Mit forsøg på at få spillet BBG's top 100

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Mit forsøg på at få spillet BBG's top 100

Post by BlueSwan »

Som ny i denne hobby har jeg været lidt fascineret af BBG's lister og har en lille (stor) ambition om at prøve alle spillene i top 100 - i virkeligheden, ipads og online tæller ikke for mig. Har planer om at prøve mindst ét nyt top 100 spil om måneden - så skulle den være klaret på en 8-10 års tid afhængigt af hvor mange nye spil der kommer på listen! :D

Havde prøvet før januar 2013:

70. Small World
Sjovt spil. Har siden købt det og de fleste udvidelser (har dog ikke Underground).

79. Ticket To Ride
Var lidt fascineret af dette spil i starten, meeeen nu synes jeg der er for meget downtime og for meget tid der bliver brugt på mekanisk korttrækkeri. Skal spilles hurtigt. Har købt det og spiller det mest med min 7-årige datter, der er ret vild med det.

100. Settlers Of Catan
Klassiker.

Januar 2013:
Ambitionen røg allerede i første måned, men jeg fik da prøvet ét nyt spil, nemlig "King Of Tokyo", der dog ikke ligger på top 100. Jeg fik også forelsket mig i online versionen af Dominion. Det vigtigste her var dog at jeg fik etableret de nødvendige kontakter i forhold til rent faktisk at få spillet nogle spil fremover.

Februar 2013:
Fik kompenseret lidt for den sløje januar ved at prøve 4½ top 100 spil.

5. Eclipse
Fedt spil, som jeg købte straks efter at jeg havde prøvet det hos Robert. Overvejer stærkt at købe udvidelsen.

13. 7 Wonders
Underholdende og nemt uden downtime, men virker måske en anelse tilfældigt. Er ikke overbevist om hvor meget strategisk dydbe der reelt er i det. Har købt det.

15. Dominion
Mit favoritspil. Fantastisk. Har købt det og indtil videre udvidelserne Seaside, Prosperity og Dark Ages. Udfordringen er primært at finde folk der gerne vil spille det. Sker det køber jeg sikkert resten af udvidelserne.

67. Ticket To Ride: Europe
Udmærket alternativ til basisversionen af Ticket To Ride. Har rent faktisk ikke købt denne, men har basisversionen, 1910, India/Switzerland og Legendary Asia/Team Asia. Ser frem til at prøve Team Asia.

81. Arkham Horror
Tæller ikke rigtigt, da jeg kun var med den første halve time og ikke reelt nåede at fatte hvad der foregik. I udgangspunktet er jeg dog skeptisk overfor samarbejdsspil - jeg kan godt lide konkurrence.

Marts 2013:
12. Dominion: Intrigue
Spillede det sammen med basisspillet. En fuldt ud lige så god samling som originalen. Dominion bliver kun bedre når der tilføjes udvidelser.

April 2013:
65. Imperial 2030
Spændende spil uden nogen som helst form for held eller tilfældigheder. Til gengæld er det meget svært at gennemskue hvordan man skal gribe spillet an. Skal nok spilles nogle gange før man får overblik over de strategiske muligheder.

93. Carcassonne
Har fået prøvet denne klassiker imod min datter. Virker ganske underholdende, men skal nok prøve det imod noget mere kvalificeret modstand for egentlig at kunne bedømme det.

25. A Game Of Thrones (Second edition)
Et af mine favoritter baseret på ét spil af dette og ét af forgængeren. Second edition virker på langt de fleste måder som en forbedring, dog savnede jeg den intensitet der i étteren lå i at spille nærmest kunne slutte når som helst, hvis ikke man holdt modstanderne i skak. I vores 6-mands spil i to'eren var ingen på noget tidspunkt i nærheden af de 7 borge.

Score: 12/100

Håber at jeg i maj måned kan få prøvet i hvert fald Castles Of Burgundy.

