Månedens spiloplevelse - April 2013

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Månedens spiloplevelse - April 2013

Post by Frouvne »

Så er det igen blevet tid til at evaluere seneste måneds spiloplevelser!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - April 2013

Post by Frouvne »

I april måned fik jeg spillet:

Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island - 5
Lady Alice - 3
Spellbound - 3
Ace Detective - 2
Antike Duellum - 2
Mr. Jack Pocket - 2
The Resistance: Avalon - 2
Smash Up - 2
City of Remnants
Ingenious: Travel Edition
Omen: A Reign of War
Omen: A Reign of War - Shattered Aegis
PAX


City of Remnants blev månedens store skuffelse. Ser man bort fra den oplevelse, er jeg rigtig godt tilfreds med, hvad jeg er blevet udsat for i denne måned. Der er dog slet ingen tvivl i mit sind om, hvad der var månedens spiloplevelse, så jeg springer let og elegant frem til konklusionen: Månedens spiloplevelse var uden sammenligning Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island. Jeg var så heldig at få spillet fem gange og er dybt imponeret over den måde hvorpå det formår at skabe en fortælling. Det er bestemt et spil, der skal prøves og jeg håber inderligt at jeg i de kommende måneder kan finde nogen, der har lyst til at prøve spillet med så jeg kan få udforsket nogle flere af de fortællinger, der ligger og venter på mig.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Månedens spiloplevelse - April 2013

Post by Jens_Hoppe »

Sikke en omgang spil:

Lost Legacy x7
Terra Mystica x6
The Resistance: Avalon x3
Ghooost! x2
Legends of Andor x2
Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island x2
Endeavor x1
Hey, That's My Fish! x1
High Frontier x1
High Frontier Colonization x1
Love Letter x1
Spise med Price x1

Mon ikke Terra Mystica løber med titlen denne måned, skarpt forfulgt af High Frontier Colonization og Robinson Crusoe.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Sveinmain
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 162
Joined: Sun Nov 21, 2010 11:11 pm
Location: Jørpeland, ikke langt fra Stavanger-Norway
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - April 2013

Post by Sveinmain »

Månedens høydepunkt er denne oppsummeringen av spilte spill. Takk til Frouvne for flott initiativ!
28 spilte spill forrige måned, en rolig spillmåned! Følgende ble spilt:
Afrikan tähti 3
Automobile 2
Savannah Tails 2
Schotten-Totten 2
1655 - Habemus Papam 1
Alhambra 1
Catan Card Game 1
Cuba 1
Dice Town 1
Dixit 1
Forbidden Island 1
Hab & Gut 1
Kolejka 1
Mausgeflippt 1
Memoir '44 x1
Monopoly Deal Card Game 1
Mord im Arosa 1
Niagara 1
Ninja Versus Ninja 1
Serenissima (second edition) 1
The Spirits of Niagara 1
Strasbourg 1
Wits & Wagers 1
Månedens vinner ble Automobileet meget flott tematisk spill! Hadde egentlig aldri likt Wallcespill, men dette var meget spillbart!
Et lite hestehode bak ligger Serenissima 2nd edition Mye, mye bedre enn forgjengeren, og en opplevelse å spille. 3. plassen går til Kolejka. Bedre tematikk finnes ikke...
Ingen dårlige spill denne måneden, men Savannah tailsvar nok det som skuffet mest på 28. plass.
Danacup 23-28 juli 2018 - Hvem blir med å spiller brætspill???
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 311 times
Been thanked: 185 times

Re: Månedens spiloplevelse - April 2013

Post by Jonezy »

Jeg udnyttede min udelukkelse fra arbejdsmarkedet til at få spillet en masse spil, så min april måned er jo næsten på niveau med nogle af de mere flittige brætspillere herinde. Det blev til:

