Månedens spiloplevelse - Juli 2013

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Affenberg
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 92
Joined: Tue Jan 10, 2012 1:36 am
Location: 2400 København NV

Månedens spiloplevelse - Juli 2013

Post by Affenberg »

King of Tokyo 5
Würfel Bohnanza 5
Guillotine 4
2 de Mayo 3
Dungeon Fighter 3
7 Wonders 2
Antike Duellum 2
Ora et Labora 2
The Resistance 2
Agricola: All Creatures Big and Small 1
Ark 1
Bora Bora 1
DVONN 1
Galaxy Trucker 1
Jaipur 1
Kingdoms 1
Powerboats 1
Ra 1
RoboRally 1
Samurai 1
Santa Cruz 1
Set 1
Terra Mystica 1
Thousand Islands Railway 1
Through the Ages: A Story of Civilization 1
Workshop of the World 1
Zombies!!! 1

46 spil i dejligt mange forskellige genrer blev det til.

Som den fanboi jeg er af Uwe Rosenbergs worker placement-spil er månedens spiloplevelse for mit vedkommende Ora et Labora.
Jeg har kun prøvet det 3 gange i alt, men det er ærgeligt at spillet altid kører med den samme opsætning. For genspilningsværdien er nok ikke så stor, når man har fået prøvet de to varianter nogle gange...

I juli fik jeg introduceret min kæreste til 7 wonders med denne simple 2-player variant: http://boardgamegeek.com/thread/805608/ ... les-at-all
Heldigvis løb hun ikke skrigende bort, men er blevet frisk på mere af de liiidt tungere spil end Würfel Bohnanza... 8)
I næste uge står den på sommerhus og der tager vi bl.a. Agricola: All Creatures Big and Small med. Jeg håber inderligt at hun kan lide det spil! :D
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse - Juli 2013

Post by Larsine »

Sommerferie sammen med familien plajer at betyde at vi får spillet mange spil, men sådan blev det ikke helt i år:

San Juan (inkl. Treasure Chest) x8
The City x7
Five Crowns x3
Lords of Waterdeep x3
Super 5 x2
Würfel Bohnanza x2
Bohnanza (inkl. udvidelse) x1
Flowerpower x1
500 x1
Takenoko x1
Ticket to Ride (Legendary Asia) x1

En sommerferie plejer mindste at indeholde dobbelt så mange spil San Juan, og ca. 5 gange så mange spil Super 5.

Der er ingen månedens oplevelse denne gang, da de jo stort set allesammen er lige gode og solide spil.
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - Juli 2013

Post by BlueSwan »

Flest spil på én måned nogensinde for mit vedkommende (52), primært grundet Android: Netrunner, som jo så heller ikke tager særlig lang tid at spille.

23 x Android: Netrunner
4 x Ave Caesar
2 x Dominion
2 x Carcassonne
2 x Endeavor
2 x Hey, That's My Fish
2 x For Sale
2 x Kingdom Builder
2 x Lost Cities
2 x Twilight Struggle
1 x The Castles Of Burgundy
1 x King Of Chicago
1 x No Thanks!
1 x Railways Of The World (Western US)
1 x Salmon Run
1 x Small World
1 x Terra Mystica
1 x Ticket To Ride
1 x Ticket To Ride Switzerland

Månedens spiloplevelse må vel være Android: Netrunner, som jeg er blevet helt forelsket i.

Spillene markeret med blåt havde jeg ikke prøvet før. De fleste af dem var sjove, med undtagelse af King of Chicago, der ikke sagde mig noget. De største indtryk af de nye er nok Twilight Struggle, som jeg synes er ret fantastisk.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Månedens spiloplevelse - Juli 2013

Post by Robert »

Min høst i juli var - som planlagt - en del større end sædvanligt.

4x Ave Caesar
4x Endeavor
4x Nefarious
4x Space Empires: 4X
1x Space Empires: Close Encounters
3x Railways of Mexico
3x Terra Mystica
2x Age of Industry
2x Kingdom Builder
2x Runewars
2x Salmon Run
1x Bora Bora
1x Carcassonne: Hunters and Gatherers
1x Combat Commander: Pacific
1x Descent: Journeys in the Dark (Second Edition)
1x Le Havre
1x Jaipur
1x Railways of the Western U.S.
1x Roll Through the Ages: The Bronze Age
1x Trajan
Plus en del på Yucata som ikke er logget her.

