Hvad har du spillet idag? - Oktober 2013

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Hvad har du spillet idag? - Oktober 2013

Post by Frouvne »

Hvad har du spillet idag?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet idag? - Oktober 2013

Post by Larsine »

I går kom Jens, Jakob, Laban og Eik til den ugentlige spilledag.

Vi startede med et spil Small World, incl. Cursed, Grand Dames, Be Not Afraid og Royal Bonus. Laban startede med at springe over Peace-Loving Elves, og tage Pillaging Goblins, og nærmeste udryddede alle Lost Tribes. Jeg tog elverne da det blev min tur, og jeg holdt fast i dem resten af spillet. Første tur scorede jeg kun 7 point på dem (plus det ene point der lå på dem), men derefter scorede jeg hele tiden 2 cifrede point. Af de nye racer så vi igen Fauns, hvor Jens formåede at få næsten alle på bordet, Igors, som dog declinede med det samme da de var Stout. Jakob scorede mange point på en omgang Were-Halflings, og senere på en omgang Catapult Tritons, men kun nok til anden pladsen. Af andre interessant ting der dukkede op var Cursed Giants, som tre gange blev sprunget over, hvorefter Jens faldt for fristelsen. Det endte med at jeg vandt med 94 point, medens de andre endte på 86 (Jakob), 84 (Eik), 79 (Jens) og 76 (Laban) point.

Bagefter blev det 2 spil Qwixx. Første spil vandt Eik, med mig på en 2. plads. Andet spil vandt jeg stort.

Vi sluttede af med to spil The City. Første spil vandt Jens og Eik, idet de endte på de samme pointtal, og samme antal kort (17). Jeg fik en 3. plads, idet jeg var startet en omgan for sent på mine Stadtvillas som jeg ellers nåede at få 3 af. I andet spil byggede Laban hurtigt en Stadtvilla, og derefter endnu en, og brugte så to omgange på at trække 5 kort (og smide 4 ud), og trak derved den 3. Stadtvilla, byggede den og vandt stort, med mig på en 2. plads.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9176
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet idag? - Oktober 2013

Post by Stony »

Vi var for en sjælden gangs skyld samlet hele gruppen til lidt brætspil igår.

Det blev først til en spil Trains. Jeg fik et eksemplar hjem for et stykke tid siden, og havde allerede inden jeg modtog pakken haft lejlighed til at blive introduceret for det på Rubicon. Så det blev andet spil, og jeg må konstatere at det ikke rigtig er mig. Jeg er forlængst blevet lidt træt af Dominion, og Trains lægger sig ret tæt op ad det, og forsøger så at tilføre det lidt nyt i form af det kort man spiller på, så ens fremskridt bliver visualiseret bedre, end tilfældet er i eksempelvis Dominion. En del af kortene er planket direkte fra Dominion, og så har man forsøgt sig med lidt forskelligt på resten. Der er ikke ret meget interaktion. Endnu mindre end der var i Dominion grundspillet, men det kan selvfølgelig være at det ændrer sig med nogle udvidelser.
Jeg er blevet lidt lunken på det, og har allerede valgt at sende spillet videre til en ny ejer. 6/10

Bagefter fik vi prøvet Kemet, som jeg netop har modtaget. Det var en spøjs blanding... men på en god måde. Spillerne er Ægyptiske guder, og skal bekæmpe de øvrige guder og disses undersåtter. Hver spiller har en startby, hvor man kan opføre nogle pyramider, og efterhånden som pyramiden vokser, kan man få adgang til at købe nogle ekstra evner, som giver dig forskellige fordele. Det kunne eksempelvis være at du får kontrollen over et mytologisk væsen som f.eks. Fønix. Det mytologiske væsen kan så drage i kamp sammen med dine undersåtter, og giver dem forskellige former for opgraderinger som ekstra angreb, ekstra forsvar, muligheden for at flytte længere, evnen til at ignorere fjendernes bymure osv... Der er nogle templer man kan kontrollere. Alt sammen for at skrabe sejrspoint sammen, og spillet slutter når en spiller ved rundens afslutning har opnået 8 point. Det skulle ifølge reglerne typisk tage mellem 4 og 7 ture før det sker, og det tror jeg passer meget godt. Vi var nok nærmere de 7 end de 4, men nu var det jo også første spil, og vi endte faktisk med at være tre spillere der nåede 8 eller mere i samme runde. Så det var tæt. Det eneste minus jeg kan se ved spillet, er at der godt kan gå lidt bash-the-leader i den, men efter indtagelse af et par gode belgiske øl, og en afslappet stemning, så er virker spillet som en god blanding af Tænk-dig-nu-om og Tag-DEN!!! 8/10
Sidst spillet:
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet idag? - Oktober 2013

