Hvad har du spillet i dag? - Juni 2014

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2014

Post by Robert »

chr88 wrote:
BlueSwan wrote:Igår aftes spillede jeg Castles Of Burgundy med Robert og Claus. Robert havde fået spilleplade #8 som forekom noget OP, eller også spillede han bare godt. :) I hvert fald vandt han klart.
Det kan sagtens være, at han spillede godt, men du har ret i, at board 8 generelt er en del bedre end de andre boards: http://boardgamegeek.com/thread/983959/ ... rd-based-o

Naturligvis afhænger det også af spillerne, og hvilke tiles der kommer ud med færre end 4p, men tendensen er klar. Så ja, board 8 er nok lidt for godt, i hvert fald hvis man er cirka lige gode - men så kan man jo give det board til en nybegynder og selv spile med board 1 eller et andet halvringe board. :)

Når det så er sagt, så kan alt jo ske, og min højeste score (264) kom faktisk i et 3p-spil med board 1, som generelt er det dårligste. CoB er virkelig et fantastisk spil og imho klart Felds bedste!
Det var (naturligvis) en kombination af begge dele.
Og det er helt klart et bræt der skal anvendes med forsigtighed.
Da jeg begyndte at spille CoB fik jeg lyst til at prøve andre bræt end startbrættet - nu hvor jeg har prøvet nogle hælder jeg mere til at alle bruger samme bræt. Får lidt lyst til at lave kopier af nogle af de andre bræt, så der er 4 af dem. Det burde kunne gøres i brugbar kvalitet med en laminering.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2014

Post by Sir William »

Kunne vælge mellem #1 og #2 brættet, valgte faktisk bræt #1 da start placeringerne på bræt #2 virke lettere "problematiske". Men Robert spillet sit bræt ganske godt og valgte de rigtige tiles.
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2014

Post by chr88 »

Robert wrote:
chr88 wrote:
BlueSwan wrote:Igår aftes spillede jeg Castles Of Burgundy med Robert og Claus. Robert havde fået spilleplade #8 som forekom noget OP, eller også spillede han bare godt. :) I hvert fald vandt han klart.
Det kan sagtens være, at han spillede godt, men du har ret i, at board 8 generelt er en del bedre end de andre boards: http://boardgamegeek.com/thread/983959/ ... rd-based-o

Naturligvis afhænger det også af spillerne, og hvilke tiles der kommer ud med færre end 4p, men tendensen er klar. Så ja, board 8 er nok lidt for godt, i hvert fald hvis man er cirka lige gode - men så kan man jo give det board til en nybegynder og selv spile med board 1 eller et andet halvringe board. :)

Når det så er sagt, så kan alt jo ske, og min højeste score (264) kom faktisk i et 3p-spil med board 1, som generelt er det dårligste. CoB er virkelig et fantastisk spil og imho klart Felds bedste!
Det var (naturligvis) en kombination af begge dele.
Og det er helt klart et bræt der skal anvendes med forsigtighed.
Da jeg begyndte at spille CoB fik jeg lyst til at prøve andre bræt end startbrættet - nu hvor jeg har prøvet nogle hælder jeg mere til at alle bruger samme bræt. Får lidt lyst til at lave kopier af nogle af de andre bræt, så der er 4 af dem. Det burde kunne gøres i brugbar kvalitet med en laminering.

Naturligvis! :D Og board 8 er jo heller ikke en garanti for sejr - det lyder også som om, du vandt sikkert. :)
Det er faktisk ikke en dum idé at printe de andre boards, så man kan konkurrere på helt lige fod - det vil jeg da nok også gøre. Jeg har selv fået printet "German board game championship 2013"-spillepladerne i super kvalitet, så det kan sagtens lade sig gøre.
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2014

Post by BlueSwan »

Robert wrote:Får lidt lyst til at lave kopier af nogle af de andre bræt, så der er 4 af dem. Det burde kunne gøres i brugbar kvalitet med en laminering.
God idé!
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2014