Det er gængs vare, generelt i god kvalitet. Det eneste der skiller sig lidt ud er Combat Commander Pacific. Den bruger en opdateret version af Combat Commander reglerne, der efter min mening spiller lidt bedre end originalen.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Tallens
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 82
Joined: Tue Apr 09, 2013 7:46 pm
Favoritspil: (Boardgames): Terra Mystica, Elder Sign, Battlestar Galactica, Pueto Rico, Pandemic, Gloom, Twilight Imperium 3.
(RPG): Call of Cthulhu, Ars Magica, World of Darkness (old).
(TCG): Vampire the Eternal Struggle, Magic the Gathering (+Online)
Location: Aarhus

Re: Månedens spiloplevelse - Juli 2013

Post by Tallens »

Ikke blevet så meget i den her mdr. har faktisk ikke haft tid :-/

7x Elder Sign + Expansion (Ganske godt)
5x X-Wing Miniature (Fedt)
2x Spartacus (Rigtig fedt, godt med øl)
1x Zombicide (yah)
1x Zpocalypse (yah!)
1x Vampire the Eternal Struggle (TCG) (med begyndere som skulle oplæres)
1x Smash Up (cool nok)

På Søndag får jeg prøvet Netrunner, skal se om det er noget værd...

//T
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Månedens spiloplevelse - Juli 2013

Post by Jens_Hoppe »

Juli har været sommerferie, og bortset fra et nærmest ubærligt antal spil Love Letter med ungerne, er det ikke blevet til så meget.

Der var dog lige en enkelt KBK tirsdag, som udover nogle Guldbrik-spil også kastede to spil Terra Mystica og et spændende Resistance af sig.

Jeg har også fået solo'et Victory Point Games' Hell's Gate Østfronts-krigsspil, og det virker som et solidt (men noget småt) klassisk hex-and-counter spil.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Sveinmain
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 162
Joined: Sun Nov 21, 2010 11:11 pm
Location: Jørpeland, ikke langt fra Stavanger-Norway
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - Juli 2013

Post by Sveinmain »

Juli er familietid, og i en ikkespillende familie ble det ikke mange spill denne måneden:

Keltis: Der Weg der Steine Mitbringspiel x8
Category 5 x4
Hanabi x1
Macao x1
Portobello Market x1
Quoridor x1

Svakt grunnlag å kåre månedens spill, men Portobello Market var et meget hyggelig gjensyn, med Macao som en god nr.2. De andre 4 spillene er hyggelige familiespill alle, hverken mer eller mindre...
Danacup 23-28 juli 2018 - Hvem blir med å spiller brætspill???
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Månedens spiloplevelse - Juli 2013

Post by digter »

Schoko-Hexe x3
Biblios x2
Bohnanza x1
Dice Town x1
King of Tokyo x1
Lobo 77 x1
Phase 10 x1
Salmon Run x1
Tobago x1
Wits & Wagers x1

Pga. ferie og specialeskrivning blev det en ret spilfattig måned for mit vedkommende. Udelukkende hurtige og lette spil. Biblios er stadig en fantastisk filler. Bohnanza var en rædsom oplevelse. OK, jeg spillede ikke med de skarpeste personer, men når første gennemgang af kortbunken er færdig efter 1½-2 timer, så gider jeg altså ikke færdiggøre spillet. Mit hjemmelavede Wits and wagers til en 30 års fødselsdagsfest var en succes! Hurra for det.

Jeg ser IKKE frem til august.
Last edited by digter on Fri Aug 02, 2013 12:35 pm, edited 1 time in total.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse - Juli 2013

Post by Larsine »

Skobbolop wrote:Bohnanza var en rædsom oplevelse. OK, jeg spillede ikke med de skarpeste personer, men når første gennemgang af kortbunken er færdig efter 1½-2 timer, så gider jeg altså ikke færdiggøre spillet.
Det har helt sikkert noget at gøre med dem du spiller med. For det første er Bohnanza et godt spil, og for det andet skal spillet ikke tage mere en max. 1 time.

Prøv det igen med andre spillere, det kan kun blive bedre.
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Månedens spiloplevelse - Juli 2013

Post by digter »

Larsine wrote:
Skobbolop wrote:Bohnanza var en rædsom oplevelse. OK, jeg spillede ikke med de skarpeste personer, men når første gennemgang af kortbunken er færdig efter 1½-2 timer, så gider jeg altså ikke færdiggøre spillet.
Det har helt sikkert noget at gøre med dem du spiller med. For det første er Bohnanza et godt spil, og for det andet skal spillet ikke tage mere en max. 1 time.

