Hvad har du spillet idag? - Oktober 2013

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Hvad har du spillet idag? - Oktober 2013

Post by Robert »

BlueSwan wrote:Spillede de Nordiske mesterskaber i Android: Netrunner i Malmø igår. Efter 5 runder Swiss lå jeg klart nummer 1 med 18 point (9 sejre og 1 nederlag). Blev derfor seedet nr.1 til top 8 playoffs. Her gik det dog helt galt. Med mit Runner-deck, der ellers havde vundet alle tidligere opgør, begik jeg flere elementære fejl og tabte 7-6. Det burde ikke være så slemt, da jeg så "blot" skulle vinde med mit corp deck, men desværre havde første spil taget så lang tid at tiden løb ud og så var den kvartfinale tabt.

Lidt bittert efter en ellers super dag hvor mit spil virkelig kørte. Førstepræmien var en tur til verdensmesterskabet i USA med både fly og hotel betalt af FFG, så det havde ikke været dårligt. Efter Swiss runderne var jeg nok begyndt at sætte næsen lidt op efter den præmie.
Er der ikke et Europamesterskab?
Nu hvor den tur er ude af billedet kan du måske finde tid til at spille andre spil også?
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? - Oktober 2013

Post by BlueSwan »

Robert wrote:
BlueSwan wrote:Spillede de Nordiske mesterskaber i Android: Netrunner i Malmø igår. Efter 5 runder Swiss lå jeg klart nummer 1 med 18 point (9 sejre og 1 nederlag). Blev derfor seedet nr.1 til top 8 playoffs. Her gik det dog helt galt. Med mit Runner-deck, der ellers havde vundet alle tidligere opgør, begik jeg flere elementære fejl og tabte 7-6. Det burde ikke være så slemt, da jeg så "blot" skulle vinde med mit corp deck, men desværre havde første spil taget så lang tid at tiden løb ud og så var den kvartfinale tabt.

Lidt bittert efter en ellers super dag hvor mit spil virkelig kørte. Førstepræmien var en tur til verdensmesterskabet i USA med både fly og hotel betalt af FFG, så det havde ikke været dårligt. Efter Swiss runderne var jeg nok begyndt at sætte næsen lidt op efter den præmie.
Er der ikke et Europamesterskab?
Nu hvor den tur er ude af billedet kan du måske finde tid til at spille andre spil også?
Hehe, ja det skulle man jo mene. :D

Trænger måske også snart til en lille pause fra Netrunner.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet idag? - Oktober 2013

Post by Jens_Hoppe »

Jeg kom hjem fra Essen lørdag aften. Det var en hyggelig tur, og som det fremgår af min Facebook-side, bød den på rigelige mænger schnitzel og weissbier. :)

Det blev dog ikke til supermange spil i løbet af de par aftener vi havde dernede, men lidt prøvede vi da:

Concordia er Mac Gerdts nye spil, for en gangs skyld uden rondel. Tyngde- og kompleksitetsmæssigt minder det meget om hans Navegador, og der er også mere specifikke fællestræk (bl.a. at man selv kan styre hvad man vil score points på). Et solidt og sjovt spil, som jeg ser frem til at prøve igen.

Yunnan var en noget mere intetsigende oplevelse. Et meget typisk almindeligt euro, som ikke rigtigt fængede.

American Rails var præcis som forventet: En mindre scriptet udgave af Chicago Express.

Til allersidst i Düsseldorf lufthavn, fik vi prøvet noget af et spil S-Evolution. Et mærkeligt lille spil, som kombinerer civ-building med et klassisk tag-stik kortspil. Første indtryk var forsigtigt positivt, men måske var det mere interessent end egentlig sjovt.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1474
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 306 times
Been thanked: 180 times

Re: Hvad har du spillet idag? - Oktober 2013

Post by Jonezy »

Min kammerat Lars var alene hjemme med sin 2-årige søn igår og min forlovede var på venindebesøg med overnatning, så det gav lige anledning til at jeg kunne cykle over til eventyr med Runebound i rygsækken, da sønnike var lagt i seng.