Post by BlueSwan »

chr88 wrote:
BlueSwan wrote:Igår aftes spillede jeg Castles Of Burgundy med Robert og Claus. Robert havde fået spilleplade #8 som forekom noget OP, eller også spillede han bare godt. :) I hvert fald vandt han klart.
Det kan sagtens være, at han spillede godt, men du har ret i, at board 8 generelt er en del bedre end de andre boards: http://boardgamegeek.com/thread/983959/ ... rd-based-o
Jeg havde bræt #4. Kan se at det ikke er blandt de stærke. Dog er Claus' bræt #1 endnu svagere.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2014

Post by Sir William »

Her til aften fik vi introduceret "Ghooost", både Ellen og William var vilde med det. Nemt at lære og ganske morsomt med muligheder for at være ond. Spillede begge spil med åbne kort.

Eneste minus er de danske regler, som har en del fejl og mangler som kan ødelægge en del. Så er det jo godt, at de norske er så meget bedre :D
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2014

Post by Mikkel »

Ticket to Ride!
Et spil jeg ikke rigtig havde regnet med jeg skulle prøve (togspil er ikke farvorit-genren), men jeg havde til opgave at skulle læse regler til et par spil som er købt ind til det bibliotek jeg arbejder på.

Sikke en kedelig opgave....... Er ellers ikke meget for at arbejde i min fritid ;)

Men, det var et rigtig spændene bekendtskab, og især for mine drenge på 7 og 9 år. Så det skal nok spilles et par gange mere inden det skal tilbage på jobbet og udlånes :D
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2014

Post by Larsine »

Onsdag kom Eik og Jens for at spille, og Larna ville også gerne spille med. Eik ville meget gerne prøve Ticket to Ride: Team Asia, så med 4 spillere var det oplagt. Vi trak lod om holdene og Eik og jeg skulle spille sammen. Larna, Jens og jeg beholdte 3 billetter hver, medens Eik beholdte alle 5 billetter. Jeg viste selvfølgelig min længste billet, for at vi hvor jeg var interesseret i at bygge. Eik vist og en billet, men det viste sig ikke at være den der var længst, men en der lå midt i mellem alle hans øvrige billetter. Derudover begyndte jeg at bygge i midten, for at vise hvilke byer jeg ellers var interesseret i at bygge gennem, medens Eik samlede togkort i stor stil. Jeg blev mere og mere frustreret, for Eik viste stort set ikke hvad han ville. På et tidspunkt er vi ved at nærme os to byer som vi skal have til at hænge sammen, men jeg har en billet til en by vi lige skal omkring, og jeg bygger derfor en lang strækning sydpå, som jeg så forventede at vi skulle hænge sammen med resten af ruten, men det syntes Eik ikke, og han byggede de to første byer sammen. Der resulterede i at da Larna og Jens havde brugt alle deres togvogne, sad Eik stadig med 12 vogne, og en masse togkort på hånden, og manglede stadig at færdiggøre en billet. Vi fik derfor ikke point for længste bane, og minus point for Eiks manglende billet. Vi fik dog point for at have lavet flest billetter. Slutresultatet blev at Larna og Jens vandt med 144 mod vores 142 point.

Laban var ankommet, og Lilli valgt at spille med, så vi fortsatte med endnu et spil Ticket to Ride: Team Asia. Ved lodtrækning skulle jeg spille sammen med Lilli, Laban med Jens og Larna med Eik. Lilli og jeg fik til gengæld vores system til at køre, vi viste fornuftige billetter, og byggede rigtig fornuftigt sammen. Larna havde problemer med Eik, og valgt derfor at bruge tid på at vise hendes øvrige billetter, hvilket hjalp lidt, men igen sad Eik med mange togvogne og togkort da spillet sluttede. Slutresultatet blev at Lilli og jeg vandt med omkring 240 point.

Bagefter spillede Laban, Jens, Eik, Lilli og jeg tre spil Family Business. Laban vandt det første. Jeg vandt det andet, og Lilli vandt det tredje.

