Hvad har du spillet i dag? - Juli 2014

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juli 2014

Post by Robert »

Var hos Sir William i går med Blue Swan og Jonezy. Vi startede med In the Year óf the Dragon. Jeg har haft lidt dårlige erfaringer med spillets utilgivelige facon - een fejl kan slå dig helt ud. Men det hjælper at være fire spillere. Der er masser af gode, hårde beslutninger i det spil.

Efter to spil ItYotD satte vi Dominant Species op - vi var optimister og tog alle kortene med. Jonezy og jeg havde spillet det før. Vi startede ca 20.00 var færdige 00:30. Bliue Swan var langt foran et godt stykke tid pga en god overvægt i tundraen. Han tabte til sidst med eet point til Jonezy pga. slutscoringen, som kom som lidt af en overraskelse for ham. Jonezy og jeg havde fortalt om den godt fire timer tidligere, men det havde han tydeligvis glemt :twisted:
Dominant Species er interessant, men langt og virker noget kaotisk. Det er et spil man skal lære at kende, og spilletiden trækker lidt i den forkerte retning her.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juli 2014

Post by Sir William »

I går kom Jon, Robert og Kasper forbi umiddelbart efter arbejde (jeg arbejder, de holder ferie 8) ) med det formål, at vi skulle spille "In the Year of the Dragon" og "Dominant Species".

For mit vedkommende var det første gang, jeg skulle stifte bekendtskab med disse 2 spil.

Så jeg havde hurtigt aftenen ført set en video på BGG for In the Year of the Dragon, så jeg var nogenlunde inde i reglerne. Det var ikke tilfældet med Dominant Species.

I første spil "In the Year of the Dragon", gik jeg efter at blive starting player med en Monk og Fyrværkerimester. Så jeg fik muligheden for at købe de 2 ekstra point.

Men pludselig var vi 3 der konstant kæmpede om, at være starting player og jeg havnede på et tidspunkt i en situation, hvor jeg ikke havde nogen penge. Det var absolut en meget dårlig strategi. Så mine mange point efter hver tur begyndte at stagnerede, da jeg mistede folk til krig, sygdom og fødevaremangel.

Endte dog på en 2. plads efter Kasper i første spil.

I næste spil, ville jeg prøve en anden strategi - modsat andre omkring bordet (Ingen nævnt ingen glemt, vel Kasper :wink: ).

Jeg valgte en Geisha som start og valgte endnu en med mit første valg. Dermed havde jeg bygget en maskine op, som gav mig 5 VP per runde. Desværre lå jeg håbløst bagerst og uden penge, hvilket gav nogle andre problemer og jeg tabte. Også denne gang vandt Kasper, men Jon havde reelt mulighed for tidligt i spillet, at sætte Kasper helt ud af spillet, men var dog bamhjertig.

Efter de 2 spil, så blev det tid til "Dominant Species", efter lodtrækning af arter og hurtig gennemgang af reglerne, var mine edderkopper klar til at erobre verden. De første eventkort der kom i spil, var meget aggresive og jeg fik fat i et af dem, med de resultat at Jon kort oplevde jordens undergang.

Nød min egenskab med at kunne slå de andre ihjel.

I starten fik Robert frirum til at ekspandere, mens vi andre rodede rundt i den anden ende. Det lykkedes Jon og mig, at få skubbet Kasper ud på Tundraen. Desværre var der gode vækstforhold for hans insekter, så pludselig fik han pænt mange point efter hver runde.

Efter tæt ved 4½ time var spillet slut, Kasper havde et kæmpe forspring men i slutscoringen - som både Kasper og jeg havde glemt alt om - blev Kasper overhalet af Jon, så Jon fik en sejr med bare 1 point.
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 311 times
Been thanked: 185 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juli 2014

Post by Jonezy »

1 point er nok i Dominant Species...;)

Det føltes dog ikke som den helt store sejr, da jeg igennem det meste af spillet var super presset og lavede en række halvskæve beslutninger, men min beslutning om at bruge de sidste runder på et solidt spread gav dog lige den solide slutscoring, som gjorde at jeg kunne vinde den vildeste sniger-sejr....