Batman: Gotham City Strategy Game x3
Railways of the World x3
Small World x3
Ticket to Ride: The Heart of Africa x3
Ticket to Ride: USA x3
Arkham Horror x2
Quarriors x2
Through the Desert x2
Ticket to Ride: India x2
Eclipse x1
Pastiche x1
Railways of Europe x1
Runebound x1
Runebound: The Frozen Wastes x1
Small World Underground x1
Ticket to Ride: Legendary Asia x1
Ticket to Ride: Europe x1

Det var et dejligt gensyn med Arkham Horror og Small World i selskab med gamle studiekammerater, det var som altid hyggeligt og udfordrende at bygge jernbaner i Railways serien, det var en fornøjelse at se min bedre halvdel (som mest bare spiller for at please mig) stille sin figur i en by i Runebound og glædestrålende proklamere at hun skulle købe 'Sword of Fire', det var skønt at mødes med venner som jeg ser for lidt til en Ticket to Ride marathon, det var underholdende at være Batman skurk i selskab med tegneserie nørder og det var fedt at få prøvet Eclipse, som har været meget omtalt her i forummet.

Jeg tror dog, at jeg mest vil huske måneden for at bruge brætspil til at fokusere på noget andet end den uheldige situation og medfølgende frustration, som jeg befandt mig i. Det er sgu en dejlig hobby vi har. :)
Image
User avatar
Bostrup
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 197
Joined: Tue Mar 24, 2009 4:16 pm

Re: Månedens spiloplevelse - April 2013

Post by Bostrup »

Ave Caesar 4
Chaos in the Old World 2
Hansa Teutonica 2
Lost Legacy 2
Ra 2
Zendo 2
Blokus 1
Blood Bowl: Team Manager - The Card Game: Sudden Death 1
Bora Bora 1
The Bucket King 1
Clash of Cultures 1
Coup 1
Dungeon Lords 1
Endeavor 1
Felix: The Cat in the Sack 1
For Sale 1
Ghooost! 1
Glen More 1
High Society 1
Kemet 1
Letters from Whitechapel 1
Primordial Soup 1
The Resistance 1
Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island 1
RoboRally 1
Saboteur 1
Samurai 1
Sewer Pirats 1
Space Alert 1
Space Cadets 1
Star Wars: Epic Duels 1
Tempus 1
Tulipmania 1637 1
Yedo 1

Månedens mest specielle oplevelse var Tulipmania-spillet der tog 3,5 time. Det skal det ikke.
Af positive oplevelser skal fremhæves mit gensyn med Zendo.
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Månedens spiloplevelse - April 2013

Post by digter »

Ave Caesar 4
Cosmic Encounter 2
Hanabi 2
Pandemic + Expansion 2
Agricola 1
Battlestar Galactica + Expansions 1
Caylus 1
The City 1
City of Remnants 1
Coup 1
Formula Dé 1
A Game of Thrones: The Board Game (Second Edition) 1
Love Letter 1
The Resistance: Avalon 1
RoboRally 1
Terra Mystica 1

En dejlig måned hvor jeg næsten udelukkende fik prøvet nye ting af. Månedens spiloplevelse må være Ave Caesar. Har længe gerne ville prøve det og fik heldigvis muligheden for det på årets DC. Nu er den tyske del af familien blevet sat i gang med at opstøve et eksemplar af Ravensburger udgaven.

Månedens skuffelse må være Battlestar Galactica. Jeg havde sådan håbet at det ville falde i min smag. Det lider dog af det samme problem som Shadows over Camelot. Selve gameplayet er bare ikke særlig interessant og så snart man ved hvem de "onde" er, så falder det hele lidt til jorden. Nu holder jeg mig nok bare til The Resistance. Der undgår man alt det udenoms pjat.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse - April 2013

Post by Larsine »

I april måned blev det til 57 spil, fordelt på følgende:
The City x24
Ave Caesar x5
Flowerpower x4
Lords of Waterdeep x3
Lost Cities x3
Würfel Bohnanza x3
The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring Deck-Building Game x2
Takenoko x2
Battlestar Galactica (inkl. Pegasus & Exodus Expansion) x1
Chaos in the Old World x1
Colosseum x1
Copycat x1
Dice Town x1
Fearsome Floors x1
Igel Ärgern x1
Magnum Sal x1
Relic x1
Small World (inkl. Grand Dames, Cursed, Be not afraid, Leaders & Realms udvidelserne) x1
San Juan (inkl. Treasure Chest udvidelser) x1

Alle spil markeret med rødt, er nye spil, men desværre var det ikke nogen af dem der blev månedens spiloplevelse, faktisk var der flere af dem som jeg ikke har lyst til at spille igen.

