Månedens spiloplevelse juli 2014

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Månedens spiloplevelse juli 2014

Post by BlueSwan »

Hele 59 spil blev det til for mit vedkommende, hvilket er en tangering af min rekord fra sidste december. Til gengæld var en hel del af dem fillers og solospil (hvilket jeg stadigvæk synes er lidt "snyd"), men det blev da også til en del af de tungere og flere gode nye bekendtskaber:

10x Android: Netrunner
8x Mage Knight Board Game (kun solo)
8x Star Realms
6x Hey, That's My Fish!
5x Rat Hot
3x At the Gates of Loyang (kun solo)
2x ego
2x In the Year of the Dragon
2x Twilight Struggle
Amerigo
Carcassonne
Caverna: The Cave Farmers
Dominant Species
Lost Cities
Love Letter
Morels
Nations
Through the Ages: A Story of Civilization
Ticket to Ride Map Collection: Volume 1 – Team Asia & Legendary Asia
Ticket to Ride Map Collection: Volume 2 – India & Switzerland
Ticket to Ride Map Collection: Volume 3 – The Heart of Africa
Ubongo

Spil markeret med blåt var nye bekendtskaber og det var i samtlige tilfælde positive oplevelser.

Månedens spiloplevelse må dog være Through The Ages, som jeg fandt særdeles fascinerende. Jeg havde været i tvivl om jeg overhovedet skulle give mig i kast med det når jeg havde Nations, som jeg er meget begejstret for. Men baseret på et enkelt spil tror jeg egentlig at jeg synes at Through The Ages er endnu bedre end Nations. Min samling har dog absolut plads til dem begge.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse juli 2014

Post by Mik »

Enig med ovenstående om at både Nations og Through the Ages er gode. Ser dog ingen grund til at eje mere end det ene, og da førsteudgaven af TtA kun findes i 1000 eksemplarer, skiller jeg ikke af med den...

Juli så et begrænset antal spil:
Pathfinder Adventure Card Game: Rise of the Runelords blev afsluttet med de sidste 9 spil
Galaxy Defenders blev spillet 2 gange, og det er genialt kooperativt spil
Legendary: Villains Marvel Deck-Building spillet blev også spillet 2 gange, og er bedste nyhed!

Borgene i Bourgogne er en klassiker jeg aldrig bliver træt af.
Istanbul er måske nok ved at være udspillet, men jeg har ikke prøvet Kebab-boden endnu.
Nauticus er pt. mit yndlingsspil fra Kramer-Kiesling.
The Lord of the Rings: The Return of the King deck-Building Game har kun blevet spillet en enkelt gang, og da fik vi læsterlige klø. Vi spillede dog også i impossible mode, og det skal man nok ikke. Må på bordet igen, før jeg kan danne mig en mening om det.
Image
APK
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 334
Joined: Fri Feb 16, 2007 12:17 am
Location: Kbh Ø
Has thanked: 16 times
Been thanked: 4 times

Re: Månedens spiloplevelse juli 2014

Post by APK »

Har for en gangs skyld spillet nok til at jeg vil være bekendt at skrive i denne tråd... :-)
Her er spillene sorteret efter frekvens (fra hukommelsen):

Splendor
Incan Gold
Minivilles (Machi Koro)
American Rails
Bang the dice game
Istanbul
For Sale

Alle 7 spil er rigtig gode spil som jeg gerne spiller igen. Månedens oplevelse var dog American Rails, som viste sig at være et fantastisk, rendyrket økonomi-spil, med enkle regler og svære beslutninger. Oplevelsen blev ikke dårligere af, at en stolt far kunne se sin 10-årige datter sejre over 4 langt ældre modstandere.
Honorable mentions til både Minivilles, Splendor og Istanbul som på hver sin måde også er fremragende spil...

APK
/APK
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse juli 2014

Post by Larsine »

Da jeg ikke har skrevet meget i tråden om hvad jeg har spillet, kunne man tro at jeg ikke har spillet ret meget i den forgangne måned. Men dst skyldes blot at jeg var i sommerhuset de sidste 14 dage, og ikke orkede at skrive indlæg på min telefon.

Men jeg fik spillet 92 spil, fordelt på 22 forskellige spil , hvilket er en personlig rekord:

The City x13
Hey, That's My Fish! x10
Sequence x8
San Juan /(inkl. udvidelser) x8
Memoir '44 x7
Würfel Bohnanza x7
Province x5
Citadels (inkl. The Dark City) x5
Bohnanza (inkl 6+7 spiller udvidelsen) x5
The Resistance: Avalon x4
Super 5 x3
7 Wonders (2 inkl. Catan, alle inkl. Leaders, Cities og Wonder Pack) x3
Ave Caesar x2
Elk Fest x2
Five Crowns x2
Love Letter x2
Africana x1
Betrayal at House on the Hill x1
Carcassonne: Hunters and Gatherers 1
Haren og Skildpadden x1
Lords of Waterdeep 1
Mamma Mia! 1

Province var den eneste nyhed, men efter 5 spil føler jeg stadig ikke at jeg kan bedømme det. Månedens spil bliver 7 Wonders, som i alle tre spil blev spillet som 2-personers spil, hvilket er meget anderledes end de sædvanlige 7-8 personers spil jeg normalt spiller.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse juli 2014

Post by Frouvne »

Mit udbytte var ret magert i denne måned:

Twilight Struggle - 4
Yedo - 1

... og alligevel er jeg ovenud tilfreds! Langt om længe fik jeg spillet nogle spil Twilight Struggle indenfor kort tid og det var bestemt en succes! Det skal da bare spilles meget mere! Det går naturligvis med titlen for mit vedkommende i denne måned!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Månedens spiloplevelse juli 2014

