Månedens spiloplevelse - Maj 2013

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14611
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 650 times
Contact:

Månedens spiloplevelse - Maj 2013

Post by Frouvne »

Maj var på den brætspilsmæssig front meget beskeden for mit vedkommende, da jeg kun fik spillet 8 spil - heraf de tre to gange.

Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island - 2
Salmon Run - 2
Terra Mystica - 2
Cartagena
Clans
Legends of Andor
Mice and Mystics
Tzolk'in: The Mayan Calendar


Valget til månedens spiloplevelse er ekstremt let for mig: Terra Mystica. Og det tror jeg nu også det havde været selvom det havde været en måned med mange, mange flere spiloplevelser. Det holder! En fornøjelse endelig at få prøvet det og det viser at al hypen holder 100%. Tzolk'in: The Mayan Calendar har i øvrigt været stort set ligeså voldsomt skamrost ... men det blegnede fuldkommen for mig. Et solidt men ganske uinteressant spil.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Tyfo
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 121
Joined: Mon Nov 19, 2012 7:32 pm
Location: Aarhus

Re: Månedens spiloplevelse - Maj 2013

Post by Tyfo »

Jeg fik både prøvet Tzolk'in: The Mayan Calendar og Star Wars X-Wing Miniatures i Maj, og begge spil levede, for mig, helt op til hypen (men jeg er helt sikkert ikke så brætspilserfaren som Frouvne). Tzolk'in er det "tungeste" spil som jeg har fået min familie til at spille indtil nu, og de så alle ud til at kunne lide det, hvilket overraskede mig gevaldigt!
Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1474
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 306 times
Been thanked: 180 times

Re: Månedens spiloplevelse - Maj 2013

Post by Jonezy »

En god måned for mig, hjulpet af flere spildage og spilaftener sammen med flinke med-germangamers.

Jaipur - 6
Kingdom Builder - 3
Zooloretto - 3
Nefarious - 2
Salmon Run - 2
Survive: Escape from Atlantis! - 2
In the year of the Dragon - 1
Love Letter - 1
Luna - 1
Railways of England and Wales - 1
Railways of Western US - 1
Steam - 1
Takenoko - 1
Terra Mystica - 1
Ticket to Ride - 1

Favoritterne fra denne måned er Survive: Escape from Atlantis!, Railways of Western US og In the year of the Dragon. Elskede kaoset og drilleriet i Survive, fandt Western US kortet i Railways dejligt åbent med masser af muligheder for forskellige strategier og kan virkelig godt lide de begrænsede og nådesløse valg man måtte træffe i In the year of the Dragon. Zooloretto behøver jeg ikke at spille igen og Terra Mystica vil jeg rigtig gerne prøve at spille noget mere.
Image
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse - Maj 2013

Post by jondifool »

Og det blev så en måned med "Terra Mystica".

der blev spillet en masse forskelligt - men...men...men der er sku kun TM jeg husker lige nu..
Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - Maj 2013

Post by BlueSwan »

Maj har været min bedst spilmåned nogensinde. 36 spil ialt. 18 forskellige spil. Mange jeg aldrig havde prøvet før - og først og fremmest, mange GODE spil. Spil markeret med blåt er spil som jeg ikke havde prøvet før.

6 x Dominion
Det bedste spil! Altid en kandidat til månedens spiloplevelse, men får dog ikke prisen denne måned.

6 x Ligretto Dice
Lidt snyd, da der ikke er meget spil i det. De 6 "spil" tog vel tilsammen 10 minutter - alle med min 8-årige datter.

3 x No Thanks!
Også er meget hurtigt spil, dog ikke så hurtigt som Ligretto Dice, og LANGT bedre.

3 x Timeline: Discoveries
Mere et party spil, men ganske sjovt.

2 x 1960: The Making of the President
For en politik nørd er dette et fedt spil.

2 x The Castles of Burgundy
Fantastisk spil. Stærk kandidat til månedens spiloplevelse.

2 x King of Tokyo
Jeg er ikke så fascineret af dette spil som så mange andre, men det er da et sjovt filler spil.

2 x Seasons
Er ikke helt overbevist omkring dette spil, men det skal da prøves igen. Især fordi jeg selv ejer det.

1 x Bora Bora
Fantastisk spil. Må være månedens spiloplevelse lige foran The Castles Of Burgundy. De to eneste Feld spil jeg har prøvet endnu - indtil på tirsdag hvor jeg skal prøve Trajan - alle tre spil har jeg købt.

1 x Hey, That's My Fish!