Da jeg for nylig havde spillet Island of Dread udvidelsen med Robert og Sir William blev det den udgave, som vi kastede os ud i. Jeg spillede en tyveknægt ved navn Grey Ker og Lars var Lyssa of the East, som kunne bevæge sig et felt gratis hver tur, hvilket jeg synes er en lidt for stor fordel.

Jeg startede super og fik fingre i en rustning, som gav skade, når jeg forsvarede mig og et ritual, som gav mig et super before combat move. Min første gule challenge var dog en katastrofe og jeg mistede mit ritual og var derefter i dårlig karma land med uheldige challenges og møg terninger til følge (Robert havde et lignende spil sidst vi spillede, og han måtte da godt have beholdt det dårlige karma...;)). Lyssa stak stille og roligt af og nåede to besøg på Island of Dread, hvor hun under sidste besøg fik prygl af den store baddie og vi gav op.

Det blev lige langt nok det spil med omkring 3 timer, især da jeg i den sidste time var total afmægtig og ikke kunne følge med, men eventyr i Runebound universet har dog sin charme og en eller anden dag må det lykkedes en helt at få nedlagt Assif Shib-Sa...
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvad har du spillet idag? - Oktober 2013

Post by Sir William »

Virker da til at Isle of the Dread er en af de større udfordringer i Runebound universet og helt klar på at give det et go!
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet idag? - Oktober 2013

Post by Larsine »

Søndag blev det til en gang Love Letter med Larna og Lea. Jeg fik ikke et ben til jorden, og formåede kun at få et enkelt brev op til prinsessen, medens Lea fin 5 brev frem til hende, og derved blev inviteret til te mm.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? - Oktober 2013

Post by Mik »

Spillede stort set ikke i Essen - alt for mange at snakke med!

Bucaneer Bones er et lille terningspil som er underholdnede nok, men ikke noget særligt. 5/10
Fünf Gurken er Friedemann's variant over et stikspil af skandinavisk oprindelse. 5/10

Homestretch er et hestevæddeløbsspil fra sidste år. Vi havde det sjovt, og det er jo det vigtigste 7/10

Mount Everest. K2 version 3. Nu tåler jeg ikke flere versioner af dette spil!
Formodentlig den bedste udgave, men jeg gider den ikke! 6/10

Vikings: Warrior of the North. Det sjoveste ved dette spil er det postyr det har vakt at et "familiespil" handler om at kidnappe døtre fra de andre spillere. Ellers er der ikke meget at more sig over. 3/10

Master Gallery. Kortbaseret version af Modern Art.
Fin klassikker formet som et spil kort. Fint spil, jeg bare aldrig være af fan af det. Denne version kan dog absolut anbefales. 7/10
Image
AnniSøren
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 33
Joined: Tue Aug 28, 2012 10:31 pm
Location: Ølstykke

Re: Hvad har du spillet idag? - Oktober 2013

Post by AnniSøren »

I sidste uge kom kickstarterpakken med Compounded - Better living through Chemistry ind af døren. Det blev idag afprøvet med konen.
Spillet ligger op til 3-5 spillere, men med de specielle tomandsregler deltager Alfred Nobel som "blind makker". Spillet lader ved første bekendskab til at være dybere end bare som så. Ved første øjenkast skal nogle simple kemiske molekyler bygges op af forskellige atomer, som er dette spils ressource - de færdiggjorte strukturer scorer point til den spiller, der har claimet denne struktur. Dybden i spillet kommer dog ved at man ud over pointindtægten også øger sine færdigheder (eksemplificeret ved at måtte trække flere atomer hver runder, claime flere strukturer hver runde, placere flere atomer, have et større stash ELLER SÆTTE ILD TIL MODSTANDERENS STRUKTURER :twisted: )
Her kommer det sjove ind i spillet og jeg kan levende forestille mig trepersonersspillet (eller 4 eller 5), hvor der ydermere kommer gang i atomhandlen mellem spillerne.
Det er et press-your-luck-spil hvor struktur-decket også af og til vil starte en laboratoriebrand med "katastrofale" og ikke mindst rimeligt uoverskuelige følger. Hertil kommer at man som oftest vil placere størstedelen af sine indsamlede atomer og at man derfor bliver meget afhængig af et heldigt atom-træk. Jeg er ikke stor tilhænger af held, men jeg lod mig ikke irritere over det i dette spil(?).

