Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Post by Mik »

Som planlagt spillede vi Tournay igen - og denne gang uden at spille med åbne kort. Det tog naturligvis lidt længere tid, da Martin ikke havde spillet i lang tid, og derfor var nødt til at slå nogle af kortene op i player aiden. Vi nåede fire spil ialt: et per start spiller: Martin, Krash, Mik og Eivind. I modsætning til i tirsdags, hvor jeg vandt, så fik jeg ikke et ben til jorden og måtte se mig slået på alle fronter. Martin vandt (naturligvis) overlegent med 3 sejre, medens Krash kunne trække sig tilbage med æren i behold ved at vinde det tredje spil.

Krash har endnu ikke prøvet Troyes, men vi andre tre foretrækker absolut kortversionen, og for mig er det stadig det bedste spil jeg fik med hjem fra Spiel '11. En absolut klassiker! 9/10
Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Post by netsapiens »

Som tidligere skrevet i tråden, så fik vi spillet Gearworld: Borderlands i går, d. 20/6.

Men modsat den kære Jondifool, så er jeg glad for at have spillet i min samling, og skal HELT klart spille det igen.

Det er en underlig størrelse, for det mixer genrer på en måde jeg ikke har set før. Og med det risikerer man at der er en eller flere mekanikker eller måske nærmere metodikker i spillet man ikke bryder sig om. Så lad os starte med grundene til at UNDGÅ Gearworld:
  • Hvis man lider af AP, så bør man undgå spillet. Al information er kendt, der er ingen terninger, kun matematik i kamp. Spørgsmålet er hvor længe man vil sidde og stirre på brættet inden man mener at man har gennemtænkt alle muligheder.
    Hvis man ikke kan lide Player Elimination bør man undgå spillet. Jeg tror at man ikke alene kan blive eliminatet, men måske sparket så meget ned at man ikke har mulighed for at rejse sig igen. Og så kan det blive nogen lange timer at vente på at de andre spiller om førstepladsen.
    Hvis man ikke kan lide rygstikkeri, så bør man undgå spillet. Alliancerne skifter hurtigere end vejrtrækning, og der er udførlige regler for at man kan tillade sig hvadsomhelst, og kun i to specifikke situationer er aftaler bindende. Den ene er ved alliance-formering UNDER KAMP.. alle andre tidspunkter er alliancer ikke bindende. Den anden er ved handel NÅR en vare har skiftet ejer.. så skal begge parter have de aftalte varer.
Men der er også folk der vil kunne lide spillet:
  • Hvis man kan lide spil hvor strategien er nærmest 100% uden held. Al information er kendt, kamp er matematisk kendt på forhånd (hvis man kan tælle rigtigt). Det eneste "held" der er, er at tre af de fem faser er "dynamic" og sker kun hvis man ruller 1-4 på en terning, så man kan misse en production phase man havde regnet med. Men der er altid mulighed for at bygge, og der er altid combat phase
    Hvis man kan lide spil hvor man sjældent er slået HELT ud. Vi oplevede flere gange at en spiller sad og var lidt trist over hvor meget tæv han havde fået. Umiddelbart efter en combat phase, så alting pludselig lysere ud igen. Den spiller der har mest land og flest ressourcer er hurtigt mest sårbar.
    Hvis man kan lide spil med spillerinteraktion. Der er næsten ikke andet i dette spil. handel, kamp, forhandlinger, assitance, forslag, trusler.. der er masser.
    Hvis man kan lide spil med kompleks ressourcestyring, supply lines, unit control og jeg ved ikke hvor mange andre ting. Jeg fandt hurtigt mig selv med hovedet i hænderne og prøvede desperat at regne ud hvad der ville være den rette ting at gøre. Hvis man ikke kan lide at blive mast ned i en strategi, men vil finde sin egen fra tur til tur.. så kan man finde det her.
Spillet har generelt en "out-of-time" fornemmelse over sig. Man er ikke i tvivl om at de fleste af reglerne er defineret i en anden tid end de spil der udkommer i dag. Men det synes jeg er FEDT. Jeg har savnet et spil, som på mange områder er brutalt, både i sit regelsæt, men også i interaktionen mellem spillerne. Det er som at spille ikke MOD spillet, for reglerne er for såvidt enkle nok, men kombinationen af dem gør at mulighederne bliver så mange at man meget hurtigt enten mister overblikket, eller forfalder til.. "skråt op, jeg gør sgu sådan". Vi oplevede mange forskellige strategier og værdier i løbet af spillet, og jeg glæder mig meget til at prøve det igen.
Men det er et helaftens-spil, hvis man har bare én der insisterer på at gennemtænke hele brættet hver gang. Så jeg vil sige at det er et spil man planlægger at spille, uden at planlægge noget andet. Man KAN garanteret godt få det overstået på 90 minutter, men det kræver nok en særlig gruppe.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Post by Robert »

Så er der ved at komme lidt gang i brætspil igen efter flytningen.