1 x Innovation
Interessant spil der snart skal prøves igen.

1 x Pandemic
I udgangspunktet er jeg ikke til co-ops, men det her var ikke ringe.

1 x The Settlers of Catan

1 x Terra Mystica
Sagde mig ikke så meget som jeg havde håbet, men vil meget gerne prøve det igen.

1 x Ticket to Ride Map Collection: Volume 1 - Team Asia & Legendary Asia

1 x Ticket to Ride Map Collection: Volume 2 - India & Switzerland

1 x Zombie Dice
Egentlig et ganske sjovt filler spil.

1 x Zombie Survival: The Board Game
OK spil. Ikke det helt vilde.


Hvis jeg hver måned kan prøve hele 12 nye spil når jeg da hurtigt vidt omkring. :D
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse - Maj 2013

Post by Larsine »

Maj måned blev en OK måned, med 32 spil. Det er dog en væsentlig nedgang i frohold til de første 4 måneden i år. Spillene fordelte sig således:

The City x16
Innovation x7
Dice Town x3
Sun, Sea & Sand x2
Tutto x1
Kings & Things x1
Maxi Yatzy x1
Settlers of America: Trails to Rails x1

Ingen nyheder denne måned, så månedens spiloplevelse må være Innovation, som jeg synes fortsætter med at fornøje og overraske.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - Maj 2013

Post by Mik »

9 forskellige spil blev spillet i alt 22 gange:

6x Terra Mystica
5x Conquest of Planet Earth: The Space Alien Game
3x Brügge
2x Macao
2x Steam
Bora Bora
Doctor Who: The Card Game
Quarriors Quartifacts
Summoner Wars


Jag kan nok ikke komme uden om at placere TM som månedens spiloplevelse - igen.
Men lige derefter har jeg så tre ligeværdige andenpladser.
De 5 øvrige spil var alle udmærkede, men ingen jeg ville savne hvis jeg aldrig spillede dem igen.
Image
User avatar
Bostrup
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 197
Joined: Tue Mar 24, 2009 4:16 pm

Re: Månedens spiloplevelse - Maj 2013

Post by Bostrup »

Jeg fik prøvet Hanabi. Det var ganske sjovt så det blev til et par gentagelser.

Hanabi 13
Lady Alice 4
Das Motorsportspiel 2
Myrmes 2
Space Alert 2
Zendo 2
Bora Bora 1
Discworld: Ankh-Morpork 1
For Sale 1
Ghost Stories 1
El Grande 1
Letters from Whitechapel 1
Macao 1
Mage Knight Board Game 1
Merkator 1
Neuroshima Hex! 1
Portobello Market 1
The Resistance 1
Saint Petersburg 1
Sewer Pirats 1
Steam: Map Expansion #1 1
Tribune: Primus Inter Pares 1
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse - Maj 2013

Post by Larsine »

Bostrup wrote:Jeg fik prøvet Hanabi. Det var ganske sjovt så det blev til et par gentagelser.

Hanabi 13
Lady Alice 4
Das Motorsportspiel 2
Myrmes 2
Space Alert 2
Zendo 2
Bora Bora 1
Discworld: Ankh-Morpork 1
For Sale 1
Ghost Stories 1
El Grande 1
Letters from Whitechapel 1
Macao 1
Mage Knight Board Game 1
Merkator 1
Neuroshima Hex! 1
Portobello Market 1
The Resistance 1
Saint Petersburg 1
Sewer Pirats 1
Steam: Map Expansion #1 1
Tribune: Primus Inter Pares 1
Men vi må naturligvis alle gå ud fra at Das Motorsportspiel blev månedens oplevelse :-)
User avatar
Sveinmain
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 162
Joined: Sun Nov 21, 2010 11:11 pm
Location: Jørpeland, ikke langt fra Stavanger-Norway
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - Maj 2013

Post by Sveinmain »

35 spill ble spilt i mai, mye takket være Pit!
Pit x 10
10 Days in Africa x 3
Star Wars: X-Wing Miniatures Game x 3
10 Days in Asia x 2
10 Days in Europe x 2
10 Days in the Americas x 2
Hanabi x 2
Liar's Dice x 2
Ave Caesar x 1
Imperial x 1
Keltis: Der Weg der Steine x 1
London x 1
Mord im Arosa x 1
Othello x 1
Piece o' Cake x 1
The Secret of Monte Cristo x 1
Wallenstein (first edition) x 1