Laban, Jens og jeg sluttede af med to spil San Juan (inkl. udvidelser), hvor jeg specielt i det første spil fik det til at fungere og vandt. I andet spil fungerede det også nogenlunde for mig, men Jens fik alligevel hevet en sejr hjem. Laban blev nummer 3 i begge spil.

I dag har været en rigtig hjemmedag, og jeg har fået spillet lidt med Lilli.

Først to spil Innovation, som Lilli aldrig havde prøvet før. et første spil vandt jeg stort, idet jeg fik domineret de første 6 perioder. Lilli nåede kun at dominere Diplomacy. Andet spil gik næste lige så godt, idet jeg nåede at dominere de første 5 perioder inden Lilli formåede at stoppe mig. Hun tog 6 periode, men det tog ikke lang tid før jeg fik point nok til også at tage 7. periode.

Her til aften spillede vi to spil Zooloretto (inkl. Exotic og Chameleon udvidelserne). Jeg vandt første spil med 52 point mod 45 point, men Lilli tog hævn i andet spil som hun vandt med 50 point mod mine 49 point.
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 311 times
Been thanked: 185 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2014

Post by Jonezy »

Det endte med at blive noget af en brætspilsdag igår.

Jeg havde en aftale i Slangerup hos Robert, hvor også Bugge og Jørn (kan ikke huske hans brugernavn herinde) dukkede op. Aftalen var at spille Automobile og Belfort og den viste sig at holde.

Vi startede med Automobile, som Robert allerede havde sat op til (og til min rædsel havde han også allerede valgt den orange farve, den lømmel...;)). Automobile er et rigtigt Martin Wallace spil med en ordentlig dosis number crunching, men med et solidt tema. Temaet er som navnet antyder, at bygge biler i 20'erne og 30'ernes USA og sælge dem for en profit, men man skal passe på med udbud og efterspørgsel, så man hverken får bygget for mange eller for få biler.

Vi nåede to spil. I første spil havde jeg stor succes med at få monopol på de billige biler. Jo længere fremme på brættet ens fabrik ligger, jo mere moderne er den og det giver grimme tabs kuber at være umoderne, hvilket så er en stor fordel for en billig bil fabrik som ligger med et stort hul op til den næste billig bil fabrik, som jeg vil tro meget sjældent kommer i spil i et 4-personers spil. Den vigtige fabrik nappede jeg og da Robert så samtidigt var så flink at lukke den eneste anden konkurrerende billig bil fabrik havde jeg et marked med stor efterspørgsel for mig selv, og det kunne selv jeg ikke forpurre, så jeg endte med en lidt pinlig sejr. Pinlig fordi, jeg havde misforstået at man fik penge for sine fabrikker til sidst og jeg havde sat hele min sidste tur op til at få lukket min fabrikker, så jeg kunne tjene penge på dem, hvilket jeg pev højlydt over. Det viste sig jo så bare at de actions, som jeg ikke skulle bruge på at lukke fabrikker kunne bruges på at bygge endnu flere biler til mit monopol marked og booom så havde jeg solgt 27 ud af 28 billig bras biler til stakkels intetanende amerikanere. :D

Andet spil var så en katastrofe fra min side, da jeg ville prøve nogle ting af og holdt mig fra det lukrative billig bras marked. Jeg troede at jeg kunne få en stor bid af medium markedet, men Robert og Jørn blev ved med at pumpe biler ud til det marked, så jeg tabte en masse i den kamp. Imens havde Søren sat sig på en god bid af både de helt dyre biler og billig bras markedet, hvilket han navigerede i så flot at han hev sejren hjem lige foran Jørn og Robert, imens Jons bilimperium halsede langt langt efter de tre andre.

Et rigtig Wallace spil og jeg måtte have hjælp af en lommeregner flere gange. Billig bræs bilerne virkede lidt for stærke i et 4-personers spil, men ellers hang temaet godt sammen og hvis man er til Wallace og økonomi spil, så er Automobile virkelig et bekendtskab værd. Jeg er ikke helt Wallace fanatic, men det er fedt nok at få prøvet nogle af hans spil en gang imellem.