Jeg havde besøg af fire fra arbejde i dag. Det blev en rigtig god høst. Startede med Railways of the Western US da alle var bekendte med dette system. Så to hurtige spil Ave Caesar, som alle var begejstret for. Den ene tog afsted og vi gik i gang med Powerboats mens vi ventede på noget mad. Sluttede med Salmon Run for at holde væddeløbsstilen. Den endte med at tage lidt tid fordi vi var en anelse ambitiøse med baneopsætningen. Den ene kom ret langt foran og vi andre fokuserede hårdt på at jolde ham tilbage. Det var en øvelse i at forcere vandfald blot for at blive skyllet tilbage igen med strømmen. Der er faktisk mere taktik i det spil end man umiddelbart skulle tro. Vi hyggede os gevaldigt med at genere og drille hinanden, både i Salmon Run og Ave Caesar.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5124
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 500 times
Been thanked: 548 times

Re: Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Post by Gunness »

I går blev det til 2x D-Day Dice med min kone, og i dag 2x Kingdom Builder med min 8-årige. Begge dele en pæn succes, så spillene skal også nok blive luftet fremover :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
Culkasi
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 37
Joined: Tue May 28, 2013 5:13 pm
Favoritspil: http://www.boardgamegeek.com/collection ... dgame&ff=1
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Post by Culkasi »

Idag blev det til endnu et spil Steam over Holland, igen med 3 spillere. Jeg vandt relativt stort da en af mine modstandere missede chancen for at ødelægge mit røde firma totalt.
Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Post by netsapiens »

Jeg spillede Elder Sign med min 10-årige i dag, og Hatur fik høvl.

Man kan sige hvad man ellers vil om det spil, men min søns glæde ved to gange at lave den nødvendige succes, med den sidst-mulige terning gør at jeg har betalt alt, alt for lidt for det spil :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5124
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 500 times
Been thanked: 548 times

Re: Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Post by Gunness »

I forbindelse med, at Amazon DE havde tilbud på Kingdom Builder, var der en eller anden, der ærgrede sig over, at der kun fulgte tyske scoringskort med. Det er heller ikke så familievenligt, og derfor har jeg lavet min egen danske oversættelse af kortene. De er på to ark og matcher størrelsen på de almindelige kort, så hvis nogen har lyst, kan de jo printe kortene ud og sleeve dem med de rigtige kort som afstiver.
Nogle af kortene:
Image

Jeg har prøvet at holde det familievenligt og fordanske efter bedste evne (ud fra de engelske kort), og samtidig forklare de steder, hvor jeg ikke syntes, at originalen var voldsomt indlysende (bl.a. "sector").
Lords -> adelsmænd
Settlement -> huse
Discoverers -> udforskere (fordi "opdagelsesrejsende" ikke kunne være på kortet ;))
Sector -> kortstykke
"Lokation" er direkte oversat, da jeg ikke kunne finde på noget bedre.

Filerne er i Word-format, så man kan jo bare rette, hvis man vil :)
Last edited by Gunness on Tue Mar 25, 2014 5:33 pm, edited 1 time in total.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Post by Jens_Hoppe »

Sejt, tak for det! :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5124
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 500 times
Been thanked: 548 times

Re: Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Post by Gunness »

Det var da så uendeligt lidt :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Post by Jens_Hoppe »

Inspireret af den nylige tråd om zombiespil, fik jeg All Things Zombie: The Boardgame på bordet igen. Denne gang valgte vi det ikke-kooperative survivor-mod-survivor scenarie der er inkluderet. Vi havde hver tre personer, og det galdt simpelthen om at være last man standing. :)

Situationen kompliceres selvfølgelig af at alle skud foretaget af de enkelte personer genererer zombier, som straks drages mod nærmeste survivor!

Nå, for at gøre en lang historie kort, trak jeg det korte stå i den kamp. Min modstander havde udstyret sine folk bedre end jeg havde (submachineguns viste sig at være en del sejere end sniper rifles og baseball-bats!). Godt nok genererede SMG'erne en hulens masse zombier, men da de fleste af dem kom til syne nær ved mine positioner, var det kun til min modstanders fordel.

På et tidspunkt kom de stridende parter lidt væk fra hinanden, da begge grupper havde travlt med at holde zombierne fra livet, men til sidst var der ryddet op, og min modstander kunne gøre en ende på mig.