Månedens spiloplevelse var derimod gensynet med et par af Kosmos 2-spiller spil, nemlig Flowerpower og Lost Cities, som selv her 12 og 14 år efter de udkom stadig er nogle af de bedste 2-spiller spil.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - April 2013

Post by Mik »

41 spil fordelt på 13 titler:

10x Ave Caesar
6x Terra Mystica
4x The City
4x The LoTR Deck-Building...
3x Bora Bora
3x Trajan
2x Brügge
2x Pax
2x Relic
2x Sentinels of the Multiverse m/ nye kort
1x Al Rashid
1x Um Reifenbreite

Der var jo en hel del favoritter iblandt, men månedens oplevelse må vel gå til TM, som trods formåede at overaske positivt på trods af den megen hype.
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Månedens spiloplevelse - April 2013

Post by Gunness »

Det var fedt at genspille A Game of Thrones, men den bedste nye oplevelse må være Robinson Crusoe. Jeg havde ellers forsvaret, at jeg ville støtte Z-Man mere, efter en ret kikset oplevelse med Ascending Empires, men det her er for godt til at sige nej til, så det skal klart anskaffes, når det nye oplag kommer.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse - April 2013

Post by jondifool »

Usædvanligt aktiv april, med både djenghis con, bastard con, og mange spil aftenener udmøntede sig i følgende spil

Lords of waterdeep 3
warhammer invasion 10
Clash of cultures 1
Terra Mystica 2
Dark minions 2
Roll through the agges 2
Las Vegas 2
colusseum 1
archipelago 1
Heck meck 2
Eclipse 1
Automobile 1
Ora et Labora 1
Agricola 1
Ticket to ride maerklin 1
7 Wonders 4
Police precinct 1
Age of empires with builders ekspansion. 1
Hey thats my fish 3

månedens oplevelse er delt mellem AOE3 , terra mystica, Clash of cultures, og Lords of Waterdeep.
Vinderen bliver dog Clash of cultures.
Endelig skal Archipelago nævnes som et spil der måske er mere i. Men som i den korte version ikke fik lov at vise sit fulde potentiale
Last edited by jondifool on Sat May 04, 2013 8:41 am, edited 1 time in total.
Image
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Månedens spiloplevelse - April 2013

Post by chr88 »

April måned bød på 101 spil fordelt på 55 forskellige spil, hvoraf intet mindre end 24 var nye for mig. Dette skyldtes naturligvis delvist Djengis Con og så et par aftener i KBK, hvor jeg fik lært en masse nye spil! Kvaliteten var generelt høj for april, men der var nu også et par virkelig sløje oplevelser iblandt...


Ghost Stories 6
Take it Higher! 6
Sleuth 5
Bora Bora 4
Ricochet Robots 4
Zendo 4
For Sale 3
Space Cadets 3
Take it Easy! 3
Terra Mystica 3
7 Wonders 2
Among the Stars 2
Ave Caesar 2
Bohnanza 2
Chaos in the Old World 2
Cities 2
Egizia 2
Felix: The Cat in the Sack 2
Ghooost! 2
Le Havre 2
King of Tokyo 2
Ra 2
Space Alert 2
Summoner Wars: Master Set 2
Telestrations 2
Ark 1
Blokus 1
The Bucket King 1
The Castles of Burgundy 1
The City 1
City of Remnants 1
Clash of Cultures 1
Colosseum 1
Coup 1
Dungeon Lords 1
DVONN 1
FITS 1
Fluxx 1
Hansa Teutonica 1
High Society 1
Lancaster 1
Metropolys 1
Primordial Soup 1
Puerto Rico 1
Railways of the World 1
The Resistance 1
RoboRally 1
Samurai 1
Sewer Pirats 1
Tempus 1
Tulipmania 1637 1
Tzolk'in: The Mayan Calendar 1
Vegas Showdown 1
World Without End 1
Würfel Bohnanza 1

