Månedens Spiloplevelse - August 2013

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Månedens Spiloplevelse - August 2013

Post by Mik »

10x Trains
4x Monolith - the Strategy Game
4x Zombie Dice
3x Ave Caesar
3x Mystery of the Templars
2x 20th Century
2x Legacy
2x San Juan

7 Wonders
Bora Bora
Burgen von Burgund
Dominant Species
Igel Ärgern
Mage Wars
Quarriors Quartifacts
Tournay
Western Town
Zombie Dice 2: Double Feature


39 spil blev det til i august - takket været Rubicon.
Jeg har fået spillet rigtig mange gode klassikere, som alle fortjente at blive hædret, men jeg begrænset mig til to nyheder i hver sin ende af spektret: det lette terningspil Monolith og det tunge strategispil Mage Wars.
Og i den anden ende af listen finder jeg et af de mest hjernedøde spil jeg har prøvet: Zombie Dice, som det ovenikøbet er lykkedes at lave endnu mere tåbeligt ved at introducere en udvidelse. :roll:
Image
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Månedens Spiloplevelse - August 2013

Post by digter »

Chess 2
Biblios 1
Carcassonne 1
Innovation 1
Wits & Wagers 1

En fantastisk måned! Jeg tror aldrig jeg har fået spillet SÅ meget på 30 dage! Jeg er helt rundt på gulvet.

Spøg til side :) En meget sløv måned, hvor specialeskrvingen har været inde i den sidste slutspurt. MEN! Jeg afleverer mit speciale på mandag, og så står den på brætspilsmayhem resten af september - forhåbentlig.
Last edited by digter on Sat Aug 31, 2013 3:17 pm, edited 1 time in total.
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Månedens Spiloplevelse - August 2013

Post by Andrea »

Vi har spillet en del nyerhvervede spil i august måned, og jeg er lidt i vildrede mht. hvilket et af dem, der var den bedste spiloplevelse. Jeg hælder lidt til, at det var London, men det har jeg kun prøvet i topersoners versionen indtil videre, og jeg tror, at oplevelsen vil være noget anderledes, så snart der er flere spillere. Smash Up fungerede ok med fire spillere, selvom det blev noget kaotisk (og så var det alligevel meget balanceret, da det kom til stykket - det overraskede os).
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Månedens Spiloplevelse - August 2013

Post by Larsine »

44 spil, fordelt på 26 forskellige, blev det til i August, ikke mindste takket være RubiCon, som jo altid fylder godt i regnskabet:

Ikke mindre end 6 af disse 26 spil var nyheder for mig.

Dominion x5
Ave Caesar x3
The City x3
Qwixx x3
7 Wonders (incl. Leaders, Cities, Wonder Pack, og alle mulige promoer) x2
Africana x2
Citadels x2
Kingdom Builder (incl. Capitol) x2
Ticket to Ride Map Collection: Volume 2 - India & Switzerland x2
Trajan x2
San Juan (inkl. Treasure Chest udvidelser) x2
Zombie Dice x2
Battlestar Galactica (inkl. Pegasus og Exodus udvidelser) x1
Bohnanza (inkl 6-7 personers udvidelse) x1
Briefcase x1
Dixit x1
Igel Ärgern x1
Imperial x1
King of Tokyo x1
Love Letter x1
Das Motorsportspiel x1
Shadows over Camelot (inkl. Merlin's Company) x1
Small World (inkl. Grand Dames, Cursed og Be Not Afraid... udvidelserne) x1
Takenoko x1
Ticket to Ride: Europa (inkl. Mega Europa fra 1912 udvidelsen) x1
Village (inkl. Inn og Customer udvidelserne) x1

Blandt nyhederne var det helt klart Love Letter der var den mest positive oplevelse. Et spil som straks kom på min ønskeseddel, selvom jeg dog sagtens kunnen finde på at lave min egen version med et andet tema.

Qwixx var nu også meget godt af et terningspil at være, når man altså spillede efter de rigtige regler. Et spil som jeg allerede har lavet i min egen version.