Spillet bar præg af, at survivor-mod-survivor delen af ATZ ikke fungerede så godt som det almindelige, kooperative survivor-mod-zombies. Reglerne for kamp mellem survivors var ufuldstændige, og balancen var ikke god. Kampsystemet, som det er beskrevet i reglerne gør det f.eks. umuligt for de dårligere karakterer at ramme andre, hvis målet er i et hus (en rep. 3 karakter lægger 3 til hver af sine skydeterninger, men skal have 10+ på en terning for at ramme...). Kun en ekstra, påhæftet optional rule i FAQ'en introducerer en chance for at ramme alligevel.

Aktiveringssystemet er også temmeligt tilfældigt: Hver side slår en terning i starten af turen, og kun karakterer med mindst lige så meget rep. som terningslaget kan aktiveres den tur. Rep. går normalt fra 3 til 5, så slår en spiller en sekser, må han se passivt til en tur. Det kan til nød gå i det kooperative spil, hvor man kan klynke lidt i kor over hvor uheldig man er, men i et kompetitivt spiller-mod-spiller scenarie er det lige træls nok (og det skete selvfølgelig hele tiden for mig, piv, piv! :shock: )

Når det er sagt, var det nu meget sjovt alligevel. Systemet er sådan lidt simulationsagtigt, men lider lidt under at være lidt for simpelt og abstrakt til det. En anelse mere detaljerede regler ville klæde systemet, synes jeg, ikke mindst bedre regler for survivor-mod-survivor delen af spillet.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9176
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Post by Stony »

Der var Dominant Species på menuen igår. Det var som altid underholdende. Det er næsten på datoen to år siden at jeg sidst prøvede det, og jeg tror også jeg fik vist hvordan den kage _ikke_ skal skæres. Jeg fik insekterne, og fik sat mig mellem to stole lidt for mange steder. Men jeg fik opfrisket reglerne, så nu har jeg kastet mig over iPad app'en, og spiller nu mod AI'en. Så må jeg se om ikke jeg kan få det på bordet igen, når jeg føler jeg har fået lidt flere af spillets nuancer ind under huden.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5124
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 500 times
Been thanked: 548 times

Re: Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Post by Gunness »

@Stony: hvis en af os har sat spillet op, når de andre kommer, og vi dropper nogle af kortene, burde vi vel kunne nå det en tirsdag/onsdag.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1474
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 306 times
Been thanked: 180 times

Re: Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Post by Jonezy »

Jeg var med til Stonys Dominant Species menu igår hjemme hos Myde og med Bostrup, som 4. mand.

Jeg var amphibians og det endte med en hæderlig 2.plads et stykke efter Bostrups fugle. Jeg prøvede at adapte til forskellige nye elementer i starten af spillet, så jeg nemmere kunne sprede mig, med det endte helt galt, da jeg mistede mine nye elementer næsten lige så hurtigt, som jeg fik dem blandt andet pga. nogle irriterende dominance kort. Istedet måtte jeg bruge wanderlust og abundance til at lave nogle dejlige områder med masser af vand, så jeg fik brugt mine kræfter på at dominere nogle få men givtige områder. Det holdt så ikke mod Bostrups fugle, som var klart bedst til at score survival point på tundraen og som endte med en overlegen endscoring pga. en masse andenpladser rundt på hele brættet.

Interessant spil, hvor ens strategiske planer dog hurtigt går i vasken, når ens medspillere får blokeret for dine planer bevidst og ubevidst, men jeg holder meget af temaet og de beslutninger, man må træffe igennem spillet. Det tog 4 timer og det var nok lige langt nok på sådan en helt almindelig mandag aften, men jeg glæder mig til at få det på bordet igen og udforske spillet endnu mere.
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5124
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 500 times
Been thanked: 548 times

Re: Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Post by Gunness »

Der er helt klart en del kaos at håndtere i Dominant Species. Men det synes jeg er en del af charmen ved spillet - også selv om det er (lidt for) langt.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Post by Larsine »

I weekenden var vi i sommerhuset, og traditionen tro spillede vi Five Crowns med mine forældre. Min mor vinder ret ofte, og det så også sådan ud lange hen af vejen, men i løbet af de sidste to runder fik hun alligevel så mange point at hun overhalede de fleste andre, og måtte nøjes med en 5. plads ud af 6. Jeg selv fik en 2. plads.

Om søndagen spillede jeg to spil Carcassonne: Jægere og Samlere med Larna. Det første spil fik Larna stort set alle bonusbrikkerne, men jeg fik fiskesystemerne og var lige ved at få engene, men Larna fik snaget en jæger ind på den store eng og fik pointene fra den, og vandt spillet.

I andet spil blev bonusbrikkerne fordelt langt mere ligeligt, og ligeledes blev fiskesystemerne. Til gengæld fik jeg en jæger ind på den hellige offersten, og fik den forbundet til den store eng, med masser af dyr og tigere, men også med ild som skræmte alle tigerne væk. Der var slat ingen tvivl om at jeg vandt dette spil.
Post Reply