Månedens spiloplevelse - Februar 2014

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Månedens spiloplevelse - Februar 2014

Post by Frouvne »

Jeg lægger gerne ud med at resumere hvilke spil jeg fik spillet i løbet af februar: Patchistory, Twilight Struggle og Descent: Journeys in the Dark (Second Edition). Det var det! Til gengæld blev Descent: Journeys in the Dark (Second Edition) spillet 10 gange, så alt i alt er jeg godt tilfreds med hvad der blev spillet i denne måned. Lutter gode spil! Patchistory fortjener bestemt mange flere gennemspilninger og det var en sand fornøjelse at få støvet Twilight Struggle af. Descent: Journeys in the Dark (Second Edition) løber dog med hæderen i denne måned. Det er elegant simplificeret fra sin forgænger og der er stort potentiale for gode-oplevelses-spil!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - Februar 2014

Post by Mik »

6x Pathfinder Hook Mountain Massacre + Skinsaw Murders
2x Descent Journeys into the Dark + Lair of the Wyrm
2x Eldritch Horror

A Study in Emerald
Castles of Burgundy
Snowdonia: Blaenau Ffestiniog
Terra Mystica
Tzolk'in: Tribes & Prophecies


Det blev til 15 spil i februar, hvoraf "Et Studie i Smaragd" var en behagelig overraskelse.
Men ellers var alle spil gode oplevelser - selv Snowdonia-scenariet som ellers ikke kan anbefales for 3 spillere. Det bør spilles af 2 eller 4.
Image
Johannesson
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 22
Joined: Wed Nov 19, 2008 11:27 pm
Location: Hvidovre

Re: Månedens spiloplevelse - Februar 2014

Post by Johannesson »

24x Pathfinder Adventure Card Game
2x Friday
2x Last Will
2x Shadowrift
2x Tsuro
1x Descent: Journeys in the Dark (Second Edition)
1x Eldritch Horror
1x Euphoria: Build a Better Dystopia
1x Legacy: Gears of Time
1x Rampage
1x Small World
1x Snowdonia
1x A Study in Emerald
1x Terra Mystica
1x Tzolk'in: The Mayan Calendar


Shadowrift var månedens mest spændende oplevelse, og jeg håber at spille mere Shadowrift i fremtiden.
Legacy: Gears of Time var også meget interessant, men desværre skal alle spillerne kunne overskue teksten på en stor mængde kort, hvilket vil sige at nogle af spillerne skal læse på hoved.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse - Februar 2014

Post by Larsine »

Guildhall x 8
San Juan (inkl. udvidelser) x 4
Ave Caesar x 3
Mississippi Queen x 3
The City x 2
King of Tokyo x 2
Mord im Arosa (Mystery Hotel) x 2
Ticket to Ride x 2
Airships x 1
Battlestar Galactica (inkl. diverser udvidelser) x2
Steam Park (inkl. Essen Cards) x 2
Bohnanza (inkl. udvidelse) x 1
Kolejka x 1
Love Letter x 1
Saint Petersburg x 1
Thurn and Taxis: Power and Glory x 1

Nyheder står med rødt, og af dem kunne jeg bedst tænke mig at prøve Steam Park igen, og få mulighed for at spille med de fulde regler hvor teltene giver forskellige bonuser frem for bare at give 3 point hver.
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Månedens spiloplevelse - Februar 2014

Post by digter »

BattleLore (Second Edition) 4
The Resistance 2
Star Wars: X-Wing Miniatures Game 2
Agricola 1
Airlines Europe 1
Archipelago 1
Biblios 1
Guildhall 1
Innovation 1
Love Letter 1
Magic: The Gathering 1
Mall of Horror 1
Memoir '44: Overlord 1
Mice and Mystics 1
The Settlers of Catan 1
Smash Up 1

21 spil i marts. Jeg synes godt nok det er svært at at komme ud og spille, når der er kommet en lille ny en herhjemme, SOM ALDRIG SOVER! De fleste af mine spil har derfor været sammen med familien. I det henseende fungerer Battlelore 2nd ed. og innovation rigtig godt. Hvis der er andre der har gode forslag til 2-mands spil på 1-2 timer og en masse interaktion, så må godt sige til.

