det andet var Table Curling som jo bare er standard curling, på en bordbane, med sten indeholdende kugler så de kan glide hen over isen. Reglerne var hurtig læst, og så skulle jeg da lige tage et spil mod Larna og Katrine. Det endte med en sejr til mig på 8-6, men intet var afgjort før sidste sten blev sat. Ikke et spil jeg kan se kommer ind i min samling, men absolut noget som kan bruges til Nordisk Spildag, da det er nemt at lære, hurtigt at spille, og væsentligt anderledes end alle tænkespillene som vi ellers disker op med.
Logos32
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 87
Joined: Sun Sep 15, 2013 2:20 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? - November 2014

Post by Logos32 »

Jonezy wrote:I torsdags var jeg en tur på Frederiksberg hos Christian (chr88) til en rasende hyggelig spilaften.

Der var vist ingen andre end Christian der var vilde med det temaløse, luckbaserede og totalt overvurderende spil Maharaja :lol:

Som sagt rasende hyggelig aften på Frederiksberg, som jeg må prøve at få besøgt lidt oftere, så der ikke går halve år imellem.
Selv tak, det var super hyggeligt :)

Det må vi klart gøre igen og gerne med spil med mere tema og mindre held så Christian ikke vinder hvergang :wink:
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - November 2014

Post by digter »

Logos32 wrote:
Jonezy wrote:I torsdags var jeg en tur på Frederiksberg hos Christian (chr88) til en rasende hyggelig spilaften.

Der var vist ingen andre end Christian der var vilde med det temaløse, luckbaserede og totalt overvurderende spil Maharaja :lol:

Som sagt rasende hyggelig aften på Frederiksberg, som jeg må prøve at få besøgt lidt oftere, så der ikke går halve år imellem.
Selv tak, det var super hyggeligt :)

Det må vi klart gøre igen og gerne med spil med mere tema og mindre held så Christian ikke vinder hvergang :wink:
De to ting plejer ellers at hænge sammen :) Altså held og tema.
Image
40crew
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 273
Joined: Tue May 06, 2014 2:49 pm
Location: Brøndbyøster

Re: Hvad har du spillet i dag? - November 2014

Post by 40crew »

Lørdag fik vi for første gang i ualmindelige tider passet vores søn, så vi skulle selvfølgelig udnytte det og tog i byen. Vi havde en times tid at slå ihjel inden vores reservation på restauranten var klar, så vi spadserede ned og kiggede ind hos Bastard Cafe. Vi har aldrig været der før, men tænkte vi lige ville se hvad det var. Da vi ankom havde vi ikke super meget tid, så vi kiggede bare i bunken gratis spil (som iøvrigt rummede nogle super gode spil, som vi bare ikke havde tid til) og fandt kun Coup som vi kendte reglerne til.

Så det spillede vi selvfølgelig, men det er godt nok ikke noget værdigt 2 player spil. Men vi glæder os allerede til at komme derind igen en anden dag hvor vi har bedre tid. Stemningen er god og det er et stort og fint lokale de har. Belysningen skal der måske arbejdes lidt på, men det kunne være værre.

På vejen ud så jeg at de havde fået skaffet sig et eksemplar af Castles of Mad King Lüdwig.. det ville vi ellers meget gerne have prøvet. Det og Star Wars: Imperial Assault står øverst på ønskelisten :)
Image
Post Reply