Africana fik jeg spillet to gange, og det spiller jeg gerne igen, Afrikas Stjerne med hjerne.

Trajan har jeg spillet 2 gange, og der er dele af spillet som jeg godt kan lide, men der er helt klart også dele som jeg ikke bryder mig om, f.eks. synes jeg der er for meget downtime, men måske er det bare dem jeg spiller med.

Zombie Dice var ikke lige min kop te, og de to gang jeg fik prøvet det var rigeligt.

Imperial var en stor taber, men efter mange råd og forklaringer, både her og på BGG, kunne jeg måske overtales til at spille det igen, men kun med 4 spillere, og denne gang som et økonomispil.

Jeg fik også prøvet King of Tokyo igen, et spil som jeg ellers havde afskrevet efter de første par spil. Men med flere spillere blev det rent faktisk sjovt, selvom jeg synes at der er et par kort der er alt for gode.
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Månedens Spiloplevelse - August 2013

Post by BlueSwan »

Ikke så meget afveksling for mit vedkommende:

21 x Android: Netrunner
5 x For Sale
1 x Bora Bora
1 x Tzolk'in The Mayan Calendar

Månedens spiloplevelse må være Android: Netrunner turneringen hos Rune, hvor jeg fik spillet 10 spil Netrunner på samme dag (og endda vandt alle 10). Super fedt. Netrunner er det spil jeg helst spiller for tiden. Ekstremt vanedannende.

For Sale er en fin og hyggelig filler. Dog klart det mindst interessante af spillene fra august.

Det var tredje spil Bora Bora og det er klart en favorit.

Tzolk'in var det eneste nye spil for mig den måned og det var virkelig godt. Jeg kan enormt godt lide grundmekanismen i spillet (at placere/fjerne workers fra tandhjulene, der bevæger sig mellem hver tur). Det er nok et spil jeg bliver nødt til at eje på et tidspunkt.

September måned kunne umiddelbart tegne til at blive en endog MEGET sløj måned hvad angår spil. Jeg har åndsvagt travlt denne måned. Ikke at det nødvendigvis er surt i sig selv. En af grundene til travlheden er at jeg skal på intet mindre end tre studieture i den måned, til Prag, Hamborg og Fakse. Det betyder dog også at jeg trækker hårdt på kontoen derhjemme (vi har tre små børn), så der vil ikke blive set mildt på spilarrangementer i den kommende tid. Håber dog på at kunne snige et par enkelte spil ind, men det bliver næppe det store. Det kunne også meget vel betyde at september bliver den første måned i år hvor jeg ikke får prøvet et nyt spil fra BGG's top 100. Har ellers adskillige i samlingen jeg endnu ikke har fået prøvet (Puerto Rico, Power Grid, Caylus, Tigris & Euphrates, Dominant Species og El Grande).
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Tallens
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 82
Joined: Tue Apr 09, 2013 7:46 pm
Favoritspil: (Boardgames): Terra Mystica, Elder Sign, Battlestar Galactica, Pueto Rico, Pandemic, Gloom, Twilight Imperium 3.
(RPG): Call of Cthulhu, Ars Magica, World of Darkness (old).
(TCG): Vampire the Eternal Struggle, Magic the Gathering (+Online)
Location: Aarhus

Re: Månedens Spiloplevelse - August 2013

Post by Tallens »

8 x Android: Netrunner
5 x Elder Sign

Android var første gang for mig, så det var med stor glæde jeg fik det prøvet, og nu har jeg også bestilt starter kassen!