Post by Jens_Hoppe »

Når man ser bort fra et hav af lettere spil (som aldrig får den helt store stjerne hos mig), var spillene i juli nogle gamle kendinge: High Frontier, Magic Realm, Russian Railroads og Terra Mystica. Det giver ikke rigtigt mening at vælge kun en "vinder" blandt dem. :)

Af nye spil var Sail to India et positivt bekendtskab. Ikke at jeg tror det nogensinde bliver en klassiker, men der var overraskende meget spil i en så lille pakke...
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Månedens spiloplevelse juli 2014

Post by Stunke »

APK wrote:[...]
Månedens oplevelse var dog American Rails, som viste sig at være et fantastisk, rendyrket økonomi-spil, med enkle regler og svære beslutninger. Oplevelsen blev ikke dårligere af, at en stolt far kunne se sin 10-årige datter sejre over 4 langt ældre modstandere.
[...]
Another one bites the dust...

Spiller I paa Oesterbro? Hvorhenne? Jeg kunne helt sikkert godt taenke mig endnu flere mennesker at spille American Rails med (mod). :)
It's about playing games, not owning games.
APK
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 334
Joined: Fri Feb 16, 2007 12:17 am
Location: Kbh Ø
Has thanked: 16 times
Been thanked: 4 times

Re: Månedens spiloplevelse juli 2014

Post by APK »

:-)
Det var i sær på baggrund af dine begejstrede beretninger, at jeg bestilte spillet... Så mange tak for anbefalingen!
Spillet befinder sig desværre i sommerhuset, og ankommer først DK (nærmere bestemt i nærheden af Emdrup Sø) sidst i september.
Men hvis du/I spiller American Rails og mangler en 4. eller 5. mand, så gi' endelig lyd!

APK
Stunke wrote: Another one bites the dust...

Spiller I paa Oesterbro? Hvorhenne? Jeg kunne helt sikkert godt taenke mig endnu flere mennesker at spille American Rails med (mod). :)
/APK
Image
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse juli 2014

Post by jondifool »

Månedens spil oplevelse var klart Bastard Cafe

først var jeg med som frivillig på Roskilde Festival hvor vi fra mandag til søndag lånte brætspil ud til festival gæster. Jeg mener vi nåede op på at have mere end 70 spil udlånt på en gang!

Derefter har der været 3 ugers totalt fed brætspils cafe i huset . OG som en eller anden har lavet en fed lille teaser film om her
https://www.facebook.com/photo.php?v=64 ... =2&theater
Der er afslutnings fest i morgen fredag d 8 august
Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Månedens spiloplevelse juli 2014

Post by Jonezy »

Ahhh juli var sommer og sommerferie tid og nøj fik jeg spillet nogle brætspil i den herlige tid. Faktisk nåede jeg en personlig rekord med 89 spil!! :shock:

De var:

Splendor x11
No Thanks! x9
Ave Caesar x7
Timeline: Music & Cinema x7
Cardline: Globetrotter x5
Rise of Augustus x5
Tokaido x5
Timeline: Discoveries x4
Zombicide x4
Tournay x3
Africana x2
Citrus x2
Fauna x2
In the Year of the Dragon x2
Indigo x2
Mow x2
RoboRally x2
Runebound (Second Edition) x2
Alhambra: Family Box x1
Bora Bora x1
Dominant Species x1
King of Tokyo x1
King of Tokyo: Power Up! x1
Love Letter x1
Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island x1
Sentinels of the Multiverse x1
Sentinels of the Multiverse: Shattered Timelines x1
Small World x1
Takenoko x1
Timeline: Inventions x1
Tobago x1


Okey, der var så mange af de lette og hurtige i blandt, men ellers havde jeg sgu da aldrig nået så mange. Ave Caesar, Augustus og Splendor er så blandt mine favoritter i den lettere ende af hobbyen, så altid hyggeligt at spille dem og kudos til Carsten (Carlei) for at lave den vildeste kombo i Augustus, som jeg nok nogensinde kommer til at se, ved at færdiggøre 4 objectives samtidigt på een lille joker brik.

Bora Bora og Robinson Crusoe skal klart prøves igen; In the Year of the Dragon er stadig et super spil; Dominant Species kan jeg stadig ikke blive klog på, men det pirrer stadig min nysgerrighed; jeg glæder mig til min Tokaido Collectors Edition og Zombicide er fandme sjovt når man spiller med tegneserie drengene og der er 'lyd effekter' på alt.... :lol:

Alt ialt en rigtig dejlig juli måned med gode spil og hyggelige medspillere!
Image
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Månedens spiloplevelse juli 2014

Post by digter »

Star Realms 19
The Little Orchard 3
Marvel Dice Masters: Avengers vs. X-Men 3
Heckmeck Junior 2
Las Vegas 2
Orchard 2
Alien Frontiers 1
BattleLore (Second Edition) 1
Biblios 1
Loopin' Louie 1
Love Letter 1
Pochspiel 1

Det blev ikke det helt store i Juli på nær en del spil Star Realms. Det er stadig et hit herhjemme. Det kan man tilgengæld ikke sige om Marvel Dice Masters som var lidt af et flop for mig. Det var imo bare ikke et særlig godt spil, og så er jeg nok bare blevet for gammel til collectible games. Hvis der mod al forventning SKULLE gemme sig et godt spil blandt de utallige booster packs, som man er tvunget til at købe, så finder jeg nok alligevel aldrig ud af det. :wink:.
Las Vegas er et fint familiespil i den meget lette ende.
Image
Post Reply