Nye spill var Pit, Hanabi, Keltis DWS, Star Wars og Monte Cristo uten at noen av dem imponerte, eller skuffet meg! Alle var vel cirka en 7er på skalaen til 10.
Månedens spillopplevelse ble London, et spill som jeg aldri blir lei av, med Wallenstein som en runners up!
På 35. plass kom Imperial. Vi spilte 6 mann og jeg mistet kontrollen over England tidlig, og ble sittende uten land å styre resten av spillet(3timer). Kom likevel på 3. plass uten at det bedret spillopplevelsen :mrgreen:
Danacup 23-28 juli 2018 - Hvem blir med å spiller brætspill???
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Månedens spiloplevelse - Maj 2013

Post by Jens_Hoppe »

Jeg fik spillet

Lost Legacy x8
YINSH x8
GIPF x2
High Frontier Colonization x2
Qwixx x2
Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island x2
Terra Mystica x2
Race to Adventure: The Spirit of the Century Exploration Game x1

Selv med de forbehold jeg har overfor dele af HF:C, tager det prisen som månedens spil - sammen med Terra Mystica, selvfølgelig. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Bostrup
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 197
Joined: Tue Mar 24, 2009 4:16 pm

Re: Månedens spiloplevelse - Maj 2013

Post by Bostrup »

Larsine wrote:Men vi må naturligvis alle gå ud fra at Das Motorsportspiel blev månedens oplevelse :-)
Næh. Det er da udmærket, men det er fra et lavt udgangspunkt da typen af spil ikke appellerer så meget til mig.
Jeg tror egentlig jeg huskede det som sjovere end jeg oplevede det denne gang. Det var ikke så tætte løb og så taber det en del.
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Månedens spiloplevelse - Maj 2013

Post by chr88 »

Jeg fik spillet 111 spil fordelt på 41 forskellige. 111 lyder måske af meget, men 50 af disse var fordelt på Ave Caesar, Hanabi og Zendo, mens 8 x Lost Legacy altså heller ikke tæller som 8 x Agricola... :)

Den bedste spilOPLEVELSE må næsten være, at jeg har fået omvendt min mor til at synes, at brætspil faktisk kan være ret sjovt - og hun har ellers altid HADET dem! I maj har jeg fået spillet Yinsh, Ave Caesar, Mondo, Hanabi, Sleuth m.fl. med hende, og hun har været meget positiv omkring dem! Okay, jeg fik så også introduceret hende til Agricola, hvilket nok var liiiige hardcore nok, så næste gang bliver det Stone Age eller lignende ;) Min far er også ganske hooked på det, mens min ældste lillebror længe har været bidt af det. Mine to andre, mindre søskende er ikke helt så glade for brætspil, men det skal nok komme med tiden - jeg giver ikke op! :D

Månedens bedste spil er lidt sværere. Der var mange gode gensyn med fx Castles of Burgundy, Trajan, 20th Century og Dungeon Petz, mens gode nye spil inkluderede Das Motorsportspiel og Mondo - hvilket er meget overraskende for mig! Som jeg skrev i indledningen, fik jeg spillet virkelig mange spil af AC, Hanabi og Zendo. Alle disse havde jeg prøvet enkelte gange før og syntes, at de var okay, men så heller ikke mere. Den opfattelse har jeg ændret nu; Ave Caesar er en super god filler, som kan spilles på 10-15 minutter! Zendo er også blevet et ganske stort hit, ligesom Hanabi er. Det er dog ikke spil, jeg konstant ville spille.

Den største skuffelse må være Merkator, som var ret kedeligt og slet, slet ikke på samme niveau som Uwes andre spil. Det handlede også udelukkende om pick-up and deliver, og IKKE på den trods alt sjovere måde som i diverse togspil. Jeg er glad for at have prøvet det, men det er bestemt ikke et spil, jeg kommer til at dyrke.

Det dårligste spil må næsten være Dominare, som tager ~3 timer, og som er alt for random til det! Den sidste time ændrer også på ALT, hvad man har gjort forinden, og generelt virkede spillet slet ikke balanceret (og det var alle spillerne enige i).
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - Maj 2013

Post by Mik »

Larsine wrote:Men vi må naturligvis alle gå ud fra at Das Motorsportspiel blev månedens oplevelse :-)
Jeg blev i hvert fald helt misundelig da jeg så det nævnt!
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - Maj 2013

Post by Mik »

chr88 wrote:Den største skuffelse må være Merkator, som var ret kedeligt og slet, slet ikke på samme niveau som Uwes andre spil.
Du har tydeligvis aldrig spillet Bohn Hansa :shock:
Image
Post Reply