Post by Larsine »

Stony wrote:Bagefter fik vi prøvet Kemet
Hvor lang tid tog det? Sidst jeg var sammen med nogen der spillede Kemet, tror jeg de spillede ca. 3 timer, og hvis det er standarden, tror jeg at jeg springer over.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9176
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet idag? - Oktober 2013

Post by Stony »

Larsine wrote:
Stony wrote:Bagefter fik vi prøvet Kemet
Hvor lang tid tog det? Sidst jeg var sammen med nogen der spillede Kemet, tror jeg de spillede ca. 3 timer, og hvis det er standarden, tror jeg at jeg springer over.
Jeg er ikke sikker på hvor meget tid vi reelt brugte på det. Men vi startede kl. 19.00 og sluttede ca. 23.30. Der nåede vi de to ovennævnte spil inklusive regelforklaring til dem begge. Så jeg tror ikke vi har brugt tre timer på selve spillet, og jeg er overbevist om at det kan gøres endnu hurtigere, når man på forkant ved hvad de forskellige power-brikker kan, så man ikke hele tiden liiiiige skal læse op på dem.
Spilæsken mener jeg siger 60 min. mens BGG sætter det til 90 min. Jeg tror de 60 er lidt optimistisk, men de 90 bør ikke være urealistisk. Men som det gør sig gældende med så mange andre spil, er jeg sikker på at en sammensætning af "forkerte" spillere, også har vil kunne få spillet til at trække ud.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet idag? - Oktober 2013

Post by Larsine »

Stony wrote:Men som det gør sig gældende med så mange andre spil, er jeg sikker på at en sammensætning af "forkerte" spillere, også har vil kunne få spillet til at trække ud.
Han spillede ellers ikke med :wink:
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Hvad har du spillet idag? - Oktober 2013

Post by chr88 »

Larsine wrote:
Stony wrote:Bagefter fik vi prøvet Kemet
Hvor lang tid tog det? Sidst jeg var sammen med nogen der spillede Kemet, tror jeg de spillede ca. 3 timer, og hvis det er standarden, tror jeg at jeg springer over.
Mine 3 spil har i hvert fald slet ikke taget 3 timer. Jeg tog ikke tid, men jeg vil tro, at alle har taget under 2 timer, og det var med nye spillere. Det sidste spil blev spillet lige efter, jeg havde introduceret en gruppe til det og spillet det, så alle kendte reglerne og kunne huske de forskellige power tiles, og det gjorde spillet markant hurtigere. Jeg tror faktisk, at det kun tog mellem 60 og 90 minutter. Vi spillede dog kun til de 8 point (short game) i stedet for de 10 (long game). Fedt spil!
User avatar
pytman
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Sun Nov 08, 2009 1:47 pm
Location: Næstved

Re: Hvad har du spillet idag? - Oktober 2013

Post by pytman »

Midt i sytlningen blev der lige tid til 2x Munchkin og 6 herlige omgange Uno :P..
Image
User avatar
Myde
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 429
Joined: Mon Jan 28, 2013 4:25 pm
Location: Slangerup

Re: Hvad har du spillet idag? - Oktober 2013

Post by Myde »