Apropos Battlelore, så er det også månedens spil for mit vedkommende. Selvom det umiddelbart virker som om at det betyder ret meget hvilke scenariekort man trækker (Nogle kort virker LANGT bedre end andre pt.), så fungerer spillet rigtig godt og er indtil videre et stort hit herhjemme(bedre end memoir 44, som er det eneste andet krigsspil med samme system, som jeg har prøvet.), især fordi man får følelsen af et rigtigt miniaturespil på under 2 timer. Med et baby der er dårlig til at sove er det et stort plus!

Månedens skuffelse går til Mall of Horror og Memoir 44: Overlord. Mall of Horror var aaaalt for langt og mens præmissen er god, så fungerer det bare ikke mekanisk - i hvert fald ikke for den gruppe jeg var med i. Memoir 44: Overlord virker rigtig fedt på papiret, men i realiteten forlænger det blot spillet unødvendigt meget og fjerner en del af beslutningsgrundlaget for hver enkelt spiller. Jeg er glad for at have prøvet det, men ikke noget jeg vil opsøge igen.

Arilines Europe og Guildhall var sådan lidt.. meeh.. Dem skal jeg lige have prøvet noget mere, før jeg kan komme med en endelig dom. Archipelago var en god oplevelse, men venter også her med den endelige bedømmelse. Et spil jeg dog meget gerne vil prøve igen.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse - Februar 2014

Post by Larsine »

digter wrote:Memoir 44: Overlord virker rigtig fedt på papiret, men i realiteten forlænger det blot spillet unødvendigt meget og fjerner en del af beslutningsgrundlaget for hver enkelt spiller. Jeg er glad for at have prøvet det, men ikke noget jeg vil opsøge igen.
Jeg har ikke selv prøvet at spille Overlord, for I min optik er det fede ved Memoir 44 netop at det kan spilles på kort tid, og min vurdering er umiddelbart også at Overlord bare bliver et længere spil med mere af det samme. Men der er rigtig mange på BGG der siger at når først man har spillet Overlord, vil man aldrig gå tilbage til almindelig Memoir 44.
User avatar
retry
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 34
Joined: Sat Jul 19, 2008 10:10 pm
Favoritspil: Combat Commander; Commands & Colors: Ancients; Commands & Colors: Napoleonics; Memoir '44; Battle Cry; BattleLore; Go; Claustrophobia
Location: Farum
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - Februar 2014

Post by retry »

Jeg har spillet Overloard-scenarier nogle gange, hvor vi blot var to spillere. Indlevelsen er måske bedre end i almindelig Memoir '44, simpelthen fordi kortet er større. Og så er man jo nærmest tvunget til at tænke strategisk, når der hele tiden aktiveres enheder i mere end ét område.
Larsine wrote:... Men der er rigtig mange på BGG der siger at når først man har spillet Overlord, vil man aldrig gå tilbage til almindelig Memoir 44.
"Rigtig mange" er måske så meget sagt, synes jeg. Men der er især én bruger på BGG, som uafladeligt lufter netop det synspunkt, oftest helt uden relevans i sammenhængen.
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Månedens spiloplevelse - Februar 2014

Post by JoelP »

Jeg synes helt klart Overlord er den ultimative måde at spille MM44 på, men... Det er lige så meget på grund af gruppe dynamikken, team playet, der er når man spiller 4 mod 4. Kunne derfor aldrig forestille mig at jeg gad spille 1 mod 1. Så ryger hele aspektet med at man som overlord sidder og bider negle, fordi man har en storslået plan, men kun kan snakke med 1 af undergeneralerne per runde. Spillet får også lidt længere tid til at udvikle sig (Overlord tager mellem lidt under 2 timer til 4 timer afhængig af spillerne og scenariet), så spillet får lidt bedre tid til at udvikle sig, hvilket i min erfaring giver en mere dynamisk 'krigsfornemmelse', når man blander det med kaoset når 4 mennesker skal samarbejde. Men det er i høj grad afhæningigt af at man er til teamspil, så man kan samles på de 2 sider til high-fives, samarbejde og stemning.