Gensynet med Ghost Stories var super godt! Det er afgjort det bedste samarbejdsspil, synes jeg, og jeg har efterhånden prøvet en hel del. Af nye spil var særligt Space Alert, Zendo, Dungeon Lords, Ark, Tempus og Colosseum rigtig gode oplevelser på hver deres måde. Det var også godt omsider at få prøvet RoboRally, men jeg synes måske, det trak lidt for meget ud og havde et lidt ærgerligt problem med, at hvis en eller to først hurtigt får fat i det første flag, kan de køre stort set uhindret til de andre flag Det var dog stadig et sjovt og kaotisk spil! I den negative ende var Vegas Showdown en lille skuffelse, da det var temmelig uinteressant, mens Würfel Bohnanza også er et ret dårligt spil med en ekstrem mængde held. City of Remnants var bestemt heller ikke lige min kop te, men jeg vil dog ikke helt afvise at prøve det igen om et år eller to. De er dog intet at sammenligne med Tulipmania, som jeg satme ikke har behov for at spille igen... :shock:

Månedens spiloplevelse var selvfølgelig Djengis Con! ;)
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Månedens spiloplevelse - April 2013

Post by Robert »

3x Railways of the World
1x Railways of the World: Event Deck
3x Terra Mystica
2x Space Empires: 4X
2x Through the Desert
1x Among the Stars
1x Ave Caesar
1x Clash of Cultures
1x Fighting Formations: Grossdeutschland Motorized Infantry Division
1x Legends of Andor
1x The Resistance: Avalon
1x RoboRally
1x Snowdonia
1x Thunderstone
1x Tzolk'in: The Mayan Calendar
chr88 wrote:Månedens spiloplevelse var selvfølgelig Djengis Con! ;)
Helt enig. Når det er sagt, så er der mange solide spil i denne liste. To nye bekendskaber skiller sig ud: SE4x og Tzolkin. Plus Snowdonia og Fighting Formations. Among the Stars og Legends of Andor behøver jeg ikke spille igen.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - April 2013

Post by BlueSwan »

April var lidt sløj i forhold til marts. Her er listen:

Dominion (3)
Quarriors (3)
Carcassonne (2)
Thunderstone (2)
Ticket to Ride (2)
A Game Of Thrones (Second Edition) (1)
Hey, That's My Fish (1)
Imperial 2030 (1)

Spil med blåt er spil jeg ikke havde prøvet før. Carcassonne prøvede jeg dog kun med min 8-årige datter, så jeg fik ikke helt indtryk af hvordan det er at spille kompetitivt.

Månedens spiloplevelse? Den er svær. Jeg er generelt på et stadie hvor jeg er glad bare jeg får spillet. Det hele har egentlig været ret godt. Imperial 2030 var fascinerende og jeg var vildt dårlig til det. Jeg har fundet ud af at jeg generelt rigtig godt kan lide deckbuilders, selvom Dominion stadig er favoritten her.

Bora Bora er en early frontrunner til titlen som månedens spiloplevelse for maj - super fascinerende spil.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - April 2013

Post by Mik »

chr88 wrote:Det var også godt omsider at få prøvet RoboRally, men jeg synes måske, det trak lidt for meget ud og havde et lidt ærgerligt problem med, at hvis en eller to først hurtigt får fat i det første flag, kan de køre stort set uhindret til de andre flag
Det er der heldigvis råd for. Ideen er naturligvis at de forreste robotter skal bane sig vej igennem alle de bagerste robotter på vej til det næste flag, som naturligvis bør placeres i nærheden af startområdet. Så det lyder som om at jeres bane kunne have været planlagt lidt bedre?
Image
Post Reply