Efter lang tids "tørke" havde jeg idag de første spillegæster på min nye adresse.
Det var super hyggeligt, med lidt spil i den lette ende. Efter lidt god mad blev det først 2 runder Tobago. Første spil nuppede jeg sejren ved bla at score en helt skattekiste selv, men næste spil havde Jon (Jonezy) luret mig, og vi delte sejren. Derefter sluttede vi af med 2 omgange King of Tokyo hvor Jon og hans forlovede gik hjem med hver sin sejr
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1474
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 306 times
Been thanked: 180 times

Re: Hvad har du spillet idag? - Oktober 2013

Post by Jonezy »

Som Merete skriver over mig havde Mani og jeg en rigtig hyggelig aften i Havdrup i fredags. Tobago er et hyggeligt familievenligt spil, som dog kræver lidt brainpower, når man skal indskrænke mulighederne for, hvor de forskellige skatte er begravet. Jeg stjal totalt Meretes trick med at prøve at monopolere en enkelt skat i andet spil, hvilket gav en medsejr efter store klø i første spil. King of Tokyo er en herlig filler, som er blevet markant bedre med Power Up udvidelsen og det afsluttede aftenen hos Merete med en sejr til Manis Cyper Bunny og en sejr til min Pandakai.

Idag blev det så ikke til Consim besøg, da jeg havde besøg af en kammerat og vi havde aftalt at Runebound skulle på bordet, og det blev Frozen Wastes udvidelsen, som vi spillede. Jeg spillede med 'Karnon', som er en stor Yeti-lignende fyr og Lars var en kvindelig bueskytte, som hed noget med 'walker'. Karnon er stor og grum, men har svært ved at få allies, så Lars' bueskytte kom godt fra start med en stærk ally i Kieron Drakeblood. I løbet af spillet fik jeg dog skrabet gode items til mig og ikke mindst et stærkt ritual, der gav mig +4 bonus i alt når jeg ingen allies havde. Bueskytten fandt prinsessen, så jeg måtte jagte hende ned, hvilket resulterede i min første helt mod helt kamp nogensinde. Den vandt jeg og med momentum i ryggen drog jeg mod byen hvor den store grimme baddie boede. Der lykkedes det sørme Karnon at tæve Arshan og bringe ro til Isheim igen.

Som altid en stor oplevelse at Runebounde og Runes and Rituals udvidelsen er altså en genial lille tilføjelse.

Vi sluttede eftermiddagen med to omgange King of Tokyo med Power Up udvidelsen, hvor Mani var med. Min Meka-Dragon blev sørme 'last monster standing' i begge omgange, så alt mit spil-karma er blevet opbrugt idag. Herlig eftermiddag trods manglende Consim!
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? - Oktober 2013

Post by Frouvne »

Jeg må istemme mig de positive røster i forhold til Kemet, der som Stony for længst har beskrevet det, var på bordet i onsdags. Reglerne var meget intuitive og selvom antallet af brikker med forskellige udsmykninger ved første øjekast var en smule intimiderende viste det sig hurtigt, at ikonografien var rimelig let at komme ind i. Så det var et spil, man hurtigt kom i gang med og hvor der ikke gik lang tid før man kastede sig over hinanden. Det var meget forfriskende. Takket være kortets udformning er alle naboer, så der er ikke nogle oplagte alliancer og med jagten på et antal sejrspoint skifter fører-trøjen ofte fra en spiller til en anden, så situationen når ikke på nogen måde at blive fastlåst. Et fornøjeligt forfriskende spil! Timing betyder rigtig meget og ja, der bliver tæsket på den, der er foran. Så det er helt sikkert et spil, der skal spilles for oplevelsens skyld ... for det er ikke nødvendigvis den bedste mand, der vinder.