EDIT: men jeg går meget gerne tilbage og spiller alm MM44 (eller endnu bedre BreakThrough), kan ikke se hvorfor det ene skulle udelukke det andet.
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Månedens spiloplevelse - Februar 2014

Post by JoelP »

Hmmn la mig se, hvad har jeg selv spillet

Caverna: Ikke helt lige så godt som Agricola. Lidt synd at de har droppet kortene og spændingen er ikke helt i top på samme måde, da det er super nemt at fodre sine dværge. Men bedre som 4-5 mands spil, da det går lidt hurtigere når man ikke er så presset, til gengæld floppede det lidt som 2-3 personers spil (hvor jeg synes Agricola skinner bedst). Men alle andre er mere begejstrede for Caverna end Agricola, så mon ikke det kommer på bordet igen. Det må det meget gerne. Var ret vild med den måde minerne fungerer på, og i det hele taget det spatiale aspekt.

Battlelore 2nd ed: Shit det er godt. Kan virkelig godt li den måde de forskellige units føles helt forskellige på og fokuset på area control og objectives frem for bare at smadre units. Spænding til stort set sidste blodsdråbe. Det er rigtigt at det ikke er alle scnearierne, som er lige nemme at score point på, men da man jo ikke kan vælge frit, synes jeg ikke det er det store problem. Jeg er nok også, indrømmmet, en spiller, der hellere vil eksperimetere lidt og opdage spillet, end en som bare vælger det jeg ved jeg kan vinde med. Kom så med den Undead hær, FFG efter sigende har i kulisserne!

Battles of Westeros: Lidt (meget) i samme boldgade, og dog alligevel helt anderledes. Hvor BL2 er commands and colors uden farver, er BoW commands and colors uden Left-center-right. Føltes mere som et 'rigtigt' wargame, og oplevelsen var rigtig god. Næsten lige så godt som BL2.

Gravwell: en masse gange. Super abstract game. En slags Robo Rally opdateret til 2010erne

Zombicide: Synes det blev lidt for nemt, når man kom op i ultrared og kunne bruge de supervåben, det gir adgang til

Lords of Waterdeep: fik endelig prøvet med udvidelsen, og det er da et must have med det spil. Blev lige pludselig meget mere atraktivt, og stadig lige nemt at introducere nye spillere til

7 Wonders: dejligt at få spillet det igen. Desværre har dem, jeg normalt spiller med nok efterhånden fået nok af det

Cutthroat Caverns: kæmpe succes med drengene fra arbejdet. Tak til Claus for introduktionen til det spil

Robo Rally: Havde helt glemt hvor sjovt det er at tabe det spil

Eldritch Horror: har stadig ikke vundet, hvor reglerne blev spillet korrekt. Men stadig underholdende som 2-3 spiller spil. Med flere falder pacingen lidt fra hinanden

Targi: nyklassiker. Det er altid en god oplevelse. Har fået resource-tokens i fimo af en veninde i fødselsdagsgave

Forbidden Desert: meget bedre end Forbidden Island og hurtigere end pandemic

Glastonbury: overset lille perle, en slags memory for voksne. Jeg er mega dårlig til det, men det fascinerer mig

Divinare: endnu en overset perle. Fantastisk deduktions/bluff-spil, fungerer super med alle spillerantal

Keyflower; efterhånden en af mine yndlings-euros. Masser af interaktion, fungere fint med 2-4 (og sikkert flere) spillere, og er ret hurtigt at spille

Nations: Fik endelig prøvet med flere end 2, og det er ved at være et af mine bedste Essen 13 køb (sammen med keyflower).