Efter bil produktion og salg skulle vi så hjælpe en flok dværge, elvere og gnomer med at få bygget Belfort. Belfort er et solidt miks af worker placement og area control, hvor man ved hjælp af de bygninger man bygger, både får placeret sig i forhold til area control delen i byens distrikter og også får særlige individuelle steder til sine dværge, elver og gnom workers, som giver forskellige fordele.

Jeg byggede straks Bandits Guild, så de andre måtte betale mig, hvis de skulle røve, hvilket bare medførte at jeg det meste af spillet var banditten. Dette havde så både en synlig fordel i form af at sjæle ressourcer fra de andre, men også havde en stor meta spils fordel, der gjorde at de andre spillede mindre optimalt for at banditten ikke skulle stjæle deres ting. Ha! :D

Robert og Jørn havde nogle gode maskiner i gang i de bygninger, som de havde bygget imens Søren samlede workers og jeg fokuserede på banditten og area control elementet. Det lykkedes mig at have mange andenpladser i scoringsrunderne, hvilket nok var det afgørende, da slutscoringen endte med at give mig en kneben sejr lige foran Robert. Solid omgang worker placement og area control med fantastisk artwork, så særdeles tiltagende bekendtskab.

Vi takkede af for en særdeles hyggelig dag med gode spil og da jeg endelig efter en nedbrudt bus kom hjem til min lejlighed i Taastrup havde Mani gæster på besøg. Det var Line, Manis medstuderende, og hendes kæreste Jakob, som Mani havde hygget med det meste af dagen og blandt andet havde spillet Ave Caesar med. De ville så gerne prøve at spille Ticket to Ride, så jeg blev hurtigt overtalt til at forlænge min spildag med en omgang 1910 Ticket to Ride US version sammen med et par newbies.

Det var en stor succes og både Line og Jakob fangede hurtigt gameplayet (det gør alle jo med aller tiders klart bedste gateway spil!) og de drillede endda hinanden flere steder. Jeg var den eneste, som forbandt øst og vest og de store billetter endte med at give mig sejren tæt forfulgt af Line, som havde tæppebombet østkysten med ruter og fuldført en masse billetter der. De var helt begejstret over spillet og efter de var taget hjem fik Mani en sms med spørgsmål om, hvor man kunne købe spillet henne....:) Jeg tror sgu vi fik to nye medlemmer til vores fantastiske hobby der.... Herlig dag.
Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 311 times
Been thanked: 185 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2014

Post by Jonezy »

Fredag aften var os Taastrup drenge (Carsten (Carlei), Jan (Uhre), Steen (Stony) og jeg) samlet hos Steen, som havde gjort klar til monster flicking med Rampage. Rampage er jeg så stadig ualmindelig ringe til, da jeg absolut intet talent har for at flicke. Carsten var også ret dårlig, men han var til gengæld god til at kaste med bilerne og slå mine tænder ud. Jan brillerede i to omgange, da han først væltede en hel bygning ved at kaste med Carsten og senere væltede en hel bygning med en bil. Derfor var det også fuldt fortjent, at han vandt en storslået sejr. Det skal dog lige nævnes, at Steen stod for dagens flick, da han kunne flicke sit monster fra toppen af bygningerne og på tidspunkt lykkedes med at flicke sine poter igennem en bygning!! Det så syret ud.... Rampage skal ikke tages for seriøst og er hyggelig underholdning. Jeg føler dog stadig, at det burde være sjovere end det egentligt er, men det er stadig super originalt og anderledes.

