Terrase/Cafe spil

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Erik Mejer Hansen
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 182
Joined: Mon May 01, 2006 9:32 pm
Location: Århus N
Contact:

Terrase/Cafe spil

Post by Erik Mejer Hansen »

Så er (for)sommeren over os. Det betyder for mig en stor lyst til at begive mig udenfor på terrassen med en stak spil. Ikke alle spil egner sig til dette men her er da et par stykker som jeg syntes egner sig fint til at blive spillet på terrassen.

Fjorde: Jeg er er gået hen og blevet ret glad for Fjorde. Det er relativt hurtigt spillet. Og det er helt perfekt til en gang spil på terrassen. Der er ingen kort (de flyver altid væk og brikkerne har en tilpas tyngde til at der skal noget mere end en let brise til at få dem til at flyve.

Hellas: Det er så nu jeg kommer til at modsige mig selv. Hellas har masser af kort og brikkerne er lette. Dette spil er nok bedst hvis man sidder i læ. Ligger man sine soldater ned bliver de mindre vind følsomme og med lidt snilde kan man sikre at kortene ikke flyver væk. Og det skal med på listen fordi jeg er blevet meget glad for det. En lille smugle taktik og en masse små kneb ved hjælp af de forskellige kort. Det er igen hurtigt spillet hvilket jeg syntes er et pluds i denne sammenhæng.

Durch die Wuste: Jeg har ikke prøvet at tage det med ud, men det virker som om at brikker har tilstrækkeligt tyngde til at det kan spilles udendørs. Og så har de omtrent størrelsen til at passe på terresse bordet.

Og så lige et enkelt kontra eksempel: Arkham Horror. Uendeligt mange brikker og kort der kan tage sig en flyvetur ud over altan kanten. Og så kan det anbefales at holde brættet ude af direkte sollys, det har nemlig en tildens til at bøje sammen hvis det får for meget sol og så ender man med en meget kluntet frugtskål istedet for et spil.

Hvilke spil tager i med ud?
www.mejer-hansen.dk
Stadig kun 18,68% færdig med at male ToI, men tilgengæld helt færdig med at "clippe" Combat Commander: Europe. Og Europe Engulfed. Og To the Last man...
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Det var et rigtigt godt emne!!!

Jeg kan i den forbindelse varmt anbefale Hive... brikkerne er tunge og der er intet bræt. Der skal bare være en nogenlunde plan falde... Men en græsplæne kan gøre det.

Hele forrige sommer sad vi nede og spillede Yinsh - det var genialt... der er brikkerne også tunge. Men det gør sig gældende for hele Gipf-serien.

Men de spil er vist anbefalet før :D
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Hvis jeg havde Arkham Horror, ville jeg nok tage det med ud i sol og vind af de nævnte grunde! :twisted: Undskyld, men jeg kunne ikke lade være... :lol:

Oplagte kandidater er:

Hive: Udelukkende brikker i træ eller bakelit - tilpas kort spilletid til at man kan holde det ud selvom solen bager.

Yinsh: Selvom spillet er abstrakt, har det alligevel en lethed over sig, der gør det velegnet til varmegraderne. Det er playtestet mange gange udendørs på vores cafe-bord. I Gipf-serien er Zèrtz af konstruktionsmæssige grunde måske den mest oplagte kandidat, da der ikke er noget bræt, men alle spillene i serien kan anbefales til udebrug.

IceHouse-brikkerne giver et utal at spilmuligheder og igen intet bræt.

Pueblo kan ligeledes modstå ret hårde vindstød og så burde man kunne tiltrække sig lidt opmærksomhed. Om det ligefrem fungerer som score-spil, har jeg dog ikke erfaringer med... :wink:

Blokus må ligeledes kunne indgå i kategorien... men det har jeg kun erfaringer med i online-versionen...

Da vi jo alle ved hvordan en dansk normal-sommer kan udarte sig, vil jeg oprette et emne: Terrasse/Cafe spil - der kan spilles i sommerregnen! :lol:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Så er sæsonen, hvor der skal spilles ude, igen ved at være over os... :D

Blandt de helt klassiske spil på vores hylder, der kunne ryge en tur med udenfor er Boggle. Ordspil er noget, der kommer frem i perioder hos os. Grunder vores søns interesse for at læse og skrive kunne det være oplagt at få introduceret ham for Boggle, så det bliver nok et af (for-)sommerens udespil i år.

Jeg har også lige anskaffet mig et Sudoku jr. 4x4 til ham, hvor brikkerne er magnetiske, så også det vil være oplagt til ude-spil.

Sidste år blev en rejsemodel af Hvem er hvem? transporteret en del omkring - det vil nok ske igen i år.

Så mangler jeg bare lidt inspiration til, hvad vi voksne skal finde på i år! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Black Sea
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 439
Joined: Thu May 04, 2006 8:32 pm
Favoritspil: Ave Caesar
Bohnanza + Erweiterung
Location: 2400 NV

Post by Black Sea »

En anden mulighed er Lord of the Rings - The Confrontation. Selvom Deluxe Edition fylder lidt rigeligt er den "gamle" udgave et oplagt café-spil.
Post Reply