Puzzle Strike: Sparker stadig dominions røv.

Händler der Karibik: Burde blive lige så stort i kortspilland som The City, når det bliver udgivet som Port Royal senere i år. Det bedste korte kortspil sammen med Sushi Go. Men jeg blev heller aldrig bidt af The City-feberen

Race for the Galaxy: Alien Artifacts; Har stadig ikke spillet med Orb minispillet, men udvidelseskortene er de bedste siden grundspillet blev udgivet. Så resten af udvidelserne er sendt på pension

Yomi: Taber altid i dette sten-saks-papir spil, men det er altid sjovt og hurtigt

Edit: Hov havde vist ikke rigtigt nogen dårlige spiloplevelser i februar. Ikke dårligt! Bedst var BattleLore 2nd ed og Nations
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Månedens spiloplevelse - Februar 2014

Post by Robert »

Min høst i februar var lidt blandet:

7x Pathfinder Adventure Card Game: Rise of the Runelords – Base Set
4x For Sale
2x Nations
2x Railways of the World
1x Commands & Colors: Napoleonics Expansion #3 – The Austrian Army
1x Le Havre
1x Railways of Norh America
1x RoboRally
1x Snowdonia
1x Steel Driver

Pathfinder er nok det mest interessante nyere bekendtskab. Jeg har spillet det med Sir William, og det er helt fint, men jeg vil tro at det er anderledes hvis man er flere. Vi har været lidt i knibe enkelte gange, men ikke haft nogen situationer vi ikke kunne redde med en smule opfindsomhed.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Månedens spiloplevelse - Februar 2014

Post by digter »

JoelP wrote:Jeg synes helt klart Overlord er den ultimative måde at spille MM44 på, men... Det er lige så meget på grund af gruppe dynamikken, team playet, der er når man spiller 4 mod 4. Kunne derfor aldrig forestille mig at jeg gad spille 1 mod 1. Så ryger hele aspektet med at man som overlord sidder og bider negle, fordi man har en storslået plan, men kun kan snakke med 1 af undergeneralerne per runde. Spillet får også lidt længere tid til at udvikle sig (Overlord tager mellem lidt under 2 timer til 4 timer afhængig af spillerne og scenariet), så spillet får lidt bedre tid til at udvikle sig, hvilket i min erfaring giver en mere dynamisk 'krigsfornemmelse', når man blander det med kaoset når 4 mennesker skal samarbejde. Men det er i høj grad afhæningigt af at man er til teamspil, så man kan samles på de 2 sider til high-fives, samarbejde og stemning.

EDIT: men jeg går meget gerne tilbage og spiller alm MM44 (eller endnu bedre BreakThrough), kan ikke se hvorfor det ene skulle udelukke det andet.
Jeg kan forestille mig at oplevelsen bliver bedre med en anden gruppe. Jeg spillede med både komplette nybegyndere, en tidligere Danmarksmester og så var der nogen jeg ikke kendte særlig godt, så det var en noget broget flok. Vi spillede også med at der ikke var nogen form for kommunikation mellem generalen og de andre spillere overhovedet (Jeg aner i øvrigt ikke hvad der er rigtigt ifølge reglerne), så det kan måske også have haft betydning. Det virkede i hvert fald endnu mere kedeligt at være general
JoelP wrote:
Battlelore 2nd ed: Shit det er godt. Kan virkelig godt li den måde de forskellige units føles helt forskellige på og fokuset på area control og objectives frem for bare at smadre units. Spænding til stort set sidste blodsdråbe. Det er rigtigt at det ikke er alle scnearierne, som er lige nemme at score point på, men da man jo ikke kan vælge frit, synes jeg ikke det er det store problem. Jeg er nok også, indrømmmet, en spiller, der hellere vil eksperimetere lidt og opdage spillet, end en som bare vælger det jeg ved jeg kan vinde med.
Jeg kan skam også godt lide at eksperimentere, men jeg synes ikke at muligheden for at eksperimentere nødvendigvis behøver at udelukke at et spil er balanceret. Og nu mener jeg IKKE at Battlelore 2nd ed. er ubalanceret, for jeg har kun spillet det et håndfuld gange.
Du har ret i at man ikke selv kan vælge hvilket scenarie man vil spille, men man får trods alt 3 ud af 9 at vælge imellem hver gang, så muligheden for at vælge "de nemme" scenarier er ret stort imo.