Efter monster flicking kom Hansa Teutonica på bordet. Steen har vist spillet det en del, og Jan og jeg have prøvet det en enkelt gang før, og det kom i den grad til udtryk. Steen var den eneste, som fik bygget et solidt netværk og få opgraderet en nøgle, så han lavede mange point der. Jeg hev andenpladsen hjem langt langt efter Steen pga. jeg fik 9 bonus point på en af mine discs. Jan havde som den eneste anden fået bygget et netværk, men havde ikke fået gang i nøgleopgraderingerne, så han tog 3.pladsen og Carsten fik lov at prøve Hansa på den hårde måde. Hansa er sgu et solidt spil, dog noget utematisk, og der er mange måder at lave point på og mange måder at navigere på brættet på. Virkelig en klassiker!

Vi sluttede af med Concordia, hvor jeg tågede rundt i starten og havde svært ved at få gennemskuet hvad der var smart. Jeg valgte så af uransaglige årsager (måske bare fordi, at det var det første, som jeg genkendte som en strategi) at satse på de billige byer og få kort, som gav dem bonus. Så mens de andre kæmpede om vin og silke havde jeg gang i en massiv mursten og korn produktion. Det virkede som en klar taber strategi, da jeg aldrig fik lavet de helt store salg og sjældent kunne få de gode kort uden silke, men sørme om jeg ikke hev en pæn 3. plads foran næsen på Jan, så det ikke blev helt pinligt. Steen vandt selvfølgelig med en klar margen blandt andet på en massiv kombo af tilstedeværelse i provinser og provinskort. Det var et rigtig lærespil for mig, som dog gav mig en idé om de mange muligheder man kan følge i dette spil. Absolut positivt bekendtskab, som gerne må komme på bordet igen snart mens jeg har det frisk i erindringen, da jeg bøvlede lige lovlig meget rundt i dette spil.

Som altid en hyggelig aften med Taastrup-drengene.
Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2014

Post by netsapiens »

Jeg fik spillet Takenoko i går, og lur mig om jeg ikke bare er vild med det spil.
Det er ikke det mest strategiske, taktiske, bedste, flotteste eller noget som helst -ste spil overhovedet. Men stemningen og strategi-niveauet gør det simpelthen stadig til det spil jeg har prøvet som bedst demonstrerer hvorfor det er hyggeligt at samle familien om et brætspil.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 311 times
Been thanked: 185 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2014

Post by Jonezy »

netsapiens wrote:Jeg fik spillet Takenoko i går, og lur mig om jeg ikke bare er vild med det spil.
Det er ikke det mest strategiske, taktiske, bedste, flotteste eller noget som helst -ste spil overhovedet. Men stemningen og strategi-niveauet gør det simpelthen stadig til det spil jeg har prøvet som bedst demonstrerer hvorfor det er hyggeligt at samle familien om et brætspil.
Jeg har det på nogenlunde samme måde med Takenoko. Jeg kan ved gud ikke sætte fingeren på, hvorfor jeg holder så meget af det spil, da gameplayet egentlig ikke er specielt imponerende, men det må være fordi, at det bare er sådan et rigtig rart spil med pastel farver og nuttet pandabjørn... :)
Image
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2014

Post by jondifool »

tja at omkring Takenoko så er der vel bare at sig at MATAGOT GAMES slår til igen. Lækkert Tjek Nordwest passage. Tjek ORIGIN. Tjek CORTO MALTESE. ja selv deres Cappuccino er lækkert.
Spilmekanikkerne er ok men ikke suverene , men spillene er bare charmerende alligevel
Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2014

Post by netsapiens »

Mere familiespil i går. Vi fik testkørt "Going, going, gone", og det var forrygende sjovt. Der er mere i spillet end man tror udfra beskrivelsen, og man kan sagtens finde sig selv i en situation hvor man i ren panik smider om sig med penge. Der blev grinet meget på de to spil vi nåede, og det er vist lige det som spillet lægger op til.