Kasper skal dog have ros for at køre en flot tundra strategi, som var virkelig svær at gøre noget ved indtil vi i fællesskab gik i total 'bash the leader' mode og fik slagtet alle de åndsvage is-fluer. Jeg var padderne og prøvede at styre isen i starten af spillet og så wanderluste væk fra isen. Problemet var bare at Kaspers insekter og Claus' edderkopper begge adaptede til vand, så de fik neutraliseret min vand element styrke en del og dermed startede en lang og sej kamp om herredømmedet i de nordlige vandområder, som jeg nok fik brugt lidt for meget krudt på (men det var nok...;)). Roberts krybdyr blev smadret af is, blight og vulkanudbrud i de første par runder, men han fik opbygget et nyt krybdyr samfund sydpå og begyndte at overtage min styring af isen, men de irriterende edderkopper kom selvfølgelig også og nassede der og fik forpurret krybdyrenes paradis. Imens begyndte insekterne at udnytte isen lidt for groft og fik opbygget et kæmpe forspring indtil de andre dyre-klasser fik nok og i fælles front fik gjort is-fluerne til en truet dyreart. Til sidst havde mine padder altså fået sig spredt så meget ud, at de kunne kåres til den dominerende dyreart, hvilket så var hjulpet godt på vej af at edderkopperne og insekterne havde så travlt med at være irriterende at de glemte den vigtige slutscoring, men det har de så forhåbentlig lært til næste gang... :twisted:

In the year of the Dragon overbeviste mig endnu en gang om hvor godt det egentlig er med benhårde beslutninger og intenst gameplay. Og det endda selv om man spiller med Kasper Kedelig, som køber 2-points privilegier fra start hver gang...;)

Fed aften med en solid omgang brain-burner! :)
Image
40crew
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 273
Joined: Tue May 06, 2014 2:49 pm
Location: Brøndbyøster

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juli 2014

Post by 40crew »

Forleden da jeg bestilte The castles of Burgundy, spurgte min kone om vi ikke skulle købe alhambra istedet. Normalt ville jeg have føjet hende (prøver stadig og få hende hooked lige så meget som jeg), men jeg vidste at tCoB ville være noget for hende, og de reviews jeg læste, samt indlæg på BGG, overbeviste mig om at Feld klassikeren var vejen frem.

Jeg fik tæsket mig igennem reglerne, og videregav dem efter bedste formåen. Selve spillet var ret tæt, men hun havde virkelig styr på mekanikkerne, efter vi har spillet lidt Caverna og LoW. Hun endte med at vinde med 20 point og sagde meget begejstret at hun var super glad for at det var dette spil vi købte. Jeg tror vi har fundet en ny favorit.

Første spil to omkring 2 timer, men det var med lidt AP og oplæsning af science regler osv.

9/10 !
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juli 2014

Post by Andrea »

Fredag aften blev brugt sammen med et par venner, som vi grillede med i haven. Sidst på aftenen blev der også tid til et par brætspil - eller rettere kortspil. Vi nåede nemlig en omgang Smash Up samt to omgange No Thanks!
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juli 2014

Post by BlueSwan »

Jonezy wrote:In the year of the Dragon overbeviste mig endnu en gang om hvor godt det egentlig er med benhårde beslutninger og intenst gameplay. Og det endda selv om man spiller med Kasper Kedelig, som køber 2-points privilegier fra start hver gang...;)
Altså vi kan jo bare bandlyse 2-points privilegier næste gang, hvis I er så bange for dem. :wink:

Men lad os huske på at det i første spil var Claus der købte 2-points privilegiet i første tur - jeg fik den først i anden eller tredje tur. I andet spil fik jeg den i første tur, men det havde jo nær dræbt mig!

Der er ingen tvivl om at et 2-points privilegie i første tur er et godt move - det er jo 24 VP - men jeg tænker ikke at det er en altdominerende strategi overhovedet. Man ofrer en hel del på det, både økonomisk, men også ved at man vælger suboptimale workers for at komme først i turn order.

Men næste gang gør jeg noget andet!
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juli 2014

Post by Robert »

Havde besøg af Myde, zutcorp samt to fra arbejde (Jens Ole og Torben) i dag. Vi startede med Heck Meck da jeg lige havde købt det og ikke havde prøvet det. Det var OK, men så heller ikke bedre. Herefter tog vi to spil Ginkgopolis. Det første var lidt kaotisk, så vi tog et til nu vi vidste hvad vi gik ind til. Konklusionen var at det nok er bedst med færre spillere - det er meget vanskeligt at overskue dominansen i byens distrikter når man er fem spillere.

Efter et temmelig langtrukkent Salmon Run hvor det næsten gik mere baglæns end fremad bukkede zutcorp og Jens Ole under for varmen (Jens Ole var på cykel fra/til Tåstrup) og tog afsted. Vi andre tre bestemte os for at prøve Ginkgopolis igen med tre spillere. Det var klart bedre med tre og gik faktisk forholdsvis hurtigt. Det er et godt spil med gode valgsituationer, men noget abstrakt.

Herefter gav Myde og Torben også op og tog afsted.

Vi lavede en fejl i Ginkgopolis, som godt være afgørende i nogle situationer: Når alle tiles er brugt op og man byder ind med nye tiles får man 1 point per tile man lægger ind i supply.

