Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Post by Frouvne »

Så er vi i gang med en ny måned, der forhåbentlig kommer til at byde på lidt flere spiloplevelser for mit vedkommende end den forgangne måned! Lad os høre, hvad du får spillet!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Post by Larsine »

I dag var jeg på besøg hos Jesper, men inden jeg ankom, skulle jeg "lige" køre mine forældre til lufthavnen. Big mistake, for det involverede Kalvebodbroen, og ca. en time ekstra. På vej hjem kørte jeg via Sjællandsbroen og via Holbækmotorvejen, og så tog det i det mindste kun 1½ time. Så det blev kun til et spil Lords of Waterdeep, som jeg tabte stort, og så et enkelt spil The City, som jeg til gengæld vandt lige så stort.
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Post by Jonezy »

Var til mit første Consim møde idag og ud af 4 borde startede 3 af bordene med at spille Terra Mystica inklusive mit bord. Vi var 5 ved mit bord: Jesper, Merete, David, Andres og jeg selv, og jeg endte sørme med at prøve at forklare reglerne, hvilket fik forvirret mig tilpas nok til at starte endog meget tåbeligt ud (jeg byggede mit stronghold et skidt sted og lod mig blokke inde flere steder). Da jeg så ikke var i stand til at rette op på mine fejl blev jeg suverænt sidst med mine stakkels hekse. De 4 andre gav hinanden god kamp, og Merete endte med at føre hendes nomader til sejr med et sølle point ned til Jespers havfruer. Jeg er virkelig ikke særlig god til TM, men jeg glæder mig alligevel til at spille det igen en dag, da jeg forhåbentlig kan lære af mine fejl og yde lidt mere modstand.

Så tog vi en omgang Kingdom Builder, hvor jeg fortsatte med at spille klart ringest, så endnu en sidsteplads i et spil, hvor jeg tror Jesper vandt. Vi tog straks et spil mere, og pludselig kunne jeg finde ud af at spille brætspil igen, da jeg endte med at redde lidt af min tabte ære tilbage med en sejr. Kingdom Builder forsætter med at være lidt op og ned for mig. I første spil følte jeg mig meget låst, hvilket var frustrerende, men i andet spil lykkedes mine strategier og så var det naturligvis en markant bedre oplevelse.

Det var en rigtig hyggelig dag og det bliver ihvertfald ikke sidste gang, at jeg tager forbi Consim.
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Post by Andrea »

Jeg havde rollespilsdrengene på besøg i dag, og da scenariet tog lidt kortere tid end ventet, så fik vi også tid til 3 x The Resistance og 3 x Shadow Hunters. Win win :)
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Post by Mik »

På søndagsmødet var vi et enkelt bord som ikke fulgte trenden med at spille TM.
Morten Larsen ville gerne prøve Asgard, som ChrB tidligere havde prøvet - hvilket var et held, for han kunne jo rette i det mindste nogle af fejlene jeg lavede i reglerne. Desværre blev det en noget rodet affære hvor Morten tilsidst blev nødt til at gå, da han havde en anden aftale. Uheldigvis for mig betød det at han blot dumpede sine kampbrikker ned i de to felter hvor han stod til at få de bedste sejre - og det var naturligvis der hvor jeg befandt mig :evil:
Desuden lod jeg mig blive stresset af tidspresset, så de to sidste runder foretog jeg en række ulogiske manøvrer som overhovedet ikke hang sammen, og en sidsteplads var derfor ikke til at komme udenom. Christian vandt foran Jesper.
På trods af min dårlige gennemgang, stadig et af de bedste spil fra Spiel '12. En klar 9/10

Bagefter blev der gjort et fortvivlet forsøg fra min side på at huske reglerne til Western Town, men jeg var stadig stresset, så spillet gemmes til næste gang, hvor jeg hellere må læse op på reglerne.