Det skal dog tilføjes, at jeg i går vandt med et scenarie der på papiret ville give færre VP hver runde end min modstanders, så det kan også være at jeg er helt forkert på den :)
Image
User avatar
Sveinmain
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 162
Joined: Sun Nov 21, 2010 11:11 pm
Location: Jørpeland, ikke langt fra Stavanger-Norway
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - Februar 2014

Post by Sveinmain »

28 spill i februar:

Game Qty
King of Tokyo 8
Ab in die Tonne 3
Tiki Topple 3
Chess 2
Bang! The Dice Game 1
Blueprints 1
A Brief History of the World 1

Dice Town 1
Dominion 1
High Society 1
Jungle Speed: Rabbids 1
Kampen om Fredriksten 1
The Pillars of the Earth 1
The Pillars of the Earth: Expansion Set 1
Québec 1
Stratego Card Game 1


Nyheter i rødt
Beste spill denne måneden var gjensynet med The Pillars of the Earth med 5 spillere. Veldig kjekt!
2. Plass: Quebec, en unik mekanisme gjør dette til et bra spill :D
3. Plass: king of Tokyo og Roskis(Ab in die tonne), som min sønn har fått dilla på.
28. Plass:Blueprints
Danacup 23-28 juli 2018 - Hvem blir med å spiller brætspill???
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Månedens spiloplevelse - Februar 2014

Post by Stunke »

digter wrote:...
21 spil i marts. Jeg synes godt nok det er svært at at komme ud og spille, når der er kommet en lille ny en herhjemme, SOM ALDRIG SOVER! ...
'tror jeg har spillet 10 gange paa 5 maaneder. Det lyder som om det gaar meget godt for jer :)
It's about playing games, not owning games.
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Månedens spiloplevelse - Februar 2014

Post by digter »

Stunke wrote:
digter wrote:...
21 spil i marts. Jeg synes godt nok det er svært at at komme ud og spille, når der er kommet en lille ny en herhjemme, SOM ALDRIG SOVER! ...
'tror jeg har spillet 10 gange paa 5 maaneder. Det lyder som om det gaar meget godt for jer :)
Jeg burde egentlig heller ikke brokke mig :) 21 er ikke så værst, når man ser på mit gennemsnit. Jeg plejer vist at ligge mellem 20-30 spil om måneden. Jeg vil dog sige at jeg har en meget forstående hustru, der anerkender min afhængighed :). Derudover spiller hun også selv og vi har en 10-årig der også kan være med, så det hjælper gevaldigt på det. Det med at få børn skal man selvfølgelig se som en investering - om nogle år har jeg min helt egen brætspilsklub herhjemme.
Image
solsikke
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 23
Joined: Mon Sep 23, 2013 3:41 pm

Re: Månedens spiloplevelse - Februar 2014

Post by solsikke »

10x Snowdonia (6 solo)
3x Forbidden Island (1 solo)
2x Sanssouci
1x Nations
1x Ticket to ride
1/2x the Hobbit 1.spil (Knizia)


Snowdonia har været mit mest spillede spil siden jeg fik det i julegave. Vejrmekanismen giver god variation og noget uforudsigelighed. Jeg skal snart til at prøve bagside-scenariet.
Nations var et interessant bekendtskab, som absolut skal prøves igen.
De to ikke-solo spil Forbidden Island var med forskellige børn på 7-11 år, hvortil det fungerer rigtig godt.
Sanne
Post Reply