Jeg har ratet spillet 8/10 på bbg - egentligt mest fordi nyhedsværdien og glæden ved et fungerende kickstarterprojekt gør at jeg vil være villig til at spille spillet ved enhver given lejlighed det næste stykke tid.

Nå, ja... Hvordan gik det så mod konen og Alfred Nobel??? Jeg fik forfærdelige klø: 56 point til Anni, og kun 46 til mig. Jeg tror at jeg skal ha betalt skolepengene for phd'en i medicinalkemi tilbage.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet idag? - Oktober 2013

Post by Jens_Hoppe »

I KBK i tirsdags kom Concordia endnu en gang på bordet. Og som inkarneret Navegador-fan kan jeg kun sige, at det knageme er et godt spil! Som tidligere nævnt har det på mange måder det samme feel: Korte, simple actions, en simpel produktions-engine, en voldsom eskalering i løbet af spillet, og selvfølgelig det helt centrale at man selv "køber" sine victory point-givere, og altså selv er med til at bestemme hvad man vil have points for.

Det-der med selv at vælge hvad man vil have points for virker dog ikke nær så ekstremt som i Navegador, hvor én spiller kan få nærmest alle sine points fra fabrikker og kirker, mens en anden overhovedet ikke har investeret i den slags. I Concordia får man f.eks. points for antal provinser man har huse i, antal huse man har i ikke-murstensbyer, antal forskellige varer ens huse kan bygge, osv., så uanset hvilken strategi man følger, er det en god idé at få sat nogle huse ned i nogle byer!

Det virker også som om der ikke er nær så meget højre/venstre-binding i Concordia som der er i Navegador (altså det-der med at man i Navegador er ilde stedt, hvis spilleren til højre for en selv begynder at forfølge den samme strategi som man selv havde udset sig) - gode nyheder for dem der ikke brød sig om det element. :)

I vores fempersoners-spil gik det mig i øvrigt rigtigt elendigt: En tredieplads eller noget. Men det var sjovt!


Bagefter stod den så på en anden nyhed; Lewis & Clark. Artwork, tema, og det faktum at spillet er en slags kapløbsspil - hvem kommer først frem til Stillehavet? - havde på en eller anden måde givet mig det indtryk at der var tale om et spil i den lettere ende, men det er slet ikke tilfældet!

Overraskende nok var det i stedet et spil som (rent mekanisk) minder en del om Concordia! :) En tur består af at spille ét kort fra ens hånd (i L&C har man dog også andre muligheder), flere kort kan købes til hånden fra et display der hele tiden fyldes op, og en speciel action giver mulighed for at få alle de kort man har spillet tilbage på hånden. Der er også ressourceproduktion med i begge spil, og man bruger bl.a. disse ressourcer til at erhverve sig flere kort.

Der omkring slutter sammenligningen dog også, for i L&C gælder det i sidste ende om at fodre sine ressourcer til visse actionkort, som til gengæld giver mulighed for at rykke ens spejder op af floden (og over bjergene). L&C har også et worker placement-element (yay!), i form af små søde indianer-meeples der kan placeres på forskellige handlinger på brættet.