Så gad ungerne ikke spille mere, så kæresten blev introduceret til Tash-Kalar, der som forventet var en kæmpe succes. Jeg kan rigtig godt lide det spil fordi det hanfler overraskende lidt om at smadre modstanderen og langt mere om at forfølge både taktiske og strategiske mål.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2014

Post by Larsine »

Fredag var første fredag i måneden, så jeg mødtes med Morten, Henrik, Rune og Martin. Rune og Martin havde længe snakket om Runes Game of Thrones, 2nd Edition, og nu skulle det være. Jeg har spillet GoT 2 gange før, og det har umiddelbart ikke været min form for spil, men jeg var parat til at give det en chance... Men nej hvor jeg fortrød. Mortens søn Paul spillede med, så vi havde fuldt hus. Da vi var nået til runde 3, havde Paul (Lanister) omringet Henrik (Greyjoy), og fra da af kom Henrik aldrig tilbage i spillet. Morten (Stark) havde stort set frit spil i nordpå, og først fra omkring runde 5 stødte han sammen med Rune (Baratheon), og de begyndte at holde hinanden tilbage. Rune (Baratheon) og Martin (Martell) lavede en fredsaftale, hvilket så betød at Martin (Martell) fik omringet mig (Tyrell), og fra runde 5 kunne jeg ikke gøre andet en forhindre Martin i at vinde. Så ved at Martin angreb og omringede mig sikrede han sig at jeg i hvert fald ikke vandt, men han sørgede også for at han ikke selv kunne vinde, da han skulle bruge meget energi på at forsvare sig fra mine forsøg på at komme ud. At Martin så havde masser af kampkort der selv når han tabte havde en effekt, gjorde det nærmest umuligt for mig, var absolut ikke sjovere. Efter 6 timer var det endeligt overstået, og Paul tog sejren med 6 borge. I løbet af de sidste 3 runder havde både Paul, Rune og Morten dog alle chancen for at indtage den 7. borg så vi kunne havde stoppet spillet tidligere, men det lykkedes dog desværre ikke.

Det var så treedie og sidste gang jag har spillet GoT. Men hvorfor er det så at jeg synes at det er et kedeligt spil? Der er masser af mekanismer som jeg synes fungere godt. Det er interessant at man skal vælge hvornår man vil bruge de forskellige kampkort. Det giver et taktisk godt valg. Skal jeg bruge det stærke kort nu, eller bluffer min modstander? Er det en vigtig kamp at vinde, eller vil jeg heller overgive mig her, for at vinde et andet sted? Alt sammen interessant, men de forskellige huses kampkort har evner som, efter min mening, er alt for forskellige. Nogle virker selvom man taber, medens andre kun virker hvis man vinder, og det virker bare ikke velbalanceret. F.eks. har Martell et kort der skubber en af modstanderne influence tracks ned i bunden, selvom de taber, og et andet der gør at selvom de taber, må vinderen ikke indtage landet. Hvis man så står ved siden af Martell, oplever man gang på gang at man vinder et slag, men man taber noget andet alligevel! Det kan godt være at det passer med bøgerne, men velbalanceret er det i hvert fald ikke? Tilfældighederne i hvilke Westeros kort der kommer. Det kan godt være at det er ens for alle spillere, men det gør spillet alt for kaotisk, efter min mening. Vi skulle byde på influence track masser af gange i starten af spillet, og så lige pludselig ikke i 6 runder i træk. Vi skulle muster mange runder i træk, og så ikke igen i lige så mange runder. Vi blev angrebet af wildlings i starten, hvor de hele tiden kun nåede op på styrke 2, og så i sidste runde med styrke 12, ingen af tingene var særligt besværligt eller farligt. Henrik sad effektivt ude i 3 timer, selvom han havde lidt enheder, men i effekt kunne han lige så godt have været slået ud. Jeg var også uden for reel indflydelse i 2 timer, med mindre jeg havde lagt mig om på ryggen og ladet Martin indtage mine borge, hvilket havde betydet at jeg nemt kunne have været kingmaker, og jeg bryder mig ikke om spil med mulighed for kingmaker.

Og så tog det bare alt for lang tid. Effektivt tror jeg vi spillede 5 timer. Måske er det bare vores spillegruppe og det kan sikkert gøres hurtigere, men det når jeg aldrig at opleve.
Post Reply