Agricola regelspørgsmål (Improvement cards)

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Agricola regelspørgsmål (Improvement cards)

Post by Mikkel »

Hej

Jeg er blevet helt i tvivl omkring de her improvement card, så har lige et hav af spørgsmål:

Når man køber sin første improvement - SKAL det så være minor improvement? Eller må man gerne købe en major til at starte med?

Hvis man køber en minor og gerne vil opgradere til den bedre model, hvordan gøres dette rent praktisk?

Jeg går ud fra at man opgraderer:
Fireplace til den bedre Fireplace
Cooking Heath til den bedre Cooking Heath
Clay Oven til den bedre Clay Oven

Well, Pottery, Joinery og Wokshop kan vel ikke opgraderes?

På forhånd mange tak :)
Image
User avatar
dalmore40
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 58
Joined: Mon Jul 23, 2012 2:16 pm
Favoritspil: Tzolkin, Agricola, Lorenzo, New Amsterdam, Gaia Project
Location: Slangerup
Has thanked: 1 time

Re: Agricola regelspørgsmål (Improvement cards)

Post by dalmore40 »

Det blir så lige et svar fra hukommelsen!



Man må gerne starte med en Major Improvement - hvis selvfølgeligt er muligt at vælge denne aktion på tidspunktet.

Du opgraderer Fireplace til Cooking Heaert ved at enten at aflevere Fireplace eller at betale prisen for Cooking Heart, hvis du ikke har Fireplace i forvejen.
Der er så vidt jeg husker ikke bedre eller dårligere Fireplace osv, men blot tale om forskel i pris.

Well, osv kan ikke opgraderes

edit: Det billige Fireplace er altså et Major Improvement !

vh Jørn
Sidst spillet:
Image
User avatar
Mads321
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 125
Joined: Tue Jul 17, 2012 12:11 pm
Location: Aarhus

Re: Agricola regelspørgsmål (Improvement cards)

Post by Mads321 »

I stage 1 - round 1-4, kommer der et kort med Major or Minor Improvement.

I stage 2 - round 5-7, kommer der et kort med "After Renovation.." hvor man også kan lave en Major Improvement (hvis man først har lavet Renovation).

Man kan ikke lave en Major Improvement til at starte med (med mindre det første kort der vendes er ovenstående). Der er kun feltet "Start Player + Minor Improvement" som fast felt.

Major Improvements kan opgraderes til bedre Major Improvements - f.eks. Fire Place til Cooking Hearth -> I alle tilfælde man kan gøre det, står det på kortet man kan opgradere til, f.eks.: "Return fireplace or (prisen i ressourcer)"

I stedet for at betale de ressourcer det koster at bygge den "opgraderede" version, bytter man i stedet sit kort med det opgraderede, uden at betale.


Så for at svare på dine spørgsmål:

- Ingen krav til om den første Improvement er Major eller Minor.
- En Minor kan ikke opgraderes til en Major - Major kan opgraderes til en bedre Major gratis - og jeg mener KUN det er Fireplace, der kan opgraderes til Cooking Hearth.
- Well, Pottery, Joinery og Wokshop osv. kan ikke opgraderes
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Agricola regelspørgsmål (Improvement cards)

Post by Mikkel »

dalmore40 wrote:Det blir så lige et svar fra hukommelsen!



Man må gerne starte med en Major Improvement - hvis selvfølgeligt er muligt at vælge denne aktion på tidspunktet.

Du opgraderer Fireplace til Cooking Heaert ved at enten at aflevere Fireplace eller at betale prisen for Cooking Heart, hvis du ikke har Fireplace i forvejen.
Der er så vidt jeg husker ikke bedre eller dårligere Fireplace osv, men blot tale om forskel i pris.

Well, osv kan ikke opgraderes

edit: Det billige Fireplace er altså et Major Improvement !

vh Jørn
Hej Jørn og tak :)

Så det vil sige at det er gratis at gå fra Fireplace til Cooking Heath, hvis man har Fireplace og vælger den rigtige action? Hvis jeg har luret det rigtigt, så ryger Fireplace helt ud af spillet og ikke tilbage på pladen, da det er en minor impro.?
Image
User avatar
dalmore40
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 58
Joined: Mon Jul 23, 2012 2:16 pm
Favoritspil: Tzolkin, Agricola, Lorenzo, New Amsterdam, Gaia Project
Location: Slangerup
Has thanked: 1 time

Re: Agricola regelspørgsmål (Improvement cards)

Post by dalmore40 »

Jeg tror Mads har svaret på det i mellemtiden
OBS Fireplace er en Major Improvement, der kan opgraderes til en bedre Major Improvement Cooking Heart, ved (igen) at vælge aktionen "Major Improvement". Og fireplace returneres til brættet!
Sidst spillet:
Image
User avatar
Black Sea
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 439
Joined: Thu May 04, 2006 8:32 pm
Favoritspil: Ave Caesar
Bohnanza + Erweiterung
Location: 2400 NV

Re: Agricola regelspørgsmål (Improvement cards)

Post by Black Sea »

Der er en minor improvement ved navn "Simple Fireplace" som godt kan opgraderes til et Cooking Hearth via en "Major Improvement"-action.
VC nr. 5243
Don't think of it as a flame---it's more like an argument that does 3d6 fire damage
If Pacman had affected us as kids we'd be running around in dark rooms, munching pills and listening to repetitive music
User avatar
Jakob Juel
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 108
Joined: Wed Nov 06, 2013 12:17 am
Favoritspil: Blood Bowl, X-Wing, RISK, Dixit, Arkham Horror m.fl.

Re: Agricola regelspørgsmål (Improvement cards)

Post by Jakob Juel »

Jeg forstår det sådan, som du spørger om man skal købe et fireplace for at kunne opgrader dette og nej det er ikke nødvendigt for en god portion en "clay" kan man købe cooking hearth'ed fremfor at konverterer ens fireplace - Håber det var et brugbart svar.

Hilsen Jakob Juel
Post Reply