Trains fik jeg ved samme lejlighed prøvet for anden gang. Det er ikke fantastisk ... men der kommer hurtigt det samme flow i det, som når man spiller Dominion. Jeg kan endnu ikke bedømme, hvor meget vi kommer til at spille det. Det er ganske fint, men ikke imponerende.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Hvad har du spillet idag? - Oktober 2013

Post by Robert »

Jeg har brugt en del tid de seneste uger med et solo scenario i Space Empiires 4x udvidelsen. Jeg var ikke tilfreds med originalen, så jeg blev nødt til at lave det en del om. Jeg er ret godt tilfreds med resultatet. Interesserede kan finde det her.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? - Oktober 2013

Post by Mik »

Consimsøndagen blev en noget sølle affære med kun 6 deltagere, heraf 2 nye: nemlig Mathias og hans kvindelige ledsager, som jeg jeg beklageligvis har glemt navnet på. Så hans ønske om at spille Virgin Queen kom beklageligvis ikke til at gå i opfyldelse.

Til gengæld fik Jesper Rønn mulighed for at prøve Nieuw Amsterdam, selvom det nok ikke var optimalt med 3 spillere. Selv spillede jeg Borgene i Bourgogne med Eivind og Mathias - og naturligvis vandt Eivind.


Bagefter fik Sanne mulighed for at prøve Arctic Scavengers, og naturligvis var det igen Eivind som løb med sejren - tror jeg nok. Men det var meget snært.

Og endelig fik vi begyndt på King's Forge, men vi nåede kun at få spillet 2-3 runder - så at kalde mig selv for vinder er nok at tage munden for fuld.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet idag? - Oktober 2013

Post by Larsine »

Fredag fik jeg besøg af Rune, Martin, Morten og Henrik, som jeg introducered til The Resistance. Første spillede vi tre spil med standard reglerne. Herefetr spillede Larna med og vil spillede to spil med The Plot Thickens. Nogle af spillene var hurtigt overstået, medens andre af dem blev rigtiig godt, hvor vi hver i sær troede at vi havde regnet det ud, hvorefter det som regel viste sig ikke at passe.

Bagefter tog vi et spil Betrayal at House, hvor det viste sig at Henrik blot havde lokket os ud det forladte hus, for blot at skaffe mad til sin drage. Dragen kunne naturligvis slås ihjel, men uden spyddet, skjoldet og den specielle rustning var det mere end svært. Vi fandt skjoldet og spyddet, men desværre var de i hver sin ende af huset. Henrik blev dog først rigtig bekymret da han havde slået tre af os ihjel, og vi så ud til at nyde det. Men det gjorde vi bare fordi vi viste at vi ikke havde en chance.

Så blev det til et spil Lords of Waterdeep. Jeg fik kun en 3. plads, og vinderen blev afgjort på en tie-break.

Vi sluttede aftenen med endnu to spil The Resistance.

Lørdag to jeg på besøg hos Jesper, hvor jeg startede med to spil Qwixx sammen med Larna, Pil, Birka, Jens og Eik.

Så to spil The Resistance, med 8 spillere. Første spil som standard og andet spil med The Plot Thickens. Fyldt med intriger, anklager, løgne og bedrag. Det største bedrag stod Larna dog for. Jeg havde givet hende et plot kort så hun kunne forhindre et dårligt hold, og da der blev valgt et dårligt hold, påpegede jeg at hun kunen forhindre det. Ja sagde hun, men det vil jeg ikke, og så faldt ti-øren... Dumme, naive far havde helt overset at hun naturligvis også var på spionerne side. Godt spillet.

Et 8-personers 7 Wonders (inkl. Cities), hvor jeg ikke rigtigt fandt ud af hvad jeg ville, og derfor havde lidt af hvert, men ikke noget rigtig godt. Jeg klarede det fornuftigt, men ikke noget at råbe hurra for.

Jeg sluttede med to spil The City, som jeg heldigvis vandt begge to.

Planen var at besøge Consim om søndagen, men jeg tog til Oktoberfest lørdag, så min søndag gik med at restituere.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5124
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 500 times
Been thanked: 548 times

Re: Hvad har du spillet idag? - Oktober 2013

Post by Gunness »

Frouvne wrote:Jeg må istemme mig de positive røster i forhold til Kemet... for det er ikke nødvendigvis den bedste mand, der vinder.
Hey! Hov! Når man nu endelig for en gangs skyld vinder, må man vel have lov til at glæde sig over sin sejr!! :D
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
Post Reply