Månedens spiloplevelse marts 2014

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Månedens spiloplevelse marts 2014

Post by BlueSwan »

You know the drill...

Jeg fik spillet 27 spil i denne måned. Mest bemærkelsesværdigt er at jeg ikke fik spillet Android: Netrunner én eneste gang. Der har ellers været rigeligt med turneringer i København, men jeg har været forhindret hver eneste gang. :(

6x No Thanks!
5x Rat Hot
2x 7 Wonders
2x Caverna: The Cave Farmers
2x El Grande
2x Macao
2x Mage Wars
1x Airlines Europe
1x Love Letter
1x Tigris & Euphrates
1x Lost Cities
1x Railways of the World
1x RoboRally

De med blåt markerede spil var nye for mig, så jeg fik afprøvet en del af mine hidtil uspillede spil.

Faktisk vil jeg sige at samtlige de nye spil jeg fik spillet var gode. Det er vanskeligt for mig at vælge et enkelt af dem ud som den bedste spiloplevelse. Måske Tigris & Euphrates, som jeg synes var et meget intenst spil, men jeg var også meget glad for Macao og El Grande.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse marts 2014

Post by Mik »

23 spil blev det til i marts:

5x Shadowrift
3x The City
3x Pathfinder Adventure Game
2x Around the World in 80 Days
2x Descent: Journeys in the Dark
2x Tzolk'in: Tribes & Trophies

Florenza: the Card Game
Bruxelles 1893
Glass Road
Keyflower: the Farmers
Sankt Petersborg
Sentinels of the Multiverse: Vengeance


Alle 12 spil kommer absolut på bordet igen, men det kommer nok ikke bag på nogen at jeg har været særlig glad for Shadowrift - og jeg glæder mig til snart at være ejer af mit eget eksemplar.
Image
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Månedens spiloplevelse marts 2014

Post by Robert »

6x No Thanks!
2x Pathfinder Adventure Card Game: Rise of the Runelords – Base Set
5x Pathfinder Adventure Card Game: Rise of the Runelords – The Skinsaw Murders Adventure Deck
4x Commands & Colors: Napoleonics Expansion #3 – The Austrian Army
2x Commands & Colors: Napoleonics Expansion #1 – The Spanish Army
2x Amerigo
2x The City
2x D-Day Dice (solo)
1x Caverna: The Cave Farmers
1x Old Men of the Forest
1x Railways of Europe
1x RoboRally
1x Tigris & Euphrates

Tigris & Euphrates var helt klart det mest interessante nye bekendtskab. Jeg brokkede mig en del mens vi spillede fordi jeg ikke forstod reglerne og flere gange prøve at gøre ting der ikke var lovlige, men det er i virkeligheden et meget elegant design. Knizia når han er bedst.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Sveinmain
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 162
Joined: Sun Nov 21, 2010 11:11 pm
Location: Jørpeland, ikke langt fra Stavanger-Norway
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse marts 2014

Post by Sveinmain »

Ny rekordmåned da hele 64 spill ble spilt. Takk til Sveinmain junior som fikk Escape, og til MidWinter7 Norges beste brettspillfestival i Haugesund. Jeg fikk spilt følgende spill denne måned med nyheter i rødt!

Escape: The Curse of the Temple x 18. 6/10
King of Tokyo x 5. 6/10, med barn 10/10
Ab in die Tonne x 4. 8/10
Chess x 2. 6/10
Ghost Blitz x 2. 5/10
Kingdom Builder x 2. 8/10
Mad City x 2. 7/10
No Thanks! x 2. 7/10
Pirate Versus Pirate x 2. 9/10
Qwixx x 2
Trains x 2. 9/10
7 Wonders: Cities+ Leaders 3/10
Australia. 6/10
Coal Baron 8/10
Coney Island 4/10
Diamant 7/10
Eclipse +Eclipse: Ship Pack One 2/10
Karnickel 4/10
Las Vegas 8/10
London 9/10
Love Letter 6/10
Mush! Mush!: Snow Tails 2 7/10
Nauticus
10/10
Pickomino 7/10
Santa Cruz 7/10
Snowdonia 6/10
Steam Park
. 4/10
Trans Europa 8/10
Vikings 8/10
Wilderness 7/10