Hvad med jer - hvor mange har I prøvet?
Last edited by BlueSwan on Mon Apr 29, 2013 4:22 pm, edited 5 times in total.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
DraX
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 184
Joined: Fri Feb 22, 2013 10:46 pm
Favoritspil: Seasons
Dominant Species
Descent
Mage Knight
Bang!
Location: Thorsager

Re: BGG's top 100 - hvor mange har du prøvet?

Post by DraX »

Hehe ikke spillet mange af dem endnu :) Men kommer

Ejer spillet:
#4 Puerto Rico - Ejer det, men ikke spillet endnu.
#9 Mage Knight - Ejer det, og spillet 4-5 gange. Rigtig fedt.
#17 El Grande - Ejer det, men ikke spillet endnu
#70 Small World - Ejer, og spillet mange gange.
#77 Dungeon Lords - Ejer, men ikke spillet endnu.
#79 Ticket to Ride - Har ejet. Spillede det, og var okay spil. Men efter lidt tid var det virkelig for kedeligt så solgte det igen.
#93 Carcassonne - Ejer det, og spillet 3 gange.
#100 Settlers - Ejer det + udvidelser. Super spil, som de fleste kan spille.

Ejer snart spillet:
#7 Power Grid - Ejer det snart, og spillet det 1 gang. Fedt spil.
#12 Dominion Intrige - Spillet 1 gang, og synes det var fedt. Så ejer det snart :)
#19 Dominant Species - Ejer snart, men ikke spillet endnu.
#34 Lords of Waterdeep - Ejer snart, men ikke spillet endnu.
#52 Pandemic - Ejer snart, men ikke spillet endnu.
#55 Age of Empires 3 - Spillet 2 gange, og ejer det snart. Mega nice spil.
User avatar
retry
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 34
Joined: Sat Jul 19, 2008 10:10 pm
Favoritspil: Combat Commander; Commands & Colors: Ancients; Commands & Colors: Napoleonics; Memoir '44; Battle Cry; BattleLore; Go; Claustrophobia
Location: Farum
Contact:

Re: BGG's top 100 - hvor mange har du prøvet?

Post by retry »

#1 Twilight Struggle
Hm, da jeg for nogle få år siden igen-igen genfødtes som brætspiller, lavede jeg mig en print-and-play-udgave. Men jeg har aldrig fået det spillet, og i givet fald ville jeg nok købe et "rigtigt" eksemplar. Det er ellers tillokkende på grund af temaet, som jeg er vokset op med.

#9 Mage Knight Board Game
Fejlkøb - det eneste spil jeg nogensinde har solgt. Overlæsset med regler; grimme plasticfigurer; mørke, matte og grumset trykte papkomponenter og kort; alt for lidt mulighed for indlevelse i forhold til, hvad det kunne have været.

#15 Dominion
Ingen mulighed for indlevelse i temaet. Bare sidde og nusse med sine kort. To spil på udebane var nok.

#17 El Grande
20 kr. på Spejdernes Loppemarked. Jeg tror det er et godt spil, men jeg har aldrig prøvet. Jeg er mest til topersonersspil.

#23 Battlestar Galactica
Jeg har ikke set serien i fjernsynet, og jeg har kun prøvet spillet på udebane sammen med tre garvede brætspillere. Hverken jeg selv eller mine medspillere var specielt interesserede i temaet, så det fængede ikke rigtigt.

#29 Commands & Colors: Ancients
Jeg har hele baduljen, og jeg har spillet ganske mange af scenarierne. Kanon (blide-) godt. Og det umiskendelige islæt af klassisk dannelse er jo heller ikke at foragte.

#38 Combat Commander: Europe
Godt spil med masser af variation. Jeg har spillet en pæn del af scenarierne. Underholdningsmæssigt næsten på højde med Commands & Colors-systemet. Jeg anskaffer udvidelser efterhånden som de bliver tilgængelige.