Ginkgopolis er faktisk et rigtig godt spil med 2-3 spillere, og skal prøves med 2.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 311 times
Been thanked: 185 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juli 2014

Post by Jonezy »

Igår driblede Mani og jeg 40 meter ned ad blokken og over til Carsten (Carlei). Planen var at spise noget frokost og så tage på Runebound eventyr, da Carsten var blevet vældig nysgerrig efter at få det prøvet efter at have set Merete, Mani og jeg spille det i sidste uge.

Da vi ikke var helt klar til frokost endnu tog vi lige to omgange Splendor først. Jeg fik lavet en god spredning på mine miner i første spil, så jeg var den som midt i spillet kunne begynde at bygge en masse kort uden brug af tokens, hvilket accelererede mig til sejren. I andet spil var de hvide diamanter brugbare på alle noble kortene og et par af kortene i øverste række, så jeg brugte en masse energi på at prøve at monopolisere diamant kortene. Det var næsten nok til sejr, men Carsten brugte sin energi på at bygge en maskine op og bygge værdifulde kort fra øverste række, hvilket gav ham en snæver sejr på et point. Splendor er for mig stadig et super spil i den lette ende, som kan spilles hurtigt og med skarpt gameplay.

Efter frokost tog vi så fat på en over 4 timer lang epic i Terrinoth med Runebound. Mani tog som altid Silhouette (selv om hun vist snart er klar til at prøve en anden), Carsten endte med Ronan of the Wild og jeg med Mordrog. Derfor var jeg den eneste melee fokuseret karakter og det fik jeg udnyttet med en super start, hvor jeg smadrede alt og gik på den første blå imens de andre stadig primært nakkede grønne.

Den første blå blev dog min nemesis, da det var en eller anden åndsvag undead ting fra en expansion, som kun kunne få skade i ranged. Mordrog med 7 liv blev knockoutet og min tro følgesvend Cardinal Koth forlod mig. Imens brillerede Ronan med at blive knockoutet i sin første encounter og Silhouette blev også hårdt såret flere gange, så de bøvlede en del med at skrabe penge sammen til udstyr og allies. Efterhånden blev vi klar til de røde udfordringer og både min Mordrog og Manis Silhouette var klar til drage dræb imens Ronan var begyndt at lege med de blå. Min første drage var så High Lord Margaths genfærd og da jeg havde nakket den dukkede selveste High Lorden op.

Det blev en mindeværdig dyst hvor mine to halvdårlige allies kæmpede bravt for deres liv. Først slog min dværge ven en 19'er, da han minimum skulle bruge en 18'er (vi snakker 2 gange D10 her) og så slog min Griffon Wanderer en ren 20'er, da han skulle bruge en 19'er som minimum. Desværre var de taget med klodsede Mordrog på eventyr, så da han kunne afgøre hele lortet slog han spillets eneste dobbelt 1'er og missede... Derfor skulle vi ud i en combat round mere og det overlevede dværgen og vandreren ikke, men det gjorde Mordrog og han blev hyldet i det ganske land....

Som altid lidt for langt og som altid super fornøjeligt at tage på Runebound eventyr. Vi havde mikset nogle af de små expansions ind, hvilket var lidt hit and miss. Vi havde to små monster expansions med som ikke havde eventkort med, hvilket gjorde at der gik lang tid inden vi kunne refreshe adventure counterne og møde nye monstre uden at skulle bøvle fra den ene ende af kortet til den anden. Desuden var nogle af de blå undead monstre fuldstændig vanvittige. Til gengæld havde vi også taget nogle ekstra items og allies med og det gjorde at man kunne få familiars (som er en slags ekstra ally man kan have), hvilket var sjovt. Som altid manglede der noget som kunne booste range damage, hvilket gjorde livet surt for mine to medspillere. Jeg har alle de små udvidelser, så en aften når jeg keder mig, tror jeg at jeg skal have optimeret det market deck, så vi kun tager de fede ting med og gør livet lidt lettere for andre end melee eventyrere.

Hyggelig eftermiddag!
Last edited by Jonezy on Mon Jul 21, 2014 4:36 pm, edited 1 time in total.
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juli 2014

Post by Mik »

Jonezy wrote: Jeg har alle de små udvidelser [til Runebound, så en aften når jeg keder mig, tror jeg at jeg skal have optimeret det market deck, så vi kun tager de fede ting med og gør livet lidt lettere for andre end melee eventyrere.
Husk venligst at skrive om dine erfaringer, når du når så langt.
Image
Carlei
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 463
Joined: Mon Mar 04, 2013 3:27 pm
Location: Taastrup
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juli 2014

Post by Carlei »

Jonezy wrote:Igår driblede Mani og jeg 40 meter ned ad blokken og over til Carsten (Carlei). Planen var at spise noget frokost og så tage på Runebound eventyr, da Carsten var blevet vældig nysgerrig efter at få det prøvet efter at have set Merete, Mani og jeg spille det i sidste uge.