Månedens spill er: Nauticus. Et meget engasjerende båtbyggespill av Kramer og Kiesling!
2. plass: Pirates vs. Pirates. Et glimrende 3 mannsspill med mye backstabbing. Skjov!!!
3. plass: Trains. Dominion men mye mer logisk da det foregår i dag og med bygging også på brett.
63. plass: 7 wonders city og leaders. Gjør 7 wonders til et laaangt og kjedelig spillzzzzz.
64. plass: Eclipse. Spilte svart rase og tapte første krig. Med lav inntekt og uten å finne ny inntekt på brettet ble det kun 2 handlinger pr. runde mot opptil 7 av de andre spillerne. Først i runde 8 tok økonomien seg opp og jeg fikk flere handlinger, men da var spillet slutt. Tok 4,5 timer å se på!
Danacup 23-28 juli 2018 - Hvem blir med å spiller brætspill???
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse marts 2014

Post by Larsine »

39 spil blev det til i marts måned:

Groo: The Game (inkl. Expansion Set) x 5
Where Art Thou Romeo? x 5
Memoir '44 x 4
We Didn't Playtest This: Legacies x 4
Ave Caesar x 3
Heckmeck Barbecue x 3
The City x 2
Lords of Waterdeep x 2
Qwirkle x 2
Top Race x 2
San Juan (inkl. udvidelser) x 2
Briefcase (inkl. udvidelser) x 2
Five Crowns x 1
GOSU x 1
Love Letter x 1

Spil med rødt er nyheder, men der er ikke nogen af dem der blver månedens spil.

Udvidelsen til Groo er meget sjov, og gør at man nu kan møde alle personer fra Groos univers, og hvis man er en fan af Sergio Aragones så er det jo et must, men spillet har en lidt for pludselig afslutning, og mangler lidt muligheden for at opbygge sin by lidt af gangen.

Where Art Thou Romeo? burde være lidt mere spil end det altid ender med at være. jeg har en ide om at det godt kan blive et spil, men så skal man altså ændre lidt på reglerne.

Memoir '44 er altid et godt spil, og jeg ærger mig faktisk over at mine nuværende onsdagsspiller er så stabile som de er, for så før jeg ikek spillet dette spil nok.

We Didn't Playtest This: Legacies skal absolut ikke spilles med seriøse spillere... hvilket jeg faktisk prøvede :-(

Ave Caesar er jo altid godt, og det ender med at ryge i bilens bagagerum til Djengis Con.

Heckmeck Barbecue er brætspilsudgaven af Heckmeck, men jeg er ikke sikker på at det er bedre end den original udgave.

Qwirkle i rejseudgaven er simplethen noget nær det perfekte rejsespil. Jeg skal bare lige huske at lægeg en lille blok og en skriver i tasken.

GOSU kunen jeg godt tænke mig at spilel igen, men jeg er ikke sikker på at det skal være med de samme spillere, for spillet skal altså spilles lidt hurtigere end de gjorde.

Så det ender med at Qwirkle bliver månedens spil for mig.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse marts 2014

Post by Frouvne »

I marts måned kom jeg kun til at spille seks forskellige spil og de fem af dem endda kun en enkelt gang. Til gengæld spillede jeg det sjette 23 gange. Og selvom alle de øvrige var virkeligt gode spil, bliver det AbluXXen, der blev månedens spiloplevelse for mig. Det er et spil, jeg vil kunne spille med mange forskellige mennesker, det går rimelig hurtigt og så er der lidt mere dybde i det, end måske lige i første omgang lægger mærke til. Så ligesom Sveinmain løber et spil af Michael Kiesling og Wolfgang Kramer med titlen for mig. Og så bliver jeg da også nødt til at få prøvet Nauticus. Det virker umiddelbart som om de to herrer stadig er i god form selvom karakteren af deres spil er lidt anderledes - mere afslappet? - end tidligere.

AbluXXen - 23
Le Fantôme de l'Opéra
Innovation
Puerto Rico: Limited Anniversary Edition
Star Wars: Epic Duels
Terra Mystica
frouvne, administrator

Image
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Månedens spiloplevelse marts 2014

Post by digter »

The Resistance 6
Innovation 3
Bang! The Bullet! 2
BattleLore (Second Edition) 2
Ca$h 'n Gun$ 2
Telestrations 2
Conquest of Planet Earth inkl. udvidelse 1
Pathfinder Adventure Card Game: Rise of the Runelords – Base Set 1
Piece o' Cake 1
Rampage 1
Smash Up inkl udvidelse #1 1
Tikal 1
Tobago 1
Twilight Struggle 1
Ultimate Werewolf: Inquisition 1
World Without End 1

28 spil i marts.