Prøv det igen med andre spillere, det kan kun blive bedre.
Måske :)
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - Juli 2013

Post by Mik »

Skobbolop wrote:
Larsine wrote:
Skobbolop wrote:Bohnanza var en rædsom oplevelse. OK, jeg spillede ikke med de skarpeste personer, men når første gennemgang af kortbunken er færdig efter 1½-2 timer, så gider jeg altså ikke færdiggøre spillet.
Det har helt sikkert noget at gøre med dem du spiller med. For det første er Bohnanza et godt spil, og for det andet skal spillet ikke tage mere en max. 1 time.

Prøv det igen med andre spillere, det kan kun blive bedre.
Måske :)
Man skal kunne lide at købslå (handle) med de andre spillere, for at få sine vigtigste afgrøde ned i jorden.
Der er mennesker som ikke ejer evnen til at gennemskue det lidt komplicerede kortsystemm og der er også folk som ikke forstår vigtigheden i at forsøde en handel for at få den igennem.

Kan sagtens forestille mig at spillet ikke er lige populært alle steder, selvom spillet i sig selv er genialt.
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - Juli 2013

Post by Mik »

37 gange fik jeg spil på bordet fordelt på 10 forslellige titler:

22x Dominion Guilds
4x Summoner Wars
2x Bora Bora
2x Powerboats
2x Sentinels of the Multiverse

Brügge
Dschunke
Kardinal & König (Web of Power)
San Juan
Terra Mystica


Den seneste (og sidste) Dominion-udvidelse må være månedens oplevelse, på trods af at jeg særligt overvældet - men det hænger måske sammen med at jeg trods alt har set ideerne for 5 år siden, så rigtig overrasket blev jeg ikke, selvom jeg ikke præcis kunne huske hvad der manglede.

Men selv en standard Dominion-udvidelse er bedre end de fleste nye spil - og Guilds er jo bedre end gennemsnittet af udvidelser til spillet. Absolut en fornøjelse at spille.
Image
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Månedens spiloplevelse - Juli 2013

Post by digter »

Mik wrote: Man skal kunne lide at købslå (handle) med de andre spillere, for at få sine vigtigste afgrøde ned i jorden.
Der er mennesker som ikke ejer evnen til at gennemskue det lidt komplicerede kortsystemm og der er også folk som ikke forstår vigtigheden i at forsøde en handel for at få den igennem.

Kan sagtens forestille mig at spillet ikke er lige populært alle steder, selvom spillet i sig selv er genialt.
Det tror jeg egentlig også at spillerne kunne. Altså at købslå(handle). Problemet er bare, at sådanne forhandlinger godt kan tage noget tid og når man så skal igennem det samme proces, hver evig eneste tur, puha så mister jeg godt nok lysten. Jeg bliver nok nødt til at prøve det igen på tidspunkt (med nogle andre spillere), men det er ikke ligefrem noget jeg glæder mig vildt meget til. Spillet virker aaaaalt for langt i forhold til hvad det indeholder.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse - Juli 2013

Post by Larsine »

Skobbolop wrote:Spillet virker aaaaalt for langt i forhold til hvad det indeholder.
Med 1½-2 timer for første bunkegennemgang, så er det også for langt. På den tid plejer jeg at kunen spille 2 spil Bohnanza.
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 310 times
Been thanked: 185 times

Re: Månedens spiloplevelse - Juli 2013

Post by Jonezy »

Det blev til disse spil i Juli:

3x Nefarious
2x Age of Industry
2x Ave Caesar
2x Qwixx
2x Runewars
1x Core Worlds
1x Descent: Journeys in the Dark (2nd editon)
1x Railways of Europe
1x Salmon Run
1x Terra Mystica
1x Ticket to Ride: India
1x Ticket to Ride: Nordic Countries
1x Tobago

Udemærket måned, som startede ud med et brag. Månedens oplevelse må blive at hænge ud i Roberts sommer spilbule i Slangerup sammen med andre med-germangamers. Det var sgu hyggeligt. Rent spilmæssigt er der ikke noget som stikker markant ud. Det var sjovt at slås mod Robert i Runewars selvom det var ren taber strategi, det var dejligt at få spillet lidt Railways igen og det var ganske underholdende at kaste med eksploderende magi i Descent.
Image
Post Reply