Elder Sign til trods for sin store random faktor, er spillet mange gange og er stadig et sjovt, let hygge spil :D

//T
Image
User avatar
Nissi
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 215
Joined: Mon Apr 08, 2013 9:15 pm
Favoritspil: Terra Mystica og Sid Meier's Civilization
Location: Bogense

Re: Månedens Spiloplevelse - August 2013

Post by Nissi »

7 Wonders (6) (Leaders (2)
Pandemic (3)
Race for the Galaxy (3) Race for the Galaxy: The Gathering Storm (1)
Puerto Rico (2)
Star Fluxx (2)
Terra Mystica (2)
Among the Stars (1)
Battlestar Galactica (1)
Dominant Species (1)
Epic Spell Wars of the Battle Wizards: Duel at Mt. Skullzfyre (1)
King of Tokyo (1) King of Tokyo: Power Up! (1)
Konsensus (1)
Lords of Waterdeep (1) Lords of Waterdeep: Scoundrels of Skullport (1)
Munchkin (1) Munchkin 2: Unnatural Axe (1)
Thunderstone (1) Thunderstone Advance: Towers of Ruin (1)
Ticket to Ride: Europe (1)
Trivial Pursuit Deluxe (1)
Twilight Struggle (1)

30 spil blev det til i august. Der var en del nye jeg ikke havde prøvet før.
Twilight Struggle som jeg synes rigtig godt om. Det skal helt sikkert snart prøves igen. Lords of Waterdeep som også var ret godt, og meget nemt at gå til. Dominant Species var virkelig et spil som fangede mig, og som minder lidt om Terra Mystica. Pandemic var meget positivt at prøve, dog ret svært med 4 spillere, ellers var vi bare ret uheldige. Det blev i hvert fald til 2 nederlag med 4 personer. Da jeg prøvede det hvor vi kun var 3, vandt vi. Så indtil videre synes jeg det virker nemmere med 3 spillere. Puerto Rico skuffede lidt, håber det bliver bedre næste gang, når jeg forhåbentlig ved hvad jeg skal gøre bedre der. Among the Stars som minder lidt om 7 Wonders, et ganske godt spil. Thunderstone var også første gang jeg prøvede. Kan dog ikke helt finde ud af hvad jeg synes om den mekanisme med at købe kort til decket og blande konstant. Star Fluxx var et ret hyggeligt lille spil at slutte af på, man ved aldrig hvornår spillet ender. Epic Spell Wars of the Battle Wizards: Duel at Mt. Skullzfyre var lige lidt for børneagtigt. Nu har jeg prøvet det, og det var det :)

Månedens mest positive bliver Dominant Species har rated det 9. Skarpt forfulgt af Twilight Struggle (også rated 9) og Terra Mystica stadig en 10'er!
User avatar
Sveinmain
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 162
Joined: Sun Nov 21, 2010 11:11 pm
Location: Jørpeland, ikke langt fra Stavanger-Norway
Contact:

Re: Månedens Spiloplevelse - August 2013

Post by Sveinmain »

Beste augustmåned noensinne med 36 spilte spill fordelt på 23 spill, 5 helt nye (de med fet skrift)

Mafia x 4
Monopoly Deal Card Game x 4
Chess x 3
Pentago x 3
Category 5 x 2
Excape x 2
Keltis: Der Weg der Steine Mitbringspiel x 2
10 Days in Africa
10 Days in Asia
Asara
Diamant
Dixit
The Downfall of Pompeii
Fresco
Keltis
Kings of Air and Steam
Mord im Arosa
New Amsterdam
Othello
Qwixx
Saint Petersburg
Snow Tails
Timeline: Inventions

Månedens spillopplevelse: New Amsterdam
2. Plass: Timeline, så enkelt, men så genialt!!!
3. Plass, et hyggelig gjensyn med Der untergang von Pompeij
36. Plass: Keltis ble en dårlig opplevelse etter å ha spilt Keltis weg der steine.
Danacup 23-28 juli 2018 - Hvem blir med å spiller brætspill???
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Månedens Spiloplevelse - August 2013

Post by Robert »

4x Twilight Struggle
3x Commands & Colors: Napoleonics
2x Combat Commander: Battle Pack #5 - The Fall of the West
2x For Sale
2x Bora Bora
2x Combat Commander: Europe
1x First Train to Nuremberg
1x Glenn Drover's Empires: The Age of Discovery
1x Last Will
1x San Juan
1x Space Empires: 4X + Space Empires: Close Encounters
1x Troyes
1x Tzolk'in: The Mayan Calendar