Til gengæld kunne vi så spille Powerboats, som ikke kræver den store regelgennemgang, og vi endte med at blive 4 mand. Vi nåede de reglementerede 3 løb, hvoraf jeg vandt de to og Eivind det ene, så sammenlagt endte jeg dagen med en urørlig sejr. En ren 10/10
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Post by Sir William »

Kom sent hjem fra arbejde i går og glæden var så stor, da Kasper (Blueswan) havde brugt ventetiden på, at sætte Trajan op. Hans første forsøg og mit andet. Mit første var på DC12 med 4 spillere.

Det er et flot spil med mange muligheder som dog begrænses af, at man kan få mulighed for at vælge den rette aktion. Startede meget godt for mig, men pludselig havnede jeg i en situation, hvor jeg ikke rigtig kunne det jeg ville. Måske jeg fokuserede for meget på, at få Trajan tiles. Om alt var, så fik jeg pludselig total baghjul af Kasper og indhentede det reelt aldrig.
Fandt ikke rigtig ud af, hvilken strategi er bedst i dette spil, dertil kræver det flere spil. Er dog overbevist om, at det er bedst med 3+ spillere. Mulighederne var for mange med kun 2 spillere især omkring trade, militær og bygning som ikke reduceres ved spillere som senatet f.eks. gør. Helt klart et spil der skal spilles i gen, kan nemlig godt lide "flotte" spil og især de komplekse uden åbenlyse strategier.

Bagefter spillede vi en gang Castle of Burgundy. Mente vi kunne huske reglerne fra sidste uge men alligevel lavede vi en graverende fejl som jeg nok nød bedst af. Min strategi var igen trade og de teknologier der gav den bonus. Så jeg fik hurtigt bygget en masse skibe, så jeg havde førsteret til black market hver gang og dermed også få de gode teknologier. Kasper brugte sin strategi fra sidst med at lægge en mase tiles. Endte op med en smal sejr til mig.
Vores forglemmelse fra reglerne var, at når vi byggede skibe tog vi ikke tradetiles fra brættet men derimod solgte vi. Det gav mig en fordel da jeg jo fik bygget en del skibe men fik så ikkeså mange tradetiles på hånden.

Skal altså spilles igen og på sigt kunne det være sjovt med flere end 2 selv om BGG anbefaler det til 2 spillere.

Må indrømme, at jeg er meget begejstret for Feldts spil, virker utrolig gennemtænkte og så er de samtidig flotte at se på. Alle spillene tilbyder forskellige strategier.

I modsætning til Eklund - hvis spil jeg også værdsætter (kun spillet High frontier) - så tager Feldts spil ikke lang tid at lære og spille. Kan dog være det tager lidt længere tid at mestre. :D
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Post by Sir William »

Var vist lidt for utålmodig :oops:
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Post by JoelP »

Åh Castles of Burgundy. En af mine kollegaer har købt det, så overvejer at prøve det igen som 2 player spil, har kun spillet 3 og 4. Brændte lidt ud på mekanismen med, at man får flere point for at lukke tidligt og færre sidst i spillet, hvilket bare får alle runderne til at føles lidt ens, rent pointmæssigt. Om man lukker et stort eller lille område føles lidt same same. Og så tog det ca dobbelt så lang tid, som der var indhold til.

Nå, men jeg spillede et par spil Forbidden Desert igår. Klart en forbedring fra Forbidden Island, exploration elementet gør lige det hele en tand mere sjovt, uden det er mere kompliceret. Der er længere fra Pandemic til Forbidden Desert end der er fra Pandemic til Forbidden Island, det føles ikke på samme måde som en nedvandet udgave. I modsætning til det første forbuds-spil tror jeg ørkenen er en keeper.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Post by Frouvne »

JoelP wrote:[...] Nå, men jeg spillede et par spil Forbidden Desert igår. Klart en forbedring fra Forbidden Island, exploration elementet gør lige det hele en tand mere sjovt, uden det er mere kompliceret. Der er længere fra Pandemic til Forbidden Desert end der er fra Pandemic til Forbidden Island, det føles ikke på samme måde som en nedvandet udgave. I modsætning til det første forbuds-spil tror jeg ørkenen er en keeper.
Tak for dine kommentarer om dette spil. Jeg har været i tvivl om det adskilte sig nok fra forgængeren til at det er værd at holde øje med. Nu vil jeg i hvert tilfælde ikke på forhånd afskrive det og så kan det jo være, at det skal købes, hvis prisen er rigtig...
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Post by Mik »