#51 Go
Jeg har foreløbig toppet på ca. 7 kyu i midten af 80'erne, hvor jeg spillede det hundredvis af gange med én i kollektivet. Fantastisk engagerende og samtidig forunderligt meditativt. Bare kom an!

#64 Claustrophobia
Helt igennem godt/sjovt/lækkert/spændende spil med masser af indlevelse. Jeg har selvfølgelig også udvidelsen, De Profundis.

#70 Small World
Sjovere end Ludo, men også lidt ligemeget. Ingen decideret indlevelse. Det vil jeg gå forbi, hvis jeg en dag ser det på loppemarkedet.

#72 Memoir '44
Kanon (artilleri-) godt spil. Jeg har alt, bortset fra skuldertasken. Ligesom i de andre Commands & Colors-spil er det fantastisk engagerende, uden for meget distraherende regneri. Jeg finder altid lokaliteten på Google Earth og læser lidt op på situationen i Wikipedia, før jeg spiller et scenarie eller en kampagne.

#92 BattleLore
I går malede jeg videre på seks Goblin Ostrich Riders. Maleprojektet har stået på on and off i at par år eller fire. Cirka 300 figurer to go. Gid det havde været med samme slags classy træblokke som Commands & Colors: Ancients og Napoleonics. Godt spil - ingen hverken katapulter eller blider, men Lore og familiens hidtil mest udbyggede koncept for ledere (Heroes). Jeg har alt undtagen diverse drager/creatures. Jeg foretrækker BattleLore som middelalderkrigsspil tilsat en smule autentisk overtro, fremfor som fantasy-spil.

#100 The Settlers of Catan
20 kr. på Spejdernes Loppemarked. Jeg købte det udelukkende på grund af prisen, Det er nok mere interessant end Ludo, men jeg har endnu ikke haft lyst til at prøve at spille det.

- Christian
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: BGG's top 100 - hvor mange har du prøvet?

Post by Jens_Hoppe »

What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: BGG's top 100 - hvor mange har du prøvet?

Post by Stony »

Jeg tror du på en 8-10 års horisont må regne med at en væsentlig del af top 100 er blevet udskiftet. Jeg vil forvente at mindst to tredjedele af de spil der pt. ligger i top 100 vil være rykket ud og erstattet af noget andet/nyere.

EDIT: Resten af indlægget flyttet til den "rigtige" tråd. http://germangames.dk/forum/viewtopic.p ... 988#p57988
Last edited by Stony on Tue Apr 02, 2013 9:38 am, edited 1 time in total.
Sidst spillet:
Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: BGG's top 100 - hvor mange har du prøvet?

Post by BlueSwan »

Fik prøvet Imperial 2030 igår, så målsætningen for april er allerede nået! Næste spil på listen bliver med en vis sandsynlighed enten A Game Of Thrones (second edition) eller Power Grid.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Mit forsøg på at få spillet BBG's top 100

Post by Gunness »

BlueSwan wrote:65. Imperial 2030
Spændende spil uden nogen som helst form for held eller tilfældigheder. Til gengæld er det meget svært at gennemskue hvordan man skal gribe spillet an. Skal nok spilles nogle gange før man får overblik over de strategiske muligheder.
Nu har jeg kun prøvet 2030 en enkelt gang, men grundspillet adskillige gange. Knaldgodtspil :) Og det smukke er nemlig - som du selv påpeger - hvordan man skal gribe sin strategi an. Første gang har man nok en tendens til at gribe det an som en modificeret udgave af Risk o.l., men når man så har bygget Rusland godt og grundigt op og er parat til angreb, kommer der en eller anden kanalje og påstår, at man skal aflevere kontrollen med landet til ham :twisted: Så det er noget med at fordele sine investeringer og under alle omstændigheder ikke at få for meget ejerskab over enkeltlande, for de har det med at forsvinde ud af ens hænder alligevel.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
Post Reply