Så, man spiller kort (eller bruger indianere) for at samle ressourcer, bruger evt. ressourcer på at udvide og forbedre sin ekspedition, og spiller så kort for at avancere sin spejder frem ad ruten mod Stillehavet, mod betaling af ressourcer. Når man et tidspunkt ikke har så mange kort tilbage kan man vælge at "slå" lejr": Er ekspeditionen for tungt læsset med varer og indianere, eller har man for mange kort tilbage på hånden, bliver ens spejder rykket nogle felter tilbage igen (ak, bureaukrati allevegne!), og hvis han derefter står længere fremme end sin lejr, avenceres lejren frem til spejderens position. Lykkes det en spiller at avancere sin lejr frem til Stillehavet, vinder han.

L&C er et rigtig flot spil, med 80+ unikke karakter-kort, et meget Stone Age-lignende bræt, og de ovenfor nævnte indianer-meeples. Det er også - for nu at fortsætte sammenligningen - væsentligt mere regeltungt og længerevarende end Concordia. Der var et par små "regelmystikerheder" som vi undrede os over; hvorfor overhovedet komplicere reglerne ved at indføre en "lejr", da den (pånær på et par kort der refererer til den) ikke har nogen reel betydning for spillet? Og da man i forbindelse med "slå lejr" handlingen aldrig kan blive rykket længere tilbage end fem felter før startfeltet, er det så virkelig en stærk strategi bare at stå på dette allerbageste felt, indtil man har samlet kort og ressourcer nok til at kunne tage hele turen til Stillehavet i et fælt hug? Det var i hvert fald det som vinderen i vores spil gjorde, mens resten af os mere konservativt havde arbejdet os langsomt fremad i løbet af spillet...

Som konklusion kan jeg ikke lade være med at være lidt skuffet over Lewis & Clark. Det fungerer, selvfølgelig, og det er et virkelig flot spil, men jeg brød mig ikke helt så meget om det, som jeg havde forventet jeg ville... Hold udkig i salgsforummet! :)


På bordet ved siden af blev der spillet både Glass Road og Prosperity. Jeg skal ikke kunne sige så meget om spillene, men det var tydeligt at Glass Road blev bedst modtaget af de to...
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Hvad har du spillet idag? - Oktober 2013

Post by netsapiens »

Jens_Hoppe wrote:... Hold udkig i salgsforummet! :)
Hvis du ikke har slidt det mere end en enkelt gang Jens, så vil jeg måske gerne lægge billet ind allerede nu.
Jeg har en kunde, hvis Lewis & Clark mangler ekspedition boards og tokens, og det ville da være lækker service at kunne sende erstatninger i en fart og ikke skulle vente på at Ludonaute gør det.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? - Oktober 2013

Post by Mik »

Jesper har været desperat efter at prøve de nye spil fra Essen - i så høj en grad at han vill været kommet allerede inden messen var begyndt :o , men i går skulle det så være, og valget faldt på Glasvejen.

Jeg vil ikke påstå at det er noget stort Rosenberg-spil, men det virkede glimrende og tager sikkert ikke så lang tid, når man først lige har fundet ud hvad man skal gøre. I virkeligheden vil jeg betegne det som et solitairespil for 1-4 spillere: det gælder om at maksimere sine byggeplaner, og det er i princippet uafhængigt af de andre spilleres planer - hvis det ikke lige var fordi der kun er en af hver bygning.

Hver spiller har et identisk sæt af 15 kort, hvor af man udvælger 5. Man spiller mindst 3 af disse, men med lidt held får man også lov til at spille de andre to kort på hånden - forudsat at en anden spiller bruger dem først. En fin lille mekanisme som sørger for at det alligevel ikke er et solitairespil. Hvis flere spillere har samme kort på hånden får de kun lov til at lave en enkelt af to handlinger, hvorimod man får lov til udføre begge handlinger på et kort, hvis man er ene om kortet. Da det kan temmelig hæmmende for ens planer, hvis man ikke for lov til at få de byggematerialer man skal bruge til at bygge den bygning man har udset sig, så kan levende forestille mig en del spillere som ikke vil nyde spillet. Personligt fandt jeg det fint med lidt kaos til at ødelægge ens planer.