JoelP wrote:Åh Castles of Burgundy. En af mine kollegaer har købt det, så overvejer at prøve det igen som 2 player spil, har kun spillet 3 og 4. Brændte lidt ud på mekanismen med, at man får flere point for at lukke tidligt og færre sidst i spillet, hvilket bare får alle runderne til at føles lidt ens, rent pointmæssigt. Om man lukker et stort eller lille område føles lidt same same. Og så tog det ca dobbelt så lang tid, som der var indhold til.
Spillet er designet til at spille præcis 4 spillere, og alt andet gør spillet mindre interessant. Multispilleraspektet hvor man ved præcis hvilke brikker der er til rådighed i spillet, men ikke om andre snupper dem inden man selv får chancen er altafgørende for spændingen.
Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Post by BlueSwan »

Har haft to gode spilledage mandag og tirsdag.

Mandag:
Spillede 1960: The Making Of The President mod en kollega. Jeg spillede Nixon og vandt en jordskredssejr. Derefter trådte yderligere to kolleger til og vi fik et spil Agricola - det første for mit vedkommende, mens to af de andre havde prøvet det før. Fascinerende spil som jeg meget gerne vil spille snart igen. Det blev ikke ringere af at jeg vandt på at være nærmest den eneste der var interesseret i major improvement kort - og iøvrigt var den første til at lave familieforøgelse. Jeg slap endda helskindet fra at måtte tage et beggar-kort, da jeg en runde havde miskalkuleret hvor meget føde jeg kunne hente ind.

Tirsdag:
Havde tidligt på eftermiddagen besøg af Mikkel herindefra. Vi startede med et spil 1960: The Making Of The President, hvor jeg spillede Kennedy og vandt en forholdsvis snæver sejr i sidste runde - havde ellers umiddelbart været bagud før det, tror jeg. Jeg har nu spillet dette spil fire gange, to gange med Kennedy og to gange med Nixon, og har vundet alle fire gange. Bagefter tog vi et spil Dominion, hvor vi kun spillede med basis settet og Seaside, som Mikkel gerne ville prøve. Jeg vandt primært via en Ambassador strategi - lidt unfair, da Mikkel jo ikke kendte kortets styrke på forhånd.

Som Sir William allerede har skrevet fik vi om aftenen et spil Trajan og et spil Castles Of Burgundy. Begge spil er supergode synes jeg, men som Claus også skriver er Trajan sandsynligvis bedre med 4, hvor jeg personligt tror at Castles Of Burgundy er bedst med to. Feld er nu 3 for 3 for mit vedkommende og jeg er nu ret tændt på at få prøvet andre Feld titler også - øverst på listen over Feld-spil der skal prøves står Macao og In The Year Of The Dragon. Claus' sejr i Castles Of Burgundy betyder at han nu fører 2-1 i indbyrdes opgør, hvilket naturligvis piner mig. :wink:

EDIT: Kiggede lige tilbage på de spil Claus og jeg har spillet imod hinanden - kun os to. Så vidt jeg kan se har vi spillet 14 spil ialt og det står 7-7 - så meget lige - fordelt på disse spil.

Dominion (jeg fører 1-0)
Innovation (jeg fører 1-0)
Trajan (jeg fører 1-0)
Thunderstone (Claus fører 1-0)
Castles Of Burgundy (Claus fører 2-1)
Quarriors (Claus fører 2-1)
Seasons (Claus fører 2-0)
1960: The Making Of The President (jeg fører 2-0)
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Post by Jonezy »