Ikke det store at skrive. Månedens oplevelse var Innovation, som jeg prøvede med 3 for første gang. Det var vildt, kaotisk og virkelig godt! Månedens overraskelse var World Without End, som var bedre end forventet. Jeg er ikke sikker på genspilningsværdien, men på den positive side, så var spilletiden ret kort. Pathfinder virkede egentlig fint nok, men jeg kunne godt have ønsket mig lidt mere historiefortælling ala Mice & Mystics. Rampage var et sjovt bekendtskab men virkelig tilfældigt og nok ikke noget der holder til gentagne spil. Det tiltrækker folk og har en hvis "wow-effekt", så det er ret fedt at have med til personer der ikke har prøvet det før og sammen med børn har det nok også sin berettigelse.
Image
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Månedens spiloplevelse marts 2014

Post by chr88 »

Pga. diverse omstændigheder har jeg ikke været så aktiv hverken her eller i "New to You"-geeklisten på BGG, men det ændrer sig fra denne måned, hvor jeg får fulgt op på nogle hængepartier!

Marts blev faktisk den måned, jeg fik spillet allermest i, 125 spil... Men som det fremgår af listen, er der mange fillers samt mange korte spil... Hvis jeg lige skimmer, er det jo faktisk kun Eclipse, Clash of Cultures og Sigismundus Augustus, der tager lang tid, og yderst få spil har taget mere end en time. Derudover har jeg spillet lidt med drengene på mit frivillige arbejde samt haft en hel del spilleaftaler, så det trækker jo gevaldigt op. April bliver også en god måned ift. antal spil, men så skal det nok falde igen. Nå ja, og så er det også værd at bemærke, at af de nye spil jeg fik spillet, var der virkelig ikke mange rigtig gode!

One Night Ultimate Werewolf 10
No Thanks! 6
Ave Caesar 5
Go 5
Hansa Teutonica 5
The Downfall of Pompeii 4
Forbidden Desert 4
Incan Gold 4
Kingdom Builder 4
RinglDing 4
Win, Lose, or Banana 4
Agricola: All Creatures Big and Small 3
Arkadia 3
Ascension: Chronicle of the Godslayer 3
Concept 3
Factory Fun 3
Glenn Drover's Empires: The Age of Discovery 3
König von Siam 3
Pathfinder Adventure Card Game: Rise of the Runelords – Base Set 3
Ticket to Ride Map Collection: Volume 2 – India & Switzerland 3
Il Vecchio 3
1960: The Making of the President 2
Carcassonne 2
Caverna: The Cave Farmers 2
Commands & Colors: Ancients 2
Coney Island 2
Five Crowns 2
Sleuth 2
Survive: Escape from Atlantis! 2
Taluva 2
Agricola 1
Bohnanza 1
Can't Stop 1
Category 5 1
Clash of Cultures 1
Claustrophobia 1
Dead Panic 1
Eclipse 1
El Grande 1
Jungle Speed Safari 1
Kemet 1
Kingdoms 1
La Boca 1
Navegador 1
Origin 1
Pandemic 1
Pit 1
Reef Encounter 1
Ricochet Robots 1
Sigismundus Augustus: Dei gratia rex Poloniae 1
Spot it! 1
Troyes 1

Det bedste af ovenstående spil er naturligvis Agricola, men det ved alle jo. Det bedste nye spil/oplevelse må dog være Age of Empires 3 eller 1960: The Making of the President. Af de ringere spil må nævnes Origin, der er pænt random ift. kortene, "Win, Lose, or Banana", der jo ikke er noget decideret spil (men heldigvis kun tager 10-30 sekunder, så det kan vel spilles igen), Dead Panic som bare ikke er et coop for mig (var heller ikke fan af Castle Panic), Sigismundus som er aaaaaalt for langt og lidt for meget at man kan vælge hvilken spiller man vil angribe, og den spiller kan blive crippled fra starten af, og så selvfølgelig Pathfinder, som må være et af de mest overhypede spil længe! Der er jo vitterligt næsten ingen beslutninger i det spil, og det går basically bare ud på at trække et random kort og slå en terning for et skillcheck og så se, om man klarer/får kortet eller ej...
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Månedens spiloplevelse marts 2014

Post by digter »

chr88 wrote: Marts blev faktisk den måned, jeg fik spillet allermest i, 125 spil...
Mother#%&"% :)
Image
Post Reply