Hyggelig eftermiddag!
En rigtig hyggelig eftermiddag. Hvis spillet skal gå hurtigere skal det måske være muligt at stige i experience hurtigere. Eller som du selv foreslog at starte med mere guld så der kan handles lidt tidligere i spillet.

Er helt klart frisk på et nyt eventyr :)
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juli 2014

Post by Robert »

Fik prøvet KeyFlower hos Bugge i aften. Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal mene om det. Det tog lang tid (vi var 4), det er ret nørklet og vi havde en del regelspørgsmål. Men det skal prøves igen, måske med færre spillere.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
40crew
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 273
Joined: Tue May 06, 2014 2:49 pm
Location: Brøndbyøster

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juli 2014

Post by 40crew »

Fik spillet et par spil Castles of Burgundy med konen i går. I samtlige spil ind til videre har hun vundet, så nu ville jeg snyde lidt, og prøve det famøse bræt nr 8. Jeg tog en tidlig føring, og lå ret solidt igennem det meste af spillet, men til syvende og sidst vandt hun igen. Denne gang var udslaget hendes gule teknologi kort der gav hende absurd mange VP's til sidst.

Spillet efter prøvede vi nogle andre plader, og på grund af nogle uheldige bygninger på bordet, mislykkedes hendes strategi om et sæt af 8 forskellige bygninger, og så røg hendes moral og overblik. Jeg endte med at vinde med omkring 80 point!

Vi er stadig helt pjattede med dette spil. Håber dog at der en dag kommer et gentryk med bedre komponenter.
Image
User avatar
Myde
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 429
Joined: Mon Jan 28, 2013 4:25 pm
Location: Slangerup

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juli 2014

Post by Myde »

Jeg havde hyggeligt besøg i onsdags af Jon (Jonezy) og hans forlovede Mani, samt Carsten (carlei).
Det blev en super hyggelig dag med en hel masse spil, deriblandt flere versioner af Timeline, Splendor, Tobago, Mow, Romerbingo aka Rise of Augustus, Ave Cæsar og Love Letter. Hvis jeg har glemt noget må Jon rette mig, jeg logger ikke mine spil ;)
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juli 2014

Post by jondifool »

Var på Bastard Cafe i Huset i går , der er 3 uger med brædtspil i huset åbent fra 12 hver dag- og det løber indtil 9 august
https://www.facebook.com/BastardCafe?fref=nf
så stadig 14 dage at spille brædtspil i
Anyway der var godt besøgt i går med 100 mennesker ved 9-10 tiden om aftenen.

jeg fik fornøjelsen af at prøve Keyflower igen. Og det er jo et rigtigt godt spil. Kamel up var en god lille overraskelse. Spil som Kingsburg og For sale er jo fine gensyn.
Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 311 times
Been thanked: 185 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juli 2014

Post by Jonezy »

Myde wrote:Jeg havde hyggeligt besøg i onsdags af Jon (Jonezy) og hans forlovede Mani, samt Carsten (carlei).
Det blev en super hyggelig dag med en hel masse spil, deriblandt flere versioner af Timeline, Splendor, Tobago, Mow, Romerbingo aka Rise of Augustus, Ave Cæsar og Love Letter. Hvis jeg har glemt noget må Jon rette mig, jeg logger ikke mine spil ;)
Det var nemlig rigtig super hyggeligt med lækker hjemmelavet isdessert! :D Vi spillede også Africana og No Thanks, men ellers tror jeg at det lykkedes dig at få det hele med. Dejligt med de lette og hurtige spil, så man kan få spillet en masse forskelligt i løbet af sådan en herlig spildag.

Højdepunkterne var nok da der gik 'bash Merete' i den i Love Letter, så jeg kunne vinde den herligste sniger sejr; da Mani helt exceptionelt leverede 10 rigtige svar i træk i Timeline og dermed vandt 2 spil på stribe; da Carsten efter Mani havde pryglet os 2 gange i streg lavede den vildeste kombo i Rise of Augustus og løste 4 objectives på een gang; da den skat i Tobago, som alle de andre på nær mig havde andel i, indeholdt begge curses og ikke mindst da en episk uheldig kort kombo gjorde at jeg ikke nåede Kejsergade i Ave Caesar og dermed endte som løvemad.....

Splendor var som sædvanligt underholdende med en solid dosis randomness og i Mow lykkedes det Merete at hive færrest fluer hjem i dette meget randome lille ko kortspil (men det var ok for hun vandt ikke mere den dag...;)).

Som sagt, super hyggeligt! :)
Image
Post Reply