Som ofte før kom Eivind hurtigt foran, men henimod slutningen blev han overhalet af Jesper - og min indsats taler vi ikke om! :o 8/10
Image
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet idag? - Oktober 2013

Post by jondifool »

i onsdag blev det til 3 spil hos kasper med torkil

Northwest passage: som blev vel modtaget,

Corto som er et fint lille ballade spil, der ikke skal tage for seriøst.

Glass- road desværre var vi kun 2 tilbage til det, og fik kun spillet det meget loose, men det gjorde et godt første gangs indtryk, og kan i hvertfald spilles meget hurtigt. (Men i min optik er jeg altså ved at være træt at den tutte nutte grafik der bliver brugt til alle hans spil- den type spil ser jeg heller med et mere industrielt realistisk illustrationer - ala wallace spil som automobile.)

Torsdag var det så bastard cafe hvor jeg var med til følgende.

Trains and stations. Et lille terningspil med tog ruter. Kunne godt virke som at spillet ikke var helt balanceret til 5, men det kunne også være begynder fejl, i hvertfald får det gerne en chance til.

Room 25 et skønt ballade spil.

Concordia som vi lige skulle have et kik på efter kl 24, med en forventning om at det nok ikke blev spillet færdigt. Det blev det og dommen i køkken bagefter var meget positiv. Elegant og effiktivt

2 pirat agtive spil blev det også til

Händler der Caribik var et lille "push your luck game". Ved eftertanke godt. da push you luck giver spændning og så kunne man også købe et kort i modstanderes tur - hvilke gav yderlig grund til at følge med i de andres aktions

Det andet Walk the plank om fulde pirater der leger "dare "med at gå planken ud var et rigtigt ballade spil- der underholdte fint kl. 3 om natten.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet idag? - Oktober 2013

Post by Larsine »

Tirsdag aften havde vi besøg af en veninde og hendes niece, og efter aftensmaden blev det til et enkelt spil Five Crowns.

Onsdag kom Jens, Eik og Laban til spil. Vi startede med 2 spil Ticket to Ride: Heart of Africa. I første spil startede jeg med at score den ene 6'er strækning, og bruge to terræn billetter på den, så jeg lå foran med 30 point. Desværre blev jeg ikke ved med at have dette forspring, for jeg trak simpelthen bare ikke de togkort jeg havde brug for. Det endte med en del omveje, men jeg fik i det mindste alle mine ruter opfyldt, og jeg troede at jeg også skulle have 10 point for flest komplette ruter, men det fik Eik i stedet, så jeg måtte nøjes med en 3. plads.

I andet spil gik det helt anderledes. De andre sloges om at tage terræn billetter, og i medens byggede jeg hvad jeg havde bruge for. Men Jens fik god bonus for alle sine terræn billetter, og vandt langt foran os andre.

Bagefter et spil The City, hvor jeg måtte nøjes med at ende som nummer 4.

Afslutningsvis et spil San Juan (inkl. udvidelser), hvor Jens vandt med 37 point, mod mine 35 point og Eik og laban nede i 20'erne.

Alt i en temmelig frustrerende spilleaften.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? - Oktober 2013

Post by Mik »

Mandag aften var vi først 6 mand til Twin Tin Bots, hvor jeg atter måtte dele sidstepladsen med et par andre - og med vores 4 VP var vi langt fra Martins 9 VP. Jeg er enorm dårlig til at forudberegne hvad de andre er ude på, og det ender uværgeligt med at jeg får stjålet min først opsamlede juvel inden at jeg når at få den afleveret. :cry: 7/10

Bagefter delte vi os i to hold, og Brian lærte at spille Glasvejen, så godt at han vandt (fnys). 9/10
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet idag? - Oktober 2013

Post by Larsine »

Mik wrote:Mandag aften var vi først 6 mand til ...
Mon så ikke det var mandag d. 4. november, og derfor hører til i november måneds tråd :wink:
Post Reply