BlueSwan wrote:Feld er nu 3 for 3 for mit vedkommende og jeg er nu ret tændt på at få prøvet andre Feld titler også - øverst på listen over Feld-spil der skal prøves står Macao og In The Year Of The Dragon.
Mabiweb.com har en god implementering af In the year of the Dragon, og der er pt. 2 germangames.dk spil igang. Det giver selvfølgelig ikke helt det samme 'feel', som at spille det fysisk, da det kan tage noget tid imellem ens ture, men man kan da få en fornemmelsen af spillet.
Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Post by Jonezy »

Det havde lykkedes mig at få inviteret mig selv ud til Gunness og hans familie til noget brætspil og hygge igår. Efter at have kigget på hinandens spilsamlinger på BGG, ville Gunness gerne prøve mit Elder Sign og jeg ville gerne prøve Gunness' (eller rettere Maj-Britts) Dominant Species. Vi fik selskab af Christian, som ikke, som os andre var den store brætspils nørd.

Det endte med at blive en slags brætspils-smagning, da vi ikke nåede at blive færdige med nogen af spillene. Vi startede med en 3-mands Elder Sign, imens Maj-Britt tog sig af familiens yngre medlemmer. Jeg startede de to første dage med at få devoured først fotografen og så nonnen, men så fik jeg Jenny Barnes, og alle som kender til Arkham Horror universet ved jo, at Jenny er for sej (eller det synes jeg ihvertfald - klart min yndlings investigator), og pludselig kunne jeg klare et adventure i hver tur. Christian fik devoured studinen inden han fik vagabonden, som han sad lidt fast med og nok burde have ofret. Gunness holdt liv i købmanden hele spillet. Vi var oppe imod Cthulhu og vi havde fået 7 Elder Sign ud af 13, imens Cthulhu var oppe på 6 på doom-tracken som gik til 11, da vi måtte stoppe, så en slags uafgjort kan man vel kalde det. Et light terningespil, som passer godt til øl og gyser historier.

Maj-Britt joinede os og fik vi sat Dominant Species op og gennemgået reglerne. Efter et par timer havde vi kun nået 2 runder og vi måtte desværre stoppe spillet, da det var blevet sent. På det tidspunkt var Gunness' fugle igang med at bruge en tundra strategi, hvor han scorede en del point på Survival kortet; Christians edderkopper var kommet foran på scoretracket, da hans 8-benede kryb havde undgået det værste tundra; Maj-Britts vanddyr var ved at finde nye græsgange (undskyld vandgange...) og mine reptiler var stærkt presset pga. ondskabsfuld tundra spredning. Grubs-elementet var særligt udbredt på savanne tiles, så de fik hurtigt navnet 'savanne-rejer' og dem var edderkopperne helt tossede med... Nøj, hvor jeg godt gad at have tid til et helt spil snarest, da jeg fandt spil og tema virkeligt fascinerende.
Image
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Post by digter »

Mik wrote: Spillet er designet til at spille præcis 4 spillere, og alt andet gør spillet mindre interessant. Multispilleraspektet hvor man ved præcis hvilke brikker der er til rådighed i spillet, men ikke om andre snupper dem inden man selv får chancen er altafgørende for spændingen.
BlueSwan wrote: , hvor jeg personligt tror at Castles Of Burgundy er bedst med to.
Kan i bestemme jer? Jeg overvejede at bruge tilbudet på amazon og spille det sammen med min kone. på BGG siger det også det er bedst med 2?
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Post by Frouvne »

Skobbolop wrote:
Mik wrote: Spillet er designet til at spille præcis 4 spillere, og alt andet gør spillet mindre interessant. Multispilleraspektet hvor man ved præcis hvilke brikker der er til rådighed i spillet, men ikke om andre snupper dem inden man selv får chancen er altafgørende for spændingen.
BlueSwan wrote: , hvor jeg personligt tror at Castles Of Burgundy er bedst med to.
Kan i bestemme jer? Jeg overvejede at bruge tilbudet på amazon og spille det sammen med min kone. på BGG siger det også det er bedst med 2?

Jeg valgte at skille mig af med spillet, da jeg syntes, det blev alt, alt for langsommeligt med fire spillere. Med to spillere syntes jeg til gengæld, det var et ganske solidt spil.
frouvne, administrator

Image
Post Reply