C&C Napoleonics er nok det bedste spil på listen, af dem jeg ikke har prøvet før.
Twilight Struggle er også bemærkelsesværdigt, men jo mere jeg spiller det jo mere bliver det til en "effektivitetsøvelse" på bekostning af den tematiske oplevelse. Jeg er ikke sikker på at det spil holder i længden for mig. Det vil tiden vise.
Last Will var en forfriskende baglæns oplevelse.
Og det var en fornøjelse at spille First Train to Nuremberg igen.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Månedens Spiloplevelse - August 2013

Post by chr88 »

August blev den ringeste måned for mig i over et år, da det "kun" blev til 52 spil. Der var ganske vist mange fine spil iblandt, men der var ingen nye, der tog mig med storm.

Det var fedt at få spillet Clash of Cultures et par gange, selvom flere folk ofte faldt ind i det samme mønster med fx at gå efter economic liberty, som jo giver en gratis indsamling og dermed en "ekstra" action, eller at få Priesthood og dermed gratis Science-teknologier osv.
Det var også super godt at få spillet Pompeii igen, som jeg ellers ikke havde spillet i 1½-2 år. Det er sgu et ganske sjovt og hurtigt spil, som er fungerer godt med 4 spillere.

Derudover fik jeg spillet alle legenderne i Legends of Andor, næsten udelukkende med min bror, og det var en god oplevelse! Det er et fint spil den første gang, man spiller en legende, men derefter er det desværre ret uinteressant, når man ved, hvad der sker... Bevares, der er stadig tilfældige kort osv., men man bliver jo ikke overrasket over, hvad der kommer til at ske. Så det er et af de få spil, der er super gode den første gang, man spiller hvert scenarie, men derefter gradvist bliver betydeligt dårligere (jeg har kun spillet to af legenderne to gange, og det var ret uinteressant). Vi har vundet alle legenderne (om end vi var ekstremt tæt på at tabe i to af dem), og derfor ser jeg ikke længere en grund til at eje spillet. Det var dog stadig en super god spiloplevelse første gang, og derfor går månedens spiloplevelse altså til Legends of Andor.


Legends of Andor 6
The Downfall of Pompeii 4
Puzzle Strike (Third Edition) 4
Archaeology: The Card Game 3
Clash of Cultures 3
Ticket to Ride Map Collection: Volume 1 - Team Asia & Legendary Asia 3
Asteroyds 2
Enigma 2
For Sale 2
Ginkgopolis 2
Mykerinos 2
Suburbia 2
Ticket to Ride Map Collection: Volume 2 - India & Switzerland 2
Agricola 1
Amun-Re 1
Eight-Minute Empire 1
Ghost Stories 1
Glory to Rome 1
Hanabi 1
Lords of Waterdeep 1
Ra: The Dice Game 1
Sleuth 1
Telestrations 1
Terra Mystica 1
Ticket to Ride 1
Tribune: Primus Inter Pares 1
Tzolk'in: The Mayan Calendar 1
What's My Word? 1
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Månedens Spiloplevelse - August 2013

Post by Frouvne »

August så for mit vedkommende således ud:

Ave Caesar - 3
Zombie Dice - 3
Fauna - 2
Ginkgopolis - 2
Hattari - 2
Kingdom Builder - 2
Asgard - 1
Black Stories - 1
Eight-Minute Empire - 1
Hanabi - 1
Lost Legacy - 1
Love Letter - 1
Lyssan - 1
Mage Wars - 1
Myrmes - 1
Nexus Ops - 1
Quarantine - 1
Snowdonia - 1
Tigris & Euphrates - 1

Spil der udmærkede sig særligt positivt var: Fauna, Ginkgopolis, Mage Wars, Myrmes og Snowdonia. Månedens spiloplevelse blev Myrmes, jeg stadig kan undre mig over, jeg aldrig har fået indlemmet i min samling.
frouvne